Reformné plány a diskusia o nich /október 2020/
12.11.2020 | Anna Dráľová | Vláda a reforma
Ministerstvo financií zverejnilo dlho očakávaný dokument smerujúci k plánu obnovy. Čo obsahuje v oblasti týkajúcej sa vedy, vzdelávania a školstva?
Keď v septembri na verejnosť prenikol dokument Slovensko 2.0 stručne opisujúci reformy, na základe ktorých chce Slovensko od Európskej únie získať 7,5 miliardy eur z Fondu obnovy, reagovali naň viacerí politici, či komentátori (napr. tu, tu a tu). Vyjadrila sa aj prezidentka Zuzana Čaputová, ktorá ministra financií Eduarda Hegera (OĽaNO) vyzvala, aby investície do vzdelávania, inovácií, vedy a výskumu z reformných plánov určite nevypadli. Finálnu verziu takzvaného plánu obnovy minister predstavil verejnosti začiatkom októbra, keď zverejnil dokument Moderné a úspešné Slovensko: Národný integrovaný reformný plán. Ten obsahovo korešponduje s materiálom Slovensko 2.0.
V oblasti vzdelávania do roku 2030 rezort financií navrhol realizovať zmeny v týchto podoblastiach:
- Posilnenie ranej starostlivosti a predprimárneho vzdelávania: Vytvorenie nadrezortnej stratégie ranej starostlivosti, podmienok pre zavedenie povinného predškolského vzdelávania detí od 5 rokov a zavedenie nároku na miesto v škôlke pre deti od 3 rokov.
- Desegregácia vo vzdelávaní: Začleňovanie zdravotne znevýhodnených detí do bežného vzdelávacieho prúdu a eliminácia segregovania detí z vylúčených komunít cez vytvorenie štandardov poradenstva a prevencie, aj rušením špeciálnych škôl a tried.
- Podpora inkluzívneho vzdelávania: Prijatie stratégie inkluzívneho vzdelávania v roku 2021, zavedenie právneho nároku škôl na odborných zamestnancov i debarierizácia školských priestorov.
- Kurikulárna reforma: Otvorenie trhu s učebnicami, vybudovanie tímu lídrov kurikulárnej reformy, pilotné overovanie nového kurikula v roku 2022 a jeho plošné zavádzanie od roku 2023.
- Odmeňovanie učiteľov a príprava ich profesijného rozvoja: Skokový nárast učiteľských platov na úroveň 85 % priemernej mzdy vysokoškolsky vzdelaných ľudí a stanovenie minimálneho rozsahu praktickej prípravy budúcich učiteľov.
- Systém riadenia regionálneho školstva: Presun kompetencií v oblasti riadenia a financovania škôl z ministerstva vnútra pod ministerstvo školstva a posilnenie kariérneho rastu riaditeľov.
- Optimalizácia siete škôl: Vyššia kvalita výučby a nákladová efektívnosť cez optimalizáciu 2. stupňa základných škôl.
- Zmena koncepcie externých testovaní a podpora sebahodnotenia škôl: Aktualizácia modelu sebahodnotenia pre materské, základné aj stredné školy, zmena plošných testovaní žiakov a žiačok z rozlišovacích na kriteriálne v roku 2022.
- Reforma financovania a riadenia vysokých škôl: Audit vysokých škôl do roku 2021, vytvorenie novej štruktúry riadenia a zavedenie nového finančného nástroja, tzv. výkonnostných zmlúv.
- Odborné vzdelávanie a vzdelávanie dospelých: Zavedenie flexibilnejšieho systému získavania kvalifikácií, zabezpečenie zberu dát týkajúcich sa uplatnenia absolventov a podpora vzdelávania dospelých cez individuálne vzdelávacie účty.
- Digitalizácia: Podpora rozvoja digitálnych zručností učiteľov formou ďalšieho vzdelávania, vybavením škôl digitálnymi technológiami a reformou kurikula.
- Investícia do komplexnej obnovy budov a areálov škôl: Plánované rekonštrukcie na všetkých úrovniach školstva spojené so zatepľovaním, digitálnymi a zelenými riešeniami.
Medzi priority v oblasti vedy, výskumu a inovácií autori reformných plánov zaradili efektívnejšie riadenie, ktorému má predchádzať revízia výdavkov na vedu, výskum a inovácie, ako aj zjednotenie podpory a koordinácie pod jednou strešnou organizáciou. Súčasťou zmien má byť aj transformácia Slovenskej akadémie vied a reforma financovania. „Reformné menu“ z dielne ministerstva financií zároveň spomína stratégiu lákania vysokokvalifikovaných pracovníkov na Slovensko.
Z prezentovaného materiálu má vláda vybrať opatrenia, ktoré predloží Európskej komisii. Ako na reformné zámery reagovala odborná verejnosť, komentátori či predstavitelia politických strán?
Reformné priority vo vzdelávaní z pohľadu ekonómov
Analytici Národnej banky Slovenska medzi najdôležitejšie reformné priority zaradili moderné a inkluzívne vzdelávanie od predškolskej výchovy po celoživotné vzdelávanie, ako aj aktívne politiky trhu práce. Do tejto oblasti začlenili aj zvýšenie atraktivity učiteľského povolania.
O tom, že dôležitým nástrojom na zvýšenie záujmu o prácu v školstve nie sú len platy, ale aj infraštruktúra a vybavenosť škôl, dostupnosť nájomného bývania pre učiteľov či motivačné príplatky, v denníku Pravda písal ekonóm Ľuboš Pavelka. Finančnú nenáročnosť tých najzásadnejších zmien v školstve okomentoval ekonóm Libor Melioris v ankete Denníka N:
„Nevysloveným tajomstvom je, že tie najdôležitejšie reformy nepatria medzi finančne najviac nákladné. Najlepším príkladom je školstvo. Reforma obsahu vyučovaného na základných školách alebo reforma riadenia vysokých škôl nestojí veľa peňazí. Vyžaduje však veľa práce a politickej odvahy. Akýkoľvek reformátor v školstve nutne narazí na vzburu učiteľov, docentov, profesorov, ktorí odmietajú akékoľvek zmeny, lebo aktuálny systém (zhmotnený v plagiátorstve, formalizme a alibizme) im vyhovuje.“
K tomuto názoru sa priklonil aj analytik INESS Martin Vlachynský v diskusii o pandemickom balíčku EÚ počas Bratislavských Hanusových dní. „Na robenie reforiem nie sú kľúčové peniaze. Na to, aby ste zreformovali súdnictvo, zdravotníctvo alebo školský systém, musíte urobiť hlavne manažérske zmeny. (…) Peniaze odpútavajú pozornosť od reforiem. Historicky vidíme, že reformy sa najlepšie robia v najťažších časoch. Keď máte dostatok zdrojov, strašne to láka, aby ste ich premenili na betón, na tehly, na budovy. To nie sú reformy, to sú len výdavky,“ uviedol Vlachynský.
Exminister financií Ivan Mikloš k potenciálnym reformám z plánu obnovy uviedol, že budú hradené z úverových peňazí, ktoré budeme musieť vrátiť. „To znamená, že rast platov v školstve nemusí byť udržateľný, ak neurobíme aj iné reformy, ktoré nám naštartujú rast ekonomiky a budú generovať potrebné zdroje,“ skonštatoval Mikloš.
Nie všetci politici vnímajú školstvo ako prioritu
Predstavitelia niektorých opozičných strán reformným zámerom ministerstva financií vyčítajú vágnosť a neprofesionalitu. Opozičný Smer-SD dokument vníma iba ako ďalšie programové vyhlásenie vlády, ktoré nemá nič spoločné s tým, ako má vláda minúť prostriedky z Fondu obnovy. Poslanci mimoparlamentnej strany Hlas-SD plán reforiem označili za neodborný a nekonkrétny.
Aj koaličná strana Za ľudí skonštatovala, že v niektorých oblastiach má o reformách inú predstavu, ako ministerstvo financií. „Viac štátu v orgánoch vysokých škôl nepovažujeme za reformu ani cestu k vyššej kvalite škôl. Potrebujeme väčší dôraz na reformu obsahu a spôsobu vzdelávania a menší na administratívne a čisto technické záležitosti,“ zdôraznila predsedníčka strany Veronika Remišová. Strana zároveň koncom októbra predstavila svoju vlastnú víziu pre plán obnovy, podľa ktorej by náklady na reformu školstva mali dosiahnuť 550 miliónov a investície na rozvoj vedy a výskumu 520 miliónov eur.
Minister práce, sociálnych vecí a rodiny Milan Krajniak (Sme rodina) však spochybnil tézu, že by jednou z priorít financovaných z Fondu obnovy malo byť školstvo. „Ak minieme na školstvo peniaze zle, nepomôžeme tým nikomu,“ povedal Krajniak pre Denník N.
To, že jedným z prioritných reformných plánov má byť aj zbavenie sa „nezdravých stereotypov, pohodlnosti, ale aj klanov, ktoré dusia na vysokých školách kvalitu“ v komentári pre aktuality.sk skonštatoval minister financií Eduard Heger (OĽaNO).
Ako reformné plány hodnotia akademici, vedci či riaditelia základných škôl?
Nesúhlas s oklieštením akademickej samosprávy v takej podobe, ako je to načrtnuté v dokumente Národný integrovaný reformný plán – Moderné a úspešné Slovensko, vyjadrila Slovenská rektorská konferencia.
„Akademické slobody stelesnené v systéme akademickej samosprávy SRK považuje za zásadný výdobytok Novembra ’89 a za nadviazanie na akademické privilégiá stredovekých univerzít, k odkazu ktorých sa slovenské univerzity a VŠ hrdo hlásia,“ vyhlásili rektori, ktorí sa však stotožňujú „s potrebou inovovať a spružniť systém riadenia VŠ posilnením manažérskych prvkov a rozumného vyváženia kompetencií orgánov akademickej samosprávy.“
Osobitné stanovisko v súvislosti s integrovaným reformným plánom prezentovala Slovenská akadémia vied (SAV) spoločne s Univerzitou Komenského, Slovenskou technickou univerzitou v Bratislave, Univerzitou Pavla Jozefa Šafárika a Technickou univerzitou v Košiciach. Univerzity a SAV navrhujú vzájomné inštitucionálne prepojenie. „Spojeným úsilím chceme vytvoriť podmienky, aby sa do roku 2025 dva slovenské subjekty dokázali presadiť v renomovaných rankingoch v skupine TOP 500. Týmto krokom chceme vytvoriť podmienky pre lepšiu a väčšiu internacionalizáciu vo výskume aj výučbe,“ uvádza sa v ich stanovisku.
To, že „reformné menu“ má v oblasti vedy a výskumu ciele stanovené rozumne, si myslí Peter Moczo zo SAV a Učenej spoločnosti Slovenska. Dodáva však, že dokument prezentuje len zúžený pohlaď na vedu a výskum a nevyvážene akcentuje najmä podnikový výskum a inovácie. Podľa šéfa grantovej agentúry pre vedu VEGA Petra Múčku zas reformný plán prehliada potrebu podpory základného výskumu a prináša riziko, že výdavky na vedu a výskum nebudú smerovať do finančne podvyživeného výskumu, ale na zvýšenie byrokracie, vytvorenie ďalších zbytočných stupňov riadenia či nových inštitútov.
To, že časť finančného balíčka by mala byť určená na budovy a zvyšovanie platov učiteľov, si myslia niektorí riaditelia základných škôl. Vedúci Zastúpenia Európskej komisie v SR Ladislav Miko v tejto súvislosti pre portál Euractiv skonštatoval, že zvyšovanie učiteľských platov Únia z plánu obnovy pravdepodobne nepreplatí.
Komentátor denníka SME Peter Schutz prirovnal prebiehajúcu „reformnú diskusiu“ k známej rozprávke. „Reformám chýba jedna ozaj otvorená líderská hlava, ktorá by gulášu dala filozofiu a tvar ucelenejší než torta, ktorú piekli psíček a mačička,“ napísal na margo dokumentu. To, že vyhlásenia slovenských vlád o potrebe lákania mozgov zo zahraničia sú už u nás obľúbenou klasikou reformného jedálneho lístka, v rovnakom denníku skonštatovala Zuzana Kepplová.
Diskusiu o plánovaných a potrebných reformách naďalej sledujeme a sumarizujeme v našich týždenných prehľadoch udalostí z oblasti školstva a vedy.
Vláda a reforma
Čo sa udialo | Súhrn vybraných postrehov z diania v školstve v roku 2021 /december 2021/
31.12.2021, Anna Dráľová, Vláda a reforma
O chýbajúcom funkčnom strednom článku riadenia a podpory v školstve /november 2021/
15.12.2021, Peter Dráľ, Vláda a reforma
Spor o vysokoškolskú reformu /október 2021/
30.11.2021, Anna Dráľová, Vláda a reforma
Sumarizovali sme spor ministerstva školstva a univerzít o vysokoškolskú reformu.
1.10.2021, Edujobs.sk, Vláda a reforma
Čo prinieslo leto /júl-august 2021/
20.9.2021, Anna Dráľová, Vláda a reforma
Stratégia inkluzívneho vzdelávania? Sme svedkami Potemkinovej dediny /jún 2021/
30.6.2021, Viktor Križo, Vláda a reforma
Deťom pobyt v nepripravených škôlkach veľmi nepomôže /máj 2021/
8.6.2021, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
Tri správy o vplyve pandémie na deti a vzdelávanie /apríl 2021/
17.5.2021, Anna Dráľová, Vláda a reforma
Domáce vzdelávanie sa vynára zo šedej zóny len čiastočne /marec 2021/
21.4.2021, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
Nezvládnutá údržbárčina v školstve /február 2021/
16.3.2021, Peter Dráľ, Vláda a reforma
Čo sa udialo | Súhrn vybraných postrehov z diania v školstve v roku 2020 /január 2021/
6.1.2021, Anna Dráľová, Vláda a reforma
Plán premárnených príležitostí? /december 2020/
9.12.2020, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
Keď plán predbehne cieľ /november 2020/
8.12.2020, Peter Dráľ, Vláda a reforma
Reformné plány a diskusia o nich /október 2020/
12.11.2020, Anna Dráľová, Vláda a reforma
Vzdelávanie na diaľku prehlbuje rozdiely /september 2020/
8.10.2020, Anna Dráľová, Vláda a reforma
Analytici IVP zverejnili správu o dištančnej výučbe počas prvej vlny pandémie.
Čo prinieslo leto /júl-august 2020/
8.9.2020, Anna Dráľová, Vláda a reforma
Dopady uzatvorenia škôl podľa britského modelu /jún 2020/
30.6.2020, Peter Dráľ, Vláda a reforma
Porovnanie dvoch programových vyhlásení troch vlád v školstve /máj 2020/
5.6.2020, Peter Dráľ, Vláda a reforma
Ako zostať vo vzdelávaní blízko na diaľku? /apríl 2020/
21.4.2020, Anna Dráľová, Vláda a reforma
Revízia výdavkov na skupiny ohrozené chudobou alebo sociálnym vylúčením /marec 2020/
17.3.2020, IVP a ÚHP, Vláda a reforma
Odporúčania To dá rozum pre skvalitnenie školstva na Slovensku /február 2020/
2.3.2020, Peter Dráľ, Vláda a reforma
Čo sa udialo | Súhrn vybraných postrehov z diania v školstve v roku 2019 /január 2020/
8.1.2020, Anna Dráľová, Vláda a reforma
Výsledky PISA opäť nepotešili /december 2019/
30.12.2019, Anna Dráľová a Peter Dráľ, Vláda a reforma
Školstvo potrebuje zmeny, no neopravujme hodiny sekerou /november 2019/
17.12.2019, Peter Dráľ, Vláda a reforma
To dá rozum, že chceme vedieť viac! /október 2019/
3.12.2019, Peter Dráľ, Vláda a reforma
Zistenia Komisie naďalej viac zarmucujú ako tešia / september 2019/
17.10.2019, Peter Dráľ, Vláda a reforma
Čo prinieslo leto /júl-august 2019/
4.9.2019, Peter Dráľ, Vláda a reforma
OECD o práci učiteľov na Slovensku /jún 2019/
3.7.2019, Peter Dráľ, Vláda a reforma
Dokedy sa budeme učiť nohami namiesto hlavou? /máj 2019/
3.6.2019, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
V parlamente zasadla komisia pre inklúziu /apríl 2019/
10.5.2019, Anna Dráľová, Vláda a reforma
Dobré a zlé správy o deťoch a vzdelávaní /marec 2019/
24.4.2019, Anna Dráľová, Vláda a reforma
Petícia za stiahnutie návrhu nového zákona o pedagogických a odborných zamestnancoch /február 2019/
15.3.2019, Vláda a reforma
Čo sa udialo | Súhrn vybraných postrehov z diania v školstve v roku 2018 /január 2019/
11.1.2019, Anna Dráľová, Vláda a reforma
Štátny rozpočet nemyslí na zlepšenie kvality podporných služieb v školách /december 2018/
9.12.2018, Inklukoalícia, Vláda a reforma
Prečo medzi mladými voličmi vyhráva Kotleba? /november 2018/
27.11.2018, Juraj Smatana, Vláda a reforma
Kríza v školstve /október 2018/
23.10.2018, Vláda a reforma
5.9.2018, Peter Dráľ, Vláda a reforma
Čo prinieslo leto /júl-august 2018/
4.9.2018, Peter Dráľ, Vláda a reforma
Tento způsob reformy školstva zdá se mi poněkud nešťastným /jún 2018/
15.6.2018, Renáta Hall, Vláda a reforma
Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania /máj 2018/
30.5.2018, Vláda a reforma
Malé víťazstvo socializmu nad kapitalizmom za 35 miliónov eur /apríl 2018/
30.4.2018, Fedor Blaščák, Vláda a reforma
Slovensko je zem zasľúbená odbornému školstvu, ktoré nefunguje.
Výzva ministrovi vnútra a ministerke školstva /marec 2018/
Odluka škôl od samospráv nepomôže /február 2018/
18.2.2018, Peter Dráľ, Vláda a reforma
Čo sa udialo | Súhrn vybraných postrehov z diania v školstve v roku 2017 /január 2018/
11.1.2018, Anna Dráľová, Vláda a reforma
Premiér Fico orbanizuje slovenské školstvo /december 2017/
30.12.2017, Peter Dráľ, Vláda a reforma
Otvorený list o inklúzii /november 2017/
27.11.2017, Koalícia za spoločné vzdelávanie, Vláda a reforma
Rozpočet a reforma spolu neladia /október 2017/
9.10.2017, Peter Dráľ, Vláda a reforma
K riadeniu a financovaniu školstva /september 2017/
30.9.2017, Peter Dráľ, Vláda a reforma
Každý školský rok víta deti v školách iný minister /august 2017/
31.8.2017, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
K zverejnenému počtu asistentov učiteľa /júl 2017/
Prehliadka strateného času /jún 2017/
30.6.2017, Iniciatíva slovenských učiteľov, Vláda a reforma
Regionálne školstvo sa dnes nedá riadiť /apríl-máj 2017/
20.6.2017, Fedor Blaščák a Peter Dráľ, Vláda a reforma
Vajce vs. sliepka v slovenskom školstve /marec 2017/
3.4.2017, Peter Dráľ, Vláda a reforma
Hromadná pripomienka za asistentov učiteľov /február 2017/
28.2.2017, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
Čo sa udialo | Súhrn vybraných postrehov z diania v školstve v roku 2016 /január 2017/
8.1.2017, Anna Dráľová, Vláda a reforma
Preto volíme, ako volíme /december 2016/
21.12.2016, Zuzana Kepplová, Vláda a reforma
Reformný tím navrhol prekopať vysoké školstvo od základu /november 2016/
1.12.2016, Tomáš Nejedlý, Vláda a reforma
Oceňujeme prvý krok /október 2016/
16.10.2016, Peter Dráľ, Vláda a reforma
Školstvo – chce to zmenu /september 2016/
19.9.2016, Ivan Mikloš, Vláda a reforma
Školy nedokážu čeliť extrémizmu, pretože sú neslobodné /august 2016/
4.9.2016, Vlado Rafael, Vláda a reforma
Sú pre Fica s Kažimírom učiteľky kravy a vedci teliatka? /júl 2016/
11.8.2016, Martin Mojžiš, Vláda a reforma
Rodičia otvorili v parlamente viacero problémov nášho školstva /jún 2016/
1.7.2016, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
Porušovanie základných práv detí vo vzdelávaní na Slovensku /máj 2016/
22.5.2016, Zuzana Zimenová, Jana Dubovcová, Vláda a reforma
Deti nie sú v centre záujmu vzdelávania /apríl 2016/
15.4.2016, Jozef Miškolci, Lucia Kováčová, Zuzana Zimenová, Peter Dráľ, Miroslava Hapalová a Jarmila Lajčáková, Vláda a reforma
Vzdelávanie a školstvo v programoch politických strán a hnutí /marec 2016/
2.3.2016, Peter Dráľ a Dušan Sloboda, Vláda a reforma
Bilancia programového vyhlásenia vlády /február 2016/
9.2.2016, Iniciatíva slovenských učiteľov, Vláda a reforma
Čo sa udialo | Súhrn vybraných postrehov z diania v školstve v roku 2015 /január 2016/
Fico s Kažimírom sú hrobári slovenského školstva /december 2015/
29.12.2015, Jozef Miškolci, Vláda a reforma
Zatriasť školstvom nestačí /november 2015/
2.12.2015, Peter Dráľ, Vláda a reforma
Najvyšší súd podporil inkluzívne vzdelávanie /október 2015/
30.10.2015, Maroš Matiaško, Vláda a reforma
Vláda zbabrala aj opravnú skúšku z reformy školstva /september 2015/
4.9.2015, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
Päť dôvodov na obavy /august 2015/
24.8.2015, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
Správy z prieskumu verejnej mienky o vzdelávaní /júl 2015/
Školstvo potrebuje impulz /jún 2015/
19.6.2015, Andrej Kiska, Vláda a reforma
Kam smerujú eurofondy vo vzdelávaní na Slovensku? /máj 2015/
12.5.2015, Dušan Sloboda, Vláda a reforma
Čo potrebujú angličtinári /apríl 2015/
12.4.2015, Anna Oslancová a Marcela Kováčová, Vláda a reforma
Hromadná pripomienka proti okliešteniu školskej samosprávy /marec 2015/
20.3.2015, Ondrej Dostál a Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
Je nový Štátny vzdelávací program skutočne inovovaný? /február 2015/
18.3.2015, Veronika Adamčíková, Vláda a reforma
Duálny model po slovensky /január 2015/
19.2.2015, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
Čo sa udialo | Súhrn vybraných postrehov z diania v školstve v roku 2014 /december 2014/
12.1.2015, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
Fico si vylepšuje imidž Pellegrinim, na školstvo kašle /november 2014/
28.11.2014, Zuzana Petková, Vláda a reforma
Svet ešte nikdy nebol tak nedorobený /október 2014/
1.10.2014, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
O tom, ako veľmi sú si vzdialené slovenský a nemecký pohľad na odborné vzdelávanie.
Ilúzie o vzdelávaní na Slovensku /september 2014/
15.9.2014, Peter Zajac, Vláda a reforma
Kam kráča ministerstvo školstva /august 2014/
2.9.2014, Radovan Krčmárik, Vláda a reforma
Pellegrini plní Kažimírov sľub /júl 2014/
7.8.2014, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
Zverejňujeme ministerské návrhy na zmeny kľúčových zákonov v školstve /jún 2014/
30.6.2014, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
O budúcnosti školstva rozhoduje jeden človek /máj 2014/
6.6.2014, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
Koncentrácia moci školstvo nezachráni /apríl 2014/
8.4.2014, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
Inšpirujme sa tým, čo funguje /marec 2014/
5.4.2014, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
Hlas detí zatiaľ nepočuť /február 2014/
28.2.2014, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
Čaplovičov švédsky stôl /január 2014/
31.1.2014, Peter Schutz, Vláda a reforma
Chceme vedieť viac /december 2013/
31.12.2013, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
Všetko, čo nie je v poriadku, treba zverejniť! /november 2013/
18.11.2013, Aliancia Fair-play a VIA IURIS , Vláda a reforma
Málo miest v škôlkach má riešenie! /október 2013/
11.11.2013, Jana Žitňanská, Vláda a reforma
Tisíce detí nemajú miesto v škôlke. A pritom existuje jednoduché riešenie.
Čaplovičove národné projekty /september 2013/
10.9.2013, Miroslav Beblavý, Vláda a reforma
Príbeh plytvania a kšeftovania s peniazmi v školstve.
Štátne týranie vs. blaho detí /august 2013/
6.9.2013, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
Správa z vládneho auditu vykonanom na ministerstve školstva /júl 2013/
8.8.2013, Vlado Crmoman, Vláda a reforma
Varovanie ministrom: Školy nie sú lego! /jún 2013/
13.6.2013, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
O skutočnom duálnom modeli vzdelávania /máj 2013/
10.5.2013, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
Čaplovičova utajená správa o stave školstva /apríl 2013/
17.4.2013, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
Zmätky a precitnutia ministra Čaploviča /marec 2013/
26.3.2013, Dušan Sloboda, Vláda a reforma
Testovanie podľa INEKO – chybné rady Čaplovičovi /február 2013/
13.3.2013, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
10.2.2013, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
Inkluzívne vzdelávanie /december 2012/
28.12.2012, Zuzana Zimenová a Vladimír Burjan, Vláda a reforma
Zvýšme učiteľom platy a posuňme diskusie ďalej /november 2012/
12.12.2012, Vladimír Burjan, Vláda a reforma
Nový vzdelávací systém pre všetkých /október 2012/
29.10.2012, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
K tupinám z debaty o platoch v školstve /september 2012/
18.9.2012, Dušan Sloboda, Vláda a reforma
Centrálne plánovaný absolvent /august 2012/
6.8.2012, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
Vládne návrhy oživujú centrálne modelovanie vzdelávania budúcej pracovnej sily.
Prvých 100 dní Dušana Čaploviča v kresle ministra školstva /júl 2012/
15.7.2012, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
„Akčný“ pán a jeho „akčný“ plán /jún 2012/
9.6.2012, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
Výzva Iniciatívy rodičov za dobré školy /máj 2012/
4.6.2012, Vláda a reforma
Čaplovič nie je svätý Juraj a nebojuje s drakom /apríl 2012/
26.4.2012, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
13.3.2012, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
Ako (a načo) čítať volebné programy strán /február 2012/
9.3.2012, Vladimír Burjan, Vláda a reforma
Ako ohlupovať národ /január 2012/
5.2.2012, Martin Hanus, Vláda a reforma
Základná línia vzdelávacej politiky na Slovensku a jej reflexia vo verejnej diskusii /december 2011/
30.12.2011, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
Domáca škola, mravov stodola /november 2011/
27.12.2011, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
Slabá záplata na deravé vrece /október 2011/
1.11.2011, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
Planéta nehorázností /september 2011/
29.9.2011, Martin Mojžiš, Vláda a reforma
Čo si myslia učitelia o dnešnom stave v oblasti učebníc? /august 2011/
17.9.2011, Veronika Adamčíková, Vláda a reforma
Horká pilulka na záver školského roka /júl 2011/
10.7.2011, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
Reformu školstva brzdia systémové prekážky /jún 2011/
13.6.2011, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
Mikolajove vákuum vytvárajúce falošnú ilúziu slobody škôl naďalej pretrváva.
Čo všetko musí slovenský učiteľ /máj 2011/
12.6.2011, Anna Chlupíková, Vláda a reforma
Planéta vedomostí /apríl 2011/
12.6.2011, Vláda a reforma
Zmena hodnotenia testu z matematiky bola zbytočná a odborne pomýlená /marec 2011/
9.4.2011, Vladimír Burjan, Vláda a reforma
Otvorené listy ministrovi školstva /február 2011/
30.3.2011, Juraj Droppa, Vláda a reforma
Policajti poznajú vízie svojho šéfa. A učitelia? /január 2011/
16.2.2011, Vladimír Burjan, Vláda a reforma
Kto nečíta, nevie. Kto číta, nerozumie? /december 2010/
12.1.2011, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
Smutné voľby rektora /november 2010/
2.12.2010, Damas Gruska, Vláda a reforma
Vlažné korekcie Mikolajovej deformy /október 2010/
28.10.2010, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
Angličtina do každého vrecka? /september 2010/
17.9.2010, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
Hodnotenie programového vyhlásenia vlády v oblasti vzdelávania /august 2010/
13.9.2010, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
Učiteľom treba dať slobodu /júl 2010/
5.8.2010, Vladimír Burjan, Vláda a reforma
Vzdelávací systém - odporúčania pre budúcu vládu /jún 2010/
15.6.2010, Zuzana Humajová-Zimenová, Vláda a reforma
Tradične žalostná gramotnosť /máj 2010/
17.5.2010, Zuzana Humajová-Zimenová, Vláda a reforma
Európska óda na vzdelanie /apríl 2010/
13.4.2010, Zuzana Humajová-Zimenová, Vláda a reforma
Kauza Waldorf na Slovensku /marec 2010/
15.3.2010, Zuzana Humajová-Zimenová, Vláda a reforma
Rodičia vynechaní z reformnej hry /február 2010/
21.2.2010, Zuzana Humajová-Zimenová, Vláda a reforma
Falošný vlastenecký diktát /január 2010/
15.1.2010, Zuzana Humajová-Zimenová, Vláda a reforma
Premýšľanie o reforme /december 2009/
3.1.2010, Martin Kríž, Vláda a reforma
Reforma školstva bez učebníc podľa Mikolaja /november 2009/
8.12.2009, Zuzana Humajová, Vláda a reforma
Prečo meškajú učebnice? Minister Mikolaj má na túto otázku stále nové odpovede...
Absurdné divadlo v alternatívnych školách /október 2009/
29.10.2009, Branislav Pupala, Vláda a reforma
Papieroví draci na predvolebnej oblohe /september 2009/
12.10.2009, Zuzana Humajová, Vláda a reforma
Druhý rok reformy klope na dvere /august 2009/
31.8.2009, Martin Kríž, Vláda a reforma
Rok jeden reformy vzdelávania bez reformy /júl 2009/
28.7.2009, Peter Zajac, Vláda a reforma
(druhý) pohľad obyčajného (m)učiteľa na reformu školstva /jún 2009/
16.6.2009, Dávid Králik, Vláda a reforma
Učiteľské noviny ako čistý kšeft /máj 2009/
2.6.2009, Eva Čobejová, Vláda a reforma
Mikolajov papierový drak /apríl 2009/
15.4.2009, Ondrej Dostál, Vláda a reforma
Status verejného činiteľa učiteľov pred agresívnymi žiakmi neochráni...
Nevedomosť skrytá za ústretovosť /marec 2009/
10.3.2009, Zuzana Humajová, Vláda a reforma
10 dôvodov, prečo dať výpoveď kvôli Mikolajovi /február 2009/
4.2.2009, Andrea Tóthová, Vláda a reforma
Zahmlené kontúry školskej politiky /január 2009/
15.1.2009, Branislav Pupala, Vláda a reforma
Národné učebnice? Deforma /december 2008/
17.12.2008, Beata Nemcová, Vláda a reforma
Pochod veľkej septembrovej obsahovej reformy /november 2008/
18.11.2008, Zuzana Humajová, Vláda a reforma
Reforma po slovensky: Základné omyly štátnych vzdelávacích programov /október 2008/
23.10.2008, Branislav Pupala, Vláda a reforma
Ciele ministerstva školstva sledujú viac kvantitu ako kvalitu /september 2008/
4.9.2008, INEKO, Vláda a reforma
Reformná prskavka /august 2008/
30.8.2008, Zuzana Humajová, Vláda a reforma
Edičná politika plná pochybností /júl 2008/
8.7.2008, Oľga Zápotočná, Vláda a reforma
Ministerstvo školstva schválilo vzorové školské programy /jún 2008/
27.6.2008, Zuzana Humajová, Vláda a reforma
Falošné pierka kačku na páva nepremenia /máj 2008/
28.5.2008, Zuzana Humajová, Vláda a reforma
Reforma? - hodnotenie Štátneho vzdelávacieho programu /apríl 2008/
16.5.2008, Martin Kríž, Vláda a reforma
Otvorená výzva ministrovi školstva /marec 2008/
4.3.2008, Vláda a reforma
Školstvo v roku 2007 /február 2008/
21.2.2008, Branislav Pupala a Zuzana Humajová, Vláda a reforma
Nový školský zákon je omyl /január 2008/
4.2.2008, Zuzana Humajová, Vláda a reforma
Výsledky PISA 2006 – problém zo slepej uličky /december 2007/
28.12.2007, Branislav Pupala, Vláda a reforma
EuroSZM - hodnotenie návrhu zákona o podpore a rozvoji práce s mládežou /november 2007/
12.12.2007, Zuzana Humajová, Vláda a reforma
Pripomienka za zachovanie rovnoprávnosti vo financovaní ZUŠ a školských zariadení /október 2007/
Hodnotenie návrhov nového školského zákona /september 2007/
10.9.2007, Zuzana Humajová, Vláda a reforma
Hodnotenie Mikolajovho školského zákona: nebude reformný /august 2007/
5.9.2007, Zuzana Humajová, Vláda a reforma
Hodnotenie legislatívneho zámeru zákona o výchove a vzdelávaní /júl 2007/
Hodnotenie Návrhu koncepcie vyučovania cudzích jazykov v základných a stredných školách /jún 2007/
25.6.2007, Anna Oslancová a Daniela Krajňáková, Vláda a reforma
17.5.2007, Zuzana Humajová, Vláda a reforma
Minister školstva vymenoval Kurikulárnu radu /apríl 2007/
10.5.2007, Zuzana Humajová, Vláda a reforma
Centralizácia z kuchyne ministerstva školstva /marec 2007/
17.4.2007, Viktor Nižňanský, Vláda a reforma
Hodnotenie koncepcie profesijného rozvoja učiteľov v kariérnom systéme /február 2007/
20.3.2007, Matúš Pošvanc, Vláda a reforma
Pripomienky k Návrhu koncepcie predškolskej výchovy /január 2007/
19.1.2007, Zuzana Humajová, Vláda a reforma
Hodnotenie návrhu stratégie celoživotného vzdelávania /január 2007/
7.1.2007, Zuzana Humajová, Vláda a reforma
Hodnotenie programového vyhlásenia vlády /2006/
29.12.2006, Zuzana Humajová, Vláda a reforma