Čo prinieslo leto /júl-august 2020/

8.9.2020 | Anna Dráľová | Vláda a reforma

Témy leta 29. 6. 2020 – 30. 8. 2020 | Skupina plagiátorov v politike sa v lete rozšírila o ministra školstva a predsedu vlády • Odvolávanie ustáli plagiátori aj kontroverzný dekan FIIT STU • Nový školský rok prichádza s druhou vlnou koronavírusu



Výroky leta


„Keď je niekto pristihnutý, že svoju diplomovú prácu z väčšej časti opísal a zdroje neuviedol, je to na hanbu a niekedy musí zo svojej pozície aj odstúpiť. Posledná séria týchto afér na Slovensku sa už zdá byť za hranicou absurdity a tam je možné všetko – dokonca aj plagiátorstvo priznať, ospravedlniť sa… ale titul si ponechať a vo funkcii zostať.“


Bohuslava Šenkýřová
rektorka Vysoké školy finanční správní
komentári pre Lidové Noviny Praha | 29. 7. 2020



„Spoločnosť celkom právom očakáva zlepšovanie kvality a efektívnosti verejnej správy a verejných služieb. A všetko musí byť zavŕšené reformou školstva a celého vzdelávacieho systému. Nateraz sú diskusie uzavreté, sľubovaná verejná debata sa nekoná. Pritom reformný plán musí Slovensko predložiť Európskej komisii do polovice októbra. To by malo byť motívom pre verejnú diskusiu.


Eduard Žitňanský
publicista
komentári denníka SME | 28. 8. 2020



Výber z udalostí


Po letnej pauze opäť začíname s pravidelným súhrnom správ z oblasti vzdelávania. V úvode školského roka si môžete najprv prečítať, čo prinieslo leto 2020.


Sága o plagiátoroch v politike


• Keď koncom uplynulého školského roka k plagiátorom v politike pribudli poslankyňa Národnej rady SR Petra Krištúfková a predseda parlamentu Boris Kollár (obaja Sme rodina), zverejňovanie zistení o nečestnom písaní záverečných prác politikmi zďaleka nekončilo. Študentské organizácie nahnevali tiež Kollárove slová o tom, že svoje štúdium si zľahčuje každý. Študenti a absolventi vysokých škôl iniciovali petíciu za jeho odstúpenie z postu predsedu parlamentu.


Členovia poslaneckého klubu OĽaNO Kollárovu kauzu označili za zásadné zlyhanie školiteľa, študenta, oponenta aj systému hodnotenia záverečných prác. Klub SaS zašiel ďalej, keď Borisa Kollára vyzval na odstúpenie z funkcie. V reakcii na túto výzvu Kollár skonštatoval, že hnutie Sme rodina by v takom prípade zrejme odišlo z vládnej koalície. Návrh na odvolanie napokon Kollár podal sám, no keďže dostatočný počet hlasov nezískal, parlament vedie naďalej plagiátor. Opäť.


• V čase, keď vrcholila diskusia o diplomovke predsedu parlamentu, minister školstva Branislav Gröhling (SaS) informoval, že nechal preveriť vlastnú záverečnú prácu s výsledkom zhody 31 percent, čo je podľa jeho slov pri diplomovej práci z oblasti práva v poriadku. Denník N zverejnil zistenia týkajúce sa Gröhlingovej diplomovky, ktorú označil za kompilát s prvkami plagiátu, do ktorého minister školstva odkopíroval skoro celú svoju bakalárku.


„Na Paneurópskej vysokej škole, odkiaľ má Gröhling magisterský titul z práva, sa začali diať čudné veci s jeho diplomovou prácou po tom, čo vyšlo najavo, že Kollár je plagiátorom. Kým dovtedy boli ministrove záverečné práce – bakalárka aj diplomovka – dostupné na internete, teraz ich už na webovej stránke knižnice školy nenájdete. Minister potvrdil, že o ich stiahnutie požiadal on,“ informovala Mária Benedikovičová. Podrobnú analýzu ministrovej práce zverejnil Denník N tu.


„Prácu som napísal a obhájil pred 11 rokmi. Je v súlade s vtedajšími pravidlami, ktoré platili na škole. Nedá sa ju posudzovať podľa dnešných pravidiel,“ reagoval minister, ktorý svoju predchodkyňu Martinu Lubyovú (SNS) žiadal, aby prešetrila, ako titul získal expredseda NR SR Andrej Danko (SNS).


• Spôsob získania magisterského titulu minister školstva vysvetľoval verejnosti (napr. tu a tu) a označil za zvláštne, že sa práve v tomto období začala bulvarizovať otázka jeho záverečnej práce.


Obhajoval sa aj pred koaličnými partnermi zo strany Za ľudí, pred ktorými vraj chybné zdrojovanie v práci priznalNebolo také, aké malo byť, ale toto podľa nás nie je dôvod na odstúpenie,“ uviedla predsedníčka klubu Za ľudí Jana Žitňanská.


Na stranu ministra sa postavila aj Paneurópska vysoká škola, na ktorej Gröhling prácu obhajoval. Uviedla, že sa nedopustil porušenia predpisov ani morálneho pochybenia. Škola ani minister tak dôvod na jeho odstúpenie z funkcie nenašli.



Pochybnosti z ministrovej sebaobrany v súvislosti s diplomovkou vyjadrili médiá narážajúc na nedôveryhodnosť vysvetlenia, prečo jeho práca zmizla z internetu. Rázne odsúdenie plagiátorstva od ministra požadovali rektori viacerých škôl. „Bude to veľmi zvláštna situácia, keď bude obhajovať zákon, ktorý jasne pomenuje, že to, čo on spravil vo svojich záverečných prácach, je plagiátom,“ dodala odborníčka na vysokoškolské vzdelávanie Renáta Hall.


• Predseda vlády Igor Matovič (OĽaNO) sa najskôr k medializovaným zisteniam o Gröhlingovej diplomovke vyjadroval zdržanlivo. Neskôr dodal, že ak minister pri písaní svojej práce postupoval v súlade s predpismi vysokej školy, nie je mu čo vyčítať. Zakrátko nato sa v reakcii na ďalšie zistenia Denníka N Matovič priznal, že sám vo svojej diplomovke vykradol dve knihy.


Úprimne, netuším, či som pred 22 rokmi vo svojej diplomovke niečo necitoval a koľko toho bolo. Ak to tak je, ukradol som niečo, čo mi nepatrilo, som de facto v tejto veci zlodej, čo je smutné a určite nie na chválu,“ uviedol premiér v odpovedi na otázku Denníka N. Denník tiež koncom júla zistil, že oponentom Matovičovej práce bol jeho kamarát a spolužiak z fakulty manažmentu, ktorý s ním bol na dovolenke, počas ktorej bola práca opísaná.


To, že premiérova diplomovka nesplnila kritériá pre získanie titulu v minulosti a nespĺňa ich ani dnes, skonštatovalo vedenie Univerzity Komenského. Matovič sa kritike bránil tvrdením, že doteraz nevedel, že vykradol cudzie texty a útočil na novinárov. Jeho diplomovku, spôsob argumentácie a plagiovanie ako také ostro skritizovali odborníci a odborníčky na vzdelávanie a akademická obec (napr. tutu a tu), študenti (tu), publicisti (tu a tu) aj učitelia (tu).


„Som sklamaná a smutná, že očakávania verejnosti, vrátane mojich vlastných, na vysoké štandardy uplatňovania politickej moci a vyvodzovanie politickej zodpovednosti, s ktorými bol spájaný nástup vlády Igora Matoviča, zostávajú zatiaľ nenaplnené,“ reagovala na zistenia o plagiátoch slovenských politikov prezidentka Zuzana Čaputová.


• Začiatkom júla členovia vlády skloňovali viaceré riešenia, ktoré by mali neoprávnenému udeľovaniu titulov zabrániť a plagiáty odhaľovať účinnejšie aj spätne. Premiér Matovič zadal ministrovi školstva a ministerke spravodlivosti Márii Kolíkovej (Za ľudí) úlohu pripraviť legislatívu, ktorá by to umožnila.


To, že spätné preverovanie prác by bolo protiústavné, skonštatoval podpredseda NR SR Juraj Šeliga (Za ľudí). Kontrolu prác pred obdobím, odkedy sa využíva Centrálny register záverečných prác, si nevedia predstaviť ani viaceré vysoké školy. Minister školstva zas za nereálne označil spätné odoberanie titulov. „S tým, čo sme už zažili, sa budeme musieť vyrovnať inak,“ povedal Gröhling. S názorom sa stotožnil aj podpredseda školského výboru Ľubomír Petrák (Smer-SD). Ministerka Kolíková možnosť rázne neodmietla a avizovala vypracovanie dôslednej analýzy k tejto téme.


To, že zákaz retroaktivity má zabrániť práve neuváženým nápadom verejnej moci, v súvislosti so spätným odoberaním titulov skonštatovala expertka na ústavné právo Lucia BerdisováGröhling neskôr vyhlásil, že ministerstvo po vzore Česka pripravilo návrh, ktorým do budúcna bude možné odoberať tituly a ktorý rozšíri databázu textov v systéme overovania originality. Predloženie novely zákona, ktorá má umožniť odoberanie titulov v budúcnosti, v posledný augustový piatok avizovalo hnutie OĽaNO.


Plagiátorské kauzy mali aj ďalšiu politickú dohru. Členovia Smeru-SD Erik Kaliňák a Igor Melicher podali na Generálnu prokuratúru SR trestné oznámenia na Igora MatovičaBorisa Kollára a Branislava Gröhlinga za porušovanie autorského práva a spáchania podvodu.


Kontroverzný dekan FIIT STU: Rozvrat sa nestal


• Vysokoškolské prostredie sa v lete nestalo stredobodom pozornosti len kvôli plagiátorom v politike. V uplynulých mesiacoch totiž vrcholila kauza rozvratu na Fakulte informatiky a informačných technológií Slovenskej technickej univerzity (FIIT STU). Ešte v júni ohlásilo odchod z fakulty dvadsaťšesť pedagógov. Dôvodom je nespokojnosť s dekanom Ivanom Kotuliakom a spory, ktoré na fakulte trvajú od minulého roka.


Študentská časť akademického senátu prišla koncom júna s návrhom na vyslovenie nedôvery dekanovi Kotuliakovi. Hlasovalo zaň len pätnásť senátorov, proti boli desiati a ďalších desať sa zdržalo hlasovania. O dva týždne nato už senátori hlasovali o návrhu na odvolanie Kotuliaka z funkcie, ktorý podal rektor STU Miroslav Fikar. Aj odvolávanie dekan ustál a ostáva tak vo funkcii.


Dekan zároveň uznal, že okrem pedagógov môže jeho fakultu na protest opustiť aj minimálne stovka študentov. „Je mi ľúto každého jedného študenta, ktorý odíde, ale stále je to osem percent z celkového stavu,“ poznamenal Kotuliak v tejto súvislosti. Vo svojich blogoch kontroverzný dekan privítal rozhodnutie niektorých kolegov neopustiť fakultu a skonštatoval, že rozvrat sa nestal.


Kto sú tí, ktorí sa z fakulty pre dekana rozhodli odísť, priblížili Denník N a SME tu a tu.


• V druhej polovici augusta blog Za Našu FIIT informoval, že boli ukončené výberové konania na dvadsaťštyri uvoľnených pracovných pozícií. Z dvadsiatich štyroch úspešných uchádzačov sú štrnásti pedagógovia, ktorí na fakulte pôsobili pred nástupom Kotuliaka do funkcie. Záujem absolventov stredných škôl o štúdium na fakulte poklesol, je o štvrtinu menší ako vlani. Aj o tom, že je tragédiou, ak najlepší študenti z FIIT STU odídu do zahraničia, hovoril v SME doktorand fakulty Martin Tamajka.



Bývalá dekanka FIIT STU a Kotuliakom prvá vyhodená profesorka Mária Bieliková k situácii na fakulte skonštatovala, že jej otvorila oči. Zároveň sa stala šéfkou nového Kempelenovho inštitútu informačných technológií. Komentátor denníka SME Eduard Žitňanský vznik inštitútu označil za najlepšie rozuzlenie kauzy a malé víťazstvo rozumu nad pachtením po moci.


Nový školský rok sprevádza druhá vlna pandémie


• Čo najlepší spôsob obnovenia prezenčnej výučby po školských prázdninách hľadala v súvislosti s hrozbou šírenia druhej vlny koronavírusu vláda v spolupráci s novou pandemickou komisiou.


Minister školstva začiatkom augusta požadoval, aby rodič pred nástupom dieťaťa do školy podpisoval iba čestné vyhlásenie o jeho bezpríznakovosti. Takéto vyhlásenie zákonní zástupcovia podpisovali aj v júni, kedy sa znovu umožnilo vyučovať prezenčne. Minister zdravotníctva Marek Krajčí a pandemická komisia v tom čase žiadali aj karanténu pre tie deti, ktoré boli 14 dní pred nástupom do školy v zahraničí alebo sa zúčastnili tábora s medzinárodnou účasťou, s čím Grohling nesúhlasil. Návrh napokon vláda neodobrila.

Do debaty o opatreniach proti šíreniu COVID-19 vstúpil aj premiér s požiadavkou, aby sa deti v triedach chránili rúškami. Zároveň kritizoval prezidentku Zuzanu Čaputovú za vetovanie návrhu, ktorý mal podľa neho lepšie identifikovať rodičov nerešpektujúcich protivírusové opatrenia. Povinnosť mať rúška napokon pre školákov platí minimálne počas prvých dvoch týždňov školského roka. Ten by sa mal 2. septembra začať na každej škole. Prípadné zatváranie škôl prebehne len v epicentrách nákazy.



To, ktoré deti a v akých priestoroch majú nosiť rúška a aké ďalšie opatrenia musí škola od septembra zabezpečiť, zhrnuli Denník N, SME, aktuality.sk či postoj.sk (tututu a tu). Manuál opatrení pre školy a školské zariadenia v aktualizovanej verzii zverejnilo na svojej webovej stránke aj ministerstvo.


• Vysokým školám ministerstvo pre druhú vlnu šírenia koronavírusu odporučilo presunúť začiatok semestra o týždeň neskôr. Napriek tomu sa viaceré univerzity rozhodli ponechať pôvodný termín a začať semester už 21. septembra.


„V prípade zhoršenia pandemickej situácie sme pripravení výučbu, ktorá má na STU začať 21. septembra, realizovať dištančnou metódou dovtedy, kým to bude potrebné,“ uviedla k téme prorektorka STU Monika Bakošová. Aj o tom, ako sa k prezenčnej výučbe v zimnom semestri postavili univerzity v zahraničí, v súvislosti s druhou vlnou koronavírusu píšu aktuality.sk.


Zahraniční vysokoškolskí študenti, ktorí na Slovensko prichádzajú z rizikových krajín, sa musia po vstupe do krajiny podrobiť izolácii. Rezort školstva univerzitám odporučil vyčleniť dočasné ubytovacie kapacity tak, aby sa táto izolácia skončila ešte pred ubytovaním ostatných študentov.



Všimli sme si


• Bezpečný návrat detí do škôl označil začiatkom augusta za najvyššiu prioritu šéf OSN António Guterres„Teraz čelíme generačnej katastrofe, kvôli ktorej môžeme prísť o nevýslovný ľudský potenciál, podkopať desaťročia pokroku a zhoršiť zakorenené nerovnosti. Len čo bude miestne šírenie nákazy COVID-19 pod kontrolou, musí byť najvyššou prioritou dostať deti čo najskôr bezpečne späť do škôl a vzdelávacích inštitúcií,“ vyhlásil Guterres.


• V druhej polovici augusta vláda na svojom rokovaní s pripomienkami schválila Plán práce vlády Slovenskej republiky na II. Polrok 2020. Z celkového počtu 41 úloh, ministerstvo školstva predložilo tri – vypracovanie Cestovnej mapy výskumných infraštruktúr 2020 – 2022, Pozičného dokumentu k stratégii inkluzívneho vzdelávania a Návrh programov Agentúry na podporu výskumu a vývoja zameraných na posilnenie účasti SR v európskej spolupráci vo výskume a vývoji.

Vláda a reforma

Čo sa udialo | Súhrn vybraných postrehov z diania v školstve v roku 2021 /december 2021/

O chýbajúcom funkčnom strednom článku riadenia a podpory v školstve /november 2021/

Spor o vysokoškolskú reformu /október 2021/

Učitelia a učiteľky sú už „ohrozený druh“. Ľudia chcú na školách viac upratovať ako učiť /september 2021/

Čo prinieslo leto /júl-august 2021/

Stratégia inkluzívneho vzdelávania? Sme svedkami Potemkinovej dediny /jún 2021/

Deťom pobyt v nepripravených škôlkach veľmi nepomôže /máj 2021/

Tri správy o vplyve pandémie na deti a vzdelávanie /apríl 2021/

Domáce vzdelávanie sa vynára zo šedej zóny len čiastočne /marec 2021/

Nezvládnutá údržbárčina v školstve /február 2021/

Čo sa udialo | Súhrn vybraných postrehov z diania v školstve v roku 2020 /január 2021/

Plán premárnených príležitostí? /december 2020/

Keď plán predbehne cieľ /november 2020/

Reformné plány a diskusia o nich /október 2020/

Vzdelávanie na diaľku prehlbuje rozdiely /september 2020/

Čo prinieslo leto /júl-august 2020/

Dopady uzatvorenia škôl podľa britského modelu /jún 2020/

Porovnanie dvoch programových vyhlásení troch vlád v školstve /máj 2020/

Ako zostať vo vzdelávaní blízko na diaľku? /apríl 2020/

Revízia výdavkov na skupiny ohrozené chudobou alebo sociálnym vylúčením /marec 2020/

Odporúčania To dá rozum pre skvalitnenie školstva na Slovensku /február 2020/

Čo sa udialo | Súhrn vybraných postrehov z diania v školstve v roku 2019 /január 2020/

Výsledky PISA opäť nepotešili /december 2019/

Školstvo potrebuje zmeny, no neopravujme hodiny sekerou /november 2019/

To dá rozum, že chceme vedieť viac! /október 2019/

Zistenia Komisie naďalej viac zarmucujú ako tešia / september 2019/

Čo prinieslo leto /júl-august 2019/

OECD o práci učiteľov na Slovensku /jún 2019/

Dokedy sa budeme učiť nohami namiesto hlavou? /máj 2019/

V parlamente zasadla komisia pre inklúziu /apríl 2019/

Dobré a zlé správy o deťoch a vzdelávaní /marec 2019/

Petícia za stiahnutie návrhu nového zákona o pedagogických a odborných zamestnancoch /február 2019/

Čo sa udialo | Súhrn vybraných postrehov z diania v školstve v roku 2018 /január 2019/

Štátny rozpočet nemyslí na zlepšenie kvality podporných služieb v školách /december 2018/

Prečo medzi mladými voličmi vyhráva Kotleba? /november 2018/

Kríza v školstve /október 2018/

Rok Lubyovej /september 2018/

Čo prinieslo leto /júl-august 2018/

Tento způsob reformy školstva zdá se mi poněkud nešťastným /jún 2018/

Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania /máj 2018/

Malé víťazstvo socializmu nad kapitalizmom za 35 miliónov eur /apríl 2018/

Výzva ministrovi vnútra a ministerke školstva /marec 2018/

Odluka škôl od samospráv nepomôže /február 2018/

Čo sa udialo | Súhrn vybraných postrehov z diania v školstve v roku 2017 /január 2018/

Premiér Fico orbanizuje slovenské školstvo /december 2017/

Otvorený list o inklúzii /november 2017/

Rozpočet a reforma spolu neladia /október 2017/

K riadeniu a financovaniu školstva /september 2017/

Každý školský rok víta deti v školách iný minister /august 2017/

K zverejnenému počtu asistentov učiteľa /júl 2017/

Prehliadka strateného času /jún 2017/

Regionálne školstvo sa dnes nedá riadiť /apríl-máj 2017/

Vajce vs. sliepka v slovenskom školstve /marec 2017/

Hromadná pripomienka za asistentov učiteľov /február 2017/

Čo sa udialo | Súhrn vybraných postrehov z diania v školstve v roku 2016 /január 2017/

Preto volíme, ako volíme /december 2016/

Reformný tím navrhol prekopať vysoké školstvo od základu /november 2016/

Oceňujeme prvý krok /október 2016/

Školstvo – chce to zmenu /september 2016/

Školy nedokážu čeliť extrémizmu, pretože sú neslobodné /august 2016/

Sú pre Fica s Kažimírom učiteľky kravy a vedci teliatka? /júl 2016/

Rodičia otvorili v parlamente viacero problémov nášho školstva /jún 2016/

Porušovanie základných práv detí vo vzdelávaní na Slovensku /máj 2016/

Deti nie sú v centre záujmu vzdelávania /apríl 2016/

Vzdelávanie a školstvo v programoch politických strán a hnutí /marec 2016/

Bilancia programového vyhlásenia vlády /február 2016/

Čo sa udialo | Súhrn vybraných postrehov z diania v školstve v roku 2015 /január 2016/

Fico s Kažimírom sú hrobári slovenského školstva /december 2015/

Zatriasť školstvom nestačí /november 2015/

Najvyšší súd podporil inkluzívne vzdelávanie /október 2015/

Vláda zbabrala aj opravnú skúšku z reformy školstva /september 2015/

Päť dôvodov na obavy /august 2015/

Správy z prieskumu verejnej mienky o vzdelávaní /júl 2015/

Školstvo potrebuje impulz /jún 2015/

Kam smerujú eurofondy vo vzdelávaní na Slovensku? /máj 2015/

Čo potrebujú angličtinári /apríl 2015/

Hromadná pripomienka proti okliešteniu školskej samosprávy /marec 2015/

Je nový Štátny vzdelávací program skutočne inovovaný? /február 2015/

Duálny model po slovensky /január 2015/

Čo sa udialo | Súhrn vybraných postrehov z diania v školstve v roku 2014 /december 2014/

Fico si vylepšuje imidž Pellegrinim, na školstvo kašle /november 2014/

Svet ešte nikdy nebol tak nedorobený /október 2014/

Ilúzie o vzdelávaní na Slovensku /september 2014/

Kam kráča ministerstvo školstva /august 2014/

Pellegrini plní Kažimírov sľub /júl 2014/

Zverejňujeme ministerské návrhy na zmeny kľúčových zákonov v školstve /jún 2014/

O budúcnosti školstva rozhoduje jeden človek /máj 2014/

Koncentrácia moci školstvo nezachráni /apríl 2014/

Inšpirujme sa tým, čo funguje /marec 2014/

Hlas detí zatiaľ nepočuť /február 2014/

Čaplovičov švédsky stôl /január 2014/

Chceme vedieť viac /december 2013/

Všetko, čo nie je v poriadku, treba zverejniť! /november 2013/

Málo miest v škôlkach má riešenie! /október 2013/

Čaplovičove národné projekty /september 2013/

Štátne týranie vs. blaho detí /august 2013/

Správa z vládneho auditu vykonanom na ministerstve školstva /júl 2013/

Varovanie ministrom: Školy nie sú lego! /jún 2013/

O skutočnom duálnom modeli vzdelávania /máj 2013/

Čaplovičova utajená správa o stave školstva /apríl 2013/

Zmätky a precitnutia ministra Čaploviča /marec 2013/

Testovanie podľa INEKO – chybné rady Čaplovičovi /február 2013/

Ide o deti /január 2013/

Inkluzívne vzdelávanie /december 2012/

Zvýšme učiteľom platy a posuňme diskusie ďalej /november 2012/

Nový vzdelávací systém pre všetkých /október 2012/

K tupinám z debaty o platoch v školstve /september 2012/

Centrálne plánovaný absolvent /august 2012/

Prvých 100 dní Dušana Čaploviča v kresle ministra školstva /júl 2012/

„Akčný“ pán a jeho „akčný“ plán /jún 2012/

Výzva Iniciatívy rodičov za dobré školy /máj 2012/

Čaplovič nie je svätý Juraj a nebojuje s drakom /apríl 2012/

Volebný odpočet /marec 2012/

Ako (a načo) čítať volebné programy strán /február 2012/

Ako ohlupovať národ /január 2012/

Základná línia vzdelávacej politiky na Slovensku a jej reflexia vo verejnej diskusii /december 2011/

Domáca škola, mravov stodola /november 2011/

Slabá záplata na deravé vrece /október 2011/

Planéta nehorázností /september 2011/

Čo si myslia učitelia o dnešnom stave v oblasti učebníc? /august 2011/

Horká pilulka na záver školského roka /júl 2011/

Reformu školstva brzdia systémové prekážky /jún 2011/

Čo všetko musí slovenský učiteľ /máj 2011/

Planéta vedomostí /apríl 2011/

Zmena hodnotenia testu z matematiky bola zbytočná a odborne pomýlená /marec 2011/

Otvorené listy ministrovi školstva /február 2011/

Policajti poznajú vízie svojho šéfa. A učitelia? /január 2011/

Kto nečíta, nevie. Kto číta, nerozumie? /december 2010/

Smutné voľby rektora /november 2010/

Vlažné korekcie Mikolajovej deformy /október 2010/

Angličtina do každého vrecka? /september 2010/

Hodnotenie programového vyhlásenia vlády v oblasti vzdelávania /august 2010/

Učiteľom treba dať slobodu /júl 2010/

Vzdelávací systém - odporúčania pre budúcu vládu /jún 2010/

Tradične žalostná gramotnosť /máj 2010/

Európska óda na vzdelanie /apríl 2010/

Kauza Waldorf na Slovensku /marec 2010/

Rodičia vynechaní z reformnej hry /február 2010/

Falošný vlastenecký diktát /január 2010/

Premýšľanie o reforme /december 2009/

Reforma školstva bez učebníc podľa Mikolaja /november 2009/

Absurdné divadlo v alternatívnych školách /október 2009/

Papieroví draci na predvolebnej oblohe /september 2009/

Druhý rok reformy klope na dvere /august 2009/

Rok jeden reformy vzdelávania bez reformy /júl 2009/

(druhý) pohľad obyčajného (m)učiteľa na reformu školstva /jún 2009/

Učiteľské noviny ako čistý kšeft /máj 2009/

Mikolajov papierový drak /apríl 2009/

Nevedomosť skrytá za ústretovosť /marec 2009/

10 dôvodov, prečo dať výpoveď kvôli Mikolajovi /február 2009/

Zahmlené kontúry školskej politiky /január 2009/

Národné učebnice? Deforma /december 2008/

Pochod veľkej septembrovej obsahovej reformy /november 2008/

Reforma po slovensky: Základné omyly štátnych vzdelávacích programov /október 2008/

Ciele ministerstva školstva sledujú viac kvantitu ako kvalitu /september 2008/

Reformná prskavka /august 2008/

Edičná politika plná pochybností /júl 2008/

Ministerstvo školstva schválilo vzorové školské programy /jún 2008/

Falošné pierka kačku na páva nepremenia /máj 2008/

Reforma? - hodnotenie Štátneho vzdelávacieho programu /apríl 2008/

Otvorená výzva ministrovi školstva /marec 2008/

Školstvo v roku 2007 /február 2008/

Nový školský zákon je omyl /január 2008/

Výsledky PISA 2006 – problém zo slepej uličky /december 2007/

EuroSZM - hodnotenie návrhu zákona o podpore a rozvoji práce s mládežou /november 2007/

Pripomienka za zachovanie rovnoprávnosti vo financovaní ZUŠ a školských zariadení /október 2007/

Hodnotenie návrhov nového školského zákona /september 2007/

Hodnotenie Mikolajovho školského zákona: nebude reformný /august 2007/

Hodnotenie legislatívneho zámeru zákona o výchove a vzdelávaní /júl 2007/

Hodnotenie Návrhu koncepcie vyučovania cudzích jazykov v základných a stredných školách /jún 2007/

Hodnotenie Návrhu koncepcie dvojúrovňového modelu vzdelávacích programov v oblasti odborného vzdelávania a prípravy v SR /máj 2007/

Minister školstva vymenoval Kurikulárnu radu /apríl 2007/

Centralizácia z kuchyne ministerstva školstva /marec 2007/

Hodnotenie koncepcie profesijného rozvoja učiteľov v kariérnom systéme /február 2007/

Pripomienky k Návrhu koncepcie predškolskej výchovy /január 2007/

Hodnotenie návrhu stratégie celoživotného vzdelávania /január 2007/

Hodnotenie programového vyhlásenia vlády /2006/