Ohrozená veda
25.2.2007 | Martin Mojžiš | Nielen o škole
Minister školstva Ján Mikolaj nemá vo vedeckej komunite veľmi dobrú povesť. Môže si za to sám. Smerom k univerzitám aj smerom k Slovenskej akadémii vied totiž neúnavne vysiela signály, ktoré je ťažko možné interpretovať inak než ako zanovitú snahu o mrzačenie kvalitného vedeckého výskumu na Slovensku.
Mnohí z vedcov, ktorí mali v poslednom čase tú česť osobne sa stretnúť s ministrom Mikolajom, boli z tohto stretnutia úprimne zdesení. Minister vraj pôsobí dojmom, že povahe vedeckého výskumu buď vôbec nerozumie, alebo nechce rozumieť.
.jedovaté bubliny
Ján Mikolaj zatiaľ nerobí nijaké zreteľné kroky, ktoré by vedu výrazne poškodzovali, pravidelne však vypúšťa akési pokusné bubliny, ktoré vzbudzujú oprávnené obavy. Väčšina týchto bublín hovorí v takej alebo onakej forme o rušení podpory základného výskumu, pričom „ušetrené“ finančné prostriedky by sa mali využiť na podporu výskumu aplikovaného. Čo je na tom zlé a prečo by nás to malo zaujímať? Zlé je to z viacerých dôvodov. Tak napríklad už len preto, že bez základného výskumu by nijaký aplikovaný výskum neexistoval. Ten prvý totiž predstavuje základy, na ktorých ten druhý stavia. To však nie je to najpodstatnejšie. Oveľa vážnejšie je, že ministrove prerozdeľovacie chúťky sa týkajú typu, a nie kvality výskumu. A to naozaj vážne vypovedá o mentálnom nastavení ministra, ktorého rezort má vedu na starosti. Nuž a mentálne nastavenie človeka, ktorý je zodpovedný okrem vedy aj za celé školstvo, by nás asi malo zaujímať.
Ako je možné, že vysokoškolského profesora Mikolaja kvalita výskumu zrejme príliš netrápi? Vari nie je profesorom preto, že práve jeho výskum bol výnimočne kvalitný? Ak áno, nemal by byť jedným z tých, ktorí budú preferovať predovšetkým „dobrú vedu“? Odpovede na tieto otázky sa môžeme pokúsiť pohľadať na webových stránkach. Skúsme si napríklad „vygooglovať“ zoznam vedeckých publikácií profesora Jána Mikolaja, čože sa nám ukáže.
.aplikácie základného výskumu
Mimochodom, keď už sme pri tom webe, ten vymysleli v CERNe, čo je inštitúcia základného výskumu par excelence. Počítač, pomocou ktorého sa na web dostaneme, pracuje na princípe tranzistorového javu, ktorý neobjavili nijakí „aplikovaní vedci“, ale fyzici tuhých látok, skúmajúci základné vlastnosti polovodičov (neskôr za to dostali Nobelovu cenu). Ten počítač je napájaný elektrinou vyrobenou pomocou elektromagnetickej indukcie, ktorú objavil Michael Faraday pri skúmaní základov vzájomného pôsobenia drôtikov a magnetov (v prípade, že používate notebook, môže elektrina pochádzať z batérie, ktorej princíp objavil Alessandro Volta v rámci výsostne neaplikovaného výskumu).
Myslím, že netreba viac príkladov na to, aby nám všetkým bolo viac-menej jasné, že základný výskum má obrovský „aplikačný“ potenciál (teda, všetkým ako všetkým – asi by sme vedeli menovať prinajmenšom jedného človeka, ktorému to jasné nie je). Takýto výskum sa pritom o nijaké aplikácie neusiluje, jeho hlavnou motiváciou je zvedavosť a snaha veciam okolo nás porozumieť. Pričom, paradoxne, práve (čiastočné) porozumenie svetu, ktoré sme vďaka základnému výskumu dosiahli, je hádam tou najdôležitejšou „aplikáciou“.
.profesori nemlčia
Čo sa dá robiť v situácii, keď má o financovaní vedy na Slovensku rozhodovať človek, ktorý rozhodne nevyvoláva v tomto smere ani len elementárnu dôveru? Keby sme tu mali Hansa Christiana Andersena, hádam by mal kto vykríknuť čosi o oblečení pána ministra. Má to kto vykríknuť aj bez neho? V kuloároch sa dá dopočuť všeličo, nuž ale vyjadriť sa verejne... Predsa len, je to minister, ktorý navyše rozhoduje a bude rozhodovať o financiách, a tak je celkom prirodzené a pochopiteľné, ak sa nikto príliš nahlas neozve.
Nakoniec, keby aj tí vedci boli úplne ticho, kto by im to mal za zlé? Veď čo už sa len dá vyčítať rozvážnemu mlčaniu? Aj je to také sympaticky skromné, aj tradície to ctí, tak čo? Ukázalo sa však, že nie všetkým tie naše tradície vyhovujú.
.týždeň oslovil troch vysokoškolských profesorov – Miroslava Urbana, Jordana Kolarova a Vlada Bužeka – s ponukou priestoru na verejné vyjadrenie sa k názorom ministra Mikolaja na základný výskum. Všetci traja majú vo vedeckej komunite prirodzenú autoritu, a to zďaleka nielen na Slovensku. Všetci traja bez váhania súhlasili. A vyjadrili sa úplne jasne.
Autor je redaktor týždenníka .týždeň.
Článok bol publikovaný v týždenníku .týždeň 8/2007 dňa 19. februára 2007.
Nielen o škole
Webinár: Výhody a riziká domáceho vzdelávania
2.12.2022, Nielen o škole
19.5.2016, Zuzana Zimenová, Nielen o škole
Výzva rodičov a učiteľov poslancom NR SR a ministrovi školstva, vedy, výskumu a športu SR
16.6.2015, Nielen o škole
Školská samospráva je naďalej v ohrození
13.4.2015, Nielen o škole
Pripomienkové konanie končí, ale aktivity proti okliešteniu školskej samosprávy pokračujú
2.4.2015, Nielen o škole
23.3.2015, Nielen o škole
5.9.2014, Marie Stracenská, Nielen o škole
Rebríček kvality vzdelávania Pearson
13.5.2014, Zuzana Zimenová, Nielen o škole
O využití projektu Khan Academy v prostredí bežných škôl
24.4.2014, Zuzana Zimenová, Nielen o škole
Ján Macek: Vytáča ma pasivita kolegýň, mám jej plné zuby
24.3.2014, SME, Nielen o škole
Čo bude formovať podobu vzdelávania?
21.2.2014, Zuzana Zimenová, Nielen o škole
Pedagógovia sa obávajú, že bude ešte horšie
8.12.2013, Anna Chlupíková, Nielen o škole
Pripomienky učiteľov k správe o stave školstva
26.6.2013, Braňo Kočan, Nielen o škole
17.6.2013, Peter Farárik, Nielen o škole
10.6.2013, Ján Macek, Nielen o škole
5.6.2013, Peter Farárik, Nielen o škole
O správe učiteľov o situácii v školstve
25.4.2013, Braňo Kočan, Nielen o škole
Niekoľko postrehov k situácii v slovenskom školstve
21.4.2013, Vlado Crmoman, Nielen o škole
Infovek 2 je pomalý, predražený a už ho v škole nechceme
19.3.2013, Ján Macek, Nielen o škole
Josef Widmer: Nové modely pre náročné povolania
11.3.2013, Neue Zürcher Zeitung, Nielen o škole
Infografika: There is No Homework In Finland
Vladimír Urban: Čím je škola slabšia, tým sú lepšie známky
23.1.2013, SME, Nielen o škole
Otvorený list kritizuje šírenie waldorfu
10.9.2012, Nielen o škole
Martin Mojžiš: Problémom našich škôl nie je málo softvéru, ale veľa nudy
2.2.2012, Vladimír Burjan, Nielen o škole
3.10.2011, Martin Mojžiš, Nielen o škole
Martin Mojžiš kritizuje Planétu vedomostí
16.6.2011, Martin Mojžiš, Nielen o škole
7.6.2011, Nielen o škole
5.4.2011, Ondrej Kaščák a Branislav Pupala, Nielen o škole
2.3.2011, Vladimír Burjan, Nielen o škole
Ministerstvo školstva nerobí správne kroky
14.1.2011, Martin Mojžiš, Nielen o škole
Vratké nohy povinnej angličtiny
26.10.2010, Branislav Pupala, Nielen o škole
6.9.2010, Branislav Pupala, Nielen o škole
Martin Kríž: Školy budú mať iba toľko slobody, koľko si jej vezmú
2.3.2010, Vladimír Burjan, Nielen o škole
7.12.2009, Pavel Sibyla, Nielen o škole
Podľa zdroja z rezortu školstva sa v učebnicovom tendri nevyberalo podľa kritérií...
Ministerstvo školstva nesleduje experimenty na školách
21.10.2009, Zuzana Humajová, Nielen o škole
25.9.2009, SME, Nielen o škole
Základné školy stále nemajú v reformných ročníkoch nové učebnice...
Máme školstvo, aké si zaslúžime
11.9.2009, Pavel Sibyla, Nielen o škole
Školská reforma je Potemkinova dedina
29.6.2009, Martin Hanus, Nielen o škole
Martin Hanus hodnotí školskú reformu po roku...
29.6.2009, Martin Hanus a Eva Čobejová, Nielen o škole
OECD: Učitelia sú málo motivovaní
22.6.2009, HN, Nielen o škole
Vladimír Burjan: Nemám svedomie kritizovať učiteľov
15.6.2009, Martin Hanus a Eva Čobejová, Nielen o škole
Učebnice nebudú v Kalifornii, možno ani u nás
12.6.2009, Eva Čobejová, Nielen o škole
Je veľmi otázne, či aspoň druhé reformné triedy budú mať v septembri nové knižky...
4.6.2009, Martin Mojžiš, Nielen o škole
11.5.2009, Martin Mojžiš, Nielen o škole
INEKO: Učitelia dostali viac slobody, chýbajú im však učebnice
4.5.2009, Michal Rehúš, Nielen o škole
Dávid Králik: Neschopný učiteľ nech má len základný plat
23.3.2009, SME, Nielen o škole
Aký je Váš názor na zmeny v slovnom hodnotení? Napíšte ministrovi!
3.2.2009, Juraj Droppa, Nielen o škole
Reakcie učiteľov na národnú učebnicu
9.1.2009, Nielen o škole
Ján Mikolaj: Chcem školy zmeniť
15.12.2008, Štefan Hríb a Martin Hanus, Nielen o škole
Nebezpečné spoločenstvá, rodina, škola a štát (seminár)
3.12.2008, Miroslav Lojda, Nielen o škole
Protimonopolný úrad, nevadí ti ministerstvo školstva?
21.11.2008, Pavol Minárik ml., Nielen o škole
Martin Mojžiš: Učebnica má zaujať najmä učiteľov
8.11.2008, SME, Nielen o škole
Václav Klaus ml.: Netešte sa na reformu
6.10.2008, Martin Hanus a Eva Čobejová, Nielen o škole
Videokomentár Anny Gottweisovej k reforme a školstvu
16.9.2008, Anna Gottweisová, Nielen o škole
Pozrite si videokomentár učiteľky matematiky Anny Gottweisovej k reforme a školstvu...
8.9.2008, Oľga Zápotočná, Nielen o škole
2.9.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
18.7.2008, Nielen o škole
Informácie o fyzike, vyučovaní fyziky a príprave učiteľov fyziky...
Prečo som tak skoro alergická na slovo reforma?
8.7.2008, Adriana Markovičová, Nielen o škole
Edičná politika plná pochybností
8.7.2008, Oľga Zápotočná, Nielen o škole
7.7.2008, Pavel Sibyla, Nielen o škole
Nový školský zákon prináša veľké vízie s pochybnou uskutočniteľnosťou...
3.7.2008, Dávid Králik, Nielen o škole
...pohľad obyčajného (m)učiteľa na dlho očakávanú reformu školstva...
9.6.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
4.6.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
3.6.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
2.6.2008, Eva Čobejová, Nielen o škole
27.5.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
26.5.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
20.5.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
19.5.2008, Daniel Hevier, Nielen o škole
13.5.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
12.5.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
5.5.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
2.5.2008, Tomáš Němeček, Nielen o škole
1.5.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
30.4.2008, Martin Hanus a Eva Čobejová, Nielen o škole
31.3.2008, Peter Zajac, Nielen o škole
24.3.2008, Daniel Bútora a Martin Kríž, Nielen o škole
17.3.2008, Eva Čobejová, Nielen o škole
17.3.2008, Branislav Pupala, Nielen o škole
10.3.2008, Eva Čobejová, Nielen o škole
25.2.2008, Martin Hanus a Eva Čobejová, Nielen o škole
15.1.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
27.12.2007, Eva Čobejová, Nielen o škole
Reforma vzdelávania alebo kozmetická úprava školstva
5.10.2007, Peter Zajac, Nielen o škole
Branislav Pupala: Škola nemôže riešiť problémy sveta
22.9.2007, Bohumil Synek, Nielen o škole
Šlabikár – najčítanejšia kniha
17.9.2007, Elena Akácsová, Nielen o škole
K Návrhu koncepcie vyučovania cudzích jazykov v základných a stredných školách
25.6.2007, Anna Oslancová a Daniela Krajňáková, Nielen o škole
Učiť piatakov základom ekonómie
6.6.2007, Arthur E. Foulkes, Nielen o škole
25.2.2007, Martin Mojžiš, Nielen o škole
25.2.2007, Miroslav Urban, Nielen o škole
Základný či aplikovaný výskum?
25.2.2007, Jordan Kolarov, Nielen o škole
25.2.2007, Vlado Bužek, Nielen o škole
Čítanie sa učí ako spartakiáda
29.1.2007, Branislav Pupala a Oľga Zápotočná, Nielen o škole
8.1.2007, Martin Kríž, Nielen o škole
13.11.2006, Branislav Pupala, Nielen o škole
15.5.2006, Branislav Pupala, Nielen o škole
Domino reformy vzdelávania - ako ďalej?
3.4.2006, Martin Kríž, Nielen o škole
21.3.2006, Peter Zajac, Nielen o škole
Školský zákon a politická elita
11.3.2006, Peter Zajac, Nielen o škole
6.3.2006, Eva Čobejová, Nielen o škole
27.2.2006, Martin Hanus, Nielen o škole
10.10.2005, Matúš Medo a Martin Mojžiš, Nielen o škole