K Návrhu koncepcie vyučovania cudzích jazykov v základných a stredných školách
25.6.2007 | Anna Oslancová a Daniela Krajňáková | Nielen o škole
Návrh Koncepcie vyučovania cudzích jazykov v základných a stredných školách
/Materiál Ministerstva školstva SR predložený na medzirezortné pripomienkové konanie dňa 7. júna 2007 je k dispozícii na stiahnutie tu./
Koncepcia, ktorú pripravilo Ministerstvo školstva, spochybňuje vhodnosť výberu cudzojazyčných učebníc a navrhuje vytvoriť tzv. národné učebnice na výučbu cudzích jazykov. Na základe našej dlhoročnej skúsenosti s cudzojazyčnými učebnicami sa domnievame, že tento návrh neprispeje k zlepšeniu vzdelávacích podmienok žiakov na školách, ani k skvalitneniu práce učiteľov. Naopak, vráti naše školy späť do obdobia, v ktorom bola výučba cudzích jazykov na oveľa nižšej úrovni ako je tomu dnes.
Ako vyzerá dnešná výučba cudzích jazykov v praxi? Ak sa zameriame napr. na výučbu angličtiny, môžeme konštatovať, že je čoraz kvalitnejšia najmä vďaka kvalitným učebniciam. Na slovenskom trhu sú dnes najžiadanejšími učebnice zo štyroch veľkých anglických vydavateľstiev (Macmillan Education, Oxford University Press, Cambridge University Press, Pearson Longman) a niekoľkých menších, pričom v ponuke sú samozrejme aj učebnice zo slovenských vydavateľstiev (SPN a ďalšie). Obdobne široký výber učebníc majú aj učitelia nemeckého či francúzskeho jazyka.
Kvalita učebníc zahraničných vydavateľstiev je veľmi vysoká. Prejavuje sa najmä v množstve komponentov, z ktorých sa učebnica skladá. Dnes už k štandardnej výbave učebnice patrí pracovný zošit, audiokazeta, metodika, kopírovateľné materiály, CD-ROM, DVD, testy, slovníček, obrazový materiál, plagáty a pod. Rovnako užitočná je aj podpora na internete, kde vydavateľstvá uverejňujú ďalšie nápady a aktivity pre učiteľa. Je nepravdepodobné, že by sa z obmedzených dotácií, ktoré by rezort školstva na tvorbu národných učebníc poskytol, dali pokryť náklady na takýto vysoký štandard. Zároveň je nereálne, že by sa v slovenskom prostredí našiel dostatok jazykových expertov, ktorí by učebnice – aj s prislúchajúcimi komponentmi – dokázali vyprodukovať na medzinárodnej úrovni. Na to nám na Slovensku chýbajú skúsenosti, ktorými disponujú zahraničné vydavateľstvá s vyše storočnou tradíciou.
V renomovaných vydavateľstvách vzniká učebnica cudzieho jazyka 3-5 rokov, kým sa uvedie na trh. Nepíšu ju jednotlivci, ale celé autorské tímy, pozostávajúce z expertov s priamym prepojením s praxou. Zároveň sa dodržiava zásada, že učebnicu jazyka tvoria najmä „native speakeri“, čo je v slovenskom prostredí ďalší nedosiahnuteľný predpoklad potrebnej kvality.
Skôr než sa učebnica začne písať, urobia si vydavateľstvá prieskum trhu. Autori učebnice sa kontaktujú priamo s takým typom škôl, pre ktoré má byť učebnica určená. Tento kontakt sa pritom neobmedzuje iba na krajinu pôvodu učebnice, veľké vydavateľstvá majú na tento účel k dispozícii celú sieť národných konzultantov aj v ďalších krajinách, o ktorých sa predpokladá, že budú mať o učebnicu záujem.
Každá časť učebnice, ktorú autori vytvoria, prechádza pilotným testovaním v školskom prostredí. Učitelia z praxe ju pripomienkujú vo viacerých kolách a ich pripomienky sú pre autorov cenným inšpiratívnym zdrojom. Učebnicu prepracovávajú dovtedy, kým sa nezhodnú, že bude v praxi perfektne fungovať.
Nemenej dôležitá je aj formálna stránka učebníc. Zahraničné učebnice sú vytlačené na kvalitnom papieri, ich texty sú bohato doplnené ilustráciami a fotografickým materiálom. Učebnice sú po každej stránke koncipované tak, aby boli pre deti pútavé a podnetné. Táto špičková kvalita pritom nie je predražená – keďže sú určené na pomerne veľký medzinárodný trh, ich cena je porovnateľná s cenou súčasných domácich učebníc.
Z uvedených príkladov vyplýva, že ak sa v slovenskom vzdelávacom prostredí presadí návrh vytvoriť jednotné národné učebnice, čím sa obmedzí, resp. celkom zlikviduje pestrá ponuka učebníc zo zahraničných vydavateľstiev, ochudobnia sa naši žiaci o kvalitné nástroje na výučbu cudzieho jazyka a namiesto zvýšenia kvality vo vzdelávaní dôjde k presnému opaku. Na školách sa síce budú učiť všetci z rovnakých národných učebníc ale ľahko sa môže stať, že rovnako nekvalitne.
Anna Oslancová pracuje v Albion Books - dovoz a distribúcia cudzojazyčnej odbornej literatúry.
Daniela Krajňáková je učiteľkou anglického jazyka.
Nielen o škole
Webinár: Výhody a riziká domáceho vzdelávania
2.12.2022, Nielen o škole
19.5.2016, Zuzana Zimenová, Nielen o škole
Výzva rodičov a učiteľov poslancom NR SR a ministrovi školstva, vedy, výskumu a športu SR
16.6.2015, Nielen o škole
Školská samospráva je naďalej v ohrození
13.4.2015, Nielen o škole
Pripomienkové konanie končí, ale aktivity proti okliešteniu školskej samosprávy pokračujú
2.4.2015, Nielen o škole
23.3.2015, Nielen o škole
5.9.2014, Marie Stracenská, Nielen o škole
Rebríček kvality vzdelávania Pearson
13.5.2014, Zuzana Zimenová, Nielen o škole
O využití projektu Khan Academy v prostredí bežných škôl
24.4.2014, Zuzana Zimenová, Nielen o škole
Ján Macek: Vytáča ma pasivita kolegýň, mám jej plné zuby
24.3.2014, SME, Nielen o škole
Čo bude formovať podobu vzdelávania?
21.2.2014, Zuzana Zimenová, Nielen o škole
Pedagógovia sa obávajú, že bude ešte horšie
8.12.2013, Anna Chlupíková, Nielen o škole
Pripomienky učiteľov k správe o stave školstva
26.6.2013, Braňo Kočan, Nielen o škole
17.6.2013, Peter Farárik, Nielen o škole
10.6.2013, Ján Macek, Nielen o škole
5.6.2013, Peter Farárik, Nielen o škole
O správe učiteľov o situácii v školstve
25.4.2013, Braňo Kočan, Nielen o škole
Niekoľko postrehov k situácii v slovenskom školstve
21.4.2013, Vlado Crmoman, Nielen o škole
Infovek 2 je pomalý, predražený a už ho v škole nechceme
19.3.2013, Ján Macek, Nielen o škole
Josef Widmer: Nové modely pre náročné povolania
11.3.2013, Neue Zürcher Zeitung, Nielen o škole
Infografika: There is No Homework In Finland
Vladimír Urban: Čím je škola slabšia, tým sú lepšie známky
23.1.2013, SME, Nielen o škole
Otvorený list kritizuje šírenie waldorfu
10.9.2012, Nielen o škole
Martin Mojžiš: Problémom našich škôl nie je málo softvéru, ale veľa nudy
2.2.2012, Vladimír Burjan, Nielen o škole
3.10.2011, Martin Mojžiš, Nielen o škole
Martin Mojžiš kritizuje Planétu vedomostí
16.6.2011, Martin Mojžiš, Nielen o škole
7.6.2011, Nielen o škole
5.4.2011, Ondrej Kaščák a Branislav Pupala, Nielen o škole
2.3.2011, Vladimír Burjan, Nielen o škole
Ministerstvo školstva nerobí správne kroky
14.1.2011, Martin Mojžiš, Nielen o škole
Vratké nohy povinnej angličtiny
26.10.2010, Branislav Pupala, Nielen o škole
6.9.2010, Branislav Pupala, Nielen o škole
Martin Kríž: Školy budú mať iba toľko slobody, koľko si jej vezmú
2.3.2010, Vladimír Burjan, Nielen o škole
7.12.2009, Pavel Sibyla, Nielen o škole
Podľa zdroja z rezortu školstva sa v učebnicovom tendri nevyberalo podľa kritérií...
Ministerstvo školstva nesleduje experimenty na školách
21.10.2009, Zuzana Humajová, Nielen o škole
25.9.2009, SME, Nielen o škole
Základné školy stále nemajú v reformných ročníkoch nové učebnice...
Máme školstvo, aké si zaslúžime
11.9.2009, Pavel Sibyla, Nielen o škole
Školská reforma je Potemkinova dedina
29.6.2009, Martin Hanus, Nielen o škole
Martin Hanus hodnotí školskú reformu po roku...
29.6.2009, Martin Hanus a Eva Čobejová, Nielen o škole
OECD: Učitelia sú málo motivovaní
22.6.2009, HN, Nielen o škole
Vladimír Burjan: Nemám svedomie kritizovať učiteľov
15.6.2009, Martin Hanus a Eva Čobejová, Nielen o škole
Učebnice nebudú v Kalifornii, možno ani u nás
12.6.2009, Eva Čobejová, Nielen o škole
Je veľmi otázne, či aspoň druhé reformné triedy budú mať v septembri nové knižky...
4.6.2009, Martin Mojžiš, Nielen o škole
11.5.2009, Martin Mojžiš, Nielen o škole
INEKO: Učitelia dostali viac slobody, chýbajú im však učebnice
4.5.2009, Michal Rehúš, Nielen o škole
Dávid Králik: Neschopný učiteľ nech má len základný plat
23.3.2009, SME, Nielen o škole
Aký je Váš názor na zmeny v slovnom hodnotení? Napíšte ministrovi!
3.2.2009, Juraj Droppa, Nielen o škole
Reakcie učiteľov na národnú učebnicu
9.1.2009, Nielen o škole
Ján Mikolaj: Chcem školy zmeniť
15.12.2008, Štefan Hríb a Martin Hanus, Nielen o škole
Nebezpečné spoločenstvá, rodina, škola a štát (seminár)
3.12.2008, Miroslav Lojda, Nielen o škole
Protimonopolný úrad, nevadí ti ministerstvo školstva?
21.11.2008, Pavol Minárik ml., Nielen o škole
Martin Mojžiš: Učebnica má zaujať najmä učiteľov
8.11.2008, SME, Nielen o škole
Václav Klaus ml.: Netešte sa na reformu
6.10.2008, Martin Hanus a Eva Čobejová, Nielen o škole
Videokomentár Anny Gottweisovej k reforme a školstvu
16.9.2008, Anna Gottweisová, Nielen o škole
Pozrite si videokomentár učiteľky matematiky Anny Gottweisovej k reforme a školstvu...
8.9.2008, Oľga Zápotočná, Nielen o škole
2.9.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
18.7.2008, Nielen o škole
Informácie o fyzike, vyučovaní fyziky a príprave učiteľov fyziky...
Prečo som tak skoro alergická na slovo reforma?
8.7.2008, Adriana Markovičová, Nielen o škole
Edičná politika plná pochybností
8.7.2008, Oľga Zápotočná, Nielen o škole
7.7.2008, Pavel Sibyla, Nielen o škole
Nový školský zákon prináša veľké vízie s pochybnou uskutočniteľnosťou...
3.7.2008, Dávid Králik, Nielen o škole
...pohľad obyčajného (m)učiteľa na dlho očakávanú reformu školstva...
9.6.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
4.6.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
3.6.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
2.6.2008, Eva Čobejová, Nielen o škole
27.5.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
26.5.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
20.5.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
19.5.2008, Daniel Hevier, Nielen o škole
13.5.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
12.5.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
5.5.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
2.5.2008, Tomáš Němeček, Nielen o škole
1.5.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
30.4.2008, Martin Hanus a Eva Čobejová, Nielen o škole
31.3.2008, Peter Zajac, Nielen o škole
24.3.2008, Daniel Bútora a Martin Kríž, Nielen o škole
17.3.2008, Eva Čobejová, Nielen o škole
17.3.2008, Branislav Pupala, Nielen o škole
10.3.2008, Eva Čobejová, Nielen o škole
25.2.2008, Martin Hanus a Eva Čobejová, Nielen o škole
15.1.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
27.12.2007, Eva Čobejová, Nielen o škole
Reforma vzdelávania alebo kozmetická úprava školstva
5.10.2007, Peter Zajac, Nielen o škole
Branislav Pupala: Škola nemôže riešiť problémy sveta
22.9.2007, Bohumil Synek, Nielen o škole
Šlabikár – najčítanejšia kniha
17.9.2007, Elena Akácsová, Nielen o škole
K Návrhu koncepcie vyučovania cudzích jazykov v základných a stredných školách
25.6.2007, Anna Oslancová a Daniela Krajňáková, Nielen o škole
Učiť piatakov základom ekonómie
6.6.2007, Arthur E. Foulkes, Nielen o škole
25.2.2007, Martin Mojžiš, Nielen o škole
25.2.2007, Miroslav Urban, Nielen o škole
Základný či aplikovaný výskum?
25.2.2007, Jordan Kolarov, Nielen o škole
25.2.2007, Vlado Bužek, Nielen o škole
Čítanie sa učí ako spartakiáda
29.1.2007, Branislav Pupala a Oľga Zápotočná, Nielen o škole
8.1.2007, Martin Kríž, Nielen o škole
13.11.2006, Branislav Pupala, Nielen o škole
15.5.2006, Branislav Pupala, Nielen o škole
Domino reformy vzdelávania - ako ďalej?
3.4.2006, Martin Kríž, Nielen o škole
21.3.2006, Peter Zajac, Nielen o škole
Školský zákon a politická elita
11.3.2006, Peter Zajac, Nielen o škole
6.3.2006, Eva Čobejová, Nielen o škole
27.2.2006, Martin Hanus, Nielen o škole
10.10.2005, Matúš Medo a Martin Mojžiš, Nielen o škole