Reakcie učiteľov na národnú učebnicu
9.1.2009 | Admin | Nielen o škole
Snaha Ministerstva školstva SR vytvoriť jednotnú národnú učebnicu cudzích jazykov zlepšenie výučby na školách neprinesie (viac o tejto téme nájdete tiež tu či tu). Prečítajte si reakcie a názory učiteľov k téme zavedenia národnej učebnice.
Návrh učiť z národnej učebnice nás vráti o 30 rokov dozadu. Možnosť výberu považujem za fantastickú vec a obmedzenie ponuky učebníc cudzích jazykov za krok späť. Potreba doplniť slovenské reálie sa dá riešiť jednoduchšie, kvôli tomu nie je potrebné vytvárať národnú učebnicu. Najvýhodnejší systém by bol podľa mňa ten, v ktorom by ministerstvo školstva preplácalo školám nákup v súčasnosti používaných učebníc.
Jana Hameršmídová, gymnázium, Zvolen
Som vyučujúcou nemeckého jazyka na gymnáziu.
Myslím si, že národná učebnica pre nemecký jazyk veľmi nepomôže, ak ZŠ a SŠ nebudú mať dostatok kvalifikovaných učiteľov pre cudzie jazyky (čo súvisí s finančným ohodnotením učiteľov). S terajšími učebnicami som spokojná, je ich dosť na výber (Themen aktuell, Tangram, Delfin a ďalšie). Stačilo by, ak by sa vybrala niektorá z nich a bola by jednotná pre stredné školy a preplácaná ministerstvom školstva. Musím však podotknúť, že medzi strednými školami sú obrovské rozdiely. Vedomosti maturantov z rôznych typov stredných škôl sú veľmi rozdielne. Preto si nemyslím, že navrhované zjednotenie požiadaviek pre všetky typy stredných škôl je šťastné riešenie.
V súčasnosti platí pre cudzie jazyky spoločný európsky referenčný rámec (SERR), podľa ktorého sú nastavené jednotlivé jazykové úrovne. Učebnice, podľa ktorých učíme tomuto rámcu zodpovedajú. Nechápem, prečo sa má začať s tvorbou učebnice pre 2. ročník SŠ. Ak už, tak treba začať 1. ročníkom, vytvoriť učebnicu pre začiatočníkov a pokročilých, pretože úroveň vedomostí žiakov, ktorí prichádzajú zo základných škôl, je veľmi rozdielna.
Okrem toho, časový priestor na tvorbu učebnice je malý, nezaručuje kvalitu. Najskôr to bude zase čosi prekopírované z toho, čo tu už raz bolo. A opäť to bude iba na učiteľoch, aby si poradili sami.
Celý školský zákon je unáhlený. Najprv bolo potrebné vytvoriť učebnice, až potom začať s prestavbou školstva (to sa týka aj iných predmetov). Nový školský zákon vraj poskytuje učiteľom väčšiu voľnosť. Ale v čom?
PhDr. J. Serbinová, gymnázium, Trebišov
Som učiteľka angličtiny na gymnáziu, mám desaťročnú prax, a hneď na začiatku sa musím priznať, že celý tento "národný nápad" sa mi javí ako nepodarený vtip. Myšlienka národnej učebnice sa mi vôbec nepozdáva. V dnešnej dobe, keď si už konečne môžeme vybrať, nám niekto opäť chce nariadiť, akú učebnicu máme používať? To snáď nie!!!
Ja už roky používam zahraničné učebnice New Headway, Project, New Opportunities a používam aj ďalšie kvalitné učebnice angličtiny z renomovaných vydavateľstiev a som presvedčená, že spĺňajú požiadavky na efektívnu a modernú výučbu cudzích jazykov (neustále sa zdokonaľujú podľa požiadaviek pedagógov, sú dopĺňané o edukačný softvér, resurce books, CD a DVD, vrátane on-line učebného materiálu). Vidno, že boli zostavené odborníkmi.
Veľmi dobre si pamätám jednotné učebnice angličtiny - nestáli za nič. Argumenty odborníkov, že používanie jednotnej učebnice jazykov je krokom späť sú namieste. Veď my predsa vyučujeme aj slovenské reálie, mimo učebnicového materiálu je dosť, kto chce, nájde si čo potrebuje a kvalitne odučí aj o Slovensku.
A príprava učebnice za taký krátky čas? Nonsens! Zasa niečo šité na kolene ako momentálne novinky v školstve!!! Oceňujem aktivitu pána ministra, ale asi ju treba nasmerovať iným, zmysluplnejším smerom. Učebnice cudzích jazykov sa mali preplácať už dávno!!!
Mgr. Barbara Marenčáková, gymnázium, Banská Bystrica
Navrhovanú národnú učebnicu nepovažujeme za vhodnú na učenie cudzieho jazyka, každému učiteľovi vyhovuje iný systém, používa na výučbu iné materiály, a preto sme oceňovali, že si môžeme učebnice vyberať. Myslíme si, že slovenskí autori cudzojazyčnej učebnice nie sú natoľko fundovaní ako zahraniční autori, ktorí majú s tvorbou učebníc dlhoročné skúsenosti a robili aj výskum ako učebnice tvoriť a čo majú obsahovať. Tento čas do roku 2010, kedy sa má učebnica začať používať, je nepostačujúci na vytvorenie kvalitnej učebnice a ďalších potrebných materiálov, nie je taktiež čas na odskúšanie tejto učebnice, nehovoriac o učebniciach nadväzujúcich pre vyššie ročníky.
V. Špaková, základná škola, Poprad
Návrhom sme sa zaoberali na predmetovej komisii. Sme toho názoru, že učebnica našim študentom nepomôže v tom zmysle, že nie sú vedomostne porovnateľní s gymnazistami a v skupine máme žiakov s rôznou úrovňou angličtiny. Jednotná národná učebnica angličtiny pre stredné školy tento problém neodstráni. Krátkosť času na utvorenie a vydanie kvalitnej knihy je diskutabilná, opäť by to bolo niečo narýchlo ušité a už dopredu odsúdené na kritiku. Neveríme, že konkurz odhalí výborných ľudí - autorov knihy z radov stredoškolských učiteľov, určite to zase budú vysokoškolskí učitelia, ktorí nemajú predstavu o realite, tí vytvorili napríklad súčasnú učebnicu pre maturantov, ktorá je absolútne nevhodná pre našu školu. Doterajší stav výberu z rôznych učebníc nám vyhovuje, pretože si učitelia môžu vybrať kvalitné a primerané knihy z troch vydavateľstiev, ktoré majú dobrú reputáciu a sú roky zabehnuté. Raz sa pokúšala vytvoriť knihu anglického jazyka aj M. Kočanová z Metodického centra z Bratislavy a vôbec sa neujala v praxi. Kniha sa volala Criss Cross.
Vierka Nižníková, SOŠ – bývalé SOU Obchodné, Prešov
Aký je Váš názor na snahu ministerstva školstva vytvoriť tzv. národnú učebnicu cudzích jazykov? Zapojte sa do diskusie pod článkom alebo nám pošlite Váš príspevok e-mailom na posta@noveskolstvo.sk
Nielen o škole
Webinár: Výhody a riziká domáceho vzdelávania
2.12.2022, Nielen o škole
19.5.2016, Zuzana Zimenová, Nielen o škole
Výzva rodičov a učiteľov poslancom NR SR a ministrovi školstva, vedy, výskumu a športu SR
16.6.2015, Nielen o škole
Školská samospráva je naďalej v ohrození
13.4.2015, Nielen o škole
Pripomienkové konanie končí, ale aktivity proti okliešteniu školskej samosprávy pokračujú
2.4.2015, Nielen o škole
23.3.2015, Nielen o škole
5.9.2014, Marie Stracenská, Nielen o škole
Rebríček kvality vzdelávania Pearson
13.5.2014, Zuzana Zimenová, Nielen o škole
O využití projektu Khan Academy v prostredí bežných škôl
24.4.2014, Zuzana Zimenová, Nielen o škole
Ján Macek: Vytáča ma pasivita kolegýň, mám jej plné zuby
24.3.2014, SME, Nielen o škole
Čo bude formovať podobu vzdelávania?
21.2.2014, Zuzana Zimenová, Nielen o škole
Pedagógovia sa obávajú, že bude ešte horšie
8.12.2013, Anna Chlupíková, Nielen o škole
Pripomienky učiteľov k správe o stave školstva
26.6.2013, Braňo Kočan, Nielen o škole
17.6.2013, Peter Farárik, Nielen o škole
10.6.2013, Ján Macek, Nielen o škole
5.6.2013, Peter Farárik, Nielen o škole
O správe učiteľov o situácii v školstve
25.4.2013, Braňo Kočan, Nielen o škole
Niekoľko postrehov k situácii v slovenskom školstve
21.4.2013, Vlado Crmoman, Nielen o škole
Infovek 2 je pomalý, predražený a už ho v škole nechceme
19.3.2013, Ján Macek, Nielen o škole
Josef Widmer: Nové modely pre náročné povolania
11.3.2013, Neue Zürcher Zeitung, Nielen o škole
Infografika: There is No Homework In Finland
Vladimír Urban: Čím je škola slabšia, tým sú lepšie známky
23.1.2013, SME, Nielen o škole
Otvorený list kritizuje šírenie waldorfu
10.9.2012, Nielen o škole
Martin Mojžiš: Problémom našich škôl nie je málo softvéru, ale veľa nudy
2.2.2012, Vladimír Burjan, Nielen o škole
3.10.2011, Martin Mojžiš, Nielen o škole
Martin Mojžiš kritizuje Planétu vedomostí
16.6.2011, Martin Mojžiš, Nielen o škole
7.6.2011, Nielen o škole
5.4.2011, Ondrej Kaščák a Branislav Pupala, Nielen o škole
2.3.2011, Vladimír Burjan, Nielen o škole
Ministerstvo školstva nerobí správne kroky
14.1.2011, Martin Mojžiš, Nielen o škole
Vratké nohy povinnej angličtiny
26.10.2010, Branislav Pupala, Nielen o škole
6.9.2010, Branislav Pupala, Nielen o škole
Martin Kríž: Školy budú mať iba toľko slobody, koľko si jej vezmú
2.3.2010, Vladimír Burjan, Nielen o škole
7.12.2009, Pavel Sibyla, Nielen o škole
Podľa zdroja z rezortu školstva sa v učebnicovom tendri nevyberalo podľa kritérií...
Ministerstvo školstva nesleduje experimenty na školách
21.10.2009, Zuzana Humajová, Nielen o škole
25.9.2009, SME, Nielen o škole
Základné školy stále nemajú v reformných ročníkoch nové učebnice...
Máme školstvo, aké si zaslúžime
11.9.2009, Pavel Sibyla, Nielen o škole
Školská reforma je Potemkinova dedina
29.6.2009, Martin Hanus, Nielen o škole
Martin Hanus hodnotí školskú reformu po roku...
29.6.2009, Martin Hanus a Eva Čobejová, Nielen o škole
OECD: Učitelia sú málo motivovaní
22.6.2009, HN, Nielen o škole
Vladimír Burjan: Nemám svedomie kritizovať učiteľov
15.6.2009, Martin Hanus a Eva Čobejová, Nielen o škole
Učebnice nebudú v Kalifornii, možno ani u nás
12.6.2009, Eva Čobejová, Nielen o škole
Je veľmi otázne, či aspoň druhé reformné triedy budú mať v septembri nové knižky...
4.6.2009, Martin Mojžiš, Nielen o škole
11.5.2009, Martin Mojžiš, Nielen o škole
INEKO: Učitelia dostali viac slobody, chýbajú im však učebnice
4.5.2009, Michal Rehúš, Nielen o škole
Dávid Králik: Neschopný učiteľ nech má len základný plat
23.3.2009, SME, Nielen o škole
Aký je Váš názor na zmeny v slovnom hodnotení? Napíšte ministrovi!
3.2.2009, Juraj Droppa, Nielen o škole
Reakcie učiteľov na národnú učebnicu
9.1.2009, Nielen o škole
Ján Mikolaj: Chcem školy zmeniť
15.12.2008, Štefan Hríb a Martin Hanus, Nielen o škole
Nebezpečné spoločenstvá, rodina, škola a štát (seminár)
3.12.2008, Miroslav Lojda, Nielen o škole
Protimonopolný úrad, nevadí ti ministerstvo školstva?
21.11.2008, Pavol Minárik ml., Nielen o škole
Martin Mojžiš: Učebnica má zaujať najmä učiteľov
8.11.2008, SME, Nielen o škole
Václav Klaus ml.: Netešte sa na reformu
6.10.2008, Martin Hanus a Eva Čobejová, Nielen o škole
Videokomentár Anny Gottweisovej k reforme a školstvu
16.9.2008, Anna Gottweisová, Nielen o škole
Pozrite si videokomentár učiteľky matematiky Anny Gottweisovej k reforme a školstvu...
8.9.2008, Oľga Zápotočná, Nielen o škole
2.9.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
18.7.2008, Nielen o škole
Informácie o fyzike, vyučovaní fyziky a príprave učiteľov fyziky...
Prečo som tak skoro alergická na slovo reforma?
8.7.2008, Adriana Markovičová, Nielen o škole
Edičná politika plná pochybností
8.7.2008, Oľga Zápotočná, Nielen o škole
7.7.2008, Pavel Sibyla, Nielen o škole
Nový školský zákon prináša veľké vízie s pochybnou uskutočniteľnosťou...
3.7.2008, Dávid Králik, Nielen o škole
...pohľad obyčajného (m)učiteľa na dlho očakávanú reformu školstva...
9.6.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
4.6.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
3.6.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
2.6.2008, Eva Čobejová, Nielen o škole
27.5.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
26.5.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
20.5.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
19.5.2008, Daniel Hevier, Nielen o škole
13.5.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
12.5.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
5.5.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
2.5.2008, Tomáš Němeček, Nielen o škole
1.5.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
30.4.2008, Martin Hanus a Eva Čobejová, Nielen o škole
31.3.2008, Peter Zajac, Nielen o škole
24.3.2008, Daniel Bútora a Martin Kríž, Nielen o škole
17.3.2008, Eva Čobejová, Nielen o škole
17.3.2008, Branislav Pupala, Nielen o škole
10.3.2008, Eva Čobejová, Nielen o škole
25.2.2008, Martin Hanus a Eva Čobejová, Nielen o škole
15.1.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
27.12.2007, Eva Čobejová, Nielen o škole
Reforma vzdelávania alebo kozmetická úprava školstva
5.10.2007, Peter Zajac, Nielen o škole
Branislav Pupala: Škola nemôže riešiť problémy sveta
22.9.2007, Bohumil Synek, Nielen o škole
Šlabikár – najčítanejšia kniha
17.9.2007, Elena Akácsová, Nielen o škole
K Návrhu koncepcie vyučovania cudzích jazykov v základných a stredných školách
25.6.2007, Anna Oslancová a Daniela Krajňáková, Nielen o škole
Učiť piatakov základom ekonómie
6.6.2007, Arthur E. Foulkes, Nielen o škole
25.2.2007, Martin Mojžiš, Nielen o škole
25.2.2007, Miroslav Urban, Nielen o škole
Základný či aplikovaný výskum?
25.2.2007, Jordan Kolarov, Nielen o škole
25.2.2007, Vlado Bužek, Nielen o škole
Čítanie sa učí ako spartakiáda
29.1.2007, Branislav Pupala a Oľga Zápotočná, Nielen o škole
8.1.2007, Martin Kríž, Nielen o škole
13.11.2006, Branislav Pupala, Nielen o škole
15.5.2006, Branislav Pupala, Nielen o škole
Domino reformy vzdelávania - ako ďalej?
3.4.2006, Martin Kríž, Nielen o škole
21.3.2006, Peter Zajac, Nielen o škole
Školský zákon a politická elita
11.3.2006, Peter Zajac, Nielen o škole
6.3.2006, Eva Čobejová, Nielen o škole
27.2.2006, Martin Hanus, Nielen o škole
10.10.2005, Matúš Medo a Martin Mojžiš, Nielen o škole





Analytička OZ Nové školstvo Zuzana Zimenová diskutovala spolu s ďalšími pozvanými o domácom vzdelávaní na webinári Komenského inštitútu. Pozrite si videozáznam.
Koalícia pre deti je pobúrená medializovaným necitlivým zákrokom štátnych úradníkov v prípade Marca. Rozumieme vlne negatívnych reakcií, ktoré vyvolalo video zaznamenávajúce priebeh tohto zákroku a sme presvedčení, že jeho priebeh bol v príkrom rozpore s najlepším záujmom dieťaťa.
Je to výsledok dlho neriešených problémov školstve, reagovala na výsledky PISA na sociálnych sieťach riaditeľka Základnej školy na Pribinovej ulici v Novákoch Anna Chlupíková.
Dovoľujeme si Vám predložiť niekoľko učiteľských pripomienok a podnetov k ministerskej Správe o stave v školstve. V pripomienkach sa vyjadrujeme k tým najdôležitejším bodom.
Rozhovor s Josefom Widmerom, novým šéfom sekcie odborného a všeobecného vzdelávania švajčiarskeho ministerstva hospodárstva, vzdelávania a výskumu, ktorý bude prednášať v Bratislave dňa 27. marca 2013 na tému Duálny systém odborného vzdelávania vo Švajčiarsku
Ministerstvo v súčasnosti nedisponuje informáciou zo strany Štátnej školskej inšpekcie o rozširovaní alternatívnych vzdelávacích programov na iných školách, než na akých je schválené experimentálne overovanie.
"V ideálnej škole by sa deti oveľa menej nudili, ako sa nudia dnes. Organizovaná nuda, ktorá je jedným z dominujúcich znakov nášho školstva, je zároveň jeho najväčšou pliagou," hovorí Martin Mojžiš v rozhovore pre Dobrú školu...
Dobre vyzerajúca predstava, že zavedenie povinnosti učiť sa cudzí (anglický) jazyk dostatočne dlho bude zárukou úspechu, je príliš naivná. Rovnako ako predstava, že čím skôr sa s výučbou začne, tým lepšie. V hre je totiž veľa ďalších okolností, ktoré povinnú výučbu cudzieho jazyka v školách ovplyvňujú a ktoré štát, ak to myslí vážne, musí vziať do systémovej úvahy.
KI žiadal ministerstvo školstva o sprístupnenie informácií o alternatívnych programoch, ktoré sa realizujú na základných školách. Z odpovede ministerstva školstva vplynulo, že nevedie ani len základnú evidenciu o experimentoch, ktoré samo povolilo...
Traja slovenskí učitelia zo štyroch sa domnievajú, že nie sú motivovaní na zlepšenie svojej kvality výučby, kým zlé správanie študentov v triede narúša vyučovací proces v troch školách z piatich. Vyplýva to z novej správy OECD...
Učitelia síce dostali viac slobody, nemajú však k dispozícii učebnice a pomôcky, ktoré by mohli podporiť jej uplatňovanie. Vyplýva to z výsledkov dotazníkového výskumu, ktorý v marci tohto roka uskutočnil inštitút INEKO...
Prečítajte si reakcie a názory učiteľov na snahu ministerstva školstva vytvoriť tzv. národnú učebnicu cudzích jazykov...
Dňa 12. novembra 2008 usporiadal Ústav pre vzťahy štátu a cirkví v Bratislave odborný seminár, ktorého cieľom bolo poukázať na prenikanie často potenciálne nebezpečných spoločenstiev do edukačného systému prostredníctvom alternatívneho vzdelávania...
Edičný plán učebníc, ktoré budú od budúceho školského roka, kedy sa spúšťa obsahová reforma, financované z peňazí daňových poplatníkov, bol schválený a zverejnený. Zároveň bol v júli spustený edičný portál...
Výcvik a vzdelávanie sú dve odlišné veci, rovnako odlišné veci sú školiace stredisko a škola. Otázkou ostáva, či chceme, aby sa školy premenili na výcvikové tábory ponúkajúce tréning psychologických schopností. Ak podstúpime túto cestu, strácame kontakt s vlastnou kultúrou...
Reformu vzdelávania nemôže uskutočniť vláda, ktorá má bytostný odpor k reformám, ani vláda, ktorá reformu vzdelávania iba deklaruje. Môže ju uskutočniť len vláda, ktorá reformu vzdelávania chápe, je ochotná sa za ňu zasadiť a trpezlivo ju uskutočňovať v súlade s potrebami škôl...
Rozbiehajúca sa reforma vzdelávania na Slovensku, jeho humanizácia, nemá len prívržencov, ale aj odporcov. Jedným z nich je aj učiteľ Trnavskej univerzity Branislav Pupala...
Sú problémom šlabikárov módne ideológie, ktoré do nich tvorcovia vpašovali? Do určitej miery. Vážnejším problémom je však to, že ani 17 rokov po páde komunizmu neexistuje trh – v obsahovom ani ekonomickom zmysle – a najčítanejšia detská kniha je stále poplatná sovietskej „analyticko-syntetickej“ metóde...
„Ale kedy sa dostanete k ekonómii?“ Končil sa práve môj prvý deň, keď som ako dobrovoľník učil skupinu piatakov základy ekonómie. Keď mi učiteľka položila tú otázku, vyzerala trochu zmätene. „Veď to som presne robil,“ zašepkal som mierne odmerane. Keď si uvedomila svoje podpichnutie, rýchlo vysvetlila, čo mala na mysli: „Veď viete, to s tými grafmi, veľkými slovami a ďalšími vecami.“
Školský zákon má svoj pätnásťročný príbeh, do ktorého sme v Konzervatívnom inštitúte vstúpili pred pol druha rokom diskusiou s odborníkmi z mimovládneho sektora, Štátneho pedagogického ústavu a z vysokoškolského prostredia...