

Josef Widmer: Nové modely pre náročné povolania
11.3.2013 | Neue Zürcher Zeitung | Nielen o škole
Rozhovor s Josefom Widmerom, novým šéfom sekcie odborného a všeobecného vzdelávania švajčiarskeho ministerstva hospodárstva, vzdelávania a výskumu, ktorý bude prednášať v Bratislave dňa 27. marca 2013 na tému Duálny systém odborného vzdelávania vo Švajčiarsku (viac o prednáške tu).

Kde vidíte hlavné problémy súčasného švajčiarskeho systému odborného vzdelávania a prípravy?
Náš systém odborného vzdelávania funguje dobre. Je veľmi komplexný. Na úrovni sekundárneho vzdelávania zabezpečuje pracovníkov pre približne 300 povolaní, vo vyššom sekundárnom vzdelávaní ponúka okolo 800 rôznych ucelených programov. Celý systém však treba zjednodušiť a komunikovať ho tak, aby bol lepšie zrozumiteľný. Zároveň ho treba ďalej rozvíjať. Hospodárstvo a pracovný trh, ako aj medzinárodný kontext sa dnes rýchlo menia. Švajčiarsko nesmie zaspať na vavrínoch a podporovať mýty, to jediné je nebezpečné.
Aké mýty máte na mysli?
Napríklad by sme nemali vnímať základnú definíciu duálneho systému – pomer vzdelávania v škole a praxe – rigidne. Mali by sme premýšľať o tom, či náhodou nie je pre niektoré nové vzdelávacie modely, orientované na náročné povolania, pritesná. Klasické rozdelenie menšieho podielu teoretickej prípravy a oveľa väčšieho podielu praktického výkonu by sme mali flexibilne prispôsobovať daným potrebám.
Chcete posilniť všeobecné vzdelávanie v rámci odbornej prípravy na povolanie?
Rád by som posilnil odborné vzdelávanie ako celok. Musíme si jednoducho uvedomiť, že existujú také povolania, ktoré sa stali oveľa náročnejšími a potrebujú posilnenie teoretických základov. V príprave na tieto povolania treba preto v prvom rade naplno využívať už vytvorený priestor, ale zároveň už aj uvažovať o ich budúcnosti, samozrejme v dialógu so všetkými partnermi.
Partnerstvá kantónov, priemyselných zväzov a organizácií zamestnávateľov strácajú na dynamike. Plánujete oživiť zablokovanú komunikáciu?
Považujem za prioritu oživiť komunikáciu o budúcnosti odborného vzdelávania na úrovni všetkých partnerov, ktorí do vzdelávania vstupujú. Je potrebné vytvoriť spoločnú platformu na uvažovanie o jeho systémovej podobe. Požiadavky niektorých zamestnávateľov na skvalitnenie úrovne absolventov vyššieho odborného vzdelávania sú v mnohom legitímne, avšak zároveň od nich očakávam aj systémové návrhy. Systém odborného vzdelávania a prípravy nemožno roztrieštiť a rozporcovať.
Malo by pritiecť do odborného vzdelávania viac peňazí zo štátnej kasy?
V princípe áno, pretože je zo strany verejných prostriedkov podfinancované. Vzdelávanie na úrovni ISCED 3B (stredné odborné školy a vzdelávacie programy s odbornou maturitou, pozn. preklad.) je drahokamom nášho systému odborného vzdelávania a nemalo by byť v porovnaní s gymnaziálnym štúdiom podceňované a zanedbávané. Financie či názvy diplomov nie sú hlavným problémom. Mne osobne chýba väčšia diskusia o tom, kam má odborné vzdelávanie smerovať v budúcnosti.
Kam by malo podľa vás smerovať?
Atraktivitu nášho systému podčiarkuje vyššie odborné vzdelávanie, pretože ponúka perspektívu ambicióznym ľuďom. V iných krajinách sa naň nezameriavajú až v takej miere. Preto sa budem zasadzovať o to, aby bolo pre mladých ľudí top alternatívou. Musíme ho oveľa viac propagovať ako element terciárneho vzdelávania, ktorý je veľmi flexibilný a orientovaný na prax. Zároveň ho treba modernizovať a ďalej rozvíjať, aby ho ľudia prestali považovať iba za doplnok odborného vzdelávania a prípravy, ale ho začali vnímať ako samostatný, veľmi sebavedomý prvok systému OVP. Podiel ľudí, ktorí získajú odbornú maturitu a ľudí, ktorí vstúpia do terciárneho vzdelávania, bude musieť byť v budúcnosti vyšší ako je dnes.
Maturantov z gymnázií vychádza oveľa viac ako maturantov zo stredných odborných škôl. Prečo?
Pravdepodobne je pre mladých ľudí, ktorí si zvolia gymnázium, pohodlnejšie chodiť ďalej do školy a žiť bezstarostným študentským životom, na rozdiel od raného vstupu do sveta práce, ktorý je úzko spojený s odborným vzdelávaním. Maturanti gymnázií majú u nás veľmi dobrú perspektívu, pokiaľ chcú pokračovať v štúdiu na univerzite. Na rozdiel od nich však majú maturanti stredných odborných škôl viac skúseností a viac možností uplatnenia, preto treba viac hovoriť o tom, že je oveľa výhodnejšie vybrať sa touto menej pohodlnou cestou.
Zhováral sa Michael Schoenenberger, publikované v denníku Neue Zürcher Zeitung dňa 22. januára 2013 tu.
Rozhovor je krátený. Preložila Zuzana Zimenová.
Nielen o škole
Webinár: Výhody a riziká domáceho vzdelávania
2.12.2022, Nielen o škole
19.5.2016, Zuzana Zimenová, Nielen o škole
Výzva rodičov a učiteľov poslancom NR SR a ministrovi školstva, vedy, výskumu a športu SR
16.6.2015, Nielen o škole
Školská samospráva je naďalej v ohrození
13.4.2015, Nielen o škole
Pripomienkové konanie končí, ale aktivity proti okliešteniu školskej samosprávy pokračujú
2.4.2015, Nielen o škole
23.3.2015, Nielen o škole
5.9.2014, Marie Stracenská, Nielen o škole
Rebríček kvality vzdelávania Pearson
13.5.2014, Zuzana Zimenová, Nielen o škole
O využití projektu Khan Academy v prostredí bežných škôl
24.4.2014, Zuzana Zimenová, Nielen o škole
Ján Macek: Vytáča ma pasivita kolegýň, mám jej plné zuby
24.3.2014, SME, Nielen o škole
Čo bude formovať podobu vzdelávania?
21.2.2014, Zuzana Zimenová, Nielen o škole
Pedagógovia sa obávajú, že bude ešte horšie
8.12.2013, Anna Chlupíková, Nielen o škole
Pripomienky učiteľov k správe o stave školstva
26.6.2013, Braňo Kočan, Nielen o škole
17.6.2013, Peter Farárik, Nielen o škole
10.6.2013, Ján Macek, Nielen o škole
5.6.2013, Peter Farárik, Nielen o škole
O správe učiteľov o situácii v školstve
25.4.2013, Braňo Kočan, Nielen o škole
Niekoľko postrehov k situácii v slovenskom školstve
21.4.2013, Vlado Crmoman, Nielen o škole
Infovek 2 je pomalý, predražený a už ho v škole nechceme
19.3.2013, Ján Macek, Nielen o škole
Josef Widmer: Nové modely pre náročné povolania
11.3.2013, Neue Zürcher Zeitung, Nielen o škole
Infografika: There is No Homework In Finland
Vladimír Urban: Čím je škola slabšia, tým sú lepšie známky
23.1.2013, SME, Nielen o škole
Otvorený list kritizuje šírenie waldorfu
10.9.2012, Nielen o škole
Martin Mojžiš: Problémom našich škôl nie je málo softvéru, ale veľa nudy
2.2.2012, Vladimír Burjan, Nielen o škole
3.10.2011, Martin Mojžiš, Nielen o škole
Martin Mojžiš kritizuje Planétu vedomostí
16.6.2011, Martin Mojžiš, Nielen o škole
7.6.2011, Nielen o škole
5.4.2011, Ondrej Kaščák a Branislav Pupala, Nielen o škole
2.3.2011, Vladimír Burjan, Nielen o škole
Ministerstvo školstva nerobí správne kroky
14.1.2011, Martin Mojžiš, Nielen o škole
Vratké nohy povinnej angličtiny
26.10.2010, Branislav Pupala, Nielen o škole
6.9.2010, Branislav Pupala, Nielen o škole
Martin Kríž: Školy budú mať iba toľko slobody, koľko si jej vezmú
2.3.2010, Vladimír Burjan, Nielen o škole
7.12.2009, Pavel Sibyla, Nielen o škole
Podľa zdroja z rezortu školstva sa v učebnicovom tendri nevyberalo podľa kritérií...
Ministerstvo školstva nesleduje experimenty na školách
21.10.2009, Zuzana Humajová, Nielen o škole
25.9.2009, SME, Nielen o škole
Základné školy stále nemajú v reformných ročníkoch nové učebnice...
Máme školstvo, aké si zaslúžime
11.9.2009, Pavel Sibyla, Nielen o škole
Školská reforma je Potemkinova dedina
29.6.2009, Martin Hanus, Nielen o škole
Martin Hanus hodnotí školskú reformu po roku...
29.6.2009, Martin Hanus a Eva Čobejová, Nielen o škole
OECD: Učitelia sú málo motivovaní
22.6.2009, HN, Nielen o škole
Vladimír Burjan: Nemám svedomie kritizovať učiteľov
15.6.2009, Martin Hanus a Eva Čobejová, Nielen o škole
Učebnice nebudú v Kalifornii, možno ani u nás
12.6.2009, Eva Čobejová, Nielen o škole
Je veľmi otázne, či aspoň druhé reformné triedy budú mať v septembri nové knižky...
4.6.2009, Martin Mojžiš, Nielen o škole
11.5.2009, Martin Mojžiš, Nielen o škole
INEKO: Učitelia dostali viac slobody, chýbajú im však učebnice
4.5.2009, Michal Rehúš, Nielen o škole
Dávid Králik: Neschopný učiteľ nech má len základný plat
23.3.2009, SME, Nielen o škole
Aký je Váš názor na zmeny v slovnom hodnotení? Napíšte ministrovi!
3.2.2009, Juraj Droppa, Nielen o škole
Reakcie učiteľov na národnú učebnicu
9.1.2009, Nielen o škole
Ján Mikolaj: Chcem školy zmeniť
15.12.2008, Štefan Hríb a Martin Hanus, Nielen o škole
Nebezpečné spoločenstvá, rodina, škola a štát (seminár)
3.12.2008, Miroslav Lojda, Nielen o škole
Protimonopolný úrad, nevadí ti ministerstvo školstva?
21.11.2008, Pavol Minárik ml., Nielen o škole
Martin Mojžiš: Učebnica má zaujať najmä učiteľov
8.11.2008, SME, Nielen o škole
Václav Klaus ml.: Netešte sa na reformu
6.10.2008, Martin Hanus a Eva Čobejová, Nielen o škole
Videokomentár Anny Gottweisovej k reforme a školstvu
16.9.2008, Anna Gottweisová, Nielen o škole
Pozrite si videokomentár učiteľky matematiky Anny Gottweisovej k reforme a školstvu...
8.9.2008, Oľga Zápotočná, Nielen o škole
2.9.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
18.7.2008, Nielen o škole
Informácie o fyzike, vyučovaní fyziky a príprave učiteľov fyziky...
Prečo som tak skoro alergická na slovo reforma?
8.7.2008, Adriana Markovičová, Nielen o škole
Edičná politika plná pochybností
8.7.2008, Oľga Zápotočná, Nielen o škole
7.7.2008, Pavel Sibyla, Nielen o škole
Nový školský zákon prináša veľké vízie s pochybnou uskutočniteľnosťou...
3.7.2008, Dávid Králik, Nielen o škole
...pohľad obyčajného (m)učiteľa na dlho očakávanú reformu školstva...
9.6.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
4.6.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
3.6.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
2.6.2008, Eva Čobejová, Nielen o škole
27.5.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
26.5.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
20.5.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
19.5.2008, Daniel Hevier, Nielen o škole
13.5.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
12.5.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
5.5.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
2.5.2008, Tomáš Němeček, Nielen o škole
1.5.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
30.4.2008, Martin Hanus a Eva Čobejová, Nielen o škole
31.3.2008, Peter Zajac, Nielen o škole
24.3.2008, Daniel Bútora a Martin Kríž, Nielen o škole
17.3.2008, Eva Čobejová, Nielen o škole
17.3.2008, Branislav Pupala, Nielen o škole
10.3.2008, Eva Čobejová, Nielen o škole
25.2.2008, Martin Hanus a Eva Čobejová, Nielen o škole
15.1.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
27.12.2007, Eva Čobejová, Nielen o škole
Reforma vzdelávania alebo kozmetická úprava školstva
5.10.2007, Peter Zajac, Nielen o škole
Branislav Pupala: Škola nemôže riešiť problémy sveta
22.9.2007, Bohumil Synek, Nielen o škole
Šlabikár – najčítanejšia kniha
17.9.2007, Elena Akácsová, Nielen o škole
K Návrhu koncepcie vyučovania cudzích jazykov v základných a stredných školách
25.6.2007, Anna Oslancová a Daniela Krajňáková, Nielen o škole
Učiť piatakov základom ekonómie
6.6.2007, Arthur E. Foulkes, Nielen o škole
25.2.2007, Martin Mojžiš, Nielen o škole
25.2.2007, Miroslav Urban, Nielen o škole
Základný či aplikovaný výskum?
25.2.2007, Jordan Kolarov, Nielen o škole
25.2.2007, Vlado Bužek, Nielen o škole
Čítanie sa učí ako spartakiáda
29.1.2007, Branislav Pupala a Oľga Zápotočná, Nielen o škole
8.1.2007, Martin Kríž, Nielen o škole
13.11.2006, Branislav Pupala, Nielen o škole
15.5.2006, Branislav Pupala, Nielen o škole
Domino reformy vzdelávania - ako ďalej?
3.4.2006, Martin Kríž, Nielen o škole
21.3.2006, Peter Zajac, Nielen o škole
Školský zákon a politická elita
11.3.2006, Peter Zajac, Nielen o škole
6.3.2006, Eva Čobejová, Nielen o škole
27.2.2006, Martin Hanus, Nielen o škole
10.10.2005, Matúš Medo a Martin Mojžiš, Nielen o škole