Školský zákon a politická elita
11.3.2006 | Peter Zajac | Nielen o škole
Reforma vzdelávania je absolútnou prioritou druhej generácie reforiem. Školský zákon ako brána k jej inštitucionalizácii bola kľúčovou témou celého volebného odbobia.
O reforme vzdelávania sa hovorí a píše šestnásť rokov. Boli sformulované všeobecné Programy vzdelávania Konštantín a Milénium, v Európskej únii sa ujal slogan znalostnej ekonomiky, reformy vzdelávania prebiehajú vo väčšine štátov únie vrátane našich susedov v Českej republike a Maďarsku. Na Slovensku počúvame od Mikuláša Dzurindu po Dušana Čaploviča, že reforma vzdelávania je kľúčom k budúcnosti Slovenska, pričom všetci vedia, že kľúčom k reforme je školský zákon.
Štyri roky prebieha ostrá mediálna diskusia, prečo školský zákon mešká. V posledných rokoch začali pracovať na príprave Národného vzdelávacieho programu, rámcového vzdelávacieho a školských vzdelávacích programov tímy zo Štátneho pedagogického ústavu, z univerzít, z vysokých škôl, z metodických centier. Prebieha rozsiahla odborná a verejná diskusia. Na tvorbe školského zákona sa podieľali legislatívci z ministerstva školstva, ľudia z mimovládnych organizácií a odborníci na ústavné právo a legislatívu.
Prvýkrát po šestnástich rokoch, leží školský zákon na stole. Podľa verejných vyhlásení politických elít o jeho dôležitosti by mal byť absolútnou prioritou posledných dvoch plén NR SR. Jeho neprijatie je hazardnou hrou s časom mladej generácie.
Vznikla však absurdná situácia. V ošiali predvolebných tančekov sa okolo zákona, ktorý je podľa verbálnych deklarácií všetkých politických strán absolútnou prioritou, rozhostilo mŕtve ticho. Politické elity sa ukryli do absurdných floskúl typu, že prichádza neskoro (akoby to mal byť dôvod na to, že po šestnástich rokoch čakania ho treba odložiť do chladničky), že okolo zákona musí prebehnúť celonárodná diskusia (akoby diskusie o ňom nepripomínali plesnivý syr), parlamentní machri sa odvolávajú na dohodu, že do parlamentu sa na posledné dve pléna dostanú len zákony, pri ktorých je všeobecná politická zhoda (čím len priznávajú, že vo chvíli politického kupčenia s neomylnou ľahkosťou zabudli práve na zákon, o ktorom tvrdia, že je kľúčový), poslanecké grémium odmietlo zaradiť školský zákon do programu.
Je to nevídaný politický škandál, a predsa sa nič nedeje. Namiesto reality nastúpili mýty. Že zákon vyrieši naraz všetky problémy a môže ho prijať hocikto a hocikedy. Sú to nezmysly. Reforma je projektom na desaťročie. Bez školského zákona nemá pevný zákonný rámec. A reformu vzdelávania môžu robiť len tí, čo nechcú udržať všetku moc v rukách ministerských úradníkov.
V čom je však školský zákon skutočným kľúčom k reforme vzdelávania? 1. Prvý raz pomenúva vzdelávanie ako proces osvojovania si spoločnosťou uznávaných kultúrnych nástrojov, hodnôt a postojov; 2. Prvý raz člení obsah vzdelávania dvojúrovňovo do rámcových a školských vzdelávacích programov, pričom rámcové programy sa tvoria a platia celoštátne a školské programy si utvárajú a schvaľujú jednotlivé školy; 3. Prvý raz predpokladá zmenu charakteru vzdelávania z memorovania poznatkov na nadobúdanie schopností; 4. Prvý raz pomenúva mechanizmy tvorby Kurikulárnej rady, ktorá ako nezávislý orgán preberá kľúčovú rolu pri tvorbe a schvaľovaní Národného programu vzdelávania a rámcových vzdelávacích programov; 5. Prvý raz stanovuje jasný časový harmonogram priebehu celej reformy od 1. septembra 2006 do 1. septembra 2011.
V húštine paragrafov sa ukrýva budúcnosť mladej generácie na Slovensku. V nich sa rozhoduje o jej vzdelanosti, hodnotovej a kultúrnej orientácii, schopnosti orientovať sa v životných situáciách a napokon aj o tom, či bude schopná naskočiť na vlak znalostnej ekonomiky, ktorá ostáva bez vzdelaných a kultúrnych ľudí len prázdnou floskulou.
Každý mladý človek by si mal preto pozorne všimnúť, kto mu chce zobrať budúcnosť. V tomto prípade je to jednoduché - stačí sa poriadne pozrieť na to, ako budú poslanci jednotlivých strán hlasovať o zaradení školského zákona na program pléna a pri jeho schvaľovaní. Je to v tejto chvíli hlas za hlas. Hlas za budúcnosť mladej generácie sa môže stať hlasom mladej generácie za budúcnosť politika. Lebo budúcnosť mladej generácie majú v tejto chvíli v rukách politici, ale budúcnosť politikov má v tejto chvíli v rukách aj mladá generácia.
Autor je prezidentom Konzervatívneho inštitútu M. R. Štefánika.
Článok bol publikovaný v denníku SME dňa 10. marca 2006.
Nielen o škole
Webinár: Výhody a riziká domáceho vzdelávania
2.12.2022, Nielen o škole
19.5.2016, Zuzana Zimenová, Nielen o škole
Výzva rodičov a učiteľov poslancom NR SR a ministrovi školstva, vedy, výskumu a športu SR
16.6.2015, Nielen o škole
Školská samospráva je naďalej v ohrození
13.4.2015, Nielen o škole
Pripomienkové konanie končí, ale aktivity proti okliešteniu školskej samosprávy pokračujú
2.4.2015, Nielen o škole
23.3.2015, Nielen o škole
5.9.2014, Marie Stracenská, Nielen o škole
Rebríček kvality vzdelávania Pearson
13.5.2014, Zuzana Zimenová, Nielen o škole
O využití projektu Khan Academy v prostredí bežných škôl
24.4.2014, Zuzana Zimenová, Nielen o škole
Ján Macek: Vytáča ma pasivita kolegýň, mám jej plné zuby
24.3.2014, SME, Nielen o škole
Čo bude formovať podobu vzdelávania?
21.2.2014, Zuzana Zimenová, Nielen o škole
Pedagógovia sa obávajú, že bude ešte horšie
8.12.2013, Anna Chlupíková, Nielen o škole
Pripomienky učiteľov k správe o stave školstva
26.6.2013, Braňo Kočan, Nielen o škole
17.6.2013, Peter Farárik, Nielen o škole
10.6.2013, Ján Macek, Nielen o škole
5.6.2013, Peter Farárik, Nielen o škole
O správe učiteľov o situácii v školstve
25.4.2013, Braňo Kočan, Nielen o škole
Niekoľko postrehov k situácii v slovenskom školstve
21.4.2013, Vlado Crmoman, Nielen o škole
Infovek 2 je pomalý, predražený a už ho v škole nechceme
19.3.2013, Ján Macek, Nielen o škole
Josef Widmer: Nové modely pre náročné povolania
11.3.2013, Neue Zürcher Zeitung, Nielen o škole
Infografika: There is No Homework In Finland
Vladimír Urban: Čím je škola slabšia, tým sú lepšie známky
23.1.2013, SME, Nielen o škole
Otvorený list kritizuje šírenie waldorfu
10.9.2012, Nielen o škole
Martin Mojžiš: Problémom našich škôl nie je málo softvéru, ale veľa nudy
2.2.2012, Vladimír Burjan, Nielen o škole
3.10.2011, Martin Mojžiš, Nielen o škole
Martin Mojžiš kritizuje Planétu vedomostí
16.6.2011, Martin Mojžiš, Nielen o škole
7.6.2011, Nielen o škole
5.4.2011, Ondrej Kaščák a Branislav Pupala, Nielen o škole
2.3.2011, Vladimír Burjan, Nielen o škole
Ministerstvo školstva nerobí správne kroky
14.1.2011, Martin Mojžiš, Nielen o škole
Vratké nohy povinnej angličtiny
26.10.2010, Branislav Pupala, Nielen o škole
6.9.2010, Branislav Pupala, Nielen o škole
Martin Kríž: Školy budú mať iba toľko slobody, koľko si jej vezmú
2.3.2010, Vladimír Burjan, Nielen o škole
7.12.2009, Pavel Sibyla, Nielen o škole
Podľa zdroja z rezortu školstva sa v učebnicovom tendri nevyberalo podľa kritérií...
Ministerstvo školstva nesleduje experimenty na školách
21.10.2009, Zuzana Humajová, Nielen o škole
25.9.2009, SME, Nielen o škole
Základné školy stále nemajú v reformných ročníkoch nové učebnice...
Máme školstvo, aké si zaslúžime
11.9.2009, Pavel Sibyla, Nielen o škole
Školská reforma je Potemkinova dedina
29.6.2009, Martin Hanus, Nielen o škole
Martin Hanus hodnotí školskú reformu po roku...
29.6.2009, Martin Hanus a Eva Čobejová, Nielen o škole
OECD: Učitelia sú málo motivovaní
22.6.2009, HN, Nielen o škole
Vladimír Burjan: Nemám svedomie kritizovať učiteľov
15.6.2009, Martin Hanus a Eva Čobejová, Nielen o škole
Učebnice nebudú v Kalifornii, možno ani u nás
12.6.2009, Eva Čobejová, Nielen o škole
Je veľmi otázne, či aspoň druhé reformné triedy budú mať v septembri nové knižky...
4.6.2009, Martin Mojžiš, Nielen o škole
11.5.2009, Martin Mojžiš, Nielen o škole
INEKO: Učitelia dostali viac slobody, chýbajú im však učebnice
4.5.2009, Michal Rehúš, Nielen o škole
Dávid Králik: Neschopný učiteľ nech má len základný plat
23.3.2009, SME, Nielen o škole
Aký je Váš názor na zmeny v slovnom hodnotení? Napíšte ministrovi!
3.2.2009, Juraj Droppa, Nielen o škole
Reakcie učiteľov na národnú učebnicu
9.1.2009, Nielen o škole
Ján Mikolaj: Chcem školy zmeniť
15.12.2008, Štefan Hríb a Martin Hanus, Nielen o škole
Nebezpečné spoločenstvá, rodina, škola a štát (seminár)
3.12.2008, Miroslav Lojda, Nielen o škole
Protimonopolný úrad, nevadí ti ministerstvo školstva?
21.11.2008, Pavol Minárik ml., Nielen o škole
Martin Mojžiš: Učebnica má zaujať najmä učiteľov
8.11.2008, SME, Nielen o škole
Václav Klaus ml.: Netešte sa na reformu
6.10.2008, Martin Hanus a Eva Čobejová, Nielen o škole
Videokomentár Anny Gottweisovej k reforme a školstvu
16.9.2008, Anna Gottweisová, Nielen o škole
Pozrite si videokomentár učiteľky matematiky Anny Gottweisovej k reforme a školstvu...
8.9.2008, Oľga Zápotočná, Nielen o škole
2.9.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
18.7.2008, Nielen o škole
Informácie o fyzike, vyučovaní fyziky a príprave učiteľov fyziky...
Prečo som tak skoro alergická na slovo reforma?
8.7.2008, Adriana Markovičová, Nielen o škole
Edičná politika plná pochybností
8.7.2008, Oľga Zápotočná, Nielen o škole
7.7.2008, Pavel Sibyla, Nielen o škole
Nový školský zákon prináša veľké vízie s pochybnou uskutočniteľnosťou...
3.7.2008, Dávid Králik, Nielen o škole
...pohľad obyčajného (m)učiteľa na dlho očakávanú reformu školstva...
9.6.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
4.6.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
3.6.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
2.6.2008, Eva Čobejová, Nielen o škole
27.5.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
26.5.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
20.5.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
19.5.2008, Daniel Hevier, Nielen o škole
13.5.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
12.5.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
5.5.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
2.5.2008, Tomáš Němeček, Nielen o škole
1.5.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
30.4.2008, Martin Hanus a Eva Čobejová, Nielen o škole
31.3.2008, Peter Zajac, Nielen o škole
24.3.2008, Daniel Bútora a Martin Kríž, Nielen o škole
17.3.2008, Eva Čobejová, Nielen o škole
17.3.2008, Branislav Pupala, Nielen o škole
10.3.2008, Eva Čobejová, Nielen o škole
25.2.2008, Martin Hanus a Eva Čobejová, Nielen o škole
15.1.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
27.12.2007, Eva Čobejová, Nielen o škole
Reforma vzdelávania alebo kozmetická úprava školstva
5.10.2007, Peter Zajac, Nielen o škole
Branislav Pupala: Škola nemôže riešiť problémy sveta
22.9.2007, Bohumil Synek, Nielen o škole
Šlabikár – najčítanejšia kniha
17.9.2007, Elena Akácsová, Nielen o škole
K Návrhu koncepcie vyučovania cudzích jazykov v základných a stredných školách
25.6.2007, Anna Oslancová a Daniela Krajňáková, Nielen o škole
Učiť piatakov základom ekonómie
6.6.2007, Arthur E. Foulkes, Nielen o škole
25.2.2007, Martin Mojžiš, Nielen o škole
25.2.2007, Miroslav Urban, Nielen o škole
Základný či aplikovaný výskum?
25.2.2007, Jordan Kolarov, Nielen o škole
25.2.2007, Vlado Bužek, Nielen o škole
Čítanie sa učí ako spartakiáda
29.1.2007, Branislav Pupala a Oľga Zápotočná, Nielen o škole
8.1.2007, Martin Kríž, Nielen o škole
13.11.2006, Branislav Pupala, Nielen o škole
15.5.2006, Branislav Pupala, Nielen o škole
Domino reformy vzdelávania - ako ďalej?
3.4.2006, Martin Kríž, Nielen o škole
21.3.2006, Peter Zajac, Nielen o škole
Školský zákon a politická elita
11.3.2006, Peter Zajac, Nielen o škole
6.3.2006, Eva Čobejová, Nielen o škole
27.2.2006, Martin Hanus, Nielen o škole
10.10.2005, Matúš Medo a Martin Mojžiš, Nielen o škole