Školská samospráva je naďalej v ohrození
13.4.2015 | Admin | Nielen o škole
Napriek kompromisnému návrhu spôsobu výberu riaditeľov škôl, s ktorým minulý týždeň prišlo ministerstvo školstva, je školská samospráva naďalej v ohrození a existuje vážne riziko, že právomoci školských rád budú oklieštené.
Ministerstvo školstva predložilo v marci do medzirezortného pripomienkového konania návrh novely zákona o štátnej správe v školstve a školskej samospráve. Ministerstvo navrhlo odobrať radám škôl rozhodujúce slovo pri rozhodovaní o riaditeľoch škôl. Miesto školskej samosprávy s účasťou učiteľov, rodičov a poslancov zastupiteľstiev mal podľa návrhu ministerstva o riaditeľoch škôl rozhodovať v podstate len zriaďovateľ, čiže starosta obce, primátor mesta, predseda samosprávneho kraja alebo prednosta okresného úradu v sídle kraja.
Podľa súčasného znenia zákona o štátnej správe v školstve a školskej samospráve zriaďovateľ vymenúva riaditeľa školy na návrh rady školy na základe výberového konania, pričom návrh rady školy je pre zriadovateľa školy záväzný. Ministerstvo prišlo v pripomienkovom konaní s návrhom, aby návrh rady školy nebol pre zriaďovateľa záväzný. Ak by zriaďovateľ nesúhlasil s kandidátom navrhnutým radou školy, mala by rada navrhnúť nového kandidáta najneskôr do 15 dní odo dňa doručenia nesúhlasu zriaďovateľa. Ak by zriaďovateľ nesúhlasil ani s druhým navrhnutým kandidátom, uskutočnilo by sa výberové konanie podľa zákona o výkone práce vo verejnom záujme. Kandidáta na riaditeľa školy by potom nevyberala rada školy, ale výberová komisia, ktorej členov by vymenoval zriaďovateľ.
K ministerskému návrhu sme predložili Hromadnú pripomienku proti okliešteniu školskej samosprávy, v ktorej sme žiadali uvedené zmeny z návrhu novely vypustiť. S hromadnou pripomienkou sa prostredníctvom portálu changenet.sk stotožnilo 1861 osôb. Proti oslabeniu školskej samosprávy sa vo svojej hromadnej pripomienke vyslovila aj Slovenská komora učiteľov. Pripomienkovanie skončilo vo štvrtok 2. apríla 2015 a ministerstvo školstva ešte pred jeho skončením zvolalo rozporové konanie na utorok 7. apríla, tesne po Veľkonočných sviatkoch. Keďže zástupcovia signatárov hromadnej pripomienky sa nemohli v uvedenom termíne rozporového konania zúčastniť, ospravedlnili sme sa a požiadali o stanovenie náhradného termínu, pričom sme vyjadrili pripravenosť stretnúť sa ktorýkoľvek z nasledujúcich dní v minulom týždni. Ministerstvo nám nakoniec ponúklo ako náhradný termín až piatok 10. apríla, avšak už vo štvrtok 9. apríla posunulo návrh novely na rokovanie vlády a jej poradných orgánov, takže piatkové rozporové konanie už na návrhu nemohlo nič zmeniť.
Ministerstvo pôvodný návrh zmenilo tak, že zriaďovateľovi sa síce ponechá právo veta voči personálnemu návrhu rady školy na riaditeľa školy, ale v prípade vetovania kandidáta vyberie nového kandidáta opäť rada školy v novom výberovom konaní a jej druhý návrh už bude pre zriaďovateľa záväzný. V porovnaní s pôvodným návrhom ministerstva ide o pozitívny posun, avšak v porovnaní so súčasným stavom je to naďalej snaha oslabiť postavenie školskej samosprávy. V prípade, že bude rada školy trvať na vybranom kandidátovi, bude ho môcť navrhnúť znovu, ale až po opakovanom výberovom konaní. Vzhľadom na to sme v piatok na rozporovom konaní navrhli takú úpravu návrhu novely, aby rada školy po oboznámení sa s písomnými dôvodmi, pre ktoré zriaďovateľ odmietol ňou vybraného kandidáta na riaditeľa školy, mala možnosť svoj výber potvrdiť, čím by sa jej návrh stal pre zriaďovateľa záväzný. Opakovanie výberového konania v situácii, keď väčšina členov rady školy trvá napriek výhradám zriaďovateľa na pôvodne vybranom kandidátovi, je iba mrhaním časom, financiami a administratívnymi kapacitami a zbytočnou formalitou. Ministerstvo však náš návrh neakceptovalo s tým, že materiál je už posunutý na rokovanie vlády.
Dnes sa predmetným návrhom novely mala na svojom zasadnutí zaoberať Hospodárska a sociálna rada, zajtra o ňom bude rokovať Legislatívna rada vlády a v stredu o ňom rozhodne vláda. Parlament sa novelou bude zaoberať na svojej májovej schôdzi. Upozorňujeme, že vzhľadom na tlaky zo strany lobistickej organizácie starostov ZMOS naďalej existuje riziko, že návrh bude na rokovaní vlády alebo parlamentu zmenený tak, že školskej samospráve bude odobraté rozhodujúce postavenie pri výbere kandidátov na riaditeľov škôl.
Zuzana Zimenová, riaditeľka občianskeho združenia Nové školstvo
Ondrej Dostál, predseda Občianskej konzervatívnej strany (OKS)
Vladimír Špánik, predseda Združenia občanov miesta a obcí Slovenska (ZOMOS)
Ivan Kuhn, analytik Konzervatívneho inštitútu M. R. Štefánika
poverení zástupcovia verejnosti pre rozporové konanie
V Šamoríne, Bratislave, Vinodole a Rožňave dňa 13. apríla 2015.
Súvisiace informácie:
Hromadná pripomienka na portáli changenet.sk
Pripomienkové konanie končí, ale aktivity proti okliešteniu školskej samosprávy pokračujú
Nielen o škole
Webinár: Výhody a riziká domáceho vzdelávania
2.12.2022, Nielen o škole
19.5.2016, Zuzana Zimenová, Nielen o škole
Výzva rodičov a učiteľov poslancom NR SR a ministrovi školstva, vedy, výskumu a športu SR
16.6.2015, Nielen o škole
Školská samospráva je naďalej v ohrození
13.4.2015, Nielen o škole
Pripomienkové konanie končí, ale aktivity proti okliešteniu školskej samosprávy pokračujú
2.4.2015, Nielen o škole
23.3.2015, Nielen o škole
5.9.2014, Marie Stracenská, Nielen o škole
Rebríček kvality vzdelávania Pearson
13.5.2014, Zuzana Zimenová, Nielen o škole
O využití projektu Khan Academy v prostredí bežných škôl
24.4.2014, Zuzana Zimenová, Nielen o škole
Ján Macek: Vytáča ma pasivita kolegýň, mám jej plné zuby
24.3.2014, SME, Nielen o škole
Čo bude formovať podobu vzdelávania?
21.2.2014, Zuzana Zimenová, Nielen o škole
Pedagógovia sa obávajú, že bude ešte horšie
8.12.2013, Anna Chlupíková, Nielen o škole
Pripomienky učiteľov k správe o stave školstva
26.6.2013, Braňo Kočan, Nielen o škole
17.6.2013, Peter Farárik, Nielen o škole
10.6.2013, Ján Macek, Nielen o škole
5.6.2013, Peter Farárik, Nielen o škole
O správe učiteľov o situácii v školstve
25.4.2013, Braňo Kočan, Nielen o škole
Niekoľko postrehov k situácii v slovenskom školstve
21.4.2013, Vlado Crmoman, Nielen o škole
Infovek 2 je pomalý, predražený a už ho v škole nechceme
19.3.2013, Ján Macek, Nielen o škole
Josef Widmer: Nové modely pre náročné povolania
11.3.2013, Neue Zürcher Zeitung, Nielen o škole
Infografika: There is No Homework In Finland
Vladimír Urban: Čím je škola slabšia, tým sú lepšie známky
23.1.2013, SME, Nielen o škole
Otvorený list kritizuje šírenie waldorfu
10.9.2012, Nielen o škole
Martin Mojžiš: Problémom našich škôl nie je málo softvéru, ale veľa nudy
2.2.2012, Vladimír Burjan, Nielen o škole
3.10.2011, Martin Mojžiš, Nielen o škole
Martin Mojžiš kritizuje Planétu vedomostí
16.6.2011, Martin Mojžiš, Nielen o škole
7.6.2011, Nielen o škole
5.4.2011, Ondrej Kaščák a Branislav Pupala, Nielen o škole
2.3.2011, Vladimír Burjan, Nielen o škole
Ministerstvo školstva nerobí správne kroky
14.1.2011, Martin Mojžiš, Nielen o škole
Vratké nohy povinnej angličtiny
26.10.2010, Branislav Pupala, Nielen o škole
6.9.2010, Branislav Pupala, Nielen o škole
Martin Kríž: Školy budú mať iba toľko slobody, koľko si jej vezmú
2.3.2010, Vladimír Burjan, Nielen o škole
7.12.2009, Pavel Sibyla, Nielen o škole
Podľa zdroja z rezortu školstva sa v učebnicovom tendri nevyberalo podľa kritérií...
Ministerstvo školstva nesleduje experimenty na školách
21.10.2009, Zuzana Humajová, Nielen o škole
25.9.2009, SME, Nielen o škole
Základné školy stále nemajú v reformných ročníkoch nové učebnice...
Máme školstvo, aké si zaslúžime
11.9.2009, Pavel Sibyla, Nielen o škole
Školská reforma je Potemkinova dedina
29.6.2009, Martin Hanus, Nielen o škole
Martin Hanus hodnotí školskú reformu po roku...
29.6.2009, Martin Hanus a Eva Čobejová, Nielen o škole
OECD: Učitelia sú málo motivovaní
22.6.2009, HN, Nielen o škole
Vladimír Burjan: Nemám svedomie kritizovať učiteľov
15.6.2009, Martin Hanus a Eva Čobejová, Nielen o škole
Učebnice nebudú v Kalifornii, možno ani u nás
12.6.2009, Eva Čobejová, Nielen o škole
Je veľmi otázne, či aspoň druhé reformné triedy budú mať v septembri nové knižky...
4.6.2009, Martin Mojžiš, Nielen o škole
11.5.2009, Martin Mojžiš, Nielen o škole
INEKO: Učitelia dostali viac slobody, chýbajú im však učebnice
4.5.2009, Michal Rehúš, Nielen o škole
Dávid Králik: Neschopný učiteľ nech má len základný plat
23.3.2009, SME, Nielen o škole
Aký je Váš názor na zmeny v slovnom hodnotení? Napíšte ministrovi!
3.2.2009, Juraj Droppa, Nielen o škole
Reakcie učiteľov na národnú učebnicu
9.1.2009, Nielen o škole
Ján Mikolaj: Chcem školy zmeniť
15.12.2008, Štefan Hríb a Martin Hanus, Nielen o škole
Nebezpečné spoločenstvá, rodina, škola a štát (seminár)
3.12.2008, Miroslav Lojda, Nielen o škole
Protimonopolný úrad, nevadí ti ministerstvo školstva?
21.11.2008, Pavol Minárik ml., Nielen o škole
Martin Mojžiš: Učebnica má zaujať najmä učiteľov
8.11.2008, SME, Nielen o škole
Václav Klaus ml.: Netešte sa na reformu
6.10.2008, Martin Hanus a Eva Čobejová, Nielen o škole
Videokomentár Anny Gottweisovej k reforme a školstvu
16.9.2008, Anna Gottweisová, Nielen o škole
Pozrite si videokomentár učiteľky matematiky Anny Gottweisovej k reforme a školstvu...
8.9.2008, Oľga Zápotočná, Nielen o škole
2.9.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
18.7.2008, Nielen o škole
Informácie o fyzike, vyučovaní fyziky a príprave učiteľov fyziky...
Prečo som tak skoro alergická na slovo reforma?
8.7.2008, Adriana Markovičová, Nielen o škole
Edičná politika plná pochybností
8.7.2008, Oľga Zápotočná, Nielen o škole
7.7.2008, Pavel Sibyla, Nielen o škole
Nový školský zákon prináša veľké vízie s pochybnou uskutočniteľnosťou...
3.7.2008, Dávid Králik, Nielen o škole
...pohľad obyčajného (m)učiteľa na dlho očakávanú reformu školstva...
9.6.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
4.6.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
3.6.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
2.6.2008, Eva Čobejová, Nielen o škole
27.5.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
26.5.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
20.5.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
19.5.2008, Daniel Hevier, Nielen o škole
13.5.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
12.5.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
5.5.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
2.5.2008, Tomáš Němeček, Nielen o škole
1.5.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
30.4.2008, Martin Hanus a Eva Čobejová, Nielen o škole
31.3.2008, Peter Zajac, Nielen o škole
24.3.2008, Daniel Bútora a Martin Kríž, Nielen o škole
17.3.2008, Eva Čobejová, Nielen o škole
17.3.2008, Branislav Pupala, Nielen o škole
10.3.2008, Eva Čobejová, Nielen o škole
25.2.2008, Martin Hanus a Eva Čobejová, Nielen o škole
15.1.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
27.12.2007, Eva Čobejová, Nielen o škole
Reforma vzdelávania alebo kozmetická úprava školstva
5.10.2007, Peter Zajac, Nielen o škole
Branislav Pupala: Škola nemôže riešiť problémy sveta
22.9.2007, Bohumil Synek, Nielen o škole
Šlabikár – najčítanejšia kniha
17.9.2007, Elena Akácsová, Nielen o škole
K Návrhu koncepcie vyučovania cudzích jazykov v základných a stredných školách
25.6.2007, Anna Oslancová a Daniela Krajňáková, Nielen o škole
Učiť piatakov základom ekonómie
6.6.2007, Arthur E. Foulkes, Nielen o škole
25.2.2007, Martin Mojžiš, Nielen o škole
25.2.2007, Miroslav Urban, Nielen o škole
Základný či aplikovaný výskum?
25.2.2007, Jordan Kolarov, Nielen o škole
25.2.2007, Vlado Bužek, Nielen o škole
Čítanie sa učí ako spartakiáda
29.1.2007, Branislav Pupala a Oľga Zápotočná, Nielen o škole
8.1.2007, Martin Kríž, Nielen o škole
13.11.2006, Branislav Pupala, Nielen o škole
15.5.2006, Branislav Pupala, Nielen o škole
Domino reformy vzdelávania - ako ďalej?
3.4.2006, Martin Kríž, Nielen o škole
21.3.2006, Peter Zajac, Nielen o škole
Školský zákon a politická elita
11.3.2006, Peter Zajac, Nielen o škole
6.3.2006, Eva Čobejová, Nielen o škole
27.2.2006, Martin Hanus, Nielen o škole
10.10.2005, Matúš Medo a Martin Mojžiš, Nielen o škole





Analytička OZ Nové školstvo Zuzana Zimenová diskutovala spolu s ďalšími pozvanými o domácom vzdelávaní na webinári Komenského inštitútu. Pozrite si videozáznam.
Koalícia pre deti je pobúrená medializovaným necitlivým zákrokom štátnych úradníkov v prípade Marca. Rozumieme vlne negatívnych reakcií, ktoré vyvolalo video zaznamenávajúce priebeh tohto zákroku a sme presvedčení, že jeho priebeh bol v príkrom rozpore s najlepším záujmom dieťaťa.
Je to výsledok dlho neriešených problémov školstve, reagovala na výsledky PISA na sociálnych sieťach riaditeľka Základnej školy na Pribinovej ulici v Novákoch Anna Chlupíková.
Dovoľujeme si Vám predložiť niekoľko učiteľských pripomienok a podnetov k ministerskej Správe o stave v školstve. V pripomienkach sa vyjadrujeme k tým najdôležitejším bodom.
Rozhovor s Josefom Widmerom, novým šéfom sekcie odborného a všeobecného vzdelávania švajčiarskeho ministerstva hospodárstva, vzdelávania a výskumu, ktorý bude prednášať v Bratislave dňa 27. marca 2013 na tému Duálny systém odborného vzdelávania vo Švajčiarsku
Ministerstvo v súčasnosti nedisponuje informáciou zo strany Štátnej školskej inšpekcie o rozširovaní alternatívnych vzdelávacích programov na iných školách, než na akých je schválené experimentálne overovanie.
"V ideálnej škole by sa deti oveľa menej nudili, ako sa nudia dnes. Organizovaná nuda, ktorá je jedným z dominujúcich znakov nášho školstva, je zároveň jeho najväčšou pliagou," hovorí Martin Mojžiš v rozhovore pre Dobrú školu...
Dobre vyzerajúca predstava, že zavedenie povinnosti učiť sa cudzí (anglický) jazyk dostatočne dlho bude zárukou úspechu, je príliš naivná. Rovnako ako predstava, že čím skôr sa s výučbou začne, tým lepšie. V hre je totiž veľa ďalších okolností, ktoré povinnú výučbu cudzieho jazyka v školách ovplyvňujú a ktoré štát, ak to myslí vážne, musí vziať do systémovej úvahy.
KI žiadal ministerstvo školstva o sprístupnenie informácií o alternatívnych programoch, ktoré sa realizujú na základných školách. Z odpovede ministerstva školstva vplynulo, že nevedie ani len základnú evidenciu o experimentoch, ktoré samo povolilo...
Traja slovenskí učitelia zo štyroch sa domnievajú, že nie sú motivovaní na zlepšenie svojej kvality výučby, kým zlé správanie študentov v triede narúša vyučovací proces v troch školách z piatich. Vyplýva to z novej správy OECD...
Učitelia síce dostali viac slobody, nemajú však k dispozícii učebnice a pomôcky, ktoré by mohli podporiť jej uplatňovanie. Vyplýva to z výsledkov dotazníkového výskumu, ktorý v marci tohto roka uskutočnil inštitút INEKO...
Prečítajte si reakcie a názory učiteľov na snahu ministerstva školstva vytvoriť tzv. národnú učebnicu cudzích jazykov...
Dňa 12. novembra 2008 usporiadal Ústav pre vzťahy štátu a cirkví v Bratislave odborný seminár, ktorého cieľom bolo poukázať na prenikanie často potenciálne nebezpečných spoločenstiev do edukačného systému prostredníctvom alternatívneho vzdelávania...
Edičný plán učebníc, ktoré budú od budúceho školského roka, kedy sa spúšťa obsahová reforma, financované z peňazí daňových poplatníkov, bol schválený a zverejnený. Zároveň bol v júli spustený edičný portál...
Výcvik a vzdelávanie sú dve odlišné veci, rovnako odlišné veci sú školiace stredisko a škola. Otázkou ostáva, či chceme, aby sa školy premenili na výcvikové tábory ponúkajúce tréning psychologických schopností. Ak podstúpime túto cestu, strácame kontakt s vlastnou kultúrou...
Reformu vzdelávania nemôže uskutočniť vláda, ktorá má bytostný odpor k reformám, ani vláda, ktorá reformu vzdelávania iba deklaruje. Môže ju uskutočniť len vláda, ktorá reformu vzdelávania chápe, je ochotná sa za ňu zasadiť a trpezlivo ju uskutočňovať v súlade s potrebami škôl...
Rozbiehajúca sa reforma vzdelávania na Slovensku, jeho humanizácia, nemá len prívržencov, ale aj odporcov. Jedným z nich je aj učiteľ Trnavskej univerzity Branislav Pupala...
Sú problémom šlabikárov módne ideológie, ktoré do nich tvorcovia vpašovali? Do určitej miery. Vážnejším problémom je však to, že ani 17 rokov po páde komunizmu neexistuje trh – v obsahovom ani ekonomickom zmysle – a najčítanejšia detská kniha je stále poplatná sovietskej „analyticko-syntetickej“ metóde...
„Ale kedy sa dostanete k ekonómii?“ Končil sa práve môj prvý deň, keď som ako dobrovoľník učil skupinu piatakov základy ekonómie. Keď mi učiteľka položila tú otázku, vyzerala trochu zmätene. „Veď to som presne robil,“ zašepkal som mierne odmerane. Keď si uvedomila svoje podpichnutie, rýchlo vysvetlila, čo mala na mysli: „Veď viete, to s tými grafmi, veľkými slovami a ďalšími vecami.“
Školský zákon má svoj pätnásťročný príbeh, do ktorého sme v Konzervatívnom inštitúte vstúpili pred pol druha rokom diskusiou s odborníkmi z mimovládneho sektora, Štátneho pedagogického ústavu a z vysokoškolského prostredia...