Čítanie sa učí ako spartakiáda
29.1.2007 | Branislav Pupala a Oľga Zápotočná | Nielen o škole
O tom, že stav vzdelávacích kapacít súčasnej generácie žiakov a študentov nie je celkom v poriadku, už dávno vedeli najmä vysokoškolskí učitelia. Tí sú totiž priamo konfrontovaní s tým, že očakávané vzdelávacie výkony študentov často narážajú na bariéry ich obmedzených schopností práce s textami, analytického čítania a kritického štúdia, teda všetkého toho, čomu sa jednoducho hovorí čitateľská gramotnosť.
Aj keď príčiny úpadku študijných kapacít (a čitateľskej gramotnosti ako ich predpokladu) sú vo vysokoškolskom prostredí rôzne (je ňou napríklad aj nadmerný rozmach vysokoškolského vzdelávania sprevádzaný úpadkom obrazu priemerného študenta), začalo sa stále viac tušiť, že nízka miera čitateľskej gramotnosti študentov súvisí so zlyhávaním základného vzdelávania v jeho najdôležitejších cieľoch a funkciách.
.varovné signály
Ilúzie o kvalite nášho základného vzdelávania sa začali dramaticky rúcať až po tom, ako sa v rámci medzinárodných porovnávacích štúdií vyhodnocovala úroveň gramotnosti slovenských žiakov. Či už to boli výsledky viac známej štúdie PISA, zameranej na gramotnosť 15-ročných žiakov, alebo menej diskutovanej štúdie PIRLS (Progress in Reading Literacy Study), vyhodnocujúcej úroveň čitateľskej gramotnosti 10-ročných detí v 35 krajinách, obe dali jasný signál, že schopnosť slovenských žiakov zmysluplne čítať a narábať s textom je prinajmenšom problematická, ba dokonca mizerná. A ak aj mladšie deti na konci prvého stupňa základnej školy vykazovali spomedzi sledovaných krajín aspoň priemernú úroveň, čitateľská gramotnosť žiakov opúšťajúcich základnú školu bola v priemere na spodných priečkach porovnávaných krajín. Týmito meraniami máme teda overené, že naši žiaci majú veľké problémy pri dôkladnejších operáciách s textami, ktorými sú napríklad konfrontácia textu s inými informáciami, orientácia v texte a selekcia informácií, integrovaná práca s viacerými textovými zdrojmi a podobne, čo sú všetko operácie podmieňujúce normálne čítanie s porozumením. Súčasne sme dostali signál, že školský systém, namiesto toho, aby s vyšším stupňom vzdelávania podporoval vzostup čitateľskej gramotnosti žiakov, ho naopak brzdí, či dokonca znemožňuje.
Dôsledky nízkej úrovne čitateľskej gramotnosti, či už jednotlivca, alebo celej populácie dokážeme dobre predvídať a vieme, aký dosah majú na život človeka i na celú spoločnosť. Menej sme už schopní zachytiť a vysvetliť všetky príčiny, ktoré znemožňujú účinné formovanie čitateľskej gramotnosti a ktoré spôsobujú, že čitateľské schopnosti súčasných žiakov sú už na hranici rizika. Popri škole vstupuje do hry množstvo ďalších faktorov (rodinné prostredie, široké sociálne i ekonomické zázemie žiakov...), takže školský systém so svojím obsahom a metodikou práce je len jedným z nich. Hádzať preto vinu výlučne na školu by bolo azda skratkovité a nemuselo by sa vyplatiť. No napriek tomu, a to najmä pokiaľ ide o čitateľskú gramotnosť, by mal byť účinok školského vzdelávania zjavný a dominantný.
Preto je celkom legitímne, ak sa (uvedomujúc si mnohé ďalšie okolnosti) pýtame, v čom zlyháva pri formovaní čitateľskej gramotnosti práve škola.
.čitateľská gramotnosť v osnovách
Odhliadnuc od množstva podnetov, ktoré škola dáva (či nedáva) žiakom na osvojenie čitateľských schopností, vyjdime teraz len z jedného predpokladu – z presvedčenia, že pevné základy pre čitateľskú gramotnosť môže a má poskytnúť prvý stupeň základného vzdelávania a že toto presvedčenie bude dôkladne zakomponované do určujúcich vzdelávacích projektov – do učebných osnov a do vzdelávacích a výkonových štandardov 1. stupňa základnej školy. Exkurzia po týchto dokumentoch však dá veľmi rýchlo a jasne najavo, že s takýmto predpokladom sa vlastne vôbec nepočíta a že čitateľská gramotnosť je v nich ako vzdelávací cieľ i obsah zredukovaná do úplne triviálnej polohy, ktorá ani zďaleka nezodpovedá tomu, čo tvorí podstatu čitateľskej gramotnosti.
Príznačné je, že tieto školské dokumenty s pojmom čitateľská gramotnosť vôbec nenarábajú. Toto nie je len formálna záležitosť, ide o otázku celkom zásadnú. Tvorcovia sa totiž celkom vyzuli z potreby vyrovnať sa s tým, že obsah čitateľskej gramotnosti zahŕňa formovanie oveľa pestrejšej palety práce s textami, než ako ho pri recyklovaní tradície zachytili oni. Preto je hneď nápadný rozpor medzi tým, čo sa v rámci čitateľskej gramotnosti dnes očakáva (a teda aj zisťuje v spomínaných medzinárodných testovaniach), a tým, aký smer v osvojovaní čítania udávajú naše osnovy.
.nacvičovať, vycvičovať a cvičiť
Charakteristické a svojimi možnými dôsledkami aj najviac rizikové je práve redukované plánovanie vplyvu školy na čitateľskú gramotnosť. Čitateľská gramotnosť je v osnovách zúžená na jeden predmet – slovenský jazyk a literatúru – či vlastne len na jeho časť – na takzvané čítanie a literárnu výchovu. Tu sa však redukcia nekončí. Samotné čítanie je naplánované najmä ako osvojenie technickej stránky čítania a s porozumením textu sa narába celkom triviálne – ako so schopnosťou identifikovať (reprodukovať) prečítané. Osvojovanie čitateľských schopností žiakov je v osnovách typicky a vytrvalo označované ako výcvik čítania. Takže čítanie sa neosvojuje čítaním, ale, ako spartakiáda, výcvikom a rôznymi nácvikmi.
A čo sa podľa osnov a štandardov má najmä v čítaní vycvičovať a nacvičovať? V priebehu celého prvého stupňa základnej školy sa má nacvičovať najmä správne dýchanie, cvičí sa používanie vhodnej sily, výšky a zafarbenia hlasu, prirodzená intonácia so správnym slovným a vetným prízvukom a so správnou výslovnosťou dlhých a mäkkých slabík, spoluhlások a predložkových spojení, správna artikulácia, výrazné čítanie kratších úryvkov literatúry, taktiež očná gymnastika i pohybové hry, používanie priamej reči i schopnosť dramatizácie prečítaného – nuž, vskutku všetko možné, len nie to, čo charakterizuje zárodky vyspelého čitateľa a čo začína utvárať schopnosť používať texty na rôzne a rozumné účely. Podľa obsahového štandardu sa nacvičovaním (!) osvojuje dokonca aj orientácia v knižnici a nacvičuje (!) sa aj chápanie vzťahov literatúry s ostatnými druhmi umenia či reprodukcia prečítaného textu.
Ale aby sme neboli celkom nespravodliví a sarkastickí – počíta sa aj s čítaním s porozumením. Ale to len tak dajako neurčito, bez osobitného vyjadrenia, čo čítanie s porozumením vlastne znamená a čo všetko už u malých detí môže znamenať. Preto sú slovenské deti pri čítaní osnovami čítania a literárnej výchovy postavené do polohy, akoby slovenčina bol pre ne cudzí jazyk. Porozumenie v čítaní je tu totiž koncipované na takých kritériách, ako keď sa človek učí čítať v cudzej reči, kde je porozumenie na počiatku vyjadrené tým, či čitateľ vôbec identifikoval to, čo čítal.
Schopnosť slovenských detí zreprodukovať slovenský text je v zmysle našich osnov a štandardov považovaná za dostatočný dôkaz čítania s porozumením, a teda aj za dôkaz osvojenia základov čitateľskej gramotnosti. Vcelku bohatá spontánna jazyková i literárna skúsenosť detí akoby pri vyučovaní čítania v škole vôbec neexistovala.
.čitateľský paradox
Práve v súvislosti s takýmto prístupom k osnovám čítania na prvom stupni základnej školy u nás ukázala štúdia PIRLS pozoruhodnú vec. Úroveň čitateľskej gramotnosti sa zisťovala osobitne vo vzťahu k čítaniu pre literárny zážitok a osobitne k čítaniu pre získavanie informácií. Čítanie pre literárny zážitok je pritom to, čo chcú podporovať osnovy čítania. Čítanie pre získavanie informácií nie je osnovami vôbec podporované a opiera sa skôr o spontánne aktivity detí či učiteľov. No a slovenské deti dosiahli štatisticky významne lepšie výsledky v čítaní pre získavanie informácií v porovnaní s čítaním pre literárny zážitok. Hoci slovenská správa štúdie PIRLS hodnotí toto zistenie ako prekvapujúce a zároveň potešujúce, treba ho vnímať najmä ako neklamný a smutný dôkazov toho, aký paradoxný a brzdiaci účinok má plánovaná „pedagogická starostlivosť“ o rozvoj čítania detí prostredníctvom exitujúcich učebných osnov.
.limity zdravého rozumu
Možno azda dúfať, že učitelia so svojím zdravým rozumom dokážu do značnej miery eliminovať obludnosť centrálnych dokumentov konzervujúcich spartakiádne poňatie čitateľskej gramotnosti. Napokon, neostáva im nič iné, lebo tieto dokumenty aj so svojimi sprievodnými textami a komentármi majú v konečnom dôsledku podobu nevydareného slohového cvičenia amatérskych rutinérov a v tejto podobe naozaj nie sú ako spoľahlivý návod na prácu učiteľa vôbec použiteľné. No výsledky našich žiakov v čitateľskej gramotnosti napriek tomu ukazujú, že aj učiteľský zdravý rozum má svoje hranice a dokazujú okrem toho tiež, že základný diktát osnov je príliš silný.
Obsahová reforma základného vzdelávania je teda viac než akútnopu potrebou. Otázkou je, kto a kde ju bude schopný urobiť, ktorá inštitúcia má naozaj aj kompetenciu v zmysle odbornej spôsobilosti. Bizarnosť celej situácie tkvie totiž v tom, že inštitúcia, ktorá produkuje osnovy tohto typu, je tou istou inštitúciou, ktorá na národnej úrovni zastrešuje a realizuje spomínané medzinárodné merania. A je taktiež tou istou inštitúciou, ktorá problémy základnej gramotnosti rieši propagáciou prečudesného konceptu mediálnej výchovy. Takže ak absorpcia súčasných poznatkov o čitateľskej gramotnosti dodnes nie je priechodná ani medzi kanceláriami jedného pracoviska, nemožno sa čudovať, že sa doteraz ignorujú aj mnohé iné podnety na zmeny v prístupoch k čítaniu.
Autori pôsobia na Katedre predškolskej a elementárnej pedagogiky Trnavskej univerzity.
Článok bol publikovaný v týždenníku .týždeň 4/2007 dňa 22. januára 2007.
Nielen o škole
Webinár: Výhody a riziká domáceho vzdelávania
2.12.2022, Nielen o škole
19.5.2016, Zuzana Zimenová, Nielen o škole
Výzva rodičov a učiteľov poslancom NR SR a ministrovi školstva, vedy, výskumu a športu SR
16.6.2015, Nielen o škole
Školská samospráva je naďalej v ohrození
13.4.2015, Nielen o škole
Pripomienkové konanie končí, ale aktivity proti okliešteniu školskej samosprávy pokračujú
2.4.2015, Nielen o škole
23.3.2015, Nielen o škole
5.9.2014, Marie Stracenská, Nielen o škole
Rebríček kvality vzdelávania Pearson
13.5.2014, Zuzana Zimenová, Nielen o škole
O využití projektu Khan Academy v prostredí bežných škôl
24.4.2014, Zuzana Zimenová, Nielen o škole
Ján Macek: Vytáča ma pasivita kolegýň, mám jej plné zuby
24.3.2014, SME, Nielen o škole
Čo bude formovať podobu vzdelávania?
21.2.2014, Zuzana Zimenová, Nielen o škole
Pedagógovia sa obávajú, že bude ešte horšie
8.12.2013, Anna Chlupíková, Nielen o škole
Pripomienky učiteľov k správe o stave školstva
26.6.2013, Braňo Kočan, Nielen o škole
17.6.2013, Peter Farárik, Nielen o škole
10.6.2013, Ján Macek, Nielen o škole
5.6.2013, Peter Farárik, Nielen o škole
O správe učiteľov o situácii v školstve
25.4.2013, Braňo Kočan, Nielen o škole
Niekoľko postrehov k situácii v slovenskom školstve
21.4.2013, Vlado Crmoman, Nielen o škole
Infovek 2 je pomalý, predražený a už ho v škole nechceme
19.3.2013, Ján Macek, Nielen o škole
Josef Widmer: Nové modely pre náročné povolania
11.3.2013, Neue Zürcher Zeitung, Nielen o škole
Infografika: There is No Homework In Finland
Vladimír Urban: Čím je škola slabšia, tým sú lepšie známky
23.1.2013, SME, Nielen o škole
Otvorený list kritizuje šírenie waldorfu
10.9.2012, Nielen o škole
Martin Mojžiš: Problémom našich škôl nie je málo softvéru, ale veľa nudy
2.2.2012, Vladimír Burjan, Nielen o škole
3.10.2011, Martin Mojžiš, Nielen o škole
Martin Mojžiš kritizuje Planétu vedomostí
16.6.2011, Martin Mojžiš, Nielen o škole
7.6.2011, Nielen o škole
5.4.2011, Ondrej Kaščák a Branislav Pupala, Nielen o škole
2.3.2011, Vladimír Burjan, Nielen o škole
Ministerstvo školstva nerobí správne kroky
14.1.2011, Martin Mojžiš, Nielen o škole
Vratké nohy povinnej angličtiny
26.10.2010, Branislav Pupala, Nielen o škole
6.9.2010, Branislav Pupala, Nielen o škole
Martin Kríž: Školy budú mať iba toľko slobody, koľko si jej vezmú
2.3.2010, Vladimír Burjan, Nielen o škole
7.12.2009, Pavel Sibyla, Nielen o škole
Podľa zdroja z rezortu školstva sa v učebnicovom tendri nevyberalo podľa kritérií...
Ministerstvo školstva nesleduje experimenty na školách
21.10.2009, Zuzana Humajová, Nielen o škole
25.9.2009, SME, Nielen o škole
Základné školy stále nemajú v reformných ročníkoch nové učebnice...
Máme školstvo, aké si zaslúžime
11.9.2009, Pavel Sibyla, Nielen o škole
Školská reforma je Potemkinova dedina
29.6.2009, Martin Hanus, Nielen o škole
Martin Hanus hodnotí školskú reformu po roku...
29.6.2009, Martin Hanus a Eva Čobejová, Nielen o škole
OECD: Učitelia sú málo motivovaní
22.6.2009, HN, Nielen o škole
Vladimír Burjan: Nemám svedomie kritizovať učiteľov
15.6.2009, Martin Hanus a Eva Čobejová, Nielen o škole
Učebnice nebudú v Kalifornii, možno ani u nás
12.6.2009, Eva Čobejová, Nielen o škole
Je veľmi otázne, či aspoň druhé reformné triedy budú mať v septembri nové knižky...
4.6.2009, Martin Mojžiš, Nielen o škole
11.5.2009, Martin Mojžiš, Nielen o škole
INEKO: Učitelia dostali viac slobody, chýbajú im však učebnice
4.5.2009, Michal Rehúš, Nielen o škole
Dávid Králik: Neschopný učiteľ nech má len základný plat
23.3.2009, SME, Nielen o škole
Aký je Váš názor na zmeny v slovnom hodnotení? Napíšte ministrovi!
3.2.2009, Juraj Droppa, Nielen o škole
Reakcie učiteľov na národnú učebnicu
9.1.2009, Nielen o škole
Ján Mikolaj: Chcem školy zmeniť
15.12.2008, Štefan Hríb a Martin Hanus, Nielen o škole
Nebezpečné spoločenstvá, rodina, škola a štát (seminár)
3.12.2008, Miroslav Lojda, Nielen o škole
Protimonopolný úrad, nevadí ti ministerstvo školstva?
21.11.2008, Pavol Minárik ml., Nielen o škole
Martin Mojžiš: Učebnica má zaujať najmä učiteľov
8.11.2008, SME, Nielen o škole
Václav Klaus ml.: Netešte sa na reformu
6.10.2008, Martin Hanus a Eva Čobejová, Nielen o škole
Videokomentár Anny Gottweisovej k reforme a školstvu
16.9.2008, Anna Gottweisová, Nielen o škole
Pozrite si videokomentár učiteľky matematiky Anny Gottweisovej k reforme a školstvu...
8.9.2008, Oľga Zápotočná, Nielen o škole
2.9.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
18.7.2008, Nielen o škole
Informácie o fyzike, vyučovaní fyziky a príprave učiteľov fyziky...
Prečo som tak skoro alergická na slovo reforma?
8.7.2008, Adriana Markovičová, Nielen o škole
Edičná politika plná pochybností
8.7.2008, Oľga Zápotočná, Nielen o škole
7.7.2008, Pavel Sibyla, Nielen o škole
Nový školský zákon prináša veľké vízie s pochybnou uskutočniteľnosťou...
3.7.2008, Dávid Králik, Nielen o škole
...pohľad obyčajného (m)učiteľa na dlho očakávanú reformu školstva...
9.6.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
4.6.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
3.6.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
2.6.2008, Eva Čobejová, Nielen o škole
27.5.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
26.5.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
20.5.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
19.5.2008, Daniel Hevier, Nielen o škole
13.5.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
12.5.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
5.5.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
2.5.2008, Tomáš Němeček, Nielen o škole
1.5.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
30.4.2008, Martin Hanus a Eva Čobejová, Nielen o škole
31.3.2008, Peter Zajac, Nielen o škole
24.3.2008, Daniel Bútora a Martin Kríž, Nielen o škole
17.3.2008, Eva Čobejová, Nielen o škole
17.3.2008, Branislav Pupala, Nielen o škole
10.3.2008, Eva Čobejová, Nielen o škole
25.2.2008, Martin Hanus a Eva Čobejová, Nielen o škole
15.1.2008, Martin Mojžiš, Nielen o škole
27.12.2007, Eva Čobejová, Nielen o škole
Reforma vzdelávania alebo kozmetická úprava školstva
5.10.2007, Peter Zajac, Nielen o škole
Branislav Pupala: Škola nemôže riešiť problémy sveta
22.9.2007, Bohumil Synek, Nielen o škole
Šlabikár – najčítanejšia kniha
17.9.2007, Elena Akácsová, Nielen o škole
K Návrhu koncepcie vyučovania cudzích jazykov v základných a stredných školách
25.6.2007, Anna Oslancová a Daniela Krajňáková, Nielen o škole
Učiť piatakov základom ekonómie
6.6.2007, Arthur E. Foulkes, Nielen o škole
25.2.2007, Martin Mojžiš, Nielen o škole
25.2.2007, Miroslav Urban, Nielen o škole
Základný či aplikovaný výskum?
25.2.2007, Jordan Kolarov, Nielen o škole
25.2.2007, Vlado Bužek, Nielen o škole
Čítanie sa učí ako spartakiáda
29.1.2007, Branislav Pupala a Oľga Zápotočná, Nielen o škole
8.1.2007, Martin Kríž, Nielen o škole
13.11.2006, Branislav Pupala, Nielen o škole
15.5.2006, Branislav Pupala, Nielen o škole
Domino reformy vzdelávania - ako ďalej?
3.4.2006, Martin Kríž, Nielen o škole
21.3.2006, Peter Zajac, Nielen o škole
Školský zákon a politická elita
11.3.2006, Peter Zajac, Nielen o škole
6.3.2006, Eva Čobejová, Nielen o škole
27.2.2006, Martin Hanus, Nielen o škole
10.10.2005, Matúš Medo a Martin Mojžiš, Nielen o škole