Merajme, ale s mierou

7.10.2013 | Vladimír Burjan | Dobrá škola

Veľa nechýbalo a toto číslo by nebolo načas odišlo do tlače. Zapríčinil to NÚCEM, ktorý zorganizoval konferenciu, na ktorej som strávil tri dni.


Téma konferencie bola výsostne aktuálna: Hodnotenie kvality vzdelávania – súčasný stav a perspektívy. O týchto otázkach by sa zišlo niekoľko konferencií ročne, nie jedna za päťročnicu. Tu je pár postrehov, ktoré ma (ako starého harcovníka v oblasti testovania) zaujali v prednáškach zahraničných hostí:

Christer Blomkvist hovoril o švédskom (a osobitne stockholmskom) školstve, ktoré je považované za jedno z najliberálnejších a najviac trhovo orientovaných na svete. Poukázal na to, že „neviditeľná ruka trhu“ spôsobuje v dlhšom časovom horizonte výrazné narastanie rozdielov medzi školami. Napriek tomu hovoril o švédskom systéme pochvalne a neodpustil si poznámku, že „švédske deti chodia do školy rady, zatiaľ čo fínske nie“.

Holanďan Jan Wiegers hovoril o e-assessmente, teda o on-line testovaní žiakov pomocou počítačov. Predviedol program, ktorý vyvíja CITO (veľká súkromná testovacia spoločnosť so 600 zamestnancami) už 10 rokov. Ten na prvý pohľad nepôsobil príliš impozantne, no jeho sila spočíva vo vlastnostiach, ktoré navonok nevidno (napr. zabezpečenie). Zaujímavé boli niektoré holandské skúsenosti: elektronické testovanie je drahšie ako papierové a riziko úniku testov či podvodov nie je nižšie ako pri bežných testoch.

Počas vystúpenia Arthura Ivattsa z Anglicka mi, priznám sa, behal mráz po chrbte. Výkonové štandardy pre deti vo veku 0 – 5 rokov, pravidelné plošné testovanie, veľa inšpekcií, stresy, podvádzanie, úzkostlivé sledovanie pridanej hodnoty, apriórna nedôvera voči učiteľom a finančné sankcie pre slabé školy – tak vyzerá britské školstvo v troskách (môj názor).

Keď som sa pred 10 rokmi chcel s niekým porozprávať o teórii pedagogických meraní či špeciálnych štatistických metódach vyhodnocovania testov, musel som vycestovať do zahraničia. Dnes už stačí zájsť na NÚCEM. To je vítaný pokrok. Ale vystúpenie Brita by pre nás malo byť mementom, že neoliberálny „merací ošiaľ“ má aj odvrátenú tvár. Merajme, ale s mierou!


Autor je riaditeľom spoločnosti EXAM testing a šéfredaktorom časopisu Dobrá škola.

Článok bol pôvodne uverejnený v časopise Dobrá škola.

Dobrá škola

Nie som čarodejník, naozaj nie

Pre niekoho peklo, pre niekoho raj

Nepleťme tie peniaze do všetkého

Korupcia? Pridajme hodinu čestnosti

Pre iných bežné veci, pre nás sci-fi?

Čísla hovoria jasne – svet nám uteká

Nie je za čím banovať

Únava z blúdenia

Peter Dráľ: Treba odmeňovať iba kvalitu

Ako sa píše vízia

Radšej pomalšie, ale správne

Prečo som to urobil

Zakladám start-up

Môže za to škola?

Máme byť radi, keď OECD radí?

Vládnutie podľa PR-manuálov

Natieranie na ružovo nepomôže

Neviem, či sme mohli byť ďalej

Neviem ho definovať, ale spoznám ho

Zuzana Zimenová: Nepotrebujeme ďalšiu reformu

Keď politici počúvajú, treba hovoriť

Priveľa práva nás postupne zadusí

Diskusie treba, aj keď nič neriešia

Systém alebo panáčikovia?

Omnia sponte fluant...

Daň z pridanej slobody

Nie sme škodliví natierači

Výroky účastníkov workshopov kampane Chceme vedieť viac

Nie je nič dôležitejšie ako záujmy vlastnej strany

Wikipédia vie čoraz viac, ľudia čoraz menej

Čo sme sa dozvedeli v kampani Chceme vedieť viac

Moja revolúcia

O nemocniciach a školách

Šiesty ročník, štvrtý minister

Hodnoťte a plánujte, ale nie formálne

Chrám, výťah, poisťovňa... A čo ďalej?

Pozvánka na konferenciu: Cesty k dobrej škole

Chutný zákusok s pár kamienkami

Učiteľov musí byť vidieť a počuť

Človeče, zapoj sa!

Zmena je možná, no nádeje plané

Neo-PISA-teľná povrchnosť

Deťom chýba pomocná ruka

Stále niečo nové

Stretol som skutočného guru

Merajme, ale s mierou

O kamienkoch a knihách

Po rokoch opäť v školskej lavici

V Testovaní 9 sa podvádza!

Oceňujeme, že ste nás ocenili

Anna Chlupíková: Dôverujem svojim učiteľom

Ignorovať najlepších je hlúpe

Zemeguľa je vaša, držíme palce!

Čo z toho vyplýva pre školu?

Krátkozrakosť hraničiaca so slepotou

Nové školstvo a Dobrá škola