Merajme, ale s mierou
8.10.2013 | Vladimír Burjan | Dobrá škola
Veľa nechýbalo a toto číslo by nebolo načas odišlo do tlače. Zapríčinil to NÚCEM, ktorý zorganizoval konferenciu, na ktorej som strávil tri dni.
Téma konferencie bola výsostne aktuálna: Hodnotenie kvality vzdelávania – súčasný stav a perspektívy. O týchto otázkach by sa zišlo niekoľko konferencií ročne, nie jedna za päťročnicu. Tu je pár postrehov, ktoré ma (ako starého harcovníka v oblasti testovania) zaujali v prednáškach zahraničných hostí:
Christer Blomkvist hovoril o švédskom (a osobitne stockholmskom) školstve, ktoré je považované za jedno z najliberálnejších a najviac trhovo orientovaných na svete. Poukázal na to, že „neviditeľná ruka trhu“ spôsobuje v dlhšom časovom horizonte výrazné narastanie rozdielov medzi školami. Napriek tomu hovoril o švédskom systéme pochvalne a neodpustil si poznámku, že „švédske deti chodia do školy rady, zatiaľ čo fínske nie“.
Holanďan Jan Wiegers hovoril o e-assessmente, teda o on-line testovaní žiakov pomocou počítačov. Predviedol program, ktorý vyvíja CITO (veľká súkromná testovacia spoločnosť so 600 zamestnancami) už 10 rokov. Ten na prvý pohľad nepôsobil príliš impozantne, no jeho sila spočíva vo vlastnostiach, ktoré navonok nevidno (napr. zabezpečenie). Zaujímavé boli niektoré holandské skúsenosti: elektronické testovanie je drahšie ako papierové a riziko úniku testov či podvodov nie je nižšie ako pri bežných testoch.
Počas vystúpenia Arthura Ivattsa z Anglicka mi, priznám sa, behal mráz po chrbte. Výkonové štandardy pre deti vo veku 0 – 5 rokov, pravidelné plošné testovanie, veľa inšpekcií, stresy, podvádzanie, úzkostlivé sledovanie pridanej hodnoty, apriórna nedôvera voči učiteľom a finančné sankcie pre slabé školy – tak vyzerá britské školstvo v troskách (môj názor).
Keď som sa pred 10 rokmi chcel s niekým porozprávať o teórii pedagogických meraní či špeciálnych štatistických metódach vyhodnocovania testov, musel som vycestovať do zahraničia. Dnes už stačí zájsť na NÚCEM. To je vítaný pokrok. Ale vystúpenie Brita by pre nás malo byť mementom, že neoliberálny „merací ošiaľ“ má aj odvrátenú tvár. Merajme, ale s mierou!
Autor je riaditeľom spoločnosti EXAM testing a šéfredaktorom časopisu Dobrá škola.
Článok bol pôvodne uverejnený v časopise Dobrá škola.
Dobrá škola
Nie som čarodejník, naozaj nie
30.6.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Pre niekoho peklo, pre niekoho raj
30.5.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Nepleťme tie peniaze do všetkého
3.4.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Korupcia? Pridajme hodinu čestnosti
8.3.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Pre iných bežné veci, pre nás sci-fi?
13.2.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Čísla hovoria jasne – svet nám uteká
4.1.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
13.12.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
7.11.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Peter Dráľ: Treba odmeňovať iba kvalitu
14.10.2016, Dobrá škola
10.10.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
20.9.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
15.6.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
18.5.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
20.4.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
14.3.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
8.2.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
11.1.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Neviem, či sme mohli byť ďalej
3.12.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Neviem ho definovať, ale spoznám ho
5.11.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Zuzana Zimenová: Nepotrebujeme ďalšiu reformu
9.10.2015, Lenka Kunová, Dobrá škola
Keď politici počúvajú, treba hovoriť
9.10.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Priveľa práva nás postupne zadusí
19.9.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Diskusie treba, aj keď nič neriešia
9.6.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
15.5.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
4.5.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
2.3.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
18.2.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Výroky účastníkov workshopov kampane Chceme vedieť viac
16.1.2015, Dobrá škola
Nie je nič dôležitejšie ako záujmy vlastnej strany
14.1.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Wikipédia vie čoraz viac, ľudia čoraz menej
30.11.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Čo sme sa dozvedeli v kampani Chceme vedieť viac
17.11.2014, Zuzana Zimenová, Dobrá škola
11.11.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
3.10.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Šiesty ročník, štvrtý minister
10.9.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Hodnoťte a plánujte, ale nie formálne
8.6.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Chrám, výťah, poisťovňa... A čo ďalej?
7.5.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Pozvánka na konferenciu: Cesty k dobrej škole
2.5.2014, Dobrá škola
Chutný zákusok s pár kamienkami
3.4.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Učiteľov musí byť vidieť a počuť
28.2.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Zmena je možná, no nádeje plané
4.2.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
23.1.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
29.11.2013, Zuzana Zimenová, Dobrá škola
27.11.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
30.10.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
8.10.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
2.9.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Po rokoch opäť v školskej lavici
3.6.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
13.5.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
8.5.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Anna Chlupíková: Dôverujem svojim učiteľom
23.4.2013, Dobrá škola
5.4.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Zemeguľa je vaša, držíme palce!
5.3.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
1.2.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Krátkozrakosť hraničiaca so slepotou
9.1.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola