Pre niekoho peklo, pre niekoho raj

30.5.2017 | Vladimír Burjan | Dobrá škola

Nedávno som prijal pozvanie predstúpiť pred študentov istej pedagogickej fakulty a predostrieť im svoje úvahy o súčasnosti a budúcnosti profesie učiteľa. Nepriamym zámerom celej akcie mala byť propagácia učiteľskej profesie a motivovanie študentov (magisterského štúdia!), aby aspoň časť z nich išla po skončení štúdia učiť.


Áno, aj taká je dnešná realita: nezanedbateľná časť študentov učiteľstva vôbec neuvažuje o tom, že by raz nastúpila do škôl, dokonca sa tým ani netaja. Niektorí mali na prvom mieste iné fakulty, no keď to nevyšlo tam, uspokojili sa s učiteľským štúdiom. Iní to spočiatku mysleli vážne, ale po povinnej praxi na školách ich opustila odvaha. A nájdu sa aj takí, a teraz to trochu preženiem, ktorí študujú učiteľstvo iba pre to, aby mali lacné ubytovanie na internáte, električenku, vlaky zadarmo a študentské zľavy. Vedia, že po vynaložení nie príliš veľkej námahy dostanú na konci štúdia diplom, s ktorým ich príjmu niekam do banky či do administratívy.


Z pohľadu študentov je to možno „racionálny“ postup, ibaže v jeho dôsledku tvoria na pedagogických fakultách nezanedbateľnú časť auditória študenti, ktorých práca pedagóga úprimne nezaujíma. A dávajú to svojím správaním najavo. To, prirodzene, demotivuje učiteľov a aj tú časť študentov, ktorých štúdium naozaj zaujíma a ktorí by sa raz chceli stať učiteľmi.


Svoju prednášku som nazval rovnako ako tento editoriál. Chcel som tým poukázať na to, že profesia učiteľa vie byť veľmi ambivalentná – pre niekoho môže byť mimoriadne uspokojujúca a napĺňajúca, zatiaľ čo iní sa v nej trápia, v dôsledku čoho vysielajú na všetky strany negatívne signály. Poznám učiteľov (a nie je ich málo), ktorí majú osobnostné predpoklady pre túto profesiu, dostali na ňu dobrú prípravu a neustále sa ďalej sami zdokonaľujú. Majú rozumný mindset, pracujú na dobrej škole pod kvalitným riaditeľom a prežívajú silné pocity naplnenia, sebarealizácie. Ich profesia je im zároveň povolaním – sú radi, že pracujú s ľuďmi, že pomáhajú iným, pochvaľujú si, že majú dostatok priestoru na kreativitu a sebarealizáciu. Prosto raj.


Poznám však aj takých (a tiež ich nie je málo), ktorí radšej učiteľmi byť nemali. Nehodia sa na tú profesiu, do praxe vstúpili nedostatočne pripravení a sami sa nesnažia tento deficit dohnať. Majú možno smolu, že učia na zlej škole vedenej slabým riaditeľom a to, čo iní vnímajú ako priestor na vlastnú kreativitu, chápu oni ako nedostatok podpory. Hotové peklo.


Učiteľstvo môže byť naozaj jedným aj druhým.


Autor je riaditeľom spoločnosti EXAM testing a šéfredaktorom časopisu Dobrá škola.

Článok bol pôvodne uverejnený v časopise Dobrá škola.

Dobrá škola

Nie som čarodejník, naozaj nie

Pre niekoho peklo, pre niekoho raj

Nepleťme tie peniaze do všetkého

Korupcia? Pridajme hodinu čestnosti

Pre iných bežné veci, pre nás sci-fi?

Čísla hovoria jasne – svet nám uteká

Nie je za čím banovať

Únava z blúdenia

Peter Dráľ: Treba odmeňovať iba kvalitu

Ako sa píše vízia

Radšej pomalšie, ale správne

Prečo som to urobil

Zakladám start-up

Môže za to škola?

Máme byť radi, keď OECD radí?

Vládnutie podľa PR-manuálov

Natieranie na ružovo nepomôže

Neviem, či sme mohli byť ďalej

Neviem ho definovať, ale spoznám ho

Zuzana Zimenová: Nepotrebujeme ďalšiu reformu

Keď politici počúvajú, treba hovoriť

Priveľa práva nás postupne zadusí

Diskusie treba, aj keď nič neriešia

Systém alebo panáčikovia?

Omnia sponte fluant...

Daň z pridanej slobody

Nie sme škodliví natierači

Výroky účastníkov workshopov kampane Chceme vedieť viac

Nie je nič dôležitejšie ako záujmy vlastnej strany

Wikipédia vie čoraz viac, ľudia čoraz menej

Čo sme sa dozvedeli v kampani Chceme vedieť viac

Moja revolúcia

O nemocniciach a školách

Šiesty ročník, štvrtý minister

Hodnoťte a plánujte, ale nie formálne

Chrám, výťah, poisťovňa... A čo ďalej?

Pozvánka na konferenciu: Cesty k dobrej škole

Chutný zákusok s pár kamienkami

Učiteľov musí byť vidieť a počuť

Človeče, zapoj sa!

Zmena je možná, no nádeje plané

Neo-PISA-teľná povrchnosť

Deťom chýba pomocná ruka

Stále niečo nové

Stretol som skutočného guru

Merajme, ale s mierou

O kamienkoch a knihách

Po rokoch opäť v školskej lavici

V Testovaní 9 sa podvádza!

Oceňujeme, že ste nás ocenili

Anna Chlupíková: Dôverujem svojim učiteľom

Ignorovať najlepších je hlúpe

Zemeguľa je vaša, držíme palce!

Čo z toho vyplýva pre školu?

Krátkozrakosť hraničiaca so slepotou

Nové školstvo a Dobrá škola