Neviem ho definovať, ale spoznám ho
5.11.2015 | Vladimír Burjan | Dobrá škola
Sľúbil som Štefanovi Hríbovi, že občas niečo napíšem do .týždňa o školstve. Nedávno ma z redakcie oslovili s otázkou, či by som vedel „pojednať“ o téme dobrý učiteľ. V prvom momente som zajasal – aká skvelá téma! Učiteľ je alfou a omegou celého školstva a naším cieľom by mali byť školy plné dobrých učiteľov. Takže by sme mali vedieť povedať, čo robí učiteľa dobrým a podľa čoho vieme rozoznať dobrého učiteľa od slabého.
Tak som tú tému začal nosiť v hlave. Ibaže čím viac o tom premýšľam a čím viac poznámok mám vo svojom nápadníku (zošite, ktorý nosím všade so sebou), tým viac sa téma rozrastá a napodiv aj zahmlieva.
Rýchlo som si uvedomil, že tu nemáme do činenia s objektívnou kategóriou. S dobrými učiteľmi to bude podobné ako s dobrými hercami či dobrými spisovateľmi. Pri niektorých sa väčšina odborníkov zhodne, že sú naozaj dobrí. Pri iných sa väčšina odborníkov zhodne, že sú slabí. Ale v niektorých prípadoch sa hodnotenia môžu až prekvapujúco rozchádzať. Je to tak aj preto, že ľudia (kritici, diváci, čitatelia) sa od seba v mnohom odlišujú a čo sa páči jednému, nemusí vyhovovať druhému. To ale platí aj o žiakoch, preto niektorý učiteľ môže byť dobrý pre isté typy detí (napr. pre nadaných) a nevhodný pre iné (napr. pre slabších).
Skúsil som aj niečo iné. Spísal som si zoznam konkrétnych učiteľov, ktorých poznám a považujem za výborných. Plán bol jasný: pozriem sa na ten zoznam a uvidím, čo majú spoločné. Ibaže plán zlyhal. Spoločného majú pomerne málo a ide o všeobecné charakteristiky typu „má rád deti“, „práca ho baví“, „snaží sa pracovať na sebe a učiť sa stále nové veci“. A ďalej nasledovala veľká rozmanitosť osobností, temperamentov, pedagogických štýlov a prístupov. Jednoducho povedané: učiteľ môže byť dobrý mnohými rôznymi spôsobmi. Predstavte si začínajúceho filmára, ktorý by si povedal: vyberiem si 20 najlepších režisérov histórie, naštudujem si ich filmy a budem točiť ako oni. Je zrejmé, že tadiaľ cesta na červený koberec v Cannes nevedie.
Okrem toho si ani nemyslím, že by bolo rozumné presne definovať charakteristiky dobrého pedagóga a vyžadovať, aby všetci učitelia boli dobrí práve týmto jedným predpísaným spôsobom. Žiakom len prospeje, keď sa budú stretávať s rôznymi typmi (dobrých) učiteľov.
O pornografii sa hovorí, že ju nikto nevie definovať, ale každý ju spozná, keď ju vidí. Zdá sa, že s pojmom dobrý učiteľ to bude podobné, ak nie ešte zložitejšie.
Autor je riaditeľom spoločnosti EXAM testing a šéfredaktorom časopisu Dobrá škola.
Článok bol pôvodne uverejnený v časopise Dobrá škola.
Dobrá škola
Nie som čarodejník, naozaj nie
30.6.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Pre niekoho peklo, pre niekoho raj
30.5.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Nepleťme tie peniaze do všetkého
3.4.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Korupcia? Pridajme hodinu čestnosti
8.3.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Pre iných bežné veci, pre nás sci-fi?
13.2.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Čísla hovoria jasne – svet nám uteká
4.1.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
13.12.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
7.11.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Peter Dráľ: Treba odmeňovať iba kvalitu
14.10.2016, Dobrá škola
10.10.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
20.9.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
15.6.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
18.5.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
20.4.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
14.3.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
8.2.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
11.1.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Neviem, či sme mohli byť ďalej
3.12.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Neviem ho definovať, ale spoznám ho
5.11.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Zuzana Zimenová: Nepotrebujeme ďalšiu reformu
9.10.2015, Lenka Kunová, Dobrá škola
Keď politici počúvajú, treba hovoriť
9.10.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Priveľa práva nás postupne zadusí
19.9.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Diskusie treba, aj keď nič neriešia
9.6.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
15.5.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
4.5.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
2.3.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
18.2.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Výroky účastníkov workshopov kampane Chceme vedieť viac
16.1.2015, Dobrá škola
Nie je nič dôležitejšie ako záujmy vlastnej strany
14.1.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Wikipédia vie čoraz viac, ľudia čoraz menej
30.11.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Čo sme sa dozvedeli v kampani Chceme vedieť viac
17.11.2014, Zuzana Zimenová, Dobrá škola
11.11.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
3.10.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Šiesty ročník, štvrtý minister
10.9.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Hodnoťte a plánujte, ale nie formálne
8.6.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Chrám, výťah, poisťovňa... A čo ďalej?
7.5.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Pozvánka na konferenciu: Cesty k dobrej škole
2.5.2014, Dobrá škola
Chutný zákusok s pár kamienkami
3.4.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Učiteľov musí byť vidieť a počuť
28.2.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Zmena je možná, no nádeje plané
4.2.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
23.1.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
29.11.2013, Zuzana Zimenová, Dobrá škola
27.11.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
30.10.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
8.10.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
2.9.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Po rokoch opäť v školskej lavici
3.6.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
13.5.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
8.5.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Anna Chlupíková: Dôverujem svojim učiteľom
23.4.2013, Dobrá škola
5.4.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Zemeguľa je vaša, držíme palce!
5.3.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
1.2.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Krátkozrakosť hraničiaca so slepotou
9.1.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola