Čísla hovoria jasne – svet nám uteká

4.1.2017 | Vladimír Burjan | Dobrá škola

6. decembra o trištvrte na dvanásť mi začal neodbytne vyzváňať mobil. Hoci som práve šoféroval a hovory z neznámych čísel neprijímam, vedel som presne, o čo ide. O jedenástej sa totiž konala tlačová konferencia, na ktorej boli zverejnené prvé výsledky medzinárodného testovania PISA 2015. Novinári rýchlo hľadali niekoho, kto by tie smutné čísla okomentoval a dal do kontextu. V nadchádzajúcich dňoch som sa k nim vyjadril vo viacerých médiách, téma je však taká dôležitá, že sa jej nechcem vyhnúť ani na stránkach DOBREJ ŠKOLY.


Predovšetkým chcem vysvetliť, že nie je celkom zrejmé, či sa vedomosti našich žiakov oproti roku 2012 skutočne zhoršili. Systém hodnotenia je totiž nastavený tak, že skóre 500 sa pridelí žiakom s celosvetovo priemerným výsledkom. Pokiaľ naši žiaci napíšu testy presne rovnako ako pred troma rokmi, ale ostatní žiaci ich napíšu lepšie ako minule, skóre našich žiakov sa zníži. Výkon našich žiakov sa teda nemusel zhoršiť v absolútnom meradle, určite sa však zhoršil v porovnaní s ostatnými krajinami. Môže to byť spôsobené aj tým, že do PISA sa zapája čoraz viac ázijských krajín a regiónov, ktorých žiaci dosahujú vynikajúce výsledky, čím zvyšujú úroveň potrebnú na dosiahnutie priemerného skóre 500.


Isté však je, že sa neslávne výsledky našich žiakov od roku 2012 nezlepšili. Nikto súdny tým však nemôže byť prekvapený. Za posledné roky sa totiž v slovenskom školstve neudialo nič, čo by mohlo viesť k zlepšeniu matematickej, prírodovednej alebo čitateľskej gramotnosti našich 15-ročných. Skôr naopak. Poliaci sa odvážili urobiť viaceré celkom odvážne zmeny, Česi investujú do vzdelávania viac ako my, maďarské školstvo bolo tradične o čosi lepšie ako naše. Takže posledná priečka v rámci V4 logicky patrí krajine, ktorá svoje školstvo mizerne financuje, chaoticky riadi a takmer nereformuje.


Ak nemáte čas čítať podrobnú správu, tu je vysvedčenie nášho školstva v kocke: naši žiaci nedosahujú v rám­ci OECD ani priemernú úroveň.


Máme iba minimum žiakov v šiestej (najvyššej) úrovni výkonu, pričom ich počet klesá. Máme priveľa žiakov v prvej (najnižšej) úrovni a ich počet narastá. Máme málo efektívne 8-ročné gymnáziá, slabú sociálnu mobilitu a naše deti majú školu menej rady ako inde vo svete. Inak všetko v pohode.


Autor je riaditeľom spoločnosti EXAM testing a šéfredaktorom časopisu Dobrá škola.

Článok bol pôvodne uverejnený v časopise Dobrá škola.

Dobrá škola

Nie som čarodejník, naozaj nie

Pre niekoho peklo, pre niekoho raj

Nepleťme tie peniaze do všetkého

Korupcia? Pridajme hodinu čestnosti

Pre iných bežné veci, pre nás sci-fi?

Čísla hovoria jasne – svet nám uteká

Nie je za čím banovať

Únava z blúdenia

Peter Dráľ: Treba odmeňovať iba kvalitu

Ako sa píše vízia

Radšej pomalšie, ale správne

Prečo som to urobil

Zakladám start-up

Môže za to škola?

Máme byť radi, keď OECD radí?

Vládnutie podľa PR-manuálov

Natieranie na ružovo nepomôže

Neviem, či sme mohli byť ďalej

Neviem ho definovať, ale spoznám ho

Zuzana Zimenová: Nepotrebujeme ďalšiu reformu

Keď politici počúvajú, treba hovoriť

Priveľa práva nás postupne zadusí

Diskusie treba, aj keď nič neriešia

Systém alebo panáčikovia?

Omnia sponte fluant...

Daň z pridanej slobody

Nie sme škodliví natierači

Výroky účastníkov workshopov kampane Chceme vedieť viac

Nie je nič dôležitejšie ako záujmy vlastnej strany

Wikipédia vie čoraz viac, ľudia čoraz menej

Čo sme sa dozvedeli v kampani Chceme vedieť viac

Moja revolúcia

O nemocniciach a školách

Šiesty ročník, štvrtý minister

Hodnoťte a plánujte, ale nie formálne

Chrám, výťah, poisťovňa... A čo ďalej?

Pozvánka na konferenciu: Cesty k dobrej škole

Chutný zákusok s pár kamienkami

Učiteľov musí byť vidieť a počuť

Človeče, zapoj sa!

Zmena je možná, no nádeje plané

Neo-PISA-teľná povrchnosť

Deťom chýba pomocná ruka

Stále niečo nové

Stretol som skutočného guru

Merajme, ale s mierou

O kamienkoch a knihách

Po rokoch opäť v školskej lavici

V Testovaní 9 sa podvádza!

Oceňujeme, že ste nás ocenili

Anna Chlupíková: Dôverujem svojim učiteľom

Ignorovať najlepších je hlúpe

Zemeguľa je vaša, držíme palce!

Čo z toho vyplýva pre školu?

Krátkozrakosť hraničiaca so slepotou

Nové školstvo a Dobrá škola