Diskusie treba, aj keď nič neriešia

9.6.2015 | Vladimír Burjan | Dobrá škola

V uplynulých rokoch som bol hosťom viacerých verejných diskusií o školstve (Lampa, Pohoda, Choices, Trend, SME, TA3, Rádio FM, nedávno Večera s Havranom). Rád by som sa s vami podelil o niektoré skúsenosti, ktoré som pri tom získal.


Prvé reak­cie prichádzajú z učiteľských skupín na Facebooku hneď po avizovaní, že sa diskusia bude konať. A neveštia nič dobré, keďže sú vždy negatívne. Začína sa to výhradami ku skladbe diskutujúcich – vraj chýbajú učitelia z praxe, ženy, mladí, skúsení, mimobratislavskí, zástupcovia odborných škôl atď. Ďalej nasledujú útoky na konkrétnych účinkujúcich – vraj obhajujú záujmy súkromných škôl, cirkevných škôl, bilingválnych škôl, osemročných gymnázií, súkromných firiem, neziskoviek či rodičov a vlastne nikoho nereprezentujú.


Ako ďalšia v poradí je spochybnená téma diskusie, napríklad slovami „a to kto si myslí, že toto trápi učiteľov?“ Mnoho učiteľov je totiž mylne pre­svedčených, že diskusia o školstve rovná sa diskusia o problémoch učiteľov. No a zvyšok rozhorčenia je adresovaný moderátorovi a médiu, ktoré sa podujalo diskusiu o školstve zorganizovať. Zhrnuté a podčiarknuté: 48 hodín pred samotným konaním diskusie má pedagogická verejnosť jasno v tom, že diskusia bude fiaskom, že zle vybraní a nekompetentní diskutujúci budú odpovedať na hlúpe otázky neprofesionálneho moderátora a riešiť pseudoproblémy, ktoré nikoho v školstve netrápia.



Je v podstate jedno, ako nakoniec diskusia v skutočnosti prebehne, následné reakcie to príliš neovplyvní. Ako by aj mohlo, keď mnohí komentátori diskusiu vôbec nevideli (čo im však nebráni živo o nej diskutovať). Najhojnejšie zastúpené bývajú reakcie typu: „ďalšia jalová diskusia, ktorá nič nevyriešila.“ Priznám sa, že im veľmi nerozumiem, pretože nechápem, ako by mohla akákoľvek diskusia (aj tá najlepšia) niečo vyriešiť. Rozhodne si však nemyslím, že by snáď preto boli verejné diskusie o školstve zbytočné. Práve na­opak. Učitelia by si mali uvedomiť, že tieto diskusie nie sú pre nich (alebo nie len pre nich) a že ani nemajú byť o nich (alebo nie len o nich). Školy nepatria učiteľom, aj keď v nich – na rozdiel od iných ľudí – trávia podstatnú časť svojho života.


Školstvo je vec verejná, o ktorej a do ktorej by mala hovoriť celá spoločnosť. Ak tie diskusie učiteľov nebavia, môžu prepnúť na iný kanál. Ale určite by mali byť radi, že iní ľudia neprepnú a dozvedia sa tak niečo o tom, čo sa deje v našich triedach.


Autor je riaditeľom spoločnosti EXAM testing a šéfredaktorom časopisu Dobrá škola.

Článok bol pôvodne uverejnený v časopise Dobrá škola.

Dobrá škola

Nie som čarodejník, naozaj nie

Pre niekoho peklo, pre niekoho raj

Nepleťme tie peniaze do všetkého

Korupcia? Pridajme hodinu čestnosti

Pre iných bežné veci, pre nás sci-fi?

Čísla hovoria jasne – svet nám uteká

Nie je za čím banovať

Únava z blúdenia

Peter Dráľ: Treba odmeňovať iba kvalitu

Ako sa píše vízia

Radšej pomalšie, ale správne

Prečo som to urobil

Zakladám start-up

Môže za to škola?

Máme byť radi, keď OECD radí?

Vládnutie podľa PR-manuálov

Natieranie na ružovo nepomôže

Neviem, či sme mohli byť ďalej

Neviem ho definovať, ale spoznám ho

Zuzana Zimenová: Nepotrebujeme ďalšiu reformu

Keď politici počúvajú, treba hovoriť

Priveľa práva nás postupne zadusí

Diskusie treba, aj keď nič neriešia

Systém alebo panáčikovia?

Omnia sponte fluant...

Daň z pridanej slobody

Nie sme škodliví natierači

Výroky účastníkov workshopov kampane Chceme vedieť viac

Nie je nič dôležitejšie ako záujmy vlastnej strany

Wikipédia vie čoraz viac, ľudia čoraz menej

Čo sme sa dozvedeli v kampani Chceme vedieť viac

Moja revolúcia

O nemocniciach a školách

Šiesty ročník, štvrtý minister

Hodnoťte a plánujte, ale nie formálne

Chrám, výťah, poisťovňa... A čo ďalej?

Pozvánka na konferenciu: Cesty k dobrej škole

Chutný zákusok s pár kamienkami

Učiteľov musí byť vidieť a počuť

Človeče, zapoj sa!

Zmena je možná, no nádeje plané

Neo-PISA-teľná povrchnosť

Deťom chýba pomocná ruka

Stále niečo nové

Stretol som skutočného guru

Merajme, ale s mierou

O kamienkoch a knihách

Po rokoch opäť v školskej lavici

V Testovaní 9 sa podvádza!

Oceňujeme, že ste nás ocenili

Anna Chlupíková: Dôverujem svojim učiteľom

Ignorovať najlepších je hlúpe

Zemeguľa je vaša, držíme palce!

Čo z toho vyplýva pre školu?

Krátkozrakosť hraničiaca so slepotou

Nové školstvo a Dobrá škola