Moja revolúcia

11.11.2014 | Vladimír Burjan | Dobrá škola

V piatok 17. novembra 1989 sme ako každý večer zapli televízor a pozreli si Televízne noviny. Informácie o udalostiach na Národní třídě v Prahe boli len kusé a skreslené, bolo však zrejmé, že sa stalo niečo vážne. Ihneď som prepol na rakúsku televíziu (výhoda Bratislavy) a naladil Slobodnú Európu. Počas soboty sa rozšírila správa o údajnej smrti Martina Šmída, čo piatkovým udalostiam dodalo ešte väčšiu váhu.


V nedeľu doobeda mi zavolal Martin Mojžiš, že sa deje niečo vážne a že poobede bude stretnutie na Malej scéne. Ak chcem, nech prídem. Priznám sa, že som váhal. Malá scéna je rovno pod oknami ministerstva vnútra. Bolo jasné, že režim musí o stretnutí vedieť a nedalo sa vylúčiť, že polícia jeho účastníkov zadrží. Bol som vtedy gymnaziálnym učiteľom a pri tejto profesii bola tolerancia podobných protištátnych aktivít nulová. Nakoniec som na akciu išiel, no celý čas som sedel ako na ihlách. Herci referovali o dianí v Prahe a o vzniku Občanského fóra. Neveril som vlastným ušiam. Asi po hodine som s búšiacim srdcom vyšiel na ulicu. Pred divadlom neboli žiadne policajné autá, žiadni uniformovaní ani tajní policajti. V tej chvíli som nadobudol presvedčenie, že režim sa zosypal. Nijako inak sa ten „nezásah“ totiž nedal vysvetliť.


V pondelok som sa po vyučovaní ponáhľal do neďalekej Umeleckej besedy. Milan Kňažko, Ján Budaj a ďalší revolucionári tam práve zakladali Verejnosť proti násiliu. O niekoľko dní vzniklo Učiteľské fórum a v improvizovaných priestoroch na Jesenského ulici sme množili letáky a spisovali požiadavky. Neskôr som sa ako člen delegácie UF zúčastnil na rokovaní s ministrom školstva Kilárom. Bol nervózny, zmätený, zjavne mu nedochádzalo, čo sa deje. Keď sa začalo uvažovať o prechodnej úradníckej vláde, sadli sme s Ladislavom Kováčom v noci do auta a išli do Koordinačného centra VPN nahlásiť v mene UF vhodného kandidáta na ministra školstva. O pár dní však už bolo všetko inak a prvým porevolučným ministrom školstva sa nakoniec stal sám profesor Kováč.


Zakrátko ma prizval do svojho tímu. Pustili sme sa do budovania moderného a slobodného školstva. Chápali sme, že je to beh na dlhú trať a že to potrvá aspoň 5 – 10 rokov. Ako to bude všetko naozaj, nikto z nás vtedy netušil.


Autor je riaditeľom spoločnosti EXAM testing a šéfredaktorom časopisu Dobrá škola.

Článok bol pôvodne uverejnený v časopise Dobrá škola.

Dobrá škola

Nie som čarodejník, naozaj nie

Pre niekoho peklo, pre niekoho raj

Nepleťme tie peniaze do všetkého

Korupcia? Pridajme hodinu čestnosti

Pre iných bežné veci, pre nás sci-fi?

Čísla hovoria jasne – svet nám uteká

Nie je za čím banovať

Únava z blúdenia

Peter Dráľ: Treba odmeňovať iba kvalitu

Ako sa píše vízia

Radšej pomalšie, ale správne

Prečo som to urobil

Zakladám start-up

Môže za to škola?

Máme byť radi, keď OECD radí?

Vládnutie podľa PR-manuálov

Natieranie na ružovo nepomôže

Neviem, či sme mohli byť ďalej

Neviem ho definovať, ale spoznám ho

Zuzana Zimenová: Nepotrebujeme ďalšiu reformu

Keď politici počúvajú, treba hovoriť

Priveľa práva nás postupne zadusí

Diskusie treba, aj keď nič neriešia

Systém alebo panáčikovia?

Omnia sponte fluant...

Daň z pridanej slobody

Nie sme škodliví natierači

Výroky účastníkov workshopov kampane Chceme vedieť viac

Nie je nič dôležitejšie ako záujmy vlastnej strany

Wikipédia vie čoraz viac, ľudia čoraz menej

Čo sme sa dozvedeli v kampani Chceme vedieť viac

Moja revolúcia

O nemocniciach a školách

Šiesty ročník, štvrtý minister

Hodnoťte a plánujte, ale nie formálne

Chrám, výťah, poisťovňa... A čo ďalej?

Pozvánka na konferenciu: Cesty k dobrej škole

Chutný zákusok s pár kamienkami

Učiteľov musí byť vidieť a počuť

Človeče, zapoj sa!

Zmena je možná, no nádeje plané

Neo-PISA-teľná povrchnosť

Deťom chýba pomocná ruka

Stále niečo nové

Stretol som skutočného guru

Merajme, ale s mierou

O kamienkoch a knihách

Po rokoch opäť v školskej lavici

V Testovaní 9 sa podvádza!

Oceňujeme, že ste nás ocenili

Anna Chlupíková: Dôverujem svojim učiteľom

Ignorovať najlepších je hlúpe

Zemeguľa je vaša, držíme palce!

Čo z toho vyplýva pre školu?

Krátkozrakosť hraničiaca so slepotou

Nové školstvo a Dobrá škola