Prečo som to urobil

15.6.2016 | Vladimír Burjan | Dobrá škola

Nerád píšem o sebe, ale mám pocit, že tentoraz dlžím čitateľom isté vysvetlenie. Koncom apríla som dostal ponuku stať sa externým poradcom ministra školstva. Po zvážení rôznych pre a proti som sa rozhodol ju prijať. Nespomínal by som to tu, keby toto moje rozhodnutie nebolo vyvolalo toľko polemík a mediálneho rozruchu.


Začal to Fero Múčka na portáli Postoj.sk, ktorý to zhodnotil ako správny krok. Vzápätí kontroval Martin Mojžiš na tyzden.sk, ktorý to označil za „smutný omyl“. Vytkol mi, že svojím rozhodnutím „legitimizujem nehodných ľudí“ a že som sa stal súčasťou divadielka, ktorého cieľom je umlčať nespokojných učiteľov. O niekoľko dní podporil Martinov skepticizmus aj Štefan Hríb. Venoval mi úvodník, ktorý zakončil slovami: „Čítam to tak, že chceš úprimne pomôcť školstvu, no väčšej zmene už neveríš. A to je pre mňa jadro sporu. Ak pomá­haš tejto vláde, odďaľuješ okamih, keď dostatočnému počtu ľudí dôjde, že Slovensko potrebuje niečo celkom iné. Nie je to trochu rezignácia?“


Nie, Štefan a Martin. V istom zmysle som bol rezignovaný doteraz a prijatie tejto zodpovednosti je naopak prejavom mojej aktivizácie. Vnímam to tak, že máme spoločné ciele, ale líšime sa v taktike, ako ich dosiahnuť. Vy ste možno presvedčení, že „únos štátu“ sa má skončiť defenestráciou. Ja vidím aj iné možné scenáre. Napríklad príchod dostatočne veľkého počtu apolitických odborníkov do štátnej správy. Martin Filko bol v tomto smere pre mňa pozitívnym príkladom. (A neviem celkom pochopiť, že pre vás nie.) Našu polemiku teda vnímam iba ako rozpor v taktike.


Martin mi vytkol, že som vraj bol „príliš netrpezlivý“. Možno má vešteckú guľu a vidí v nej, že onedlho tu vznikne vláda anjelov, na ktorú som mal podľa neho počkať. Nuž, k tomu len toľko: vláda Ivety Radičovej mala pre mňa k anjelom dosť blízko, no neoslovila ma. A prijať možno len ponuku, ktorá príde. (Aktívne som sa nikdy nikomu neponúkal, ani vtedy, ani teraz.)


Je mi vyčítaná naivita a neschopnosť vidieť, že šance na dosiahnutie skutočných zmien sú malé. To pripúšťam, ale, ako povedal Wayne Gretzky, z pokusov, ktoré neurobíme, končí neúspechom plných 100 %.


Všetko zlé je však na niečo dobré. V reakcii na uverejnené kritiky som dostal podporné vyjadrenia od desiatok priateľov, známych aj celkom cudzích ľudí. Nik­dy v živote som si o sebe a o svojej práci nevypočul a neprečítal toľko pekného a povzbudivého, ako v týchto dňoch. Mojim priateľom Štefanovi a Martinovi za to patrí veľká vďaka.


Autor je riaditeľom spoločnosti EXAM testing a šéfredaktorom časopisu Dobrá škola.

Článok bol pôvodne uverejnený v časopise Dobrá škola.

Dobrá škola

Nie som čarodejník, naozaj nie

Pre niekoho peklo, pre niekoho raj

Nepleťme tie peniaze do všetkého

Korupcia? Pridajme hodinu čestnosti

Pre iných bežné veci, pre nás sci-fi?

Čísla hovoria jasne – svet nám uteká

Nie je za čím banovať

Únava z blúdenia

Peter Dráľ: Treba odmeňovať iba kvalitu

Ako sa píše vízia

Radšej pomalšie, ale správne

Prečo som to urobil

Zakladám start-up

Môže za to škola?

Máme byť radi, keď OECD radí?

Vládnutie podľa PR-manuálov

Natieranie na ružovo nepomôže

Neviem, či sme mohli byť ďalej

Neviem ho definovať, ale spoznám ho

Zuzana Zimenová: Nepotrebujeme ďalšiu reformu

Keď politici počúvajú, treba hovoriť

Priveľa práva nás postupne zadusí

Diskusie treba, aj keď nič neriešia

Systém alebo panáčikovia?

Omnia sponte fluant...

Daň z pridanej slobody

Nie sme škodliví natierači

Výroky účastníkov workshopov kampane Chceme vedieť viac

Nie je nič dôležitejšie ako záujmy vlastnej strany

Wikipédia vie čoraz viac, ľudia čoraz menej

Čo sme sa dozvedeli v kampani Chceme vedieť viac

Moja revolúcia

O nemocniciach a školách

Šiesty ročník, štvrtý minister

Hodnoťte a plánujte, ale nie formálne

Chrám, výťah, poisťovňa... A čo ďalej?

Pozvánka na konferenciu: Cesty k dobrej škole

Chutný zákusok s pár kamienkami

Učiteľov musí byť vidieť a počuť

Človeče, zapoj sa!

Zmena je možná, no nádeje plané

Neo-PISA-teľná povrchnosť

Deťom chýba pomocná ruka

Stále niečo nové

Stretol som skutočného guru

Merajme, ale s mierou

O kamienkoch a knihách

Po rokoch opäť v školskej lavici

V Testovaní 9 sa podvádza!

Oceňujeme, že ste nás ocenili

Anna Chlupíková: Dôverujem svojim učiteľom

Ignorovať najlepších je hlúpe

Zemeguľa je vaša, držíme palce!

Čo z toho vyplýva pre školu?

Krátkozrakosť hraničiaca so slepotou

Nové školstvo a Dobrá škola