Neo-PISA-teľná povrchnosť

23.1.2014 | Vladimír Burjan | Dobrá škola

3. decembra zverejnilo OECD výsledky štúdie PISA 2012. Len niekoľko hodín neskôr mi zazvonil telefón a prvý novinár chcel moje stanovisko k výsledkom. Presnejšie, chcel počuť nejaké vysvetlenie, prečo sa naši žiaci tak „prepadli“.


Stanovisko som mu neposkytol a snažil som sa mu vysvetliť, že štyri „tučné“ materiály s výsledkami majú spolu 1968 strán a že vyjadrovať sa k nim budem môcť až vtedy, keď si ich podrobnejšie preštudujem.

Ako sa neskôr ukázalo, s týmto svojím „pedantizmom“ som v tejto krajine zjavne osamotený, nakoľko v nasledujúcich dňoch zaplavili náš mediál­ny priestor doslova desiatky „fundovaných“ názorov a „analýz“ príčin zlyhania našich žiakov. Som ochotný staviť nezaned­bateľnú sumu na to, že spomedzi týchto komentátorov testovania PISA neprečítal nikto z originálnych výsledkov viac ako 10 strán. (Mám, samozrejme, na mysli čítanie s porozumením.) V prípade niektorých (ex)ministrov školstva, ktorí o výsledkoch diskutovali v televízii, som ochotný ísť dokonca ešte nižšie.

DOBRÁ ŠKOLA nechce byť podobne povrchná, preto v tomto čísle ešte žiadny komentár k výsledkom štúdie nenájdete. Vybrali sme iba jeden za­ujímavý údaj do rubriky Číslo na zamyslenie a v rubrike Za a proti si kladieme dôležitú otázku, do akej miery vôbec brať štúdiu PISA vážne. Samotným výsledkom testovania sa budeme venovať podrobnejšie v ďalších číslach.

Naše školstvo má množstvo vážnych problémov, o ktorých dobre vie­me aj bez štúdií, ako je PISA. A zlé umiestnenie našich žiakov v medzinárodných testovaniach rozhodne nepatrí medzi tie najvážnejšie. Z tohto hľadiska pôsobí komicky, keď sa vede­nie rezortu zrazu tvári prekvapene a nešťastne a rýchlo sa hotuje vypracovať nejaký „súbor opatrení“, pomocou ktorých máme dosiahnuť lepšie výsledky v PISA 2015. Je to ďalšia ukážka hlbokého nepochopenia toho, ako funguje škola a o čo by v nej malo predovšetkým ísť.


Autor je riaditeľom spoločnosti EXAM testing a šéfredaktorom časopisu Dobrá škola.

Článok bol pôvodne uverejnený v časopise Dobrá škola.

Dobrá škola

Nie som čarodejník, naozaj nie

Pre niekoho peklo, pre niekoho raj

Nepleťme tie peniaze do všetkého

Korupcia? Pridajme hodinu čestnosti

Pre iných bežné veci, pre nás sci-fi?

Čísla hovoria jasne – svet nám uteká

Nie je za čím banovať

Únava z blúdenia

Peter Dráľ: Treba odmeňovať iba kvalitu

Ako sa píše vízia

Radšej pomalšie, ale správne

Prečo som to urobil

Zakladám start-up

Môže za to škola?

Máme byť radi, keď OECD radí?

Vládnutie podľa PR-manuálov

Natieranie na ružovo nepomôže

Neviem, či sme mohli byť ďalej

Neviem ho definovať, ale spoznám ho

Zuzana Zimenová: Nepotrebujeme ďalšiu reformu

Keď politici počúvajú, treba hovoriť

Priveľa práva nás postupne zadusí

Diskusie treba, aj keď nič neriešia

Systém alebo panáčikovia?

Omnia sponte fluant...

Daň z pridanej slobody

Nie sme škodliví natierači

Výroky účastníkov workshopov kampane Chceme vedieť viac

Nie je nič dôležitejšie ako záujmy vlastnej strany

Wikipédia vie čoraz viac, ľudia čoraz menej

Čo sme sa dozvedeli v kampani Chceme vedieť viac

Moja revolúcia

O nemocniciach a školách

Šiesty ročník, štvrtý minister

Hodnoťte a plánujte, ale nie formálne

Chrám, výťah, poisťovňa... A čo ďalej?

Pozvánka na konferenciu: Cesty k dobrej škole

Chutný zákusok s pár kamienkami

Učiteľov musí byť vidieť a počuť

Človeče, zapoj sa!

Zmena je možná, no nádeje plané

Neo-PISA-teľná povrchnosť

Deťom chýba pomocná ruka

Stále niečo nové

Stretol som skutočného guru

Merajme, ale s mierou

O kamienkoch a knihách

Po rokoch opäť v školskej lavici

V Testovaní 9 sa podvádza!

Oceňujeme, že ste nás ocenili

Anna Chlupíková: Dôverujem svojim učiteľom

Ignorovať najlepších je hlúpe

Zemeguľa je vaša, držíme palce!

Čo z toho vyplýva pre školu?

Krátkozrakosť hraničiaca so slepotou

Nové školstvo a Dobrá škola