Ako sa píše vízia
10.10.2016 | Vladimír Burjan | Dobrá škola
O niekoľko dní zverejní minister školstva prvú pracovnú verziu Národného programu rozvoja výchovy a vzdelávania – koncepčného materiálu, ktorý má určiť smerovanie slovenského školstva na nasledujúcich 10 rokov. Byť členom jeho autorského tímu je pre mňa veľmi poučná a obohacujúca skúsenosť. Keďže je pravdepodobné, že viacerí čitatelia DOBREJ ŠKOLY sa s materiálom čoskoro oboznámia a budú ho možno aj pripomienkovať, ponúkam vám niekoľko „zákulisných“ postrehov o tom, ako tento dokument vzniká a aké dilemy museli riešiť jeho autori.
Prvá otázka, na ktorú sme narážali znova a znova, sa týkala – ako inak – peňazí. Máme navrhovať optimálne riešenia bez ohľadu na to, čo by stáli a bez ohľadu na to, či na ne táto krajina bude mať zdroje? Alebo máme svoje snívanie cenzurovať realistickou optikou a navrhovať iba to, čo bude aj reálne financovateľné? Problém je, že my plánujeme na dlho dopredu a kto dnes vie odhadnúť, čo by si táto krajina mohla dovoliť, keby sa v nej nasledujúcich 10 rokov vo veľkom nekradlo?
Nákladov sa týka aj naša ďalšia dilema, tentoraz však nejde o náklady finančné, ale politické. Má zmysel navrhovať aj veci, ktorých presadenie by so sebou nieslo príliš veľké politické náklady, takže je takmer isté, že sa do toho žiadni „rozumní“ politici nebudú chcieť pustiť? Napríklad rušenie neefektívnych málotriedok, zrušenie osemročných gymnázií, zníženie počtu fakúlt pripravujúcich učiteľov, mzdy učiteľov prispôsobené regionálnym rozdielom...
Autorský tím sa nakoniec so všetkými dilemami nejako vysporiadal a materiál (zatiaľ iba tézy) čoskoro uzrie svetlo sveta. Vkladať doň prehnané nádeje však nie je namieste. Osud Konštantína (1994) či Milénia (1999) by mal byť dostatočným varovaním, že aj sebalepšie myšlienky môžu zapadnúť do hlbokej úradníckej zásuvky, ak neexistuje skutočná vôľa ich realizovať. A pravdu má aj Peter Dráľ, keď varuje: „Od myšlienky, že zmeny v školstve a vo vzdelávaní prídu s nejakou veľkou reformou nariadenou zhora, by sme mali už konečne upustiť. Skôr sa treba pozrieť na to, ako môžeme cez malé zmeny pomáhať učiteľom a žiakom pracovať v školách inak, aby mali aj lepšie výsledky.“
Autor je riaditeľom spoločnosti EXAM testing a šéfredaktorom časopisu Dobrá škola.
Článok bol pôvodne uverejnený v časopise Dobrá škola.
Dobrá škola
Nie som čarodejník, naozaj nie
30.6.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Pre niekoho peklo, pre niekoho raj
30.5.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Nepleťme tie peniaze do všetkého
3.4.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Korupcia? Pridajme hodinu čestnosti
8.3.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Pre iných bežné veci, pre nás sci-fi?
13.2.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Čísla hovoria jasne – svet nám uteká
4.1.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
13.12.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
7.11.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Peter Dráľ: Treba odmeňovať iba kvalitu
14.10.2016, Dobrá škola
10.10.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
20.9.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
15.6.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
18.5.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
20.4.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
14.3.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
8.2.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
11.1.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Neviem, či sme mohli byť ďalej
3.12.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Neviem ho definovať, ale spoznám ho
5.11.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Zuzana Zimenová: Nepotrebujeme ďalšiu reformu
9.10.2015, Lenka Kunová, Dobrá škola
Keď politici počúvajú, treba hovoriť
9.10.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Priveľa práva nás postupne zadusí
19.9.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Diskusie treba, aj keď nič neriešia
9.6.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
15.5.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
4.5.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
2.3.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
18.2.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Výroky účastníkov workshopov kampane Chceme vedieť viac
16.1.2015, Dobrá škola
Nie je nič dôležitejšie ako záujmy vlastnej strany
14.1.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Wikipédia vie čoraz viac, ľudia čoraz menej
30.11.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Čo sme sa dozvedeli v kampani Chceme vedieť viac
17.11.2014, Zuzana Zimenová, Dobrá škola
11.11.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
3.10.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Šiesty ročník, štvrtý minister
10.9.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Hodnoťte a plánujte, ale nie formálne
8.6.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Chrám, výťah, poisťovňa... A čo ďalej?
7.5.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Pozvánka na konferenciu: Cesty k dobrej škole
2.5.2014, Dobrá škola
Chutný zákusok s pár kamienkami
3.4.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Učiteľov musí byť vidieť a počuť
28.2.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Zmena je možná, no nádeje plané
4.2.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
23.1.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
29.11.2013, Zuzana Zimenová, Dobrá škola
27.11.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
30.10.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
8.10.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
2.9.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Po rokoch opäť v školskej lavici
3.6.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
13.5.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
8.5.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Anna Chlupíková: Dôverujem svojim učiteľom
23.4.2013, Dobrá škola
5.4.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Zemeguľa je vaša, držíme palce!
5.3.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
1.2.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Krátkozrakosť hraničiaca so slepotou
9.1.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola