Ako sa píše vízia

10.10.2016 | Vladimír Burjan | Dobrá škola

O niekoľko dní zverejní minister školstva prvú pracovnú verziu Národného programu rozvoja výchovy a vzdelávania – koncepčného materiálu, ktorý má určiť smerovanie slovenského školstva na nasledujúcich 10 rokov. Byť členom jeho autorského tímu je pre mňa veľmi poučná a obohacujúca skúsenosť. Keďže je pravdepodobné, že viacerí čitatelia DOBREJ ŠKOLY sa s materiálom čoskoro oboznámia a budú ho možno aj pripomienkovať, ponúkam vám niekoľko „zákulisných“ postrehov o tom, ako tento dokument vzniká a aké dilemy museli riešiť jeho autori.


Prvá otázka, na ktorú sme narážali znova a znova, sa týkala – ako inak – peňazí. Máme navrhovať optimálne riešenia bez ohľadu na to, čo by stáli a bez ohľadu na to, či na ne táto krajina bude mať zdroje? Alebo máme svoje snívanie cenzurovať realistickou optikou a navrhovať iba to, čo bude aj reálne financovateľné? Problém je, že my plánujeme na dlho dopredu a kto dnes vie odhadnúť, čo by si táto krajina mohla dovoliť, keby sa v nej nasledujúcich 10 rokov vo veľkom nekradlo?


Nákladov sa týka aj naša ďalšia dilema, tentoraz však nejde o náklady finančné, ale politické. Má zmysel navrhovať aj veci, ktorých presadenie by so sebou nieslo príliš veľké politické náklady, takže je takmer isté, že sa do toho žiadni „rozumní“ politici nebudú chcieť pustiť? Napríklad rušenie neefektívnych málotriedok, zrušenie osemročných gymnázií, zníženie počtu fakúlt pripravujúcich učiteľov, mzdy učiteľov prispôsobené regionálnym rozdielom...


Autorský tím sa nakoniec so všetkými dilemami nejako vysporiadal a materiál (zatiaľ iba tézy) čoskoro uzrie svetlo sveta. Vkladať doň prehnané nádeje však nie je namieste. Osud Konštantína (1994) či Milénia (1999) by mal byť dostatočným varovaním, že aj sebalepšie myšlienky môžu zapadnúť do hlbokej úradníckej zásuvky, ak ne­existuje skutočná vôľa ich realizovať. A pravdu má aj Peter Dráľ, keď varuje: „Od myšlienky, že zmeny v školstve a vo vzdelávaní prídu s nejakou veľkou reformou nariadenou zhora, by sme mali už konečne upustiť. Skôr sa treba pozrieť na to, ako môžeme cez malé zmeny pomáhať učiteľom a žiakom pracovať v školách inak, aby mali aj lepšie výsledky.“ 


Autor je riaditeľom spoločnosti EXAM testing a šéfredaktorom časopisu Dobrá škola.

Článok bol pôvodne uverejnený v časopise Dobrá škola.

Dobrá škola

Nie som čarodejník, naozaj nie

Pre niekoho peklo, pre niekoho raj

Nepleťme tie peniaze do všetkého

Korupcia? Pridajme hodinu čestnosti

Pre iných bežné veci, pre nás sci-fi?

Čísla hovoria jasne – svet nám uteká

Nie je za čím banovať

Únava z blúdenia

Peter Dráľ: Treba odmeňovať iba kvalitu

Ako sa píše vízia

Radšej pomalšie, ale správne

Prečo som to urobil

Zakladám start-up

Môže za to škola?

Máme byť radi, keď OECD radí?

Vládnutie podľa PR-manuálov

Natieranie na ružovo nepomôže

Neviem, či sme mohli byť ďalej

Neviem ho definovať, ale spoznám ho

Zuzana Zimenová: Nepotrebujeme ďalšiu reformu

Keď politici počúvajú, treba hovoriť

Priveľa práva nás postupne zadusí

Diskusie treba, aj keď nič neriešia

Systém alebo panáčikovia?

Omnia sponte fluant...

Daň z pridanej slobody

Nie sme škodliví natierači

Výroky účastníkov workshopov kampane Chceme vedieť viac

Nie je nič dôležitejšie ako záujmy vlastnej strany

Wikipédia vie čoraz viac, ľudia čoraz menej

Čo sme sa dozvedeli v kampani Chceme vedieť viac

Moja revolúcia

O nemocniciach a školách

Šiesty ročník, štvrtý minister

Hodnoťte a plánujte, ale nie formálne

Chrám, výťah, poisťovňa... A čo ďalej?

Pozvánka na konferenciu: Cesty k dobrej škole

Chutný zákusok s pár kamienkami

Učiteľov musí byť vidieť a počuť

Človeče, zapoj sa!

Zmena je možná, no nádeje plané

Neo-PISA-teľná povrchnosť

Deťom chýba pomocná ruka

Stále niečo nové

Stretol som skutočného guru

Merajme, ale s mierou

O kamienkoch a knihách

Po rokoch opäť v školskej lavici

V Testovaní 9 sa podvádza!

Oceňujeme, že ste nás ocenili

Anna Chlupíková: Dôverujem svojim učiteľom

Ignorovať najlepších je hlúpe

Zemeguľa je vaša, držíme palce!

Čo z toho vyplýva pre školu?

Krátkozrakosť hraničiaca so slepotou

Nové školstvo a Dobrá škola