Stretol som skutočného guru

30.10.2013 | Vladimír Burjan | Dobrá škola

Minulú sobotu som strávil na festivale Radi s deťmi, ktorý už po druhýkrát usporiadala Sú­kromná ZŠ Fantázia v Banskej Bystrici. Program sa mi veľmi páčil, atmosféra školy ma nadchla, no zlatú korunu celej akcii nasadila prítomnosť Pära Ahlboma.


Tento 81-ročný (!) neuveriteľne vitálny Švéd každým svojím slovom a gestom rozdával múdrosť a šíril pozitívnu energiu. Pär sa prvých 50 rokov svojho života venoval klasickej hudbe. Potom založil v Järne veľmi netradičnú školu Solvik, ktorú buduje už 30 rokov. Jej zakladatelia ju považovali za waldorfskú, ich poňatie sa však od hlavného prúdu waldorfskej pedagogiky značne líši. Dnes je Pär vnímaný ako guru intuitívnej pedagogiky.

Mnohé Pärove myšlienky z panelovej diskusie sa mi silno vryli do pamäti. Hovoril o osobnej zodpovednosti učiteľov a riaditeľov škôl. Pripomenul, že morálnou povinnosťou každého z nich je robiť vždy iba to, čo je správne pre deti. Nikdy v tom nesmú poľaviť vyhovárajúc sa na systém, na zákony či na príkazy zhora. Pripustil, že takáto „tvrdohlavosť“ môže viesť ku konfliktom s „vrchnosťou“ či dokonca ku zatvoreniu školy, no zdôraznil, že násilné zatvorenie školy môže mať na budúcnosť školstva a pedagogiky väčší vplyv, než keby škola fungovala ďalej pokrivená nezmyselnými nariadeniami.

Opakovane zdôrazňoval, že učitelia musia na sebe veľa pracovať. A to nielen v profesnej rovine, ale aj v osobnej, aby sa zbavili rôznych vnútorných konfliktov. Tie im totiž uberajú energiu, ktorú by mohli venovať deťom.

Hoci Solvik sa môže našincovi javiť ako veľmi slobodná škola, Pär zdôraznil, že dospelí sa nesmú zbaviť zodpovednosti za organizovanie života žiakov. Deťom nestačí poskytnúť iba slobodu, ale aj rozumné a chápajúce vedenie. Nestačí im dať kľúče od kabinetu plného hudobných nástrojov a povoliť im, že ich môžu slobodne využívať. Krásna hudba tak nevznikne.

Prevažná väčšina diskusií, ktoré sa na Slovensku vedú o školstve, sa točí okolo politických, technických, byrokratických či organizačných záležitostí. Aj preto bolo mimoriadne príjemné a obohacujúce byť účastníkom rozhovorov o škole, v ktorých bola reč predovšetkým o deťoch a o ľuďoch.


Autor je riaditeľom spoločnosti EXAM testing a šéfredaktorom časopisu Dobrá škola.

Článok bol pôvodne uverejnený v časopise Dobrá škola.

Dobrá škola

Nie som čarodejník, naozaj nie

Pre niekoho peklo, pre niekoho raj

Nepleťme tie peniaze do všetkého

Korupcia? Pridajme hodinu čestnosti

Pre iných bežné veci, pre nás sci-fi?

Čísla hovoria jasne – svet nám uteká

Nie je za čím banovať

Únava z blúdenia

Peter Dráľ: Treba odmeňovať iba kvalitu

Ako sa píše vízia

Radšej pomalšie, ale správne

Prečo som to urobil

Zakladám start-up

Môže za to škola?

Máme byť radi, keď OECD radí?

Vládnutie podľa PR-manuálov

Natieranie na ružovo nepomôže

Neviem, či sme mohli byť ďalej

Neviem ho definovať, ale spoznám ho

Zuzana Zimenová: Nepotrebujeme ďalšiu reformu

Keď politici počúvajú, treba hovoriť

Priveľa práva nás postupne zadusí

Diskusie treba, aj keď nič neriešia

Systém alebo panáčikovia?

Omnia sponte fluant...

Daň z pridanej slobody

Nie sme škodliví natierači

Výroky účastníkov workshopov kampane Chceme vedieť viac

Nie je nič dôležitejšie ako záujmy vlastnej strany

Wikipédia vie čoraz viac, ľudia čoraz menej

Čo sme sa dozvedeli v kampani Chceme vedieť viac

Moja revolúcia

O nemocniciach a školách

Šiesty ročník, štvrtý minister

Hodnoťte a plánujte, ale nie formálne

Chrám, výťah, poisťovňa... A čo ďalej?

Pozvánka na konferenciu: Cesty k dobrej škole

Chutný zákusok s pár kamienkami

Učiteľov musí byť vidieť a počuť

Človeče, zapoj sa!

Zmena je možná, no nádeje plané

Neo-PISA-teľná povrchnosť

Deťom chýba pomocná ruka

Stále niečo nové

Stretol som skutočného guru

Merajme, ale s mierou

O kamienkoch a knihách

Po rokoch opäť v školskej lavici

V Testovaní 9 sa podvádza!

Oceňujeme, že ste nás ocenili

Anna Chlupíková: Dôverujem svojim učiteľom

Ignorovať najlepších je hlúpe

Zemeguľa je vaša, držíme palce!

Čo z toho vyplýva pre školu?

Krátkozrakosť hraničiaca so slepotou

Nové školstvo a Dobrá škola