Vládnutie podľa PR-manuálov

8.2.2016 | Vladimír Burjan | Dobrá škola

Dobrá škola nie je spravodajské médium, zameriavame sa skôr na nadčasové témy a nekomentujeme penu dní. Štrajk učiteľov je však omnoho viac než len pena dní a náš komentár si určite zaslúži.


Už vo chvíli, keď organizátori začali o štrajku uvažovať, mohli si byť istí niektorými protiútokmi, ktorými reaguje každá politická garnitúra na každý jeden štrajk. Napríklad: 1. Teraz nie je na štrajk vhodná chvíľa! (A kedy je?) 2. Štrajk je nelegálny! (V ústave je zrejme preklep.) 3. Štrajk je politicky motivovaný! (Všetko dôležité je politikum, takže áno, je. No a?) 4. Za štrajkom stojí opozícia! (A možno aj USA, Židia či Bilderberg. Za všetkým niekto stojí.)


Príručky na riešenie krízových situácií pre politikov obsahujú aj ďalšie užitočné rady, ktorých zručnú aplikáciu dnes môžeme sledovať v priamom prenose: 1. Zdôrazňujte, že štrajkujúcich je málo (11 000 je málo, aj 90 000 by bolo málo). 2. Vyrukujte s „protištatistikami“ (nemusia byť pravdivé). 3. Zastrašujte štrajkujúcich všetkými možnými prostriedkami (metódy neriešte, je krízová situácia). 4. Vyzdvihujte, čo ste pre štrajkujúcich urobili (nevadí, že len veľmi málo). 5. Vyberajte si, s kým ste ochotní rokovať (nikdy nie s relevantnými aktérmi, vždy len s tými, ktorých máte omotaných okolo prsta). 6. Štvite proti štrajkujúcim zvyšok národa (dobre fungujú dezinformácie, strašenie a závisť). To všetko sa dnes deje. Učitelia z toho môžu byť znechutení, ale nemali by byť prekvapení. Brožúrky a PR-manuály nepustia.


Ale dosť irónie, teraz chvíľu vážne. Zdá sa, že politikom pri moci treba čosi objasniť o vládnutí, aby už prestali s tým nezmyselným argumentom, že nemôžu zaväzovať budúcu vládu. Keby bola reč o nevýhodných zmluvách pre spriatelených oligarchov, bolo by to naozaj nemiestne, keďže každá vláda má vlastných oligarchov. Ibaže, páni, tu je reč o slovenskom školstve! Budúca vláda predsa nedostane na spravovanie vlastnú krajinu, dostane tú istú, čo vy. A ak má tá krajina dlhodobý, vážny problém, ktorý si uvedomuje veľká časť spoločnosti a konečne už aj väčšina politických strán (jasne to v týchto dňoch deklarovali), ako by mohla budúca vláda nesúhlasiť s tým, že sa ten problém konečne začal riešiť?


Keď píšem tieto riadky, zostáva do volieb ešte päť týždňov. Páni Draxler, Pellegrini, Fico a ďalší, ešte stále máte čas ovplyvniť, ako si vás bude história pamätať. Či ako rozumných správcov štátu, alebo ako tých, čo v oblasti vzdelávania fatálne zlyhali. A pozor: história má lepšiu pamäť a lepší úsudok ako mnohí vaši dnešní voliči.


Autor je riaditeľom spoločnosti EXAM testing a šéfredaktorom časopisu Dobrá škola.

Článok bol pôvodne uverejnený v časopise Dobrá škola.

Dobrá škola

Nie som čarodejník, naozaj nie

Pre niekoho peklo, pre niekoho raj

Nepleťme tie peniaze do všetkého

Korupcia? Pridajme hodinu čestnosti

Pre iných bežné veci, pre nás sci-fi?

Čísla hovoria jasne – svet nám uteká

Nie je za čím banovať

Únava z blúdenia

Peter Dráľ: Treba odmeňovať iba kvalitu

Ako sa píše vízia

Radšej pomalšie, ale správne

Prečo som to urobil

Zakladám start-up

Môže za to škola?

Máme byť radi, keď OECD radí?

Vládnutie podľa PR-manuálov

Natieranie na ružovo nepomôže

Neviem, či sme mohli byť ďalej

Neviem ho definovať, ale spoznám ho

Zuzana Zimenová: Nepotrebujeme ďalšiu reformu

Keď politici počúvajú, treba hovoriť

Priveľa práva nás postupne zadusí

Diskusie treba, aj keď nič neriešia

Systém alebo panáčikovia?

Omnia sponte fluant...

Daň z pridanej slobody

Nie sme škodliví natierači

Výroky účastníkov workshopov kampane Chceme vedieť viac

Nie je nič dôležitejšie ako záujmy vlastnej strany

Wikipédia vie čoraz viac, ľudia čoraz menej

Čo sme sa dozvedeli v kampani Chceme vedieť viac

Moja revolúcia

O nemocniciach a školách

Šiesty ročník, štvrtý minister

Hodnoťte a plánujte, ale nie formálne

Chrám, výťah, poisťovňa... A čo ďalej?

Pozvánka na konferenciu: Cesty k dobrej škole

Chutný zákusok s pár kamienkami

Učiteľov musí byť vidieť a počuť

Človeče, zapoj sa!

Zmena je možná, no nádeje plané

Neo-PISA-teľná povrchnosť

Deťom chýba pomocná ruka

Stále niečo nové

Stretol som skutočného guru

Merajme, ale s mierou

O kamienkoch a knihách

Po rokoch opäť v školskej lavici

V Testovaní 9 sa podvádza!

Oceňujeme, že ste nás ocenili

Anna Chlupíková: Dôverujem svojim učiteľom

Ignorovať najlepších je hlúpe

Zemeguľa je vaša, držíme palce!

Čo z toho vyplýva pre školu?

Krátkozrakosť hraničiaca so slepotou

Nové školstvo a Dobrá škola