Chutný zákusok s pár kamienkami
3.4.2014 | Vladimír Burjan | Dobrá škola
Uplynulý víkend sme s kolegami strávili na celoslovenskej učiteľskej konferencii Učíme pre život 2014. Bola to už moja šiesta a rád priznávam, že stretnutia v Poprade sú pre mňa vždy jedným z vrcholov sezóny.
Vidieť viac ako 250 nadšených učiteľov na jednom mieste je pri stave nášho školstva porovnateľné s pozorovaním letky lietajúcich tanierov. Ale aj na takejto skvelej akcii občas vypláva na povrch, že na školu a na vzdelávanie sa pozeráme rozličnou optikou a že celonárodný konsenzus v týchto otázkach je čírou utópiou.
Prvý moment stretu nastal hneď v prvý deň. Na konci jednej z prednášok si vzal slovo istý riaditeľ základnej školy. Namiesto položenia otázky však obvinil rečníka, že sa podieľal na „veľkej sabotáži spáchanej na slovenskom školstve“. Tou sabotážou bolo myslené uvoľnenie štátneho vzdelávacieho programu, umožnenie presúvania učiva medzi ročníkmi a vytvárania nových predmetov podľa možností a záujmu školy. To, čo mnohí vnímajú ako významnú a potrebnú slobodu umožňujúcu školám kvalitne fungovať, vnímajú iní ako nechcenú komplikáciu, chaos či dokonca ako ohrozenie fungovania systému. Akoby niečo mohlo ohroziť fungovanie nefungujúceho systému.
Druhýkrát mi po chrbte prebehli zimomriavky v závere konferencie. Po jednom vystúpení sme diskutovali o problematike vízie, misie a smerovania jednotlivých škôl. Opäť sa prihlásil riaditeľ istej základnej školy a povedal, že chápe diskusiu o misii stredných, prípadne súkromných škôl, ale nerozumie, ako by sa to mohlo týkať štátnych základných škôl, ktoré majú víziu, misiu, ciele a metódy jasne dané jednotným štátnym vzdelávacím programom. U nich predsa nie je žiadny priestor a ani žiadna potreba individuálneho odlíšenia jednej školy od druhej.
V tej chvíli sme si nemohli byť s tým pánom myšlienkovo vzdialenejší. Napriek tomu oceňujem, že dobrovoľne obetoval víkend premýšľaniu a rozprávaniu sa o škole. Stovky iných riaditeľov škôl to totiž neurobili a ani nikdy neurobia. Mnohí z totálnej vyhorenosti a apatie, iní preto, lebo sa považujú za ťažkých profesionálov, ktorí po dvadsiatich rokoch na riaditeľskej stoličke už vedia o školstve všetko.
Tak či onak, my, ktorí vieme, že ešte mnohé nevieme, ale baví nás spoločne hľadať, sa opäť vidíme na Učíme pre život 2015.
Autor je riaditeľom spoločnosti EXAM testing a šéfredaktorom časopisu Dobrá škola.
Článok bol pôvodne uverejnený v časopise Dobrá škola.
Dobrá škola
Nie som čarodejník, naozaj nie
30.6.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Pre niekoho peklo, pre niekoho raj
30.5.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Nepleťme tie peniaze do všetkého
3.4.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Korupcia? Pridajme hodinu čestnosti
8.3.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Pre iných bežné veci, pre nás sci-fi?
13.2.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Čísla hovoria jasne – svet nám uteká
4.1.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
13.12.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
7.11.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Peter Dráľ: Treba odmeňovať iba kvalitu
14.10.2016, Dobrá škola
10.10.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
20.9.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
15.6.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
18.5.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
20.4.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
14.3.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
8.2.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
11.1.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Neviem, či sme mohli byť ďalej
3.12.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Neviem ho definovať, ale spoznám ho
5.11.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Zuzana Zimenová: Nepotrebujeme ďalšiu reformu
9.10.2015, Lenka Kunová, Dobrá škola
Keď politici počúvajú, treba hovoriť
9.10.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Priveľa práva nás postupne zadusí
19.9.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Diskusie treba, aj keď nič neriešia
9.6.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
15.5.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
4.5.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
2.3.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
18.2.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Výroky účastníkov workshopov kampane Chceme vedieť viac
16.1.2015, Dobrá škola
Nie je nič dôležitejšie ako záujmy vlastnej strany
14.1.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Wikipédia vie čoraz viac, ľudia čoraz menej
30.11.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Čo sme sa dozvedeli v kampani Chceme vedieť viac
17.11.2014, Zuzana Zimenová, Dobrá škola
11.11.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
3.10.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Šiesty ročník, štvrtý minister
10.9.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Hodnoťte a plánujte, ale nie formálne
8.6.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Chrám, výťah, poisťovňa... A čo ďalej?
7.5.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Pozvánka na konferenciu: Cesty k dobrej škole
2.5.2014, Dobrá škola
Chutný zákusok s pár kamienkami
3.4.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Učiteľov musí byť vidieť a počuť
28.2.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Zmena je možná, no nádeje plané
4.2.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
23.1.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
29.11.2013, Zuzana Zimenová, Dobrá škola
27.11.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
30.10.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
8.10.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
2.9.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Po rokoch opäť v školskej lavici
3.6.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
13.5.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
8.5.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Anna Chlupíková: Dôverujem svojim učiteľom
23.4.2013, Dobrá škola
5.4.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Zemeguľa je vaša, držíme palce!
5.3.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
1.2.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Krátkozrakosť hraničiaca so slepotou
9.1.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola