Nie je nič dôležitejšie ako záujmy vlastnej strany

14.1.2015 | Vladimír Burjan | Dobrá škola

Ďalšia výmena v kresle ministra školstva v takom krátkom čase prekvapila zrejme všetkých, vrátane Petra Pellegriniho. Pre školstvo to je jednoznačne zlá správa, a to bez ohľadu na to, ako sa svojej úlohy zhostí Juraj Draxler. Každá výmena totiž znamená ďalšie „zoznamovanie sa s rezortom“, ďalšie „prehodnocovanie krokov predchodcov“, ďalšie personálne výmeny a zneistenie ľudí vo vedúcich funkciách, ďalšie nadväzovanie kontaktov a získavanie informácií, a teda v konečnom dôsledku ďalšie prešľapovanie na mieste, ktoré naše školstvo potrebuje zo všetkého najmenej.


Peter Pellegrini po nástupe do funkcie opakovane zdôrazňoval, že si uvedomuje dôležitosť svojho poslania a sľuboval, že urobí všetko pre to, aby sa slovenské školstvo konečne rozhýbalo. Oproti svojmu predchodcovi pôsobil dynamicky (čo však nebol veľký problém) a v mnohých učiteľoch dokázal vzbudiť reálne nádeje. Vlastne už tým prekonal polovicu svojich predchodcov. Nový vietor však vial iba necelých päť mesiacov. Personálna rošáda po odstúpení Pavla Pašku v plnej nahote ukázala slabinu partokratického systému, v ktorom riadia veci verejné poslušní nominanti strán. Strán, pre ktoré sú najdôležitejšie ich vlastné záujmy, potom záujmy sponzorov, potom dlho nič a až potom prichádzajú na rad záujmy štátu a spoločnosti. Smer-SD už túto cynickú hierarchiu záujmov ani nemá potrebu skrývať. Jednoducho, keď má strana malér, potreby školstva idú úplne bokom. Napokon, aj odvolanie Dušana Čaploviča malo za cieľ zlepšiť imidž strany, nie stav vzdelávania v tejto krajine.


V spätnom pohľade sa zdá, že pokus o naštartovanie zmien v školstve bol pre Petra Pellegriniho iba straníckou úlohou, ktorú síce prijal, ale ktorou vnútorne nežil. Ak by ňou totiž bol skutočne žil, bol by ponuku kariérneho postupu odmietol s tým, že nechce odísť od rozrobenej práce a naozaj chce skúsiť postaviť školstvo na nohy. (Bola by to, mimochodom, oveľa náročnejšia a užitočnejšia úloha ako udeľovať slovo rozhaštereným poslancom.) Škoda. Nie som jasnovidcom, ale niečo mi hovorilo, že Peter Pellegrini mal reál­ne šance to dokázať. A niečo mi tiež hovorí, že Juraj Draxler... Ale nie, nechajme mu tých obligátnych 100 dní.


Autor je riaditeľom spoločnosti EXAM testing a šéfredaktorom časopisu Dobrá škola.

Článok bol pôvodne uverejnený v časopise Dobrá škola.

Dobrá škola

Nie som čarodejník, naozaj nie

Pre niekoho peklo, pre niekoho raj

Nepleťme tie peniaze do všetkého

Korupcia? Pridajme hodinu čestnosti

Pre iných bežné veci, pre nás sci-fi?

Čísla hovoria jasne – svet nám uteká

Nie je za čím banovať

Únava z blúdenia

Peter Dráľ: Treba odmeňovať iba kvalitu

Ako sa píše vízia

Radšej pomalšie, ale správne

Prečo som to urobil

Zakladám start-up

Môže za to škola?

Máme byť radi, keď OECD radí?

Vládnutie podľa PR-manuálov

Natieranie na ružovo nepomôže

Neviem, či sme mohli byť ďalej

Neviem ho definovať, ale spoznám ho

Zuzana Zimenová: Nepotrebujeme ďalšiu reformu

Keď politici počúvajú, treba hovoriť

Priveľa práva nás postupne zadusí

Diskusie treba, aj keď nič neriešia

Systém alebo panáčikovia?

Omnia sponte fluant...

Daň z pridanej slobody

Nie sme škodliví natierači

Výroky účastníkov workshopov kampane Chceme vedieť viac

Nie je nič dôležitejšie ako záujmy vlastnej strany

Wikipédia vie čoraz viac, ľudia čoraz menej

Čo sme sa dozvedeli v kampani Chceme vedieť viac

Moja revolúcia

O nemocniciach a školách

Šiesty ročník, štvrtý minister

Hodnoťte a plánujte, ale nie formálne

Chrám, výťah, poisťovňa... A čo ďalej?

Pozvánka na konferenciu: Cesty k dobrej škole

Chutný zákusok s pár kamienkami

Učiteľov musí byť vidieť a počuť

Človeče, zapoj sa!

Zmena je možná, no nádeje plané

Neo-PISA-teľná povrchnosť

Deťom chýba pomocná ruka

Stále niečo nové

Stretol som skutočného guru

Merajme, ale s mierou

O kamienkoch a knihách

Po rokoch opäť v školskej lavici

V Testovaní 9 sa podvádza!

Oceňujeme, že ste nás ocenili

Anna Chlupíková: Dôverujem svojim učiteľom

Ignorovať najlepších je hlúpe

Zemeguľa je vaša, držíme palce!

Čo z toho vyplýva pre školu?

Krátkozrakosť hraničiaca so slepotou

Nové školstvo a Dobrá škola