Po rokoch opäť v školskej lavici

3.6.2013 | Vladimír Burjan | Dobrá škola

Keďže sám už dlho neučím, je pre mňa každá príležitosť dostať sa do školy na hodinu vzácna a veľmi cenná. Aj preto si už druhý mesiac doslova užívam svoju novú rolu, za ktorú vďačím spolupráci s občianskym združením LEAF. Stal som sa na istú dobu mentorom (či koučom?) dvoch mladých ambicióznych učiteľov. V praxi to znamená, že im chodím pravidelne na hodiny a raz týždenne sa s každým z nich stretávam nad kávou a spoločne rozoberáme ich učiteľské pôsobenie. Neverili by ste, že 45-minútovú hodinu možno rozoberať aj 90 minút! Samozrejme, často odbočíme od diania na konkrétnej hodine ku rôznym všeobecným aspektom práce učiteľa v dnešných podmienkach.

Neviem, koľko si z celého 9-týždňového pilotného projektu odnesú tí dvaja učitelia, ale za seba môžem povedať, že toho bude neúrekom. Doslova z každej hodiny a z každého rozhovoru odchádzam so zoznamom nových tém, o ktorých by bolo dobré písať a diskutovať v DOBREJ ŠKOLE. Viaceré zážitky z hodín sa tak postupne objavia v rôznych mojich textoch či prednáškach. Prvou lastovičkou je jedna z „úvah po zvonení“ v tomto čísle DOBREJ ŠKOLY (str. 3).

Vždy som mal pred učiteľskou profesiou veľký rešpekt a táto skúsenosť ho iste prehĺbi. Dnešní žiaci sú celkom iní, ako boli v časoch, keď som sám učil, o tom niet pochýb. Žiaľ, v mnohých prípadoch ide o zmeny k horšiemu. A čo je ešte smutnejšie: neraz je zrejmé, že „problémovosť“ žiakov má korene v rodine. Prázdny, konzumný spôsob života, plytké nastavenie životných hodnôt, individualistická etika či „nepoškvrnenosť“ kultúrou – to všetko sú zlyhania rodín, ktoré dennodenne znáša (a mal by riešiť) učiteľ. A aby toho nebolo málo: ak nerezignuje, snaží sa, chce učiť kvalitne a ešte aj pri tom osobne aj profesijne rásť, je dosť pravdepodobné, že zvyšok zborovne (a v horšom prípade aj vedenie školy) ho začne „napomínať“ a „normalizovať“.

Aby som ale pre prílišné moralizovanie nezabudol na to najdôležitejšie: popriať vám pekné slnečné leto a pozvať vás po prázdninách opäť k stretnutiu nad stránkami DOBREJ ŠKOLY, ktorá vstúpi septembrovým číslom do jubilejného piateho ročníka. Neuveriteľné, ako to letí...


Autor je riaditeľom spoločnosti EXAM testing a šéfredaktorom časopisu Dobrá škola.

Článok bol pôvodne uverejnený v časopise Dobrá škola.

Dobrá škola

Nie som čarodejník, naozaj nie

Pre niekoho peklo, pre niekoho raj

Nepleťme tie peniaze do všetkého

Korupcia? Pridajme hodinu čestnosti

Pre iných bežné veci, pre nás sci-fi?

Čísla hovoria jasne – svet nám uteká

Nie je za čím banovať

Únava z blúdenia

Peter Dráľ: Treba odmeňovať iba kvalitu

Ako sa píše vízia

Radšej pomalšie, ale správne

Prečo som to urobil

Zakladám start-up

Môže za to škola?

Máme byť radi, keď OECD radí?

Vládnutie podľa PR-manuálov

Natieranie na ružovo nepomôže

Neviem, či sme mohli byť ďalej

Neviem ho definovať, ale spoznám ho

Zuzana Zimenová: Nepotrebujeme ďalšiu reformu

Keď politici počúvajú, treba hovoriť

Priveľa práva nás postupne zadusí

Diskusie treba, aj keď nič neriešia

Systém alebo panáčikovia?

Omnia sponte fluant...

Daň z pridanej slobody

Nie sme škodliví natierači

Výroky účastníkov workshopov kampane Chceme vedieť viac

Nie je nič dôležitejšie ako záujmy vlastnej strany

Wikipédia vie čoraz viac, ľudia čoraz menej

Čo sme sa dozvedeli v kampani Chceme vedieť viac

Moja revolúcia

O nemocniciach a školách

Šiesty ročník, štvrtý minister

Hodnoťte a plánujte, ale nie formálne

Chrám, výťah, poisťovňa... A čo ďalej?

Pozvánka na konferenciu: Cesty k dobrej škole

Chutný zákusok s pár kamienkami

Učiteľov musí byť vidieť a počuť

Človeče, zapoj sa!

Zmena je možná, no nádeje plané

Neo-PISA-teľná povrchnosť

Deťom chýba pomocná ruka

Stále niečo nové

Stretol som skutočného guru

Merajme, ale s mierou

O kamienkoch a knihách

Po rokoch opäť v školskej lavici

V Testovaní 9 sa podvádza!

Oceňujeme, že ste nás ocenili

Anna Chlupíková: Dôverujem svojim učiteľom

Ignorovať najlepších je hlúpe

Zemeguľa je vaša, držíme palce!

Čo z toho vyplýva pre školu?

Krátkozrakosť hraničiaca so slepotou

Nové školstvo a Dobrá škola