Nie sme škodliví natierači

18.2.2015 | Vladimír Burjan | Dobrá škola

29. decembra som dostal od istého učiteľa mail, v ktorom sa zamýšľa nad slovenským školstvom a nad naším časopisom. Potešilo ma, že na nás čitatelia myslia aj cez prázdniny, no pisateľove slová mi dlho chodili po rozume. Tu je ich podstatná časť:


„Vážený pán RNDr. Burjan, nepochybujem, že Vás k rozhodnutiu vydávať DOBRÚ ŠKOLU viedli tie najlepšie úmysly. Prepáčte mi však, že túto „inspiráciu pre učiteľov“ považujem za zavádzajúcu. V skutočnosti Vy osobne pôsobíte ako maliar natierač, či tapetár a všemožne sa usilujete nabaliť na seba ďalších maliarov a tapetárov z radov zdevastovanej učiteľskej obce. Natierať interiér budovy pestrými farbami a žiariacimi tapetami je nielen neužitočné, ale veľmi škodlivé v situácii, keď prehnitá nosná konštrukcia budovy hrozí zrútením celej stavby. Vážený pán Burjan, je vonkoncom nemožné veriť tomu, že naozaj kvalitne erudovaný a seba si vážiaci učiteľ bude ochotný zapojiť sa do miešania tohto marazmatického koktailu. Neviem, za koľko mesačne by ste boli ochotný robiť to Vy, no ja za 700 € almužny nie.“ (Mail bol riadne podpísaný.)


Ak som správne pochopil podstatu výhrad, ide zhruba o toto: naše školstvo je v zúfalom stave a je potrebné, aby to všetci videli a niečo s tým robili. Snaha o pozitívny prístup v rámci chorého systému je potemkinovským natieraním na ružovo a je kontraproduktívna, pretože odďaľuje kolaps systému. Navonok môže vytvárať dojem, že to s tým školstvom nie je až také zlé, keď sa v ňom deje aj všeličo pozitívne. Ako to vidíme my v redakcii? DOBRÁ ŠKOLA nikdy neskrývala nedostatky a problémy nášho školstva. Naopak, spomedzi učiteľských časopisov a novín sme, myslím, dlhodobo najkritickejší. Nie sme spätí s vládnucou politickou garnitúrou ani s vedením rezortu a nemáme žiadnu motiváciu vytvárať falošne pozitívny obraz nášho vzdelávacieho systému či kryť niekomu chrbát. Dokonca sme priamo na stránkach nášho časopisu opakovane vyzývali učiteľov, aby sa o zmenu usilovali aktívnejšie. Avšak apatiu, rezignáciu, prácu „len do výšky platu“ či stratégiu „čím horšie, tým lepšie“ považujeme v školstve za neakceptovateľné. A to najmä kvôli deťom, ktoré by na taký prístup pedagógov doplatili, hoci za stav vecí v rezorte nenesú žiadnu vinu.


Som presvedčený, že aj na Slovensku raz dozrejú podmienky na to, aby sa školstvo začalo zlepšovať a dokonca vnímam isté nesmelé náznaky, že sa tá doba pomaly blíži. Ale nerozumiem, prečo by sme na ňu mali čakať so založenými rukami.


Autor je riaditeľom spoločnosti EXAM testing a šéfredaktorom časopisu Dobrá škola.

Článok bol pôvodne uverejnený v časopise Dobrá škola.

Dobrá škola

Nie som čarodejník, naozaj nie

Pre niekoho peklo, pre niekoho raj

Nepleťme tie peniaze do všetkého

Korupcia? Pridajme hodinu čestnosti

Pre iných bežné veci, pre nás sci-fi?

Čísla hovoria jasne – svet nám uteká

Nie je za čím banovať

Únava z blúdenia

Peter Dráľ: Treba odmeňovať iba kvalitu

Ako sa píše vízia

Radšej pomalšie, ale správne

Prečo som to urobil

Zakladám start-up

Môže za to škola?

Máme byť radi, keď OECD radí?

Vládnutie podľa PR-manuálov

Natieranie na ružovo nepomôže

Neviem, či sme mohli byť ďalej

Neviem ho definovať, ale spoznám ho

Zuzana Zimenová: Nepotrebujeme ďalšiu reformu

Keď politici počúvajú, treba hovoriť

Priveľa práva nás postupne zadusí

Diskusie treba, aj keď nič neriešia

Systém alebo panáčikovia?

Omnia sponte fluant...

Daň z pridanej slobody

Nie sme škodliví natierači

Výroky účastníkov workshopov kampane Chceme vedieť viac

Nie je nič dôležitejšie ako záujmy vlastnej strany

Wikipédia vie čoraz viac, ľudia čoraz menej

Čo sme sa dozvedeli v kampani Chceme vedieť viac

Moja revolúcia

O nemocniciach a školách

Šiesty ročník, štvrtý minister

Hodnoťte a plánujte, ale nie formálne

Chrám, výťah, poisťovňa... A čo ďalej?

Pozvánka na konferenciu: Cesty k dobrej škole

Chutný zákusok s pár kamienkami

Učiteľov musí byť vidieť a počuť

Človeče, zapoj sa!

Zmena je možná, no nádeje plané

Neo-PISA-teľná povrchnosť

Deťom chýba pomocná ruka

Stále niečo nové

Stretol som skutočného guru

Merajme, ale s mierou

O kamienkoch a knihách

Po rokoch opäť v školskej lavici

V Testovaní 9 sa podvádza!

Oceňujeme, že ste nás ocenili

Anna Chlupíková: Dôverujem svojim učiteľom

Ignorovať najlepších je hlúpe

Zemeguľa je vaša, držíme palce!

Čo z toho vyplýva pre školu?

Krátkozrakosť hraničiaca so slepotou

Nové školstvo a Dobrá škola