Ignorovať najlepších je hlúpe

5.4.2013 | Vladimír Burjan | Dobrá škola

Jeden z marcových víkendov už tradične patrí celoslovenskej konferencii Učíme pre život organizovanej neziskovou organizáciou Indícia. Témou jej piateho ročníka bola Sloboda učiteľa a jej využitie v prospech žiaka. Že išlo o dobre zvolenú tému, potvrdila aj účasť takmer 260 učiteľov z celého Slovenska. Zdá sa však, že téma slobody nevoňala tým, ktorí majú naše školstvo riadiť. Ako inak si vysvetliť nasledujúce čísla? Počet účastníkov z ministerstva školstva: 0. Počet účastníkov z inšpekcie: 0. Počet účastníkov z ŠPÚ: 0. Počet účastníkov z NÚCEMu: 0. Pritom ide o najväčšiu konferenciu učiteľov na Slovensku s viacročnou tradíciou, no najmä o jedinečnú príležitosť vypočuť si, čo učiteľov trápi, čo ich brzdí v rozlete, čo navrhujú, čo skúšajú na školách nové a kam sa posúvajú. A nebolo toho málo – spolu 79 hodín zaujímavého programu. Toto podujatie predstavuje veľmi relevantný hlas v diskusii o smerovaní nášho školstva. Okrem iného aj preto, že jeho účastníci nie sú typickými učiteľmi. Sú to prevažne nadšenci, ktorí sa vo svojom voľnom čase a mnohí aj na vlastné náklady stretávajú s kolegami, aby sa navzájom mohli inšpirovať, nabíjať energiou a zdieľať nápady, ako učiť ešte lepšie. A nepotrebujú za to ani žiadne kredity. Ak by sa vedenie rezortu malo opierať o názory nejakej skupiny učiteľov, potom sú to práve títo, ktorí to napriek všetkému ešte nevzdali.

Keby si niekto náhodou myslel, že zo strany popredných predstaviteľov rezortu ide o principiálne ignorovanie konferencií ako takých, mýlil by sa. Zhodou okolností sa totiž v rovnakom čase konala v Bratislave jednodňová konferencia zorganizovaná Odborovým zväzom pracovníkov školstva a vedy (áno, čítate dobre!) a na tej bola účasť vrchnosti vzorná. Zrejme si tu niekto myslí, že odboroví predáci lepšie rozumejú tomu, čo a ako učiť, čo a kedy testovať, ako financovať školy atď. Nie som učiteľom, ale keby som ním bol, ostro by som sa ohradil proti tomu, aby odborári hovorili do čohokoľvek iného, než sú mzdy a pracovné podmienky zamestnancov rezortu. O to viac, že aj v tejto oblasti, ktorá im ako jediná vecne prináleží, na celej čiare zlyhávajú.


Autor je riaditeľom spoločnosti EXAM testing a šéfredaktorom časopisu Dobrá škola.

Článok bol pôvodne uverejnený v časopise Dobrá škola.

Dobrá škola

Nie som čarodejník, naozaj nie

Pre niekoho peklo, pre niekoho raj

Nepleťme tie peniaze do všetkého

Korupcia? Pridajme hodinu čestnosti

Pre iných bežné veci, pre nás sci-fi?

Čísla hovoria jasne – svet nám uteká

Nie je za čím banovať

Únava z blúdenia

Peter Dráľ: Treba odmeňovať iba kvalitu

Ako sa píše vízia

Radšej pomalšie, ale správne

Prečo som to urobil

Zakladám start-up

Môže za to škola?

Máme byť radi, keď OECD radí?

Vládnutie podľa PR-manuálov

Natieranie na ružovo nepomôže

Neviem, či sme mohli byť ďalej

Neviem ho definovať, ale spoznám ho

Zuzana Zimenová: Nepotrebujeme ďalšiu reformu

Keď politici počúvajú, treba hovoriť

Priveľa práva nás postupne zadusí

Diskusie treba, aj keď nič neriešia

Systém alebo panáčikovia?

Omnia sponte fluant...

Daň z pridanej slobody

Nie sme škodliví natierači

Výroky účastníkov workshopov kampane Chceme vedieť viac

Nie je nič dôležitejšie ako záujmy vlastnej strany

Wikipédia vie čoraz viac, ľudia čoraz menej

Čo sme sa dozvedeli v kampani Chceme vedieť viac

Moja revolúcia

O nemocniciach a školách

Šiesty ročník, štvrtý minister

Hodnoťte a plánujte, ale nie formálne

Chrám, výťah, poisťovňa... A čo ďalej?

Pozvánka na konferenciu: Cesty k dobrej škole

Chutný zákusok s pár kamienkami

Učiteľov musí byť vidieť a počuť

Človeče, zapoj sa!

Zmena je možná, no nádeje plané

Neo-PISA-teľná povrchnosť

Deťom chýba pomocná ruka

Stále niečo nové

Stretol som skutočného guru

Merajme, ale s mierou

O kamienkoch a knihách

Po rokoch opäť v školskej lavici

V Testovaní 9 sa podvádza!

Oceňujeme, že ste nás ocenili

Anna Chlupíková: Dôverujem svojim učiteľom

Ignorovať najlepších je hlúpe

Zemeguľa je vaša, držíme palce!

Čo z toho vyplýva pre školu?

Krátkozrakosť hraničiaca so slepotou

Nové školstvo a Dobrá škola