Máme byť radi, keď OECD radí?
14.3.2016 | Vladimír Burjan | Dobrá škola
Pred pár dňami navštívil Slovensko generálny tajomník OECD Angel Gurría a priniesol nám darček v podobe dvoch materiálov hodnotiacich stav slovenského školstva. Kôpka podobných dokumentov v ministerských zásuvkách tak utešene rastie. Materiály sú voľne dostupné na webe, takže je možné, že niektorí čitatelia DOBREJ ŠKOLY do nich nahliadnu. Ak to chcete urobiť, majte na pamäti nasledovné.
OECD je ekonomická, nie pedagogická organizácia. Jej experti vnímajú všetky sféry života predovšetkým cez prizmu ekonomiky. Zaujímajú ich najmä náklady, návratnosť, efektívnosť, nezamestnanosť, legislatíva, certifikácia, kompatibilita, manažment, ľudské zdroje a pod. Vzdelávanie je pre nich druh investície a dieťa je malý budúci zamestnanec. Ich nazeranie na svet je často príliš technokratické. Vychádzajú predovšetkým z rôznych štatistických dát a ukazovateľov. Ibaže surové dáta sú často slepé, nedokážu zohľadniť kontext, ktorý je väčšinou kľúčový. A experti OECD málokedy preniknú do kultúrnych a iných kontextov posudzovanej krajiny dostatočne hlboko, pretože to v danom časovom rámci nie je možné. Ďalším problémom je skutočnosť, že OECD prezentuje svoje odporúčania ako ne-ideologické či nad-ideologické. To je veľká ilúzia, ktorej by sme nemali podľahnúť. Redukcia všetkého na ekonomické otázky, slepá viera v štatistické údaje, snaha o štandardizáciu vzdelávania naprieč krajinami, viera v manažérske riešenie problémov – to všetko sú základné princípy neoliberálnej ideológie. Autori správ by ju mali priznať a netváriť sa „čisto odborne“.
Ak vás uvedené varovania neodradili, a predsa len sa do materiálu OECD začítate, nájdete aj mnoho rozumných odporúčaní. Niektoré problémy nášho školstva sú totiž také očividné, že na ich odhalenie stačí expertovi aj víkendový pobyt. Materiál konštatuje silné podfinancovanie školstva, neúmerne nízke platy učiteľov, ale aj neefektívnu sieť škôl – príliš veľa malých škôl, príliš malé triedy, skupiny škôl blízko pri sebe, školy, o ktoré je malý záujem atď. Expertov OECD nenadchla ani príliš malá (rozumej nulová) selekcia adeptov učiteľstva a už vôbec nie ich vysokoškolská príprava odtrhnutá od praxe. Znovu nám pripomenuli aj nedostatočnú snahu o inklúziu, nízku sociálnu mobilitu či problémy s rómskymi žiakmi.
Na Slovensku je to tak, že keď na nejaký problém dlhodobo poukazujú domáci odborníci, vedenie rezortu si z toho veľa nerobí. Keď však to isté zaznie z úst experta OECD, úradníci stoja v štartovacích blokoch pripravení vyraziť do boja s problémom. Tak uvidíme, koľko bude po tejto správe prijatých urgentných opatrení.
Autor je riaditeľom spoločnosti EXAM testing a šéfredaktorom časopisu Dobrá škola.
Článok bol pôvodne uverejnený v časopise Dobrá škola.
Dobrá škola
Nie som čarodejník, naozaj nie
30.6.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Pre niekoho peklo, pre niekoho raj
30.5.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Nepleťme tie peniaze do všetkého
3.4.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Korupcia? Pridajme hodinu čestnosti
8.3.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Pre iných bežné veci, pre nás sci-fi?
13.2.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Čísla hovoria jasne – svet nám uteká
4.1.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
13.12.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
7.11.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Peter Dráľ: Treba odmeňovať iba kvalitu
14.10.2016, Dobrá škola
10.10.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
20.9.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
15.6.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
18.5.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
20.4.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
14.3.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
8.2.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
11.1.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Neviem, či sme mohli byť ďalej
3.12.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Neviem ho definovať, ale spoznám ho
5.11.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Zuzana Zimenová: Nepotrebujeme ďalšiu reformu
9.10.2015, Lenka Kunová, Dobrá škola
Keď politici počúvajú, treba hovoriť
9.10.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Priveľa práva nás postupne zadusí
19.9.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Diskusie treba, aj keď nič neriešia
9.6.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
15.5.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
4.5.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
2.3.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
18.2.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Výroky účastníkov workshopov kampane Chceme vedieť viac
16.1.2015, Dobrá škola
Nie je nič dôležitejšie ako záujmy vlastnej strany
14.1.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Wikipédia vie čoraz viac, ľudia čoraz menej
30.11.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Čo sme sa dozvedeli v kampani Chceme vedieť viac
17.11.2014, Zuzana Zimenová, Dobrá škola
11.11.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
3.10.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Šiesty ročník, štvrtý minister
10.9.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Hodnoťte a plánujte, ale nie formálne
8.6.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Chrám, výťah, poisťovňa... A čo ďalej?
7.5.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Pozvánka na konferenciu: Cesty k dobrej škole
2.5.2014, Dobrá škola
Chutný zákusok s pár kamienkami
3.4.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Učiteľov musí byť vidieť a počuť
28.2.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Zmena je možná, no nádeje plané
4.2.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
23.1.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
29.11.2013, Zuzana Zimenová, Dobrá škola
27.11.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
30.10.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
8.10.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
2.9.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Po rokoch opäť v školskej lavici
3.6.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
13.5.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
8.5.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Anna Chlupíková: Dôverujem svojim učiteľom
23.4.2013, Dobrá škola
5.4.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Zemeguľa je vaša, držíme palce!
5.3.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
1.2.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Krátkozrakosť hraničiaca so slepotou
9.1.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola