Môže za to škola?

20.4.2016 | Vladimír Burjan | Dobrá škola

Médiá i sociálne siete sú od volebného víkendu zaplavené viac či menej zdesenými reakciami na výsledky volieb. Iste ste si všimli, že pomerne veľa ľudí ich dáva do priameho súvisu so stavom nášho škol­stva.


Čítame, že „voľby sú výsledkom toho, čo na Sloven­sku produkuje školstvo.“ „Vskutku máločo vypovie o katastrofálnom stave školstva a nezrelosti mladej generácie tak, ako výsledky volieb.“ „V sobotu sa na celej čiare ukázalo, v akom stave je naše školstvo. Ak by mali všetci aspoň priemerné znalosti z časov pred a počas svetových vojen, verím, že voľby dopadnú inak.“ „Výsledky volieb ukázali, že reforma školstva je viac ako potrebná, pretože vychováva rasistických, neuvedomelých, apatických mladých ľudí, ktorí nemajú prehľad ani v najnovších dejinách Slovenska.“ Možno autori podobných komentárov reagovali aj na výsledky simulovaných volieb na stredných školách, podľa ktorých by stredoškoláci volili najmä Mariána Kotlebu a Borisa Kollára.


Je zrejmé, že škola nemôže byť jedinou príčinou výsledkov volieb. Ide o komplexný sociálny fenomén, na vý­sledky ktorého má vplyv mnoho faktorov. Je však legitímne uvažovať o tom, či stav nášho školstva ovplyvnil volebné správanie mladých ľudí iba marginálne alebo významne. Aj preto sa v aprílovej DOBREJ ŠKOLE venujeme tejto téme hneď vo viacerých materiáloch – v ankete, v rozhovore s profesorom Mistríkom, v seriáli Mariána Kičinka o filmoch atď.


Asi nemá veľký zmysel obviňovať samotné extrémistické a antisystémové strany a jej protagonistov. Problémom totiž nie je ani tak programová či ideová ponuka týchto strán, ale to, že ich myšlienky a sľuby rezonujú v toľkých ľuďoch. Ak do budúcna nechceme podobné strany v parlamente, musíme v rodinách, mé­diách, ale aj v školách oveľa intenzívnejšie pracovať na tom, aby ľudí podobné myšlienky neoslovovali. Musíme si asi v zborovniach častejšie pripomínať Komenského víziu školy ako dielne ľudskosti. A slová C. S. Lewisa, že vzdelanie bez hodnôt, akokoľvek je užitočné, robí z človeka iba chytrejšieho diabla.


Keď sa pozerám na čerstvú fotografiu učiteľky a žiakov z istej obchodnej akadémie na východe Slovenska, ako vo vestibule NR SR hrdo pózujú s M. Kotlebom a jeho poslancami, uvedomujem si, že to nebude celkom ľahké. Napokon, sám Marián Kotleba bol v minulosti učiteľom a medzi kandidátmi jeho strany do parlamentných volieb bol aj učiteľ náboženstva. Ale ak naozaj chceme, aby budúce voľby dopadli inak, musia sa aj učitelia pokúsiť nie­čo pre to urobiť. Diskusia o tom, ako na to, sa mala začať hneď 6. marca.


Autor je riaditeľom spoločnosti EXAM testing a šéfredaktorom časopisu Dobrá škola.

Článok bol pôvodne uverejnený v časopise Dobrá škola.

Dobrá škola

Nie som čarodejník, naozaj nie

Pre niekoho peklo, pre niekoho raj

Nepleťme tie peniaze do všetkého

Korupcia? Pridajme hodinu čestnosti

Pre iných bežné veci, pre nás sci-fi?

Čísla hovoria jasne – svet nám uteká

Nie je za čím banovať

Únava z blúdenia

Peter Dráľ: Treba odmeňovať iba kvalitu

Ako sa píše vízia

Radšej pomalšie, ale správne

Prečo som to urobil

Zakladám start-up

Môže za to škola?

Máme byť radi, keď OECD radí?

Vládnutie podľa PR-manuálov

Natieranie na ružovo nepomôže

Neviem, či sme mohli byť ďalej

Neviem ho definovať, ale spoznám ho

Zuzana Zimenová: Nepotrebujeme ďalšiu reformu

Keď politici počúvajú, treba hovoriť

Priveľa práva nás postupne zadusí

Diskusie treba, aj keď nič neriešia

Systém alebo panáčikovia?

Omnia sponte fluant...

Daň z pridanej slobody

Nie sme škodliví natierači

Výroky účastníkov workshopov kampane Chceme vedieť viac

Nie je nič dôležitejšie ako záujmy vlastnej strany

Wikipédia vie čoraz viac, ľudia čoraz menej

Čo sme sa dozvedeli v kampani Chceme vedieť viac

Moja revolúcia

O nemocniciach a školách

Šiesty ročník, štvrtý minister

Hodnoťte a plánujte, ale nie formálne

Chrám, výťah, poisťovňa... A čo ďalej?

Pozvánka na konferenciu: Cesty k dobrej škole

Chutný zákusok s pár kamienkami

Učiteľov musí byť vidieť a počuť

Človeče, zapoj sa!

Zmena je možná, no nádeje plané

Neo-PISA-teľná povrchnosť

Deťom chýba pomocná ruka

Stále niečo nové

Stretol som skutočného guru

Merajme, ale s mierou

O kamienkoch a knihách

Po rokoch opäť v školskej lavici

V Testovaní 9 sa podvádza!

Oceňujeme, že ste nás ocenili

Anna Chlupíková: Dôverujem svojim učiteľom

Ignorovať najlepších je hlúpe

Zemeguľa je vaša, držíme palce!

Čo z toho vyplýva pre školu?

Krátkozrakosť hraničiaca so slepotou

Nové školstvo a Dobrá škola