Čo sme sa dozvedeli v kampani Chceme vedieť viac
17.11.2014 | Zuzana Zimenová | Dobrá škola
V rámci kampane Chceme vedieť viac sme sa počas celého roka 2014 pýtali ľudí na ich predstavy o budúcnosti vzdelávania. Organizovali sme tvorivé workshopy pre deti aj dospelých v rôznych mestách a obciach Slovenska, diskutovali sme s odborníkmi za okrúhlymi stolmi. V rámci kampane sme dali ľuďom príležitosť diskutovať aj o vážnejších témach – o zmysle povinného vzdelávania, o tom, nakoľko sa v budúcnosti zmení rola učiteľa a do akej miery má byť vzdelávanie regulované a kým. Nazbierané odpovede, nápady a návrhy budeme prezentovať koncom novembra.
Z rôznych podnetov, ktoré v kampani odzneli, sa nám podarilo zosumarizovať zaujímavé zistenia. Napríklad, že v našej krajine ešte stále veríme, že naše školy fungujú na dobrom základe a ak občas niekde nastane nejaká problémová situácia, jej zdrojom sú obvykle deti, nie nepružný školský systém. A keďže v školách pribúda čoraz viac detí, ktoré potrebujú z rôznych dôvodov individuálny prístup učiteľov, špecifickú úpravu vzdelávacieho prostredia, či špecializovanú odbornú pomoc, viedlo nás toto zistenie k ďalšej otázke – do akej miery dokážu vlastne dnešné školy deťom v učení pomáhať?
Často pozorovaná neschopnosť bežnej základnej školy prispôsobiť sa potrebám detí nás nabádala k tomu, pýtať sa ďalej. Ako to v skutočnosti v školách naozaj funguje? Čo ak je všeobecne zdieľaná predstava, že sa učitelia žiakom venujú najviac ako môžu a ak niekde niečo náhodou zaškrípe, ide len o ojedinelý prípad nezvládnuteľného decka, iba ilúziou? Čo ak je situácia vážnejšia ako sa na prvý pohľad zdá a problémy, ktoré v kampani otvárajú najmä rodičia, majú charakter systémovej chyby?
A tak sme sa začali pýtať žiakov, rodičov, učiteľov, špeciálnych pedagógov, právnikov, psychológov a ďalších odborníkov, kde podľa nich pramení podstata problémových situácií, ktoré tak často medzi rodičmi kolujú v anekdotickej podobe a na ktoré žiadne doterajšie reformné koncepty vôbec nereagujú.
Ukázalo sa, že situácie, ktoré sa v príbehoch opisujú, nie sú v našich školách ojedinelým javom. Problémy, na ktoré v nich deti narážajú, nemajú charakter zriedkavého pochybenia jednej osoby, ale ich možno vnímať ako chybu školského systému. Tá chyba má tendenciu stále sa opakovať, hoci vždy v iných scenároch. Preto možno aj tieto príbehy, ktoré sme na webe kampane zverejnili, považovať za užitočný referenčný rámec, z ktorého možno vychádzať pri uvažovaní nad potrebnými zmenami.
Zverejnené príbehy detí zároveň ilustrujú, že v škole potrebuje individuálny prístup a pomoc pedagógov každé dieťa, bez ohľadu na to, či je alebo nie je zaradené do kategórie detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Ukazuje sa totiž, že aj ten najlepší žiak môže mať niekedy obdobie, kedy učivu nie veľmi rozumie, je nesústredený, alebo je opakovane chorý a veľa látky vymešká. Ani v takýchto prípadoch nie sú učitelia zvyknutí deťom pomáhať. Často ani netušia, čo je príčinou toho, že žiak v učení poľaví. Na to, aby ho dokázali „potiahnuť“, potrebujú oveľa viac komunikovať – so žiakom samotným, s rodinou, ale aj medzi sebou.
Prvé výstupy z kampane predstavíme 25. novembra 2014 v Bratislave. Už teraz však vieme povedať, čo je jedným z leitmotívov, ktoré sa v predstavách ľudí často opakujú. Deťom svojich detí v budúcnosti prajú, aby boli Slovensku školy, ktoré sa budú vedieť prispôsobovať potrebám žiakov a nie školy, ktoré budú chcieť od žiakov, aby sa prispôsobili ich obmedzeným možnostiam.
Autorka je analytička a editorka portálu noveskolstvo.sk.
Článok bol pôvodne uverejnený v časopise Dobrá škola.
Dobrá škola
Nie som čarodejník, naozaj nie
30.6.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Pre niekoho peklo, pre niekoho raj
30.5.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Nepleťme tie peniaze do všetkého
3.4.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Korupcia? Pridajme hodinu čestnosti
8.3.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Pre iných bežné veci, pre nás sci-fi?
13.2.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Čísla hovoria jasne – svet nám uteká
4.1.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
13.12.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
7.11.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Peter Dráľ: Treba odmeňovať iba kvalitu
14.10.2016, Dobrá škola
10.10.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
20.9.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
15.6.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
18.5.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
20.4.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
14.3.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
8.2.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
11.1.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Neviem, či sme mohli byť ďalej
3.12.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Neviem ho definovať, ale spoznám ho
5.11.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Zuzana Zimenová: Nepotrebujeme ďalšiu reformu
9.10.2015, Lenka Kunová, Dobrá škola
Keď politici počúvajú, treba hovoriť
9.10.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Priveľa práva nás postupne zadusí
19.9.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Diskusie treba, aj keď nič neriešia
9.6.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
15.5.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
4.5.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
2.3.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
18.2.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Výroky účastníkov workshopov kampane Chceme vedieť viac
16.1.2015, Dobrá škola
Nie je nič dôležitejšie ako záujmy vlastnej strany
14.1.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Wikipédia vie čoraz viac, ľudia čoraz menej
30.11.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Čo sme sa dozvedeli v kampani Chceme vedieť viac
17.11.2014, Zuzana Zimenová, Dobrá škola
11.11.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
3.10.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Šiesty ročník, štvrtý minister
10.9.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Hodnoťte a plánujte, ale nie formálne
8.6.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Chrám, výťah, poisťovňa... A čo ďalej?
7.5.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Pozvánka na konferenciu: Cesty k dobrej škole
2.5.2014, Dobrá škola
Chutný zákusok s pár kamienkami
3.4.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Učiteľov musí byť vidieť a počuť
28.2.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Zmena je možná, no nádeje plané
4.2.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
23.1.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
29.11.2013, Zuzana Zimenová, Dobrá škola
27.11.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
30.10.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
8.10.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
2.9.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Po rokoch opäť v školskej lavici
3.6.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
13.5.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
8.5.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Anna Chlupíková: Dôverujem svojim učiteľom
23.4.2013, Dobrá škola
5.4.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Zemeguľa je vaša, držíme palce!
5.3.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
1.2.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Krátkozrakosť hraničiaca so slepotou
9.1.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola