Nie som čarodejník, naozaj nie
30.6.2017 | Vladimír Burjan | Dobrá škola
Keď narazíme na niečo absurdné, hovorievame, že nám nad tým „zostal rozum stáť“. U mňa je to však naopak: keď sa stretnem s niečím ťažko pochopiteľným, začne môj rozum horúčkovito pracovať a snažím sa prísť na to, ako je niečo také možné. Stalo sa mi to aj nedávno, keď som si prečítal jednu z pripomienok k Učiacemu sa Slovensku (UsS). Podľa jej autorky je „zloženie autorského kolektívu je nenáležité“, pričom tŕňom v jej oku som bol menovite ja. Uviedla a „zdokumentovala“ tri skutočnosti, ktoré ma údajne celkom diskvalifikujú pre členstvo v reformnom tíme. Za prvé to, že som zástupcom súkromného subjektu podnikajúceho v školstve. Za druhé to, že moje postoje sú údajne nekonzis-tentné. Autorka pripomienky si vygooglila, že v októbri 2015 som v jednej ankete denníku SME povedal niečo, čo je podľa nej v rozpore s tým, čo sa píše v UsS. Zlatý klinec však prišiel až v jej tretej výhrade voči mne, ktorú sformulovala takto: „Presun životných záujmov od matematiky k čarodejníctvu je takisto znamením diskvalifikujúcim na usmerňovanie vzdelávania národa“. Keď som si to prečítal, skutočne mi zostal na chvíľu rozum stáť. Moje záujmy sa vraj presunuli od matematiky k čarodejníctvu? Ako na to preboha prišla? Našťastie, ako správna vedkyňa (pracuje v jednom z ústavov SAV), uviedla citáciu. V júli 2015 ma spovedala Elena Akácsová z .týždňa vo svojej trochu humorne ladenej lifestylovej rubrike Cnosti a neresti. Tam som (okrem iného) o sebe povedal: „Zbieram tarotové karty. Vykladanie budúcnosti z kariet som vždy považoval za strašnú kravinu. Potom som si o tom niečo prečítal a pochopil, že karty sú podobne ako škvrny v Rorschachovom teste iba podnetom, spúšťačom projekcie myšlienok: vidím Vežu či Voz a keďže podvedome cítim, čo ma trápi, čoho sa bojím, zrazu tie karty získajú význam.“ Svoju pripomienku k UsS uzavrela pisateľka takto: „Zo svojej skúsenosti môžem povedať, že autor (rozumej V. B.) bol dobrým učiteľom matematiky. V súčasnosti však treba dávať pozor, aby sa popri slovenčine, matematike a ďalších predmetoch či namiesto nich nezaviedol do vyučovania okultné náuky. Navrhovaný materiál treba ako celok odmietnuť.“
Myslím, že by bola veľká škoda odmietnuť celé Učiace sa Slovensko len preto, že jeden z jeho autorov je údajne čarodejník. Keďže som písal iba malú časť materiálu, bolo by to voči ostatným piatim autorom – nečarodejníkom nefér.
A ako je to naozaj? Staré tarotové karty zbieram ako umelecky krásne artefakty, proste sa mi veľmi páčia. Nevykladám ich, neveštím budúcnosť, nečarujem. Fakt nie. Ale z tejto veselej príhody vyplýva aj celkom vážne poučenia: čokoľvek v dnešnej dobe verejne poviete, môže byť niekedy v budúcnosti prekrútené a použité proti vám. Google to istí.
Autor je riaditeľom spoločnosti EXAM testing a šéfredaktorom časopisu Dobrá škola.
Článok bol pôvodne uverejnený v časopise Dobrá škola.
Dobrá škola
Nie som čarodejník, naozaj nie
30.6.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Pre niekoho peklo, pre niekoho raj
30.5.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Nepleťme tie peniaze do všetkého
3.4.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Korupcia? Pridajme hodinu čestnosti
8.3.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Pre iných bežné veci, pre nás sci-fi?
13.2.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Čísla hovoria jasne – svet nám uteká
4.1.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
13.12.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
7.11.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Peter Dráľ: Treba odmeňovať iba kvalitu
14.10.2016, Dobrá škola
10.10.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
20.9.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
15.6.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
18.5.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
20.4.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
14.3.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
8.2.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
11.1.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Neviem, či sme mohli byť ďalej
3.12.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Neviem ho definovať, ale spoznám ho
5.11.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Zuzana Zimenová: Nepotrebujeme ďalšiu reformu
9.10.2015, Lenka Kunová, Dobrá škola
Keď politici počúvajú, treba hovoriť
9.10.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Priveľa práva nás postupne zadusí
19.9.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Diskusie treba, aj keď nič neriešia
9.6.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
15.5.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
4.5.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
2.3.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
18.2.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Výroky účastníkov workshopov kampane Chceme vedieť viac
16.1.2015, Dobrá škola
Nie je nič dôležitejšie ako záujmy vlastnej strany
14.1.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Wikipédia vie čoraz viac, ľudia čoraz menej
30.11.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Čo sme sa dozvedeli v kampani Chceme vedieť viac
17.11.2014, Zuzana Zimenová, Dobrá škola
11.11.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
3.10.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Šiesty ročník, štvrtý minister
10.9.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Hodnoťte a plánujte, ale nie formálne
8.6.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Chrám, výťah, poisťovňa... A čo ďalej?
7.5.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Pozvánka na konferenciu: Cesty k dobrej škole
2.5.2014, Dobrá škola
Chutný zákusok s pár kamienkami
3.4.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Učiteľov musí byť vidieť a počuť
28.2.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Zmena je možná, no nádeje plané
4.2.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
23.1.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
29.11.2013, Zuzana Zimenová, Dobrá škola
27.11.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
30.10.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
8.10.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
2.9.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Po rokoch opäť v školskej lavici
3.6.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
13.5.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
8.5.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Anna Chlupíková: Dôverujem svojim učiteľom
23.4.2013, Dobrá škola
5.4.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Zemeguľa je vaša, držíme palce!
5.3.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
1.2.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Krátkozrakosť hraničiaca so slepotou
9.1.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola