Natieranie na ružovo nepomôže

11.1.2016 | Vladimír Burjan | Dobrá škola

Zatĺkať, zatĺkať, zatĺkať! Tak znela legendárna rada psychológa Miroslava Plzáka neverným partnerom, ktorí chceli zachrániť svoje manželstvo. V uplynulých týždňoch som mal pocit, že podobnú stratégiu tu chce niekto používať aj na záchranu nášho školstva.


Iniciátori občianskej kampane A dosť! (medzi ktorých patrím aj ja) odštartovali svoje aktivity zve­rejnením deviatich alarmujúcich faktov o vzdelávaní na Slovensku (uverejnili sme ich v decembrovej DOBREJ ŠKOLE). Ide o nespochybniteľné dáta a štatistické údaje pochádzajúce zo spoľahlivých, verejne dostupných zdrojov.


Reakcia ministerstva na seba nenechala dlho čakať, bola však prinajmenšom zvláštna. V mojich, zjavne naivných predstavách by mal rozumný minister školstva reagovať asi takto: „Áno, sú to veľmi znepokojujúce údaje. Vieme o nich a veľmi nás trápia. Aj preto chystáme viaceré opatrenia na zlepšenie stavu. Ak niekto má ďalšie návrhy, ako tieto problémy riešiť, sem s nimi.“ Realita bola prozaickejšia: aktivisti boli obvinení, že si zámerne vyberajú negatívne fakty, aby strašili a ukazovali školstvo v horšom stave, než v skutočnosti je.


Faktom je, že ak má akákoľvek kampaň burcovať a aktivizovať občanov a politikov, nemôže byť založená na výpočte pozitív. Pritom aktivistami zverejnené fakty sú natoľko závažné, že aj keby všetky ostatné parametre nášho školstva boli v poriadku, stále by indikovali vážny stav. A od vlády by sme mali právom očakávať jeho priznanie a riešenie. Ministerstvo však zvolilo inú stratégiu: poverilo svoj tlačový odbor a analytikov (mimochodom, kvalitných) nezávideniahodnou úlohou: ihneď pustiť do médií nejaké pozitívne protifakty a protištatistiky, aby bol mediálny obraz nášho školstva vyváženejší. Vyznelo to však podobne, ako keby Volkswagen v reakcii na škandál s falšovaním emisií spustil reklamnú kampaň zdôrazňujúcu, že ponúka vozidlá v najširšej palete farieb. Čo však bolo ešte horšie: viaceré protištatistiky boli účelovo prispôsobené, aby vyznievali pozitívne. Namiesto celkových výdavkov do vzdelávania sa uvádzali verejné výdavky, namiesto priemerných miezd všetkých pedagogických zamestnancov sa počítali iba priemerné mzdy vybraných skupín učiteľov a pod.


Neviem, možno minister naozaj musí za každú cenu hájiť svoju kožu, kožu ministerstva či kožu svojej strany. Ibaže my potrebujeme vedenie rezortu, ktorému nepôjde o imidž školstva, ale o jeho skutočnú kvalitu. Natieranie na ružovo nám nepomôže a nikam nás neposunie.


Autor je riaditeľom spoločnosti EXAM testing a šéfredaktorom časopisu Dobrá škola.

Článok bol pôvodne uverejnený v časopise Dobrá škola.

Dobrá škola

Nie som čarodejník, naozaj nie

Pre niekoho peklo, pre niekoho raj

Nepleťme tie peniaze do všetkého

Korupcia? Pridajme hodinu čestnosti

Pre iných bežné veci, pre nás sci-fi?

Čísla hovoria jasne – svet nám uteká

Nie je za čím banovať

Únava z blúdenia

Peter Dráľ: Treba odmeňovať iba kvalitu

Ako sa píše vízia

Radšej pomalšie, ale správne

Prečo som to urobil

Zakladám start-up

Môže za to škola?

Máme byť radi, keď OECD radí?

Vládnutie podľa PR-manuálov

Natieranie na ružovo nepomôže

Neviem, či sme mohli byť ďalej

Neviem ho definovať, ale spoznám ho

Zuzana Zimenová: Nepotrebujeme ďalšiu reformu

Keď politici počúvajú, treba hovoriť

Priveľa práva nás postupne zadusí

Diskusie treba, aj keď nič neriešia

Systém alebo panáčikovia?

Omnia sponte fluant...

Daň z pridanej slobody

Nie sme škodliví natierači

Výroky účastníkov workshopov kampane Chceme vedieť viac

Nie je nič dôležitejšie ako záujmy vlastnej strany

Wikipédia vie čoraz viac, ľudia čoraz menej

Čo sme sa dozvedeli v kampani Chceme vedieť viac

Moja revolúcia

O nemocniciach a školách

Šiesty ročník, štvrtý minister

Hodnoťte a plánujte, ale nie formálne

Chrám, výťah, poisťovňa... A čo ďalej?

Pozvánka na konferenciu: Cesty k dobrej škole

Chutný zákusok s pár kamienkami

Učiteľov musí byť vidieť a počuť

Človeče, zapoj sa!

Zmena je možná, no nádeje plané

Neo-PISA-teľná povrchnosť

Deťom chýba pomocná ruka

Stále niečo nové

Stretol som skutočného guru

Merajme, ale s mierou

O kamienkoch a knihách

Po rokoch opäť v školskej lavici

V Testovaní 9 sa podvádza!

Oceňujeme, že ste nás ocenili

Anna Chlupíková: Dôverujem svojim učiteľom

Ignorovať najlepších je hlúpe

Zemeguľa je vaša, držíme palce!

Čo z toho vyplýva pre školu?

Krátkozrakosť hraničiaca so slepotou

Nové školstvo a Dobrá škola