Omnia sponte fluant...

4.5.2015 | Vladimír Burjan | Dobrá škola

Hoci píšem tieto riadky na Deň učiteľov, dovolím si nepridať sa ku všetkým tým politikom, novinárom, blogerom a ďalším, ktorí každý rok o tomto čase začnú v dojemnej zhode chŕliť ošúchané frázy o tom, akí sú učitelia dôležití a nedocenení.


Poburuje ma totiž plytkosť a neúprimnosť väčšiny týchto rečí. Ak niekto chce, aby som uveril v úprimnosť jeho obdivu k učiteľom, nech ho prejaví v máji alebo v októb­ri. A čo sa týka vlády, politikov a kapitánov nášho rezortu, tým by som chcel odkázať, že existuje 1 000 spôsobov, akými by bolo potrebné počas celého roka prejavovať učiteľom skutočnú dôveru, podporu a úctu. Zopár medailí, čestných uznaní, prijatí, okrúhly stôl, mediálne pokrytá návšteva školy či prejav v hlavnom vysielacom čase ich v žiadnom prípade nenahradia.


Žiaľ, formálnosť a povrchnosť sa neprejavujú iba vo vzťahu spoločnosti k učiteľskému stavu, ale občas aj medzi učiteľmi samotnými. Osobitne ma mrzí, že sa to týka aj Komenského, pretože môj vzťah a obdiv k nemu je hlboký a úprimný (povedal som mu to aj osobne, keď som stál nad jeho hrobom v holandskom Naar­dene).


Máme veľa škôl nesúcich čestný názov J. A. Komenského, desiatky škôl sídlia na Komenského ulici a v každej druhej nás víta Komenského busta alebo aspoň jeho pár notoricky známych citátov na zažltnutých nástenkách. Tým to však končí. Vlastne nie, ešte sa vie, že napísal nejaký Orbis pictus (hoci málokto tuší, čo to bolo) a že propagoval scholu ludus. Význam tohto sloganu síce poznajú všetci, žiaľ, celkom nesprávne. Neznamená totiž škola hrou, ale škola divadelnou hrou. Pochádza zo spisu propagujúceho nácvik divadelných hier so žiakmi a s učením „hravou formou“ nemá nič spoločné.


Naši učitelia si, žiaľ, myslia, že ak aj nejaký pánko náhodou pred 400 rokmi povedal niečo múdre o vzdelávaní, dnes už to musí byť zastarané, nemoderné, prekonané, proste „out“. Keby sa však začítali do niektorého z Komenského didaktických spisov, možno by s prekvapením zistili, že mnohé jeho myšlienky sú aj dnes dokonale „in“, ibaže naša škola ich (na škodu detí) ignoruje či priamo popiera.


Ako príklad môže poslúžiť Komenského životné krédo, ktoré mal aj vo svojom ex libris: Omnia sponte fluant absit violentia rebus – Nech všetko samovoľne plynie bez násilenstva vecí. Keby sme chceli počúvať Komenského múdre rady, mali by sme budovať školy, v ktorých všetko prebieha prirodzene a spontánne, bez prikazovania a donucovania. Robíme to?


Autor je riaditeľom spoločnosti EXAM testing a šéfredaktorom časopisu Dobrá škola.

Článok bol pôvodne uverejnený v časopise Dobrá škola.

Dobrá škola

Nie som čarodejník, naozaj nie

Pre niekoho peklo, pre niekoho raj

Nepleťme tie peniaze do všetkého

Korupcia? Pridajme hodinu čestnosti

Pre iných bežné veci, pre nás sci-fi?

Čísla hovoria jasne – svet nám uteká

Nie je za čím banovať

Únava z blúdenia

Peter Dráľ: Treba odmeňovať iba kvalitu

Ako sa píše vízia

Radšej pomalšie, ale správne

Prečo som to urobil

Zakladám start-up

Môže za to škola?

Máme byť radi, keď OECD radí?

Vládnutie podľa PR-manuálov

Natieranie na ružovo nepomôže

Neviem, či sme mohli byť ďalej

Neviem ho definovať, ale spoznám ho

Zuzana Zimenová: Nepotrebujeme ďalšiu reformu

Keď politici počúvajú, treba hovoriť

Priveľa práva nás postupne zadusí

Diskusie treba, aj keď nič neriešia

Systém alebo panáčikovia?

Omnia sponte fluant...

Daň z pridanej slobody

Nie sme škodliví natierači

Výroky účastníkov workshopov kampane Chceme vedieť viac

Nie je nič dôležitejšie ako záujmy vlastnej strany

Wikipédia vie čoraz viac, ľudia čoraz menej

Čo sme sa dozvedeli v kampani Chceme vedieť viac

Moja revolúcia

O nemocniciach a školách

Šiesty ročník, štvrtý minister

Hodnoťte a plánujte, ale nie formálne

Chrám, výťah, poisťovňa... A čo ďalej?

Pozvánka na konferenciu: Cesty k dobrej škole

Chutný zákusok s pár kamienkami

Učiteľov musí byť vidieť a počuť

Človeče, zapoj sa!

Zmena je možná, no nádeje plané

Neo-PISA-teľná povrchnosť

Deťom chýba pomocná ruka

Stále niečo nové

Stretol som skutočného guru

Merajme, ale s mierou

O kamienkoch a knihách

Po rokoch opäť v školskej lavici

V Testovaní 9 sa podvádza!

Oceňujeme, že ste nás ocenili

Anna Chlupíková: Dôverujem svojim učiteľom

Ignorovať najlepších je hlúpe

Zemeguľa je vaša, držíme palce!

Čo z toho vyplýva pre školu?

Krátkozrakosť hraničiaca so slepotou

Nové školstvo a Dobrá škola