Šiesty ročník, štvrtý minister

9.9.2014 | Vladimír Burjan | Dobrá škola

Občas vyvolávam na tvárach známych podozrivé pohľady, keď sa koncom leta sťažujem, že „teraz, začiatkom roka mám vždy veľa práce.“ Hoci už sám dlho neučím, stále počítam a plánujem svoj život na školské roky. Aj preto má septembrové vydanie DOBREJ ŠKOLY číslo 1. A hoci je to takmer neuveriteľné, toto je už naša šiesta jednotka. Našťastie je stále o čom písať. Spoznávame ďalších a ďalších skvelých učiteľov, dobré školy, zaujímavé projekty.


Výdatným zdrojom inšpirácie bola aj naša prvá konferencia Cesty k dobrej škole, ktorú sme zorganizovali koncom mája. Podľa reakcií väčšiny z jej 180 účastníkov bola veľkým úspechom, aj preto sa k nej plánujeme v časopise občas vrátiť. Hneď v tomto čísle nájdete názory účastníkov na to, kedy je škola dobrá (viď Naša anketa). Na strane 20 si zasa môžete prečítať vybrané myšlienky z vystúpení rečníkov. Vizuálnym symbolom Ciest boli vtáky, ktoré sme použili na titulke tohto čísla. Symbolizujú voľnosť, slobodu, rozlet a pohľad z výšky (nadhľad). To všetko sú veci, ktoré naše školstvo potrebuje ako soľ. Žiaľ, za ministra Čaploviča to boli prudko nedostatkové komodity. Čím sa dostávame k najvý­znam­nej­šej udalosti prázdnin.


Začiatkom júla sa Dušan Čaplovič rozhodol, že už nechce byť ministrom školstva, pretože sa „chce venovať svo­jim veciam“. Keď už pristúpil na trápnu hru o „vlastnom rozhodnutí“, aspoň si mohol vymyslieť lepší dôvod. Ako si ho bude pedagogická a rodičovská verejnosť pamätať? Ako ministra príkazov, zákazov, regulovania a miestami absurdného sociál­neho inžinierstva. Ako človeka, ktorý nerozumel súčasnému svetu a neustále chcel školstvo vracať o desaťročia späť do bájnych čias filmov pre pamätníkov, kedy údajne fungovalo a bolo kvalitné. Ako ľahkú korisť priemyselných lobistických skupín, ktoré si s ním (a so školstvom) robili, čo potrebovali, bez ohľadu na skutočné potreby žiakov a spoločnosti. A tiež ako pravý opak svojho predchodcu: zatiaľ čo Eugen Jurzyca trpel paralýzou z analýzy, Dušan Čaplovič takmer denne prekvapoval verejnosť vyhláseniami, nápadmi a činmi, ktorým evidentne žiadna hlbšia analýza nepredchádzala. Pre toto všetko je nástup Petra Pellegriniho mierne pozitívnou správou. Niektoré svoje plány poodkryl aj v rozhovore pre DOBRÚ ŠKOLU (str. 8 – 10).


Príjemné čítanie a veľa úspechov v novom (školskom) roku!


Autor je riaditeľom spoločnosti EXAM testing a šéfredaktorom časopisu Dobrá škola.

Článok bol pôvodne uverejnený v časopise Dobrá škola.

Dobrá škola

Nie som čarodejník, naozaj nie

Pre niekoho peklo, pre niekoho raj

Nepleťme tie peniaze do všetkého

Korupcia? Pridajme hodinu čestnosti

Pre iných bežné veci, pre nás sci-fi?

Čísla hovoria jasne – svet nám uteká

Nie je za čím banovať

Únava z blúdenia

Peter Dráľ: Treba odmeňovať iba kvalitu

Ako sa píše vízia

Radšej pomalšie, ale správne

Prečo som to urobil

Zakladám start-up

Môže za to škola?

Máme byť radi, keď OECD radí?

Vládnutie podľa PR-manuálov

Natieranie na ružovo nepomôže

Neviem, či sme mohli byť ďalej

Neviem ho definovať, ale spoznám ho

Zuzana Zimenová: Nepotrebujeme ďalšiu reformu

Keď politici počúvajú, treba hovoriť

Priveľa práva nás postupne zadusí

Diskusie treba, aj keď nič neriešia

Systém alebo panáčikovia?

Omnia sponte fluant...

Daň z pridanej slobody

Nie sme škodliví natierači

Výroky účastníkov workshopov kampane Chceme vedieť viac

Nie je nič dôležitejšie ako záujmy vlastnej strany

Wikipédia vie čoraz viac, ľudia čoraz menej

Čo sme sa dozvedeli v kampani Chceme vedieť viac

Moja revolúcia

O nemocniciach a školách

Šiesty ročník, štvrtý minister

Hodnoťte a plánujte, ale nie formálne

Chrám, výťah, poisťovňa... A čo ďalej?

Pozvánka na konferenciu: Cesty k dobrej škole

Chutný zákusok s pár kamienkami

Učiteľov musí byť vidieť a počuť

Človeče, zapoj sa!

Zmena je možná, no nádeje plané

Neo-PISA-teľná povrchnosť

Deťom chýba pomocná ruka

Stále niečo nové

Stretol som skutočného guru

Merajme, ale s mierou

O kamienkoch a knihách

Po rokoch opäť v školskej lavici

V Testovaní 9 sa podvádza!

Oceňujeme, že ste nás ocenili

Anna Chlupíková: Dôverujem svojim učiteľom

Ignorovať najlepších je hlúpe

Zemeguľa je vaša, držíme palce!

Čo z toho vyplýva pre školu?

Krátkozrakosť hraničiaca so slepotou

Nové školstvo a Dobrá škola