Chrám, výťah, poisťovňa... A čo ďalej?

7.5.2014 | Vladimír Burjan | Dobrá škola

Západná spoločnosť prechádza mnohými zásadnými premenami, ktoré majú vplyv aj na to, ako vnímame zmysel školy a vzdelávania. Zaujímavo tieto zmeny popisujú Jan Keller a Lubor Tvrdý vo svojej knihe Vzdelanostná společnost? Chrám, výtah a pojišťovna. Pripomínajú, že kedysi boli školy v očiach verejnosti chrámom múdrosti a vzdelanosti. K ne­mnohým absolventom gymnázií a univerzít vzhliadal zvyšok spoločnosti s veľkou úctou. Neskôr začala spoločnosť vnímať vzdelanie pragmatickejšie – videla v ňom spoľahlivý výťah, ktorý majiteľov maturitného vysvedčenia či vysokoškolského diplomu vyvážal na horné poschodia spoločnosti s dobre platenými pozíciami v štátnej správe a súkromnom sektore. Ani túto funkciu si však vzdelanie nedokázalo dlhodobo udržať. Záujemcov o zve­zenie výťahom bolo totiž čoraz viac a miest hore príliš málo.


V dnešnej dobe už podľa Kellera a Tvrdého školy poskytujú iba akési poistenie proti nezamestnanosti. Stále totiž ešte platí, že človek s vyšším vzdelaním má väčšie šance nájsť si prácu než človek s nižším vzdelaním alebo bez vzdelania. Otázkou je, ako dlho bude vzdelanie aspoň poistkou proti nezamestnanosti. Zástupy amerických taxikárov s titulom PhD niečo naznačujú... Čo ak v globalizovanom svete nedokáže nič ochrániť naše ekonomiky pred konkurenciou lacných výrobkov z iných častí sveta? Čo ak bude vzdelanie mnohým dokonca na obtiaž, pretože bude zbytočne zvyšovať ich cenu na pracovnom trhu? Napokon, už dnes končia mnohé prijímacie pohovory zamietavým verdiktom „overqua­lified“.


Výziev, ktorým bude musieť škola čeliť v blízkej budúcnosti, je však viac. Priamo pred očami sa nám totiž mení obsah takých pojmov ako kvalifikácia, profesia, zamestnanie, pracovný pomer... Sociológovia predpovedajú, že dnešný tínedžer vystrieda počas svojho produktívneho života viac ako 10 profesií, z ktorých mnohé dnes ešte neexistujú. Bude bežná práca z domu, na diaľku, bez pevnej pracovnej doby, bez pevných pracovných zmlúv, v ad hoc zostavených medziodborových tímoch a pre viacero subjektov súbežne, pričom tie budú možno z rôznych kútov sveta. Najšikovnejší mladí ľudia vnímajú, že škola tieto zásadné zmeny nereflektuje, vďaka čomu sa pre ich budúci život stáva irelevantnou. Aj preto možno nikdy nebolo také ťažké byť učiteľom ako dnes.


Autor je riaditeľom spoločnosti EXAM testing a šéfredaktorom časopisu Dobrá škola.

Článok bol pôvodne uverejnený v časopise Dobrá škola.

Dobrá škola

Nie som čarodejník, naozaj nie

Pre niekoho peklo, pre niekoho raj

Nepleťme tie peniaze do všetkého

Korupcia? Pridajme hodinu čestnosti

Pre iných bežné veci, pre nás sci-fi?

Čísla hovoria jasne – svet nám uteká

Nie je za čím banovať

Únava z blúdenia

Peter Dráľ: Treba odmeňovať iba kvalitu

Ako sa píše vízia

Radšej pomalšie, ale správne

Prečo som to urobil

Zakladám start-up

Môže za to škola?

Máme byť radi, keď OECD radí?

Vládnutie podľa PR-manuálov

Natieranie na ružovo nepomôže

Neviem, či sme mohli byť ďalej

Neviem ho definovať, ale spoznám ho

Zuzana Zimenová: Nepotrebujeme ďalšiu reformu

Keď politici počúvajú, treba hovoriť

Priveľa práva nás postupne zadusí

Diskusie treba, aj keď nič neriešia

Systém alebo panáčikovia?

Omnia sponte fluant...

Daň z pridanej slobody

Nie sme škodliví natierači

Výroky účastníkov workshopov kampane Chceme vedieť viac

Nie je nič dôležitejšie ako záujmy vlastnej strany

Wikipédia vie čoraz viac, ľudia čoraz menej

Čo sme sa dozvedeli v kampani Chceme vedieť viac

Moja revolúcia

O nemocniciach a školách

Šiesty ročník, štvrtý minister

Hodnoťte a plánujte, ale nie formálne

Chrám, výťah, poisťovňa... A čo ďalej?

Pozvánka na konferenciu: Cesty k dobrej škole

Chutný zákusok s pár kamienkami

Učiteľov musí byť vidieť a počuť

Človeče, zapoj sa!

Zmena je možná, no nádeje plané

Neo-PISA-teľná povrchnosť

Deťom chýba pomocná ruka

Stále niečo nové

Stretol som skutočného guru

Merajme, ale s mierou

O kamienkoch a knihách

Po rokoch opäť v školskej lavici

V Testovaní 9 sa podvádza!

Oceňujeme, že ste nás ocenili

Anna Chlupíková: Dôverujem svojim učiteľom

Ignorovať najlepších je hlúpe

Zemeguľa je vaša, držíme palce!

Čo z toho vyplýva pre školu?

Krátkozrakosť hraničiaca so slepotou

Nové školstvo a Dobrá škola