Nie je za čím banovať

13.12.2016 | Vladimír Burjan | Dobrá škola

Prie­skumná agentúra Focus zorganizovala v septembri pre organizáciu MESA 10 prie­skum názorov verejnosti na slovenské školstvo. Okrem iného sa ukázalo, že až 63 % ľudí si myslí, že socialistické školstvo bolo lepšie ako to súčasné. Neprekvapilo ma to, pretože sa sám s podobným názorom často stretávam, a to aj medzi učiteľmi. Napodiv aj medzi tými mladšími, ktorí mohli na vlastnej koži zažiť nanajvýš ak socialistickú škôlku.



Keďže som v socializme 18 rokov študoval a 5,5 roka vyučoval, vedel by som poslúžiť mnohými konkrétnymi príkladmi negatív, ktoré by sme dnes v školách niesli len veľmi ťažko. Iste, platy učiteľov boli relatívne dobré, keďže všetci vysokoškolsky vzdelaní ľudia mali rovnaký nástupný plat. Akurát si za tie peniaze často nemohli kúpiť ani banány či toaletný papier. Iste, v školách bola oveľa väčšia disciplína. Akurát, že to bolo dané všeobecným strachom zo špicľovania, odpočúvania a vyhadzovania zo štúdia. Iste, odborné školstvo bolo štedrejšie financova­né. Akurát, že väčšinu učňov čakal neskôr život v špinavých fabrikách, kde v hrozných podmienkach vyrábali nepredajné šmejdy. Iste, gymnáziá a vysoké školy mali vtedy vyššiu úroveň ako dnes. Akurát, že na gymnáziá smelo ísť iba cca 15 % populácie a na vysoké školy iba asi 5 % populácie. Bola to teda kvalita pre úzku elitu (s dobrým kádrovým profilom).


Ak nemáte radi dojmy a potrpíte si na fakty, skúsme to inak. Na webe istej bratislavskej školy sa môžete dočítať: „Brány jednej z najstarších výchovno-vzdelávacích ustanovizní v Petržalke sa otvorili v septembri 1979. V prvom roku jej existencie ju navštevovalo 990 žiakov v 30-tich triedach. Nová škola „praskala vo švíkoch“ v školskom roku 1986/87, keď sa v nej učilo 1624 žiakov v 44 triedach.“ Priemerná veľkosť triedy bola teda 36,9 žiaka. A dodajme, že išlo o 25-triednu budovu, takže sa vyučovalo v dvoch zmenách. Za týmto nám má byť smutno? Pre porovnanie: dnes je priemerná veľ­kosť triedy na ZŠ iba 18,7 žiaka.


Objektívnych dát umožňujúcich porovnávanie je málo. Socialistické školské systémy sa totiž nezúčastňo­vali na medzinárodných komparatívnych testovaniach žiakov, hoci tie existovali už od 60-tych rokov. Strach z konfrontácie bol veľký. Prečo asi?


Autor je riaditeľom spoločnosti EXAM testing a šéfredaktorom časopisu Dobrá škola.

Článok bol pôvodne uverejnený v časopise Dobrá škola.

Dobrá škola

Nie som čarodejník, naozaj nie

Pre niekoho peklo, pre niekoho raj

Nepleťme tie peniaze do všetkého

Korupcia? Pridajme hodinu čestnosti

Pre iných bežné veci, pre nás sci-fi?

Čísla hovoria jasne – svet nám uteká

Nie je za čím banovať

Únava z blúdenia

Peter Dráľ: Treba odmeňovať iba kvalitu

Ako sa píše vízia

Radšej pomalšie, ale správne

Prečo som to urobil

Zakladám start-up

Môže za to škola?

Máme byť radi, keď OECD radí?

Vládnutie podľa PR-manuálov

Natieranie na ružovo nepomôže

Neviem, či sme mohli byť ďalej

Neviem ho definovať, ale spoznám ho

Zuzana Zimenová: Nepotrebujeme ďalšiu reformu

Keď politici počúvajú, treba hovoriť

Priveľa práva nás postupne zadusí

Diskusie treba, aj keď nič neriešia

Systém alebo panáčikovia?

Omnia sponte fluant...

Daň z pridanej slobody

Nie sme škodliví natierači

Výroky účastníkov workshopov kampane Chceme vedieť viac

Nie je nič dôležitejšie ako záujmy vlastnej strany

Wikipédia vie čoraz viac, ľudia čoraz menej

Čo sme sa dozvedeli v kampani Chceme vedieť viac

Moja revolúcia

O nemocniciach a školách

Šiesty ročník, štvrtý minister

Hodnoťte a plánujte, ale nie formálne

Chrám, výťah, poisťovňa... A čo ďalej?

Pozvánka na konferenciu: Cesty k dobrej škole

Chutný zákusok s pár kamienkami

Učiteľov musí byť vidieť a počuť

Človeče, zapoj sa!

Zmena je možná, no nádeje plané

Neo-PISA-teľná povrchnosť

Deťom chýba pomocná ruka

Stále niečo nové

Stretol som skutočného guru

Merajme, ale s mierou

O kamienkoch a knihách

Po rokoch opäť v školskej lavici

V Testovaní 9 sa podvádza!

Oceňujeme, že ste nás ocenili

Anna Chlupíková: Dôverujem svojim učiteľom

Ignorovať najlepších je hlúpe

Zemeguľa je vaša, držíme palce!

Čo z toho vyplýva pre školu?

Krátkozrakosť hraničiaca so slepotou

Nové školstvo a Dobrá škola