Systém alebo panáčikovia?
15.5.2015 | Vladimír Burjan | Dobrá škola
So skupinou priateľov sme si povedali, že sa pokúsime spísať naše predstavy o tom, kam by sa malo uberať slovenské školstvo v nasledujúcich rokoch.
Uvedomujeme si, že takých dokumentov už tu bolo viacero a že žiadny z nich veľa vody nenamútil. Nakoniec však zvíťazil názor, že ak od politikov chceme, aby robili to, čo považujeme za rozumné, musíme byť ochotní to aspoň dať na papier. Tak sa trápime.
Zaujímavou súčasťou tejto práce sú stretnutia, na ktorých diskutujeme o problémoch, ku ktorým sa v dokumente chceme vyjadriť. Je zaujímavé, že takmer pri každej diskusii skôr či neskôr narazíme na nejakú takpovediac filozofickú otázku, v ktorej sa nezhodneme a prítomní sa rozdelia na dve skupiny s opačnými názormi. A to sa všetci školstvu dlhodobo venujeme a navyše sme v otázkach vzdelávania „podobnej krvnej skupiny“.
Napriek tomu je všeobecný konsenzus skôr výnimkou ako pravidlom. Formulovať všeobecne akceptované koncepcie je dnes naozaj ťažké. Dovoľte aspoň jeden konkrétny príklad.
Jedna z diskusií sa týkala financovania regionálneho školstva a zriaďovateľov škôl. Počas nej sa ukázalo, že máme v tíme dve skupiny ľudí. Prvú tvoria ľudia, ktorí veria v silu systémov. Prvoradé podľa nich je, aby bol systém správne nastavený.
Ak sa v praxi deje niečo nežiaduce či zlé, je to primárne chybou systému. Ten svojou nedokonalosťou umožnil, aby „konkrétni panáčikovia“, ktorí systém obývajú a uvádzajú do praxe, našli spôsob, ako ho obchádzať. Preto treba systém upraviť tak, aby od podobného správania odrádzal alebo ho vôbec neumožňoval. Dobrý systém je taký robustný, že aj pri obsadení nesprávnymi „panáčikmi“ funguje v zásade správne.
Druhú stranu diskusie tvorili ľudia, ktorí, naopak, za rozhodujúcich považujú tých panáčikov. Na systéme podľa nich až tak nezáleží, pretože vždy sú to konkrétni ľudia, ktorí ho napĺňajú obsahom. Ak sú títo ľudia kvalitní, bude aj systém dobre fungovať. Ak sú „panáčikovia“ zlí, ani najdokonalejší systém nepovedie k dobrým výsledkom.
Preto netreba strácať čas s navrhovaním, implementovaním a zdokonaľovaním systémov, ale všetku energiu venovať výberu tých správnych panáčikov a práci s nimi.
Nakoniec sme dospeli k záveru, že momentálne máme na Slovensku zlý školský systém, v ktorom je veľa nesprávnych panáčikov. Časť z nás navrhovala sústrediť sa na zmenu systému a druhá na výmenu či kultiváciu panáčikov. Na čo by ste sa zamerali vy?
Autor je riaditeľom spoločnosti EXAM testing a šéfredaktorom časopisu Dobrá škola.
Článok bol pôvodne uverejnený v časopise Dobrá škola.
Dobrá škola
Nie som čarodejník, naozaj nie
30.6.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Pre niekoho peklo, pre niekoho raj
30.5.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Nepleťme tie peniaze do všetkého
3.4.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Korupcia? Pridajme hodinu čestnosti
8.3.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Pre iných bežné veci, pre nás sci-fi?
13.2.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Čísla hovoria jasne – svet nám uteká
4.1.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
13.12.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
7.11.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Peter Dráľ: Treba odmeňovať iba kvalitu
14.10.2016, Dobrá škola
10.10.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
20.9.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
15.6.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
18.5.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
20.4.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
14.3.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
8.2.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
11.1.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Neviem, či sme mohli byť ďalej
3.12.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Neviem ho definovať, ale spoznám ho
5.11.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Zuzana Zimenová: Nepotrebujeme ďalšiu reformu
9.10.2015, Lenka Kunová, Dobrá škola
Keď politici počúvajú, treba hovoriť
9.10.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Priveľa práva nás postupne zadusí
19.9.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Diskusie treba, aj keď nič neriešia
9.6.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
15.5.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
4.5.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
2.3.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
18.2.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Výroky účastníkov workshopov kampane Chceme vedieť viac
16.1.2015, Dobrá škola
Nie je nič dôležitejšie ako záujmy vlastnej strany
14.1.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Wikipédia vie čoraz viac, ľudia čoraz menej
30.11.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Čo sme sa dozvedeli v kampani Chceme vedieť viac
17.11.2014, Zuzana Zimenová, Dobrá škola
11.11.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
3.10.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Šiesty ročník, štvrtý minister
10.9.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Hodnoťte a plánujte, ale nie formálne
8.6.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Chrám, výťah, poisťovňa... A čo ďalej?
7.5.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Pozvánka na konferenciu: Cesty k dobrej škole
2.5.2014, Dobrá škola
Chutný zákusok s pár kamienkami
3.4.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Učiteľov musí byť vidieť a počuť
28.2.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Zmena je možná, no nádeje plané
4.2.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
23.1.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
29.11.2013, Zuzana Zimenová, Dobrá škola
27.11.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
30.10.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
8.10.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
2.9.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Po rokoch opäť v školskej lavici
3.6.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
13.5.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
8.5.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Anna Chlupíková: Dôverujem svojim učiteľom
23.4.2013, Dobrá škola
5.4.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Zemeguľa je vaša, držíme palce!
5.3.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
1.2.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Krátkozrakosť hraničiaca so slepotou
9.1.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola