Kampaň Chceme vedieť viac: O budúcnosti vzdelávania na slovensku

Korupcia? Pridajme hodinu čestnosti

8.3.2017 | Vladimír Burjan | Dobrá škola

V apríli 2016 som tu uvažoval o tom, do akej miery môže za prekvapujúce výsledky volieb nedobrý stav nášho školstva. Po necelom roku sa táto téma v miernej obmene stala opäť aktuálnou. Bezprostredným podnetom bolo rozhodnutie ministerstva školstva pridať hodinu dejepisu vo vyšších ročníkoch ZŠ, a to s odôvodnením, že ide o opatrenie proti narastajúcemu extrémizmu v spoločnosti. Posun je len v tom, že ak bola pred rokom škola vnímaná ako spoluvinník istých nežiaducich spoločenských javov, dnes v nej chceme vidieť možný liek proti nim.


V tomto čísle nájdete dva výborné texty venované extrémizmu a pridanej hodine dejepisu. K múdrym slovám profesora Mistríka a Mariána Kičinka netreba veľa dodávať, preto iba stručne: rovnako ako oni považujem pridanie hodiny dejepisu za formálny a neúčinný krok. Dejepis mám veľmi rád a vôbec mi neprekáža, že mu bude v škole venovaných viac hodín. Prekáža mi, že to navrhla predmetová komisia pre dejepis, pretože tá sa má vyjadrovať k učivu predmetu, nie k jeho hodinovej dotácii. Prekáža mi motivácia tohto rozhodnutia – údajný boj proti nárastu extrémizmu. A prekáža mi, že sa od tej hodiny očakáva spoločenská zmena, ktorú nemôže priniesť.


Celá vec má však aj hlbší podtext. Prezrádza čosi o tom, ako sa pozeráme na školu, na jej zmysel a na jej schopnosť ovplyvňovať spoločnosť. Ak si odmyslíme ľudí, ktorí o týchto veciach nikdy hlbšie neuvažovali, tých niekoľko zvyšných možno rozdeliť na dve skupiny – pesimistov a optimistov. Pesimisti tvrdia, že škola je principiálne odsúdená byť iba zrkadlom spoločnosti so všetkými jej chybami a nedostatkami. Nedokáže sa ich zbaviť, kým sa ich nezbaví samotná spoločnosť. Podľa pesimistov nemôže existovať školstvo bez korupcie, ak je za bránami školy korupcia bežná. Nemôže fungovať škola založená na úcte k autoritám, ak v spoločnosti nik autority neuznáva. A nájdu sa aj pesimistickejší pesimisti, ktorí dokonca tvrdia, že škola skoro vždy zaostáva za spoločnosťou, pretože je konzervatívna a neflexibilná. Neodráža teda chyby a nedokonalosti dnešnej spoločnosti, ale tej včerajšej.


Našťastie je tu aj pár pedagogických optimistov, ktorí naopak veria v očistnú a obrodnú silu školy a výchovy. Práve vo vzdelávaní vidia mocný (ak nie jediný) spôsob, ako spoločnosť pozdvihnúť, prevychovať, zbaviť neduhov. Dnešná spoločnosť ničí životné prostredie, ale keď zavedieme do škôl environmentálnu výchovu, terajší žiaci sa v dospelosti budú k prírode správať inak. Dnešná spoločnosť je čoraz viac násilnícka a extrémistická, ale keď posilníme v školách dejepis, etickú výchovu a ďalšie predmety či témy, terajší žiaci sa v dospelosti budú k ostatným ľuďom správať inak.


A ako ste na tom vy? Ste vo vzťahu k obrodnej sile školy pesimisti alebo optimisti?


Autor je riaditeľom spoločnosti EXAM testing a šéfredaktorom časopisu Dobrá škola.

Článok bol pôvodne uverejnený v časopise Dobrá škola.

Diskusia k článku Korupcia? Pridajme hodinu čestnosti je zatiaľ bez príspevkov.


Ak sa chcete zapojit do diskusie k článkom, prosím, zaregistrujte sa.
Ak ste už na našom portáli registrovaný, prosím, prihláste sa.

Dobrá škola

Nepleťme tie peniaze do všetkého

Korupcia? Pridajme hodinu čestnosti

Pre iných bežné veci, pre nás sci-fi?

Čísla hovoria jasne – svet nám uteká

Nie je za čím banovať

Únava z blúdenia

Peter Dráľ: Treba odmeňovať iba kvalitu

Ako sa píše vízia

Radšej pomalšie, ale správne

Prečo som to urobil

Zakladám start-up

Môže za to škola?

Máme byť radi, keď OECD radí?

Vládnutie podľa PR-manuálov

Natieranie na ružovo nepomôže

Neviem, či sme mohli byť ďalej

Neviem ho definovať, ale spoznám ho

Zuzana Zimenová: Nepotrebujeme ďalšiu reformu

Keď politici počúvajú, treba hovoriť

Priveľa práva nás postupne zadusí

Diskusie treba, aj keď nič neriešia

Systém alebo panáčikovia?

Omnia sponte fluant...

Daň z pridanej slobody

Nie sme škodliví natierači

Výroky účastníkov workshopov kampane Chceme vedieť viac

Nie je nič dôležitejšie ako záujmy vlastnej strany

Wikipédia vie čoraz viac, ľudia čoraz menej

Čo sme sa dozvedeli v kampani Chceme vedieť viac

Moja revolúcia

O nemocniciach a školách

Šiesty ročník, štvrtý minister

Hodnoťte a plánujte, ale nie formálne

Chrám, výťah, poisťovňa... A čo ďalej?

Pozvánka na konferenciu: Cesty k dobrej škole

Chutný zákusok s pár kamienkami

Učiteľov musí byť vidieť a počuť

Človeče, zapoj sa!

Zmena je možná, no nádeje plané

Neo-PISA-teľná povrchnosť

Deťom chýba pomocná ruka

Stále niečo nové

Stretol som skutočného guru

Merajme, ale s mierou

O kamienkoch a knihách

Po rokoch opäť v školskej lavici

V Testovaní 9 sa podvádza!

Oceňujeme, že ste nás ocenili

Anna Chlupíková: Dôverujem svojim učiteľom

Ignorovať najlepších je hlúpe

Zemeguľa je vaša, držíme palce!

Čo z toho vyplýva pre školu?

Krátkozrakosť hraničiaca so slepotou

Nové školstvo a Dobrá škola

Nie sme škodliví natierači