Neviem ho definovať, ale spoznám ho

[ 5.11.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola]

Sľúbil som Štefanovi Hríbovi, že občas niečo napíšem do .týždňa o školstve. Nedávno ma z redakcie oslovili s otázkou, či by som vedel „pojednať“ o téme dobrý učiteľ. V prvom momente som zajasal – aká skvelá téma! Učiteľ je alfou a omegou celého školstva a naším cieľom by mali byť školy plné dobrých učiteľov. Takže by sme mali vedieť povedať, čo robí učiteľa dobrým a podľa čoho vieme rozoznať dobrého učiteľa od slabého.


Tak som tú tému začal nosiť v hlave. Ibaže čím viac o tom premýšľam a čím viac poznámok mám vo svojom nápadníku (zošite, ktorý nosím všade so sebou), tým viac sa téma rozrastá a napodiv aj zahmlieva.


Rýchlo som si uvedomil, že tu nemáme do činenia s objektívnou kategóriou. S dobrými učiteľmi to bude podobné ako s dobrými hercami či dobrými spisovateľmi. Pri niektorých sa väčšina odborníkov zhodne, že sú naozaj dobrí. Pri iných sa väčšina odborníkov zhodne, že sú slabí. Ale v niektorých prípadoch sa hodnotenia môžu až prekvapujúco rozchádzať. Je to tak aj preto, že ľudia (kritici, diváci, čitatelia) sa od seba v mnohom odlišujú a čo sa páči jednému, nemusí vyhovovať druhému. To ale platí aj o žiakoch, preto niektorý učiteľ môže byť dobrý pre isté typy detí (napr. pre nadaných) a nevhodný pre iné (napr. pre slabších).


Skúsil som aj niečo iné. Spísal som si zoznam konkrétnych učiteľov, ktorých poznám a považujem za výborných. Plán bol jasný: pozriem sa na ten zoznam a uvidím, čo majú spoločné. Ibaže plán zlyhal. Spoločného majú pomerne málo a ide o všeobecné charakteristiky typu „má rád deti“, „práca ho baví“, „snaží sa pracovať na sebe a učiť sa stále nové veci“. A ďalej nasledovala veľká rozmanitosť osobností, temperamentov, pedagogických štýlov a prístupov. Jednoducho povedané: učiteľ môže byť dobrý mnohými rôznymi spôsobmi. Predstavte si začínajúceho filmára, ktorý by si povedal: vyberiem si 20 najlepších režisérov histórie, naštudujem si ich filmy a budem točiť ako oni. Je zrejmé, že tadiaľ cesta na červený koberec v Cannes nevedie.


Okrem toho si ani nemyslím, že by bolo rozumné presne definovať charakteristiky dobrého pedagóga a vyžadovať, aby všetci učitelia boli dobrí práve týmto jedným predpísaným spôsobom. Žiakom len prospeje, keď sa budú stretávať s rôznymi typmi (dobrých) učiteľov.


O pornografii sa hovorí, že ju nikto nevie definovať, ale každý ju spozná, keď ju vidí. Zdá sa, že s pojmom dobrý učiteľ to bude podobné, ak nie ešte zložitejšie.


Autor je riaditeľom spoločnosti EXAM testing a šéfredaktorom časopisu Dobrá škola.

Článok bol pôvodne uverejnený v časopise Dobrá škola.