Systém alebo panáčikovia?

[ 15.5.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola]

So skupinou priateľov sme si povedali, že sa pokúsime spísať naše predstavy o tom, kam by sa malo uberať slovenské školstvo v nasledujúcich rokoch.


Uvedomujeme si, že takých dokumentov už tu bolo viacero a že žiadny z nich veľa vody nenamútil. Nakoniec však zvíťazil názor, že ak od politikov chceme, aby robili to, čo považujeme za rozumné, musíme byť ochotní to aspoň dať na papier. Tak sa trápime.


Zaujímavou súčasťou tejto práce sú stretnutia, na ktorých diskutujeme o problémoch, ku ktorým sa v dokumente chceme vyjadriť. Je zaujímavé, že tak­mer pri každej diskusii skôr či neskôr narazíme na nejakú takpovediac filozofickú otázku, v ktorej sa nezhodneme a prítomní sa rozdelia na dve skupiny s opačnými názormi. A to sa všetci školstvu dlhodobo venujeme a navyše sme v otázkach vzdelávania „podobnej krvnej skupiny“.


Napriek tomu je všeobecný konsenzus skôr výnimkou ako pravidlom. Formulovať všeobecne akceptované koncepcie je dnes naozaj ťažké. Dovoľte aspoň jeden konkrétny príklad.


Jedna z diskusií sa týkala financovania regionálneho školstva a zriaďovateľov škôl. Počas nej sa ukázalo, že máme v tíme dve skupiny ľudí. Prvú tvoria ľudia, ktorí veria v silu systémov. Prvoradé podľa nich je, aby bol systém správne nastavený.


Ak sa v praxi deje niečo nežiaduce či zlé, je to primárne chybou systému. Ten svojou nedokonalosťou umožnil, aby „konkrétni panáčikovia“, ktorí systém obývajú a uvádzajú do praxe, našli spôsob, ako ho obchádzať. Preto treba systém upraviť tak, aby od podobného správania odrádzal alebo ho vôbec neumožňoval. Dobrý systém je taký robustný, že aj pri obsadení nesprávnymi „panáčikmi“ funguje v zásade správne.


Druhú stranu diskusie tvorili ľudia, ktorí, naopak, za rozhodujúcich považujú tých panáčikov. Na systéme podľa nich až tak nezáleží, pretože vždy sú to konkrétni ľudia, ktorí ho napĺňajú obsahom. Ak sú títo ľudia kvalitní, bude aj systém dobre fungovať. Ak sú „panáčikovia“ zlí, ani najdokonalejší systém nepovedie k dobrým výsledkom.


Preto netreba strácať čas s navrhovaním, implementovaním a zdokonaľovaním systémov, ale všetku energiu venovať výberu tých správnych panáčikov a práci s nimi.


Nakoniec sme dospeli k záveru, že momentálne máme na Slovensku zlý školský systém, v ktorom je veľa nesprávnych panáčikov. Časť z nás navrhovala sústrediť sa na zmenu systému a druhá na výmenu či kultiváciu panáčikov. Na čo by ste sa zamerali vy?


Autor je riaditeľom spoločnosti EXAM testing a šéfredaktorom časopisu Dobrá škola.

Článok bol pôvodne uverejnený v časopise Dobrá škola.