Zmätky a precitnutia ministra Čaploviča /marec 2013/

26.3.2013 | Dušan Sloboda | Vláda a reforma

Za necelý rok, čo je Dušan Čaplovič vo funkcii ministra školstva, sme si už zvykli na to, že niet týždňa ba ani dňa, kedy by sa on osobne či v zastúpení svojim agilným hovorcom Michalom Kaliňákom neocitol v médiách s nejakým posolstvom, a inak to nebolo ani predminulý týždeň.


V rozhovore pre denník Pravda, ktorý bol publikovaný dňa 13. marca 2013, sa pán minister vyjadril nasledovne: „Nie sme veľká krajina, Fínsko má podobný počet obyvateľov ako Slovensko a 300 samospráv, na Slovensku je to 2 800. Očakávam, že projekt ESO urobí aj v tejto veci poriadok a obce sa budú spájať. V okruhu plne organizovaných škôl vytvoríme podmienky, aby dostupnosť bola cez školské autobusy alebo mestskú hromadnú dopravu.“

Ako by povedal klasik, „ide o hlboké nedorozumenie.“ Bohužiaľ. Začneme tým, kde má pán minister pravdu – áno, spájanie obcí je naozaj kľúčový a dve dekády neriešený problém našej verejnej správy. Nie, projekt ESO, ktorý Ficova vláda minulý rok schválila, neurobí v tejto veci poriadok. ESO o tom nehovorí ani „ň“.


Potrebujeme municipalizáciu


Aby sme dali na pravú mieru i čísla citované pánom ministrom, ktoré zjavne vychádzajú zo Správy z prvého zasadnutia Verejnej komisie pre reformu vzdelávacej politiky, čo je len dobre, tak na Slovensku máme nie 2800, ale dokonca 2926 samospráv na miestnej úrovni (vrátane 17 mestských častí Bratislavy a 22 mestských častí Košíc), a vo Fínsku ich majú aktuálne 320, pričom samotní Fíni predpokladajú, že toto číslo sa v budúcnosti zníži na približne 100, podobne ako v Dánsku.

Prečo ten rozdiel v počtoch? Lebo vo Fínsku, Dánsku a ďalších krajinách prebehla komunálna reforma alebo ak chcete – municipalizácia – a výsledkom bolo zlučovanie obcí a združovanie výkonu ich samosprávnych funkcií.


Roky nechcená reforma


Druhá Dzurindova vláda v roku 2004 začala o nej aspoň diskutovať a vzala na vedomie informáciu Komunálna reforma. Materiál pre verejnú diskusiu, hoci diskusia sa nakoniec nerozbehla a téma bola odsunutá do úzadia. V roku 2005 na objednávku úradu vlády vznikla Analýza mikroregiónov SR, ktorá priniesla návrh rozdelenia Slovenska na 160 municipalít.

Prvá Ficova vláda nemala záujem o komunálnu reformu, vo svojom slovníku ju nahradila termínom „modernizácia samosprávy,“ čo mal na starosti jej splnomocnenec pre ničnerobenie. V roku 2008 sa na objednávku vlády dostala na svetlo sveta vízia SAV, v ktorej – čuduj sa svete – akademici radili vláde uskutočniť municipalizáciu.

Prvá poznámka pre ministra Čaploviča znie: nikto nevráti čas, ktorý sme zmeškali odvrátením sa prvej Ficovej vlády, ktorej ste boli členom, od cesty Slovenska ku komunálnej reforme.

Rok 2010 znamenal prelom, keďže potreba komunálnej reformy sa po prvý raz ocitla v programovom vyhlásení vlády, avšak kvôli pádu vlády Ivety Radičovej koncepcia komunálnej reformy nestihla byť predložená.

V roku 2012 prišla druhá Ficova vláda s programom ESO, ktorý nie je esom, hoci mohol byť, a tiež s auditom, ktorý opäť raz nebol.

Druhá poznámka pre ministra Čaploviča znie: platí, že aj druhá Ficova vláda, ktorej ste členom, sa komunálnej reforme vyhýba ako čert krížu.


Municipálna školská samospráva


Takže si to zhrňme. Máme tu školstvo v stave, s ktorým si nevie poradiť ani štát, ani samosprávy. A máme tu rozdrobenú sídelnú štruktúru a na ňu naliatu decentralizáciu, s ktorou si nevie poradiť ani štát, ani samosprávy. Máme tu ďalšieho ministra školstva, ktorý hasí roky neriešené problémy metódou pokus-omyl. A máme tu ministra vnútra, ktorý pod pláštikom reforiem centralizuje moc vlády v území. Čo s tým?

Kým nedospejeme k rozhodnutiu o podobe komunálnej reformy, čo môže trvať roky, treba sa zamyslieť nad tým, či by nebolo možné začať tým, že by na budúcej municipálnej úrovni vznikla školská samospráva. Tú by mohli tvoriť volení zástupcovia rodičov, učiteľov a manažmentu škôl. To sú skupiny, ktorým skutočne ide o deti a o kvalitu ich vzdelávania. Školstvo treba vziať nielen z rúk štátu, ale i z rúk nie vždy práve „osvietených“ miestnych samovládcov.

Zástupcovia rodičov, učiteľov a manažérov by nemohli rozhodnutia robiť tak, že sa dve skupiny spoja proti tej tretej. Školským obvodom takej samosprávy by bola municipalita, teda priestor viacerých dnes samostatných obcí. Školy v takom obvode by tvorili jeden vnútorne previazaný spolupracujúci a dopĺňajúci sa systém ako kostru výkonu lokálnej vzdelávacej politiky a prestali by byť samostatnými „bojovými“ jednotkami v kvázi konkurenčnom prostredí, na ktoré sa tu v regionálnom školstve hráme dnes.

Mobilitu detí medzi jednotlivými municipálnymi školskými samosprávami by umožňovalo financovanie zmieneného systému prostredníctvom voucherov, teda poskytovaním financií na žiaka adresne prostredníctvom poukazov (napr. z podielových daní).


Pozri, kto a čo hovorí


Ťažko uveriť, že ministri Čaplovič a Kaliňák budú tými „reformátormi“, ktorí sa podujmú na skutočnú reformu školstva v spojitosti s komunálnou reformou. Je to totiž ťažká úloha, nie je na ňu vôľa, a bez dobrej komunikačnej stratégie by znamenala ďalší pád preferencií vlády jednej strany. Ide o dlhodobú reformu a za horizont jedného volebného obdobia politici aktuálnej chvíle neveľmi dovidia.

Uveriť, že to páni ministri myslia so skutočnými reformami vážne, sa bohužiaľ javí rovnako naivné, ako slepá viera mnohých tých, čo po voľbách pred rokom videli či chceli vidieť nového Fica. Skôr sa pripravme na to, že tak ako ESO, i zmeny v školstve a nebodaj i v samospráve, budú smerovať k centralizácii a poštátňovaniu.

Robert Fico nikdy nebol zástancom decentralizácie. A je chyba, že páni v ZMOSe to prehliadajú. Rovnako ako je chyba, že ZMOS akoby nechcel pochopiť, že len silná samospráva môže účinne odolávať snahám centrálnej vlády o jej opätovné poštátňovanie. A platí, že silná samospráva rovná sa samospráve municipálnej.


Autor je analytik Konzervatívneho inštitútu M. R. Štefánika.


Článok bol uverejnený dňa 18. marca 2013 na blogu KIosk a nájdete ho tu.

Diskusia k článku Zmätky a precitnutia ministra Čaploviča /marec 2013/ je zatiaľ bez príspevkov.


Ak sa chcete zapojit do diskusie k článkom, prosím, zaregistrujte sa.
Ak ste už na našom portáli registrovaný, prosím, prihláste sa.

Vláda a reforma

Odluka škôl od samospráv nepomôže /február 2018/

Čo sa udialo | Súhrn vybraných postrehov z diania v školstve v roku 2017 /január 2018/

Premiér Fico orbanizuje slovenské školstvo /december 2017/

Otvorený list o inklúzii /november 2017/

Rozpočet a reforma spolu neladia /október 2017/

K riadeniu a financovaniu školstva /september 2017/

Každý školský rok víta deti v školách iný minister /august 2017/

K zverejnenému počtu asistentov učiteľa /júl 2017/

Prehliadka strateného času /jún 2017/

Regionálne školstvo sa dnes nedá riadiť /apríl-máj 2017/

Vajce vs. sliepka v slovenskom školstve /marec 2017/

Hromadná pripomienka za asistentov učiteľov /február 2017/

Čo sa udialo | Súhrn vybraných postrehov z diania v školstve v roku 2016 /január 2017/

Preto volíme, ako volíme /december 2016/

Reformný tím navrhol prekopať vysoké školstvo od základu /november 2016/

Oceňujeme prvý krok /október 2016/

Školstvo – chce to zmenu /september 2016/

Školy nedokážu čeliť extrémizmu, pretože sú neslobodné /august 2016/

Sú pre Fica s Kažimírom učiteľky kravy a vedci teliatka? /júl 2016/

Rodičia otvorili v parlamente viacero problémov nášho školstva /jún 2016/

Porušovanie základných práv detí vo vzdelávaní na Slovensku /máj 2016/

Deti nie sú v centre záujmu vzdelávania /apríl 2016/

Vzdelávanie a školstvo v programoch politických strán a hnutí /marec 2016/

Bilancia programového vyhlásenia vlády /február 2016/

Čo sa udialo | Súhrn vybraných postrehov z diania v školstve v roku 2015 /január 2016/

Fico s Kažimírom sú hrobári slovenského školstva /december 2015/

Zatriasť školstvom nestačí /november 2015/

Najvyšší súd podporil inkluzívne vzdelávanie /október 2015/

Vláda zbabrala aj opravnú skúšku z reformy školstva /september 2015/

Päť dôvodov na obavy /august 2015/

Správy z prieskumu verejnej mienky o vzdelávaní /júl 2015/

Školstvo potrebuje impulz /jún 2015/

Kam smerujú eurofondy vo vzdelávaní na Slovensku? /máj 2015/

Čo potrebujú angličtinári /apríl 2015/

Hromadná pripomienka proti okliešteniu školskej samosprávy /marec 2015/

Je nový Štátny vzdelávací program skutočne inovovaný? /február 2015/

Duálny model po slovensky /január 2015/

Čo sa udialo | Súhrn vybraných postrehov z diania v školstve v roku 2014 /december 2014/

Fico si vylepšuje imidž Pellegrinim, na školstvo kašle /november 2014/

Svet ešte nikdy nebol tak nedorobený /október 2014/

Ilúzie o vzdelávaní na Slovensku /september 2014/

Kam kráča ministerstvo školstva /august 2014/

Pellegrini plní Kažimírov sľub /júl 2014/

Zverejňujeme ministerské návrhy na zmeny kľúčových zákonov v školstve /jún 2014/

O budúcnosti školstva rozhoduje jeden človek /máj 2014/

Koncentrácia moci školstvo nezachráni /apríl 2014/

Inšpirujme sa tým, čo funguje /marec 2014/

Hlas detí zatiaľ nepočuť /február 2014/

Čaplovičov švédsky stôl /január 2014/

Chceme vedieť viac /december 2013/

Všetko, čo nie je v poriadku, treba zverejniť! /november 2013/

Málo miest v škôlkach má riešenie! /október 2013/

Čaplovičove národné projekty /september 2013/

Štátne týranie vs. blaho detí /august 2013/

Správa z vládneho auditu vykonanom na ministerstve školstva /júl 2013/

Varovanie ministrom: Školy nie sú lego! /jún 2013/

O skutočnom duálnom modeli vzdelávania /máj 2013/

Čaplovičova utajená správa o stave školstva /apríl 2013/

Zmätky a precitnutia ministra Čaploviča /marec 2013/

Testovanie podľa INEKO – chybné rady Čaplovičovi /február 2013/

Ide o deti /január 2013/

Inkluzívne vzdelávanie /december 2012/

Zvýšme učiteľom platy a posuňme diskusie ďalej /november 2012/

Nový vzdelávací systém pre všetkých /október 2012/

K tupinám z debaty o platoch v školstve /september 2012/

Centrálne plánovaný absolvent /august 2012/

Prvých 100 dní Dušana Čaploviča v kresle ministra školstva /júl 2012/

„Akčný“ pán a jeho „akčný“ plán /jún 2012/

Výzva Iniciatívy rodičov za dobré školy /máj 2012/

Čaplovič nie je svätý Juraj a nebojuje s drakom /apríl 2012/

Volebný odpočet /marec 2012/

Ako (a načo) čítať volebné programy strán /február 2012/

Ako ohlupovať národ /január 2012/

Základná línia vzdelávacej politiky na Slovensku a jej reflexia vo verejnej diskusii /december 2011/

Domáca škola, mravov stodola /november 2011/

Slabá záplata na deravé vrece /október 2011/

Planéta nehorázností /september 2011/

Čo si myslia učitelia o dnešnom stave v oblasti učebníc? /august 2011/

Horká pilulka na záver školského roka /júl 2011/

Reformu školstva brzdia systémové prekážky /jún 2011/

Čo všetko musí slovenský učiteľ /máj 2011/

Planéta vedomostí /apríl 2011/

Zmena hodnotenia testu z matematiky bola zbytočná a odborne pomýlená /marec 2011/

Otvorené listy ministrovi školstva /február 2011/

Policajti poznajú vízie svojho šéfa. A učitelia? /január 2011/

Kto nečíta, nevie. Kto číta, nerozumie? /december 2010/

Smutné voľby rektora /november 2010/

Vlažné korekcie Mikolajovej deformy /október 2010/

Angličtina do každého vrecka? /september 2010/

Hodnotenie programového vyhlásenia vlády v oblasti vzdelávania /august 2010/

Učiteľom treba dať slobodu /júl 2010/

Vzdelávací systém - odporúčania pre budúcu vládu /jún 2010/

Tradične žalostná gramotnosť /máj 2010/

Európska óda na vzdelanie /apríl 2010/

Kauza Waldorf na Slovensku /marec 2010/

Rodičia vynechaní z reformnej hry /február 2010/

Falošný vlastenecký diktát /január 2010/

Premýšľanie o reforme /december 2009/

Reforma školstva bez učebníc podľa Mikolaja /november 2009/

Absurdné divadlo v alternatívnych školách /október 2009/

Papieroví draci na predvolebnej oblohe /september 2009/

Druhý rok reformy klope na dvere /august 2009/

Rok jeden reformy vzdelávania bez reformy /júl 2009/

(druhý) pohľad obyčajného (m)učiteľa na reformu školstva /jún 2009/

Učiteľské noviny ako čistý kšeft /máj 2009/

Mikolajov papierový drak /apríl 2009/

Nevedomosť skrytá za ústretovosť /marec 2009/

10 dôvodov, prečo dať výpoveď kvôli Mikolajovi /február 2009/

Zahmlené kontúry školskej politiky /január 2009/

Národné učebnice? Deforma /december 2008/

Pochod veľkej septembrovej obsahovej reformy /november 2008/

Reforma po slovensky: Základné omyly štátnych vzdelávacích programov /október 2008/

Ciele ministerstva školstva sledujú viac kvantitu ako kvalitu /september 2008/

Reformná prskavka /august 2008/

Edičná politika plná pochybností /júl 2008/

Ministerstvo školstva schválilo vzorové školské programy /jún 2008/

Falošné pierka kačku na páva nepremenia /máj 2008/

Reforma? - hodnotenie Štátneho vzdelávacieho programu /apríl 2008/

Otvorená výzva ministrovi školstva /marec 2008/

Školstvo v roku 2007 /február 2008/

Nový školský zákon je omyl /január 2008/

Výsledky PISA 2006 – problém zo slepej uličky /december 2007/

EuroSZM - hodnotenie návrhu zákona o podpore a rozvoji práce s mládežou /november 2007/

Pripomienka za zachovanie rovnoprávnosti vo financovaní ZUŠ a školských zariadení /október 2007/

Hodnotenie návrhov nového školského zákona /september 2007/

Hodnotenie Mikolajovho školského zákona: nebude reformný /august 2007/

Hodnotenie legislatívneho zámeru zákona o výchove a vzdelávaní /júl 2007/

Hodnotenie Návrhu koncepcie vyučovania cudzích jazykov v základných a stredných školách /jún 2007/

Hodnotenie Návrhu koncepcie dvojúrovňového modelu vzdelávacích programov v oblasti odborného vzdelávania a prípravy v SR /máj 2007/

Minister školstva vymenoval Kurikulárnu radu /apríl 2007/

Centralizácia z kuchyne ministerstva školstva /marec 2007/

Hodnotenie koncepcie profesijného rozvoja učiteľov v kariérnom systéme /február 2007/

Pripomienky k Návrhu koncepcie predškolskej výchovy /január 2007/

Hodnotenie návrhu stratégie celoživotného vzdelávania /január 2007/

Hodnotenie programového vyhlásenia vlády /2006/