Čo prinieslo leto /júl-august 2018/

4.9.2018 | Peter Dráľ | Vláda a reforma

Témy leta

 

Vedci a ministerstvo školstva v byrokratickej prestrelke o transformácii SAV • Internet pre školy je predražený • O holokauste má školiť cestovná kancelária • Slovenských brancov v školách rieši prokuratúra • Ombudsmanka upozornila na pretrvávajúcu segregáciu vo vzdelávaní

 

Výrok leta

 „Štát dlhodobo podporuje nezmyselné veci ako študijný odbor praktická žena, kde sa vyučuje aj v maštali v osade, a podporuje ho dvakrát vyšším normatívom ako štúdium lekára."

Michal Páleník
riaditeľ Inštitútu zamestnanosti
v článku pre denník SME | 28. 8. 2018

 

Výber z udalostí

Máme tu nový školský rok. Ministerka školstva Martina Lubyová (nom. SNS) sa v ňom žiakom a učiteľom prihovárala po prvý raz. V minulom roku to urobila ministerka pôdohospodárstva Gabriela Matečná (SNS) po tom, čo bol z postu pre eurofondový škandál donútený odísť Peter Plavčan (nom. SNS).

Po lete začíname opäť prinášať súhrn udalostí vo vzdelávaní na Slovensku.

 

Vedci a úradníci v byrokratickej vojne

• Spor medzi vedcami Slovenskej akadémie vied (SAV) a ministerstvom vznikol na základe rôznej interpretácie realizácie niektorých ustanovení zákona o verejnej výskumnej inštitúcii zákona o verejnej výskumnej inštitúcii. Ten mal transformovať ústavy SAV z rozpočtových či príspevkových organizácií, aby mohli disponovať vlastným, už nie štátnym majetkom, mohli s prostriedkami voľnejšie nakladať. Zároveň im mal uvoľniť roky pri uchádzaní sa o granty a vstupovanie do partnerstiev a projektov s inými zdrojmi financovania.

Transformácia ústavov mala byť dokončená začiatkom tohto leta a jedným z predpokladov na jej zavŕšenie bolo vytvoriť register verejných výskumných inštitúcií (VVI), kam ich malo ministerstvo po kontrole podkladov zaregistrovať. Bez tohto kroku VVI nemôžu disponovať nadobudnutým majetkom. Podklady mali ústavy zaslať na jar, čo aj urobili, no podľa ministerstva nedostatočne.

• Ministerstvo v júli hovorilo o približne 40 nezrovnalostiach, ktoré sa v materiáloch našli. Rezort okrem iného požadoval, aby vedci dodali vnútorné predpisy jednotlivých ústavov a zoznam ich majetku. Avšak „inštitúcia, ktorá ešte nevznikla, nemôže predložiť vnútorný predpis,“ reagoval na argument ministerstva advokát Andrej Leontiev.

Vedci obvinili  ministerstvo z nečinnosti a avizovali, že ústavy SAV sa nachádzajú v kritickom stave. Ministerke Lubyovej, ktorá z prostredia SAV nastúpila do funkcie, vyčítali nedostatok dobrej vôle. Na základe právnej analýzy zároveň podali podnet na Generálnu prokuratúru za nečinnosť rezortu. Na začiatku augusta vedci taktiež zorganizovali protestné zhromaždenie v Bratislave a Košiciach (tutu).

Na prestrelku medzi vedcami a ministerstvom počas leta reagovali politici, rektori aj komentátori.

x Prezident Andrej Kiska na margo pozastavenia transformácie SAV uviedol, že  „vyvoláva právne mätúci, chaotický stav, nad ktorým len môžeme pokrútiť hlavou a ubližuje vede.“

x Rektori univerzít vyjadrili znepokojenie nad situáciou a vyzvali na urýchlené hľadanie riešení, ktoré vedcom umožnia produktívnu prácu.

x Výzvu ministerke školstva, aby situáciu urýchlene riešila, ak nemáme byť svedkami straty významnej časti vedeckej generácie, adresoval Slovenský ochranársky snem.

x O tom, že sa v spore SNS a Smer-SD rozhodli od SAV žiadať viac, než prikazuje zákon, písal vedecký pracovník Elektrotechnického ústavu SAV Fedor Gömöry.

x Podľa komentátora Petra Morvaya sú pre populistických politikov práve vedci ľahkým terčom, pretože útok na nich sa dotýka iba málo ľudí.

x Podľa prieskumu projektu To dá rozum patria dostatok peňazí na kvalitnú vedeckú činnosť a primerané platové ohodnotenie medzi dôvody odchodu slovenských vedcov do zahraničia.

x Vedúci Inštitútu strategických analýz a bývalý minister školstva Juraj Draxler (nom. Smer-SD) skonštatoval, že ministerka v prípade SAV nepostupovala iba byrokraticky, ale úplne svojvoľne.

x Poslankyni Veronike Remišovej (OĽaNO) celý spor pripomína Hlavu 22 a spolu s poslancami Miroslavom Sopkom (OĽaNO) a Branislavom Gröhlingom (SaS) koncom júla žiadali o zvolanie mimoriadneho zasadnutia školského výboru parlamentu.

• Transformáciou SAV sa zaoberala aj Rada vlády SR pre vedu, techniku a inovácie, ktorú zvolal premiér Peter Pellegrini (Smer-SD). Počas rokovania sa v závere leta ministerstvo školstva a SAV dohodli na ďalšom postupe. Keďže prezident Andrej Kiska novelu zákona o SAV vrátil do NR SR na prerokovanie počas septembrovej schôdze, ministerstvo má čas konať do 11. septembra.

• Slovenská akadémia vied nie je prvou vedeckou ustanovizňou, ktorá vedie spory o budúcu podobu slobodného a nezávislého vedeckého bádania s vládnou mocou. Zásadným zmenám vo financovaní čelí od nástupu štvrtej Orbánovej vlády v máji aj Maďarska akadémia vied. Akademici v regióne sa opakovane podporujú (tutu).

 

Predražený internet pre školy

• Ďalšieho pokračovania sa dočkala aj téma predraženého internetu pre základné a stredné školy, na ktorú už pred dvoma rokmi upozorňovali viacerí odborníci. „Keby nás (ministerstvo) vypočulo, dnes sme mohli mať vysúťažené nové a lepšie riešenie a starý internet Infovek by sa dal vypnúť bez veľkých následkov pre školy,“ okomentoval šéf Slovensko.Digital Ján Hargaš právnu pascu, do ktorej sa rezort školstva dostal.

Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) totiž požiadal ministerstvo školstva, aby zrušilo zmluvu so spoločnosťou Slovak Telekom na aktuálne internetové pripojenie Infovek 2. Podľa predbežného opatrenia krajského súdu však štát nemôže podpísať zmluvu na nové pripojenie pre školy s firmou Swan, ktorá uspela v novom tendri. Ministerka Lubyová o situácii tesne pred letnými prázdninami informovala aj vládu.

•V prvej polovici júla Denník N upozornil na to, že centrálne dodávaný internet stojí približne trikrát viac ako pripojenie, ktorý by mohlo byť zabezpečované miestnymi poskytovateľmi. „V súčasnosti štát platí za jednu školu v priemere takmer 150 eur, pričom školy si môžu samy kúpiť dostatočné pripojenie na web bežne za oveľa menej ako 50 eur. Štát a školy by tak za štyri roky ušetrili takmer 40 miliónov eur,“ napísal denník.

Kým odborníci z mimovládnych organizácií (napr. tu), Asociácia lokálnych poskytovateľov internetu (tu), či opoziční politici (tutu) sa odvolávali práve na tento argument, ministerka Lubyová spoluprácu so SWAN obhajovala vysvetlením, že efektívnejšie alternatívy poskytovania internetu školám jej rezortu zatiaľ nikto oficiálne neposkytol.

•Koncom júla krajský súd zamietol žalobu Slovak Telekom a dal za pravdu Úradu pre verejné obstarávanie. „Teší nás, že aj súd, ako aj ÚVO, odobril správnosť postupu ministerstva školstva pri vyhodnocovaní súťaže," reagovala vtedy ministerka školstva. V auguste sa však jej rezort od ÚVO dozvedel, že v súvislosti s projektom Infovek 2 bude musieť zaplatiť pokutu vo výške 790 000 eur.

 „Dostali sme rozhodnutie o pokute vo výške 790.000 eur v dôsledku toho, že v roku 2015, teda ministrom Draxlerom, bola podpísaná zmluva, ktorá namiesto toho, aby súťažila, bola urobená priamym rokovacím konaním a teda pokračovali s dodávateľom Telekomom,“ vyhlásila Lubyová s tým, že pokuta je neodvratná.

 

Prideľovanie eurofondov po starom

• Počas leta sa v médiách objavila aj kritika spojená s podporou projektu v rámci výzvy NedisKVALIFIKUJ sa, ktorú rezort financuje z európskych fondov. Projekt „Odkaz holokaustu“, ktorý dostal podporu takmer za 200-tisíc eur na dovzdelanie 80 študentov totiž má realizovať cestovná kancelária. Hodnotitelia poukázali na to, že „garanti“ a „experti“, ktorí majú takéto vzdelávanie poskytovať, vyštudovali odbory lesný informatik a inžinier. „Garancie sú zjavne nedostatočné,“ uviedol ma margo ich kvalifikácie jeden z hodnotiteľov. Napriek tomu dostala cestovná kancelária dosť bodov na to, aby jej boli prostriedky pridelené.

• Negatívne ohlasy na pridelenie prostriedkov prišlo od opozičných strán. Andrej Danko pred týždňom vyhlásil vojnu Kotlebovi. Jediný známy výsledok tejto takzvanej vojny je, že jeho ministerka dáva peniaze na školenia o holokauste cestovnej kancelárií, kde má školenia viesť lesník,“ komentovala situáciu poslankyňa Veronika Remišová (OĽaNO).

Tímlíder SaS pre školstvo Branislav Gröhling dodal, že cestovná kancelária ViVa Tours mala v roku 2016 podľa verejne dostupných informácií dvoch zamestnancov. „Teraz dostala príspevok v hodnote, ktorá predstavuje takmer desaťnásobok jej vlaňajších tržieb,“ tvrdí Gröhling.

„Uvedená spoločnosť podala žiadosť o nenávratný finančný prostriedok v rámci výzvy NedisKVALIFIKUJ sa! zverejnenej 21. novembra 2016. Cestovná kancelária splnila ako žiadateľ kritériá výzvy a rovnako ako žiadateľ splnila podmienky v hodnotiacom procese,“ reagovalo ministerstvo školstva.

• V polovici augusta zas ministerstvo vyhlásilo päť nových výziev na podporu projektov dlhodobého výskumu a vývoja v hodnote 288 miliónov eur. Pôvodná výzva na podporu v tejto oblasti stála ministerskú stoličku Lubyovej predchodcu Petra Plavčana a ministerka ju zrušila vlani v septembri. Reagovala tak aj na varovný list Európskej komisie o nehospodárnom nakladaní so zdrojmi EÚ. Čo sa v nových výzvach mení, zhrnul Denník N.

 

Slovenskí branci o literatúre

 • V priebehu leta médiá informovali o tom, že tento rok Slovenskí branci zvolili inú taktiku, aby mohli naďalej navštevovať školy. V minulosti toto pôsobenie na školách ostro kritizovala Štátna školská inšpekcia a odborná verejnosť. „Veliteľ“ brancov Peter Švrček komunikáciu s riaditeľmi škôl opiera o fakt, že samozvaná domobrana je len záujmovou sekciou občianskeho združenia, ktorého stanovy schválilo ministerstvo vnútra.

Učenie detí v maskáčoch o tom, ako strieľať zo samopalu a o potrebnej spolupráci s Ruskom nahradilo vyzývanie na zapojenie sa žiakov do literárnej súťaže o Slovensku ako vlasti v srdci Európy. „Už teraz sa tešíme na práce žiakov, našej budúcej generácie. Aj toto je jedna z foriem, ako navrátiť vlastenectvo späť tam, kam rozhodne patrí,“ napísali branci na sociálnej sieti.

Po tom, čo v júli podal rezort obrany podnet na preverenie tohto polovojenského zoskupenia na Generálnu prokuratúru SR (GP SR) ministerka školstva skonštatovala, že sa branci o začlenenie do výchovnovzdelávacieho procesu pokúšajú dlhodobo, a to realizáciou cvičení a šírením literatúry. Na základe výsledkov prešetrenia GP SR ministerka Lubyová sľubuje sprísniť opatrenia.

 

 

Segregácia vo vzdelávaní pretrváva

• Správa verejnej ochrankyne práv Márie Patakyovej z prieskumu o opatreniach zlepšujúcich vzdelávací systém poukázala na to, že zmeny v rezorte školstva zatiaľ nepriniesli zmeny k lepšiemu a segregácia pretrváva napriek tomu, že ju zákon zakazuje.

V reakcii na to ministerka Lubyová skonštatovala, že segregácia nie je dobrým javom, avšak je v prvom rade zodpovednosťou zriaďovateľov škôl „Ministerstvo rozhoduje len o tom, či bude zaradená do siete," reagovala ministerka, ktorá opakovane hovorila (napr. tutu) o potrebe inkluzívneho vzdelávania. Slovenská republika kvôli tomu čelí konaniu Európskej komisie, z ktorého môže hroziť žaloba na Súdnom dvore EÚ a aj vysoké pokuty.

 

Všimli sme si

• Reportáž o tom, ako sa darí rómskym deťom zo Slovenska v anglických školách, priniesol týždenník .týždeň. Videli sme realitu, v ktorej slovenskí Rómovia rozprávajú bezchybnou angličtinou, chcú byť policajtmi či lekármi a všetci naokolo ich v tom podporujú. Čo robia Angličania inak?“ pýtajú sa v úvode reportáže Denisa GdovinováFilip Olšovský.

• To, že nie každý Róm musí študovať sociálnu prácu, povedala pre denník SME Jarmila Lajčáková z Centra pre výskum etnicity a kultúry. V rozhovore tiež hovorila o tom, že mladým Rómom zo znevýhodňujúceho prostredia chýbajú peniaze i sebadôvera a pomôcť im treba aj zvonka.

• Portál Čierna labuť uverejnil rozhovor, v ktorom Holanďan Peter Hartkamp, zakladateľ „slobodných škôl“, hovorí o tom, že k učeniu nemožno deti a mladých ľudí nútiť. „Je podstatné, ako sa k deťom správate. Ak ich beriete ako zodpovedných ľudí, začnú sa aj správať zodpovedne. V tom je celé tajomstvo,“ hovorí Hartkamp.

• Keď v januári ministerka školstva zlúčila Inštitút vzdelávacej politiky (IVP) s odborom celoživotného vzdelávania, vyslúžila si za to kritiku odbornej i laickej verejnosti. Z postu šéfa IVP v tom čase odišiel Matej Šiškovič. Po ôsmich mesiacoch inštitút začal fungovať opäť samostatne a s novým riaditeľom – Michalom Rehúšom. Rozhovor s ním si môžete prečítať tu.

Vláda a reforma

Čo sa udialo | Súhrn vybraných postrehov z diania v školstve v roku 2021 /december 2021/

O chýbajúcom funkčnom strednom článku riadenia a podpory v školstve /november 2021/

Spor o vysokoškolskú reformu /október 2021/

Učitelia a učiteľky sú už „ohrozený druh“. Ľudia chcú na školách viac upratovať ako učiť /september 2021/

Čo prinieslo leto /júl-august 2021/

Stratégia inkluzívneho vzdelávania? Sme svedkami Potemkinovej dediny /jún 2021/

Deťom pobyt v nepripravených škôlkach veľmi nepomôže /máj 2021/

Tri správy o vplyve pandémie na deti a vzdelávanie /apríl 2021/

Domáce vzdelávanie sa vynára zo šedej zóny len čiastočne /marec 2021/

Nezvládnutá údržbárčina v školstve /február 2021/

Čo sa udialo | Súhrn vybraných postrehov z diania v školstve v roku 2020 /január 2021/

Plán premárnených príležitostí? /december 2020/

Keď plán predbehne cieľ /november 2020/

Reformné plány a diskusia o nich /október 2020/

Vzdelávanie na diaľku prehlbuje rozdiely /september 2020/

Čo prinieslo leto /júl-august 2020/

Dopady uzatvorenia škôl podľa britského modelu /jún 2020/

Porovnanie dvoch programových vyhlásení troch vlád v školstve /máj 2020/

Ako zostať vo vzdelávaní blízko na diaľku? /apríl 2020/

Revízia výdavkov na skupiny ohrozené chudobou alebo sociálnym vylúčením /marec 2020/

Odporúčania To dá rozum pre skvalitnenie školstva na Slovensku /február 2020/

Čo sa udialo | Súhrn vybraných postrehov z diania v školstve v roku 2019 /január 2020/

Výsledky PISA opäť nepotešili /december 2019/

Školstvo potrebuje zmeny, no neopravujme hodiny sekerou /november 2019/

To dá rozum, že chceme vedieť viac! /október 2019/

Zistenia Komisie naďalej viac zarmucujú ako tešia / september 2019/

Čo prinieslo leto /júl-august 2019/

OECD o práci učiteľov na Slovensku /jún 2019/

Dokedy sa budeme učiť nohami namiesto hlavou? /máj 2019/

V parlamente zasadla komisia pre inklúziu /apríl 2019/

Dobré a zlé správy o deťoch a vzdelávaní /marec 2019/

Petícia za stiahnutie návrhu nového zákona o pedagogických a odborných zamestnancoch /február 2019/

Čo sa udialo | Súhrn vybraných postrehov z diania v školstve v roku 2018 /január 2019/

Štátny rozpočet nemyslí na zlepšenie kvality podporných služieb v školách /december 2018/

Prečo medzi mladými voličmi vyhráva Kotleba? /november 2018/

Kríza v školstve /október 2018/

Rok Lubyovej /september 2018/

Čo prinieslo leto /júl-august 2018/

Tento způsob reformy školstva zdá se mi poněkud nešťastným /jún 2018/

Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania /máj 2018/

Malé víťazstvo socializmu nad kapitalizmom za 35 miliónov eur /apríl 2018/

Výzva ministrovi vnútra a ministerke školstva /marec 2018/

Odluka škôl od samospráv nepomôže /február 2018/

Čo sa udialo | Súhrn vybraných postrehov z diania v školstve v roku 2017 /január 2018/

Premiér Fico orbanizuje slovenské školstvo /december 2017/

Otvorený list o inklúzii /november 2017/

Rozpočet a reforma spolu neladia /október 2017/

K riadeniu a financovaniu školstva /september 2017/

Každý školský rok víta deti v školách iný minister /august 2017/

K zverejnenému počtu asistentov učiteľa /júl 2017/

Prehliadka strateného času /jún 2017/

Regionálne školstvo sa dnes nedá riadiť /apríl-máj 2017/

Vajce vs. sliepka v slovenskom školstve /marec 2017/

Hromadná pripomienka za asistentov učiteľov /február 2017/

Čo sa udialo | Súhrn vybraných postrehov z diania v školstve v roku 2016 /január 2017/

Preto volíme, ako volíme /december 2016/

Reformný tím navrhol prekopať vysoké školstvo od základu /november 2016/

Oceňujeme prvý krok /október 2016/

Školstvo – chce to zmenu /september 2016/

Školy nedokážu čeliť extrémizmu, pretože sú neslobodné /august 2016/

Sú pre Fica s Kažimírom učiteľky kravy a vedci teliatka? /júl 2016/

Rodičia otvorili v parlamente viacero problémov nášho školstva /jún 2016/

Porušovanie základných práv detí vo vzdelávaní na Slovensku /máj 2016/

Deti nie sú v centre záujmu vzdelávania /apríl 2016/

Vzdelávanie a školstvo v programoch politických strán a hnutí /marec 2016/

Bilancia programového vyhlásenia vlády /február 2016/

Čo sa udialo | Súhrn vybraných postrehov z diania v školstve v roku 2015 /január 2016/

Fico s Kažimírom sú hrobári slovenského školstva /december 2015/

Zatriasť školstvom nestačí /november 2015/

Najvyšší súd podporil inkluzívne vzdelávanie /október 2015/

Vláda zbabrala aj opravnú skúšku z reformy školstva /september 2015/

Päť dôvodov na obavy /august 2015/

Správy z prieskumu verejnej mienky o vzdelávaní /júl 2015/

Školstvo potrebuje impulz /jún 2015/

Kam smerujú eurofondy vo vzdelávaní na Slovensku? /máj 2015/

Čo potrebujú angličtinári /apríl 2015/

Hromadná pripomienka proti okliešteniu školskej samosprávy /marec 2015/

Je nový Štátny vzdelávací program skutočne inovovaný? /február 2015/

Duálny model po slovensky /január 2015/

Čo sa udialo | Súhrn vybraných postrehov z diania v školstve v roku 2014 /december 2014/

Fico si vylepšuje imidž Pellegrinim, na školstvo kašle /november 2014/

Svet ešte nikdy nebol tak nedorobený /október 2014/

Ilúzie o vzdelávaní na Slovensku /september 2014/

Kam kráča ministerstvo školstva /august 2014/

Pellegrini plní Kažimírov sľub /júl 2014/

Zverejňujeme ministerské návrhy na zmeny kľúčových zákonov v školstve /jún 2014/

O budúcnosti školstva rozhoduje jeden človek /máj 2014/

Koncentrácia moci školstvo nezachráni /apríl 2014/

Inšpirujme sa tým, čo funguje /marec 2014/

Hlas detí zatiaľ nepočuť /február 2014/

Čaplovičov švédsky stôl /január 2014/

Chceme vedieť viac /december 2013/

Všetko, čo nie je v poriadku, treba zverejniť! /november 2013/

Málo miest v škôlkach má riešenie! /október 2013/

Čaplovičove národné projekty /september 2013/

Štátne týranie vs. blaho detí /august 2013/

Správa z vládneho auditu vykonanom na ministerstve školstva /júl 2013/

Varovanie ministrom: Školy nie sú lego! /jún 2013/

O skutočnom duálnom modeli vzdelávania /máj 2013/

Čaplovičova utajená správa o stave školstva /apríl 2013/

Zmätky a precitnutia ministra Čaploviča /marec 2013/

Testovanie podľa INEKO – chybné rady Čaplovičovi /február 2013/

Ide o deti /január 2013/

Inkluzívne vzdelávanie /december 2012/

Zvýšme učiteľom platy a posuňme diskusie ďalej /november 2012/

Nový vzdelávací systém pre všetkých /október 2012/

K tupinám z debaty o platoch v školstve /september 2012/

Centrálne plánovaný absolvent /august 2012/

Prvých 100 dní Dušana Čaploviča v kresle ministra školstva /júl 2012/

„Akčný“ pán a jeho „akčný“ plán /jún 2012/

Výzva Iniciatívy rodičov za dobré školy /máj 2012/

Čaplovič nie je svätý Juraj a nebojuje s drakom /apríl 2012/

Volebný odpočet /marec 2012/

Ako (a načo) čítať volebné programy strán /február 2012/

Ako ohlupovať národ /január 2012/

Základná línia vzdelávacej politiky na Slovensku a jej reflexia vo verejnej diskusii /december 2011/

Domáca škola, mravov stodola /november 2011/

Slabá záplata na deravé vrece /október 2011/

Planéta nehorázností /september 2011/

Čo si myslia učitelia o dnešnom stave v oblasti učebníc? /august 2011/

Horká pilulka na záver školského roka /júl 2011/

Reformu školstva brzdia systémové prekážky /jún 2011/

Čo všetko musí slovenský učiteľ /máj 2011/

Planéta vedomostí /apríl 2011/

Zmena hodnotenia testu z matematiky bola zbytočná a odborne pomýlená /marec 2011/

Otvorené listy ministrovi školstva /február 2011/

Policajti poznajú vízie svojho šéfa. A učitelia? /január 2011/

Kto nečíta, nevie. Kto číta, nerozumie? /december 2010/

Smutné voľby rektora /november 2010/

Vlažné korekcie Mikolajovej deformy /október 2010/

Angličtina do každého vrecka? /september 2010/

Hodnotenie programového vyhlásenia vlády v oblasti vzdelávania /august 2010/

Učiteľom treba dať slobodu /júl 2010/

Vzdelávací systém - odporúčania pre budúcu vládu /jún 2010/

Tradične žalostná gramotnosť /máj 2010/

Európska óda na vzdelanie /apríl 2010/

Kauza Waldorf na Slovensku /marec 2010/

Rodičia vynechaní z reformnej hry /február 2010/

Falošný vlastenecký diktát /január 2010/

Premýšľanie o reforme /december 2009/

Reforma školstva bez učebníc podľa Mikolaja /november 2009/

Absurdné divadlo v alternatívnych školách /október 2009/

Papieroví draci na predvolebnej oblohe /september 2009/

Druhý rok reformy klope na dvere /august 2009/

Rok jeden reformy vzdelávania bez reformy /júl 2009/

(druhý) pohľad obyčajného (m)učiteľa na reformu školstva /jún 2009/

Učiteľské noviny ako čistý kšeft /máj 2009/

Mikolajov papierový drak /apríl 2009/

Nevedomosť skrytá za ústretovosť /marec 2009/

10 dôvodov, prečo dať výpoveď kvôli Mikolajovi /február 2009/

Zahmlené kontúry školskej politiky /január 2009/

Národné učebnice? Deforma /december 2008/

Pochod veľkej septembrovej obsahovej reformy /november 2008/

Reforma po slovensky: Základné omyly štátnych vzdelávacích programov /október 2008/

Ciele ministerstva školstva sledujú viac kvantitu ako kvalitu /september 2008/

Reformná prskavka /august 2008/

Edičná politika plná pochybností /júl 2008/

Ministerstvo školstva schválilo vzorové školské programy /jún 2008/

Falošné pierka kačku na páva nepremenia /máj 2008/

Reforma? - hodnotenie Štátneho vzdelávacieho programu /apríl 2008/

Otvorená výzva ministrovi školstva /marec 2008/

Školstvo v roku 2007 /február 2008/

Nový školský zákon je omyl /január 2008/

Výsledky PISA 2006 – problém zo slepej uličky /december 2007/

EuroSZM - hodnotenie návrhu zákona o podpore a rozvoji práce s mládežou /november 2007/

Pripomienka za zachovanie rovnoprávnosti vo financovaní ZUŠ a školských zariadení /október 2007/

Hodnotenie návrhov nového školského zákona /september 2007/

Hodnotenie Mikolajovho školského zákona: nebude reformný /august 2007/

Hodnotenie legislatívneho zámeru zákona o výchove a vzdelávaní /júl 2007/

Hodnotenie Návrhu koncepcie vyučovania cudzích jazykov v základných a stredných školách /jún 2007/

Hodnotenie Návrhu koncepcie dvojúrovňového modelu vzdelávacích programov v oblasti odborného vzdelávania a prípravy v SR /máj 2007/

Minister školstva vymenoval Kurikulárnu radu /apríl 2007/

Centralizácia z kuchyne ministerstva školstva /marec 2007/

Hodnotenie koncepcie profesijného rozvoja učiteľov v kariérnom systéme /február 2007/

Pripomienky k Návrhu koncepcie predškolskej výchovy /január 2007/

Hodnotenie návrhu stratégie celoživotného vzdelávania /január 2007/

Hodnotenie programového vyhlásenia vlády /2006/