Svet ešte nikdy nebol tak nedorobený /október 2014/

1.10.2014 | Zuzana Zimenová | Vláda a reforma

V oblasti znižovania nezamestnanosti si minister práce, sociálnych vecí a rodiny Milan Richter veľa sľubuje od pripravovaných zmien v oblasti odborného vzdelávania. Mali by vraj viac prepojiť vzdelávanie v školách s praxou vo firmách po vzore socialistického učňovského školstva.


relácii RTVS O päť minút dvanásť (28. 9. 2014) minister Richter doslova povedal: „Nedávno mi vravel nemecký veľvyslanec, keď bol naposledy u mňa: „Pán minister, vy sa musíte vrátiť pred rok 1989“. Najskôr som sa trošku strhol, že to myslel ironicky, ale nie, povedal mi jasne, že systém vzdelávania v odborných učilištiach v predchádzajúcom období bol dobrý a musíme naň nadviazať“.


Šokujúce vyjadrenie, ak vezmeme do úvahy historický kontext, v ktorom sa transformovalo socialistické odborné vzdelávanie v samotnom Nemecku.


Na webových stránkach spolkovej vlády možno nájsť stručné zhrnutie historického vývoja Nemecka, ktoré sa nesie v celkom inom duchu. Porovnáva sa v ňom odborné vzdelávanie v čase rozdelenia krajiny na západnú spolkovú republiku (SRN) a východnú socialistickú republiku (NDR). V oboch vzdelávacích systémoch sa odborné vzdelávanie realizovalo duálnym spôsobom, čo znamená, že prebiehalo na dvoch miestach zároveň – teoretické základy získavali učni v škole a praktické zručnosti v praxi priamo vo výrobe.  


V oboch krajinách bolo odborné vzdelávanie veľmi cenenou súčasťou vzdelávacieho systému a v oboch tvorili učni až polovicu stredoškolákov. Rozdiel medzi východonemeckým a západonemeckým modelom odborného vzdelávania však tkvel v tom, že kým v SRN sa duálne odborné vzdelávanie rozvíjalo na úrovni súkromných podnikov, rodinných firiem a živnostníkov, v NDR prebral zodpovednosť za obe časti odbornej prípravy – školskú aj podnikovú – štát.


Odborné vzdelávanie sa v NDR stalo súčasťou hospodárskeho plánovania a regulovania počtu pracovných miest a zároveň slúžilo ako nástroj ideologickej výchovy, ktorej cieľom bolo formovať mladú generáciu na „všestranne rozvinutú, vysoko kvalifikovanú a triedne uvedomelú pracovnú silu“.


Politické zmeny v 90. rokoch viedli v Nemecku aj k zmenám v odbornom vzdelávaní. Po zjednotení však Nemci nezačali hromadne kopírovať socialistický model, ale naopak. Vo východnej časti zjednoteného Nemecka prešli školy z rúk štátu do kompetencie samospráv a prax sa preniesla na plecia súkromných zamestnávateľov. Tým sa vytvorili podmienky na postupnú transformáciu odborného vzdelávania na model západného typu.


Transformácia neprebiehala hladko, nakoľko mnohé východonemecké socialistické podniky boli v dezolátnom stave. Preto nastal v prvom desaťročí spoločného štátu mohutný odliv mladých ľudí z východných častí Nemecka do západných krajín, kde sa snažili získať potrebnú kvalifikáciu. Západné spolkové krajiny im vyšli v ústrety a rozširovali vzdelávacie kapacity učňovských programov, čo zas narušilo krehkú rovnováhu medzi ponukou a dopytom pracovných miest. Na vyváženie systému duálneho odborného vzdelávania v prechodnom období bolo preto vytvorených viacero podporných programov.


Dnes je situácia v Nemecku relatívne stabilizovaná. Vo východných spolkových krajinách pribúdajú tak učňovské miesta, ako i pracovné príležitosti. Nemecko to však dokázalo iba vďaka tomu, že prakticky okamžite začalo zanedbané socialistické odborné vzdelávanie revitalizovať. Hlasy, že malo prejsť radšej na model socialistických krajín, nepočuť. V týchto súvislostiach preto pôsobí sebavedomý výrok ministra Richtera o odporúčaní nemeckého veľvyslanca prinajmenšom zvláštne.


O tom, ako veľmi sú si vzdialené slovenský a nemecký pohľad na odborné vzdelávanie, svedčí aj najnovšia kampaň na podporu učňovského vzdelávania v Nemecku. Kým u nás sa snaží Ficova vláda prilákať mladých ľudí k odbornému vzdelávaniu diletantsky spracovanými brožúrami v rámci predražených europrojektov, či výrokmi, že „murári vedia viac ako gymnazisti,“ v Nemecku sa usilujú prebudiť záujem mladých o 28-tisíc voľných učňovských miest priamo zamestnávatelia, a to aj provokatívnym videom, ktoré sa virálne šíri na sociálnych sieťach.



V Nemecku totiž zistili, že plagáty, brožúry, letáky a iné prejavy foriem „čerpania“ eurofondov na mladú generáciu nefungujú. „Mladým treba ukázať, že remeslá sú dynamická oblasť nášho hospodárstva, ktorá im dáva šancu byť užitoční,“ komentoval video Holger Schwannecke z Ústredného zväzu nemeckých remeselníkov. Kampaň pod heslom „Svet ešte nikdy nebol tak nedorobený – vlož sa do toho!“ spustili zamestnávateľské zväzy pri príležitosti Nemeckého dňa remesiel (19. 9.).


Viac o skutočnom duálnom modeli odborného vzdelávania a o tom, že sme ho na Slovensku vlastne nikdy nemali a teda niet veľmi na čo nadväzovať, sa môžete dočítať v druhej správe zo zasadnutia Verejnej komisie pre reformu vzdelávacej politiky, ktoré sa konalo v Bratislave za účasti Josefa Widmera, generálneho riaditeľa sekcie odborného a všeobecného vzdelávania zo švajčiarskeho federálneho ministerstva hospodárstva, vzdelávania a výskumu.


Zuzana Zimenová

 

Autorka je analytička a editorka portálu noveskolstvo.sk.

 

Nové školstvo je jedným z iniciátorov a organizátorov Verejnej komisie pre reformu vzdelávacej politiky a kampane CHCEME VEDIEŤ VIAC o budúcnosti vzdelávania na Slovensku.


Článok bol uverejnený dňa 29. septembra 2014 na blogu Verejnej komisie a nájdete ho tu.

  To je video o homosexuálnych otrokoch?
     Peter Mráz   1.10.2014 23:46

   


Ak sa chcete zapojit do diskusie k článkom, prosím, zaregistrujte sa.
Ak ste už na našom portáli registrovaný, prosím, prihláste sa.

Vláda a reforma

Odluka škôl od samospráv nepomôže /február 2018/

Čo sa udialo | Súhrn vybraných postrehov z diania v školstve v roku 2017 /január 2018/

Premiér Fico orbanizuje slovenské školstvo /december 2017/

Otvorený list o inklúzii /november 2017/

Rozpočet a reforma spolu neladia /október 2017/

K riadeniu a financovaniu školstva /september 2017/

Každý školský rok víta deti v školách iný minister /august 2017/

K zverejnenému počtu asistentov učiteľa /júl 2017/

Prehliadka strateného času /jún 2017/

Regionálne školstvo sa dnes nedá riadiť /apríl-máj 2017/

Vajce vs. sliepka v slovenskom školstve /marec 2017/

Hromadná pripomienka za asistentov učiteľov /február 2017/

Čo sa udialo | Súhrn vybraných postrehov z diania v školstve v roku 2016 /január 2017/

Preto volíme, ako volíme /december 2016/

Reformný tím navrhol prekopať vysoké školstvo od základu /november 2016/

Oceňujeme prvý krok /október 2016/

Školstvo – chce to zmenu /september 2016/

Školy nedokážu čeliť extrémizmu, pretože sú neslobodné /august 2016/

Sú pre Fica s Kažimírom učiteľky kravy a vedci teliatka? /júl 2016/

Rodičia otvorili v parlamente viacero problémov nášho školstva /jún 2016/

Porušovanie základných práv detí vo vzdelávaní na Slovensku /máj 2016/

Deti nie sú v centre záujmu vzdelávania /apríl 2016/

Vzdelávanie a školstvo v programoch politických strán a hnutí /marec 2016/

Bilancia programového vyhlásenia vlády /február 2016/

Čo sa udialo | Súhrn vybraných postrehov z diania v školstve v roku 2015 /január 2016/

Fico s Kažimírom sú hrobári slovenského školstva /december 2015/

Zatriasť školstvom nestačí /november 2015/

Najvyšší súd podporil inkluzívne vzdelávanie /október 2015/

Vláda zbabrala aj opravnú skúšku z reformy školstva /september 2015/

Päť dôvodov na obavy /august 2015/

Správy z prieskumu verejnej mienky o vzdelávaní /júl 2015/

Školstvo potrebuje impulz /jún 2015/

Kam smerujú eurofondy vo vzdelávaní na Slovensku? /máj 2015/

Čo potrebujú angličtinári /apríl 2015/

Hromadná pripomienka proti okliešteniu školskej samosprávy /marec 2015/

Je nový Štátny vzdelávací program skutočne inovovaný? /február 2015/

Duálny model po slovensky /január 2015/

Čo sa udialo | Súhrn vybraných postrehov z diania v školstve v roku 2014 /december 2014/

Fico si vylepšuje imidž Pellegrinim, na školstvo kašle /november 2014/

Svet ešte nikdy nebol tak nedorobený /október 2014/

Ilúzie o vzdelávaní na Slovensku /september 2014/

Kam kráča ministerstvo školstva /august 2014/

Pellegrini plní Kažimírov sľub /júl 2014/

Zverejňujeme ministerské návrhy na zmeny kľúčových zákonov v školstve /jún 2014/

O budúcnosti školstva rozhoduje jeden človek /máj 2014/

Koncentrácia moci školstvo nezachráni /apríl 2014/

Inšpirujme sa tým, čo funguje /marec 2014/

Hlas detí zatiaľ nepočuť /február 2014/

Čaplovičov švédsky stôl /január 2014/

Chceme vedieť viac /december 2013/

Všetko, čo nie je v poriadku, treba zverejniť! /november 2013/

Málo miest v škôlkach má riešenie! /október 2013/

Čaplovičove národné projekty /september 2013/

Štátne týranie vs. blaho detí /august 2013/

Správa z vládneho auditu vykonanom na ministerstve školstva /júl 2013/

Varovanie ministrom: Školy nie sú lego! /jún 2013/

O skutočnom duálnom modeli vzdelávania /máj 2013/

Čaplovičova utajená správa o stave školstva /apríl 2013/

Zmätky a precitnutia ministra Čaploviča /marec 2013/

Testovanie podľa INEKO – chybné rady Čaplovičovi /február 2013/

Ide o deti /január 2013/

Inkluzívne vzdelávanie /december 2012/

Zvýšme učiteľom platy a posuňme diskusie ďalej /november 2012/

Nový vzdelávací systém pre všetkých /október 2012/

K tupinám z debaty o platoch v školstve /september 2012/

Centrálne plánovaný absolvent /august 2012/

Prvých 100 dní Dušana Čaploviča v kresle ministra školstva /júl 2012/

„Akčný“ pán a jeho „akčný“ plán /jún 2012/

Výzva Iniciatívy rodičov za dobré školy /máj 2012/

Čaplovič nie je svätý Juraj a nebojuje s drakom /apríl 2012/

Volebný odpočet /marec 2012/

Ako (a načo) čítať volebné programy strán /február 2012/

Ako ohlupovať národ /január 2012/

Základná línia vzdelávacej politiky na Slovensku a jej reflexia vo verejnej diskusii /december 2011/

Domáca škola, mravov stodola /november 2011/

Slabá záplata na deravé vrece /október 2011/

Planéta nehorázností /september 2011/

Čo si myslia učitelia o dnešnom stave v oblasti učebníc? /august 2011/

Horká pilulka na záver školského roka /júl 2011/

Reformu školstva brzdia systémové prekážky /jún 2011/

Čo všetko musí slovenský učiteľ /máj 2011/

Planéta vedomostí /apríl 2011/

Zmena hodnotenia testu z matematiky bola zbytočná a odborne pomýlená /marec 2011/

Otvorené listy ministrovi školstva /február 2011/

Policajti poznajú vízie svojho šéfa. A učitelia? /január 2011/

Kto nečíta, nevie. Kto číta, nerozumie? /december 2010/

Smutné voľby rektora /november 2010/

Vlažné korekcie Mikolajovej deformy /október 2010/

Angličtina do každého vrecka? /september 2010/

Hodnotenie programového vyhlásenia vlády v oblasti vzdelávania /august 2010/

Učiteľom treba dať slobodu /júl 2010/

Vzdelávací systém - odporúčania pre budúcu vládu /jún 2010/

Tradične žalostná gramotnosť /máj 2010/

Európska óda na vzdelanie /apríl 2010/

Kauza Waldorf na Slovensku /marec 2010/

Rodičia vynechaní z reformnej hry /február 2010/

Falošný vlastenecký diktát /január 2010/

Premýšľanie o reforme /december 2009/

Reforma školstva bez učebníc podľa Mikolaja /november 2009/

Absurdné divadlo v alternatívnych školách /október 2009/

Papieroví draci na predvolebnej oblohe /september 2009/

Druhý rok reformy klope na dvere /august 2009/

Rok jeden reformy vzdelávania bez reformy /júl 2009/

(druhý) pohľad obyčajného (m)učiteľa na reformu školstva /jún 2009/

Učiteľské noviny ako čistý kšeft /máj 2009/

Mikolajov papierový drak /apríl 2009/

Nevedomosť skrytá za ústretovosť /marec 2009/

10 dôvodov, prečo dať výpoveď kvôli Mikolajovi /február 2009/

Zahmlené kontúry školskej politiky /január 2009/

Národné učebnice? Deforma /december 2008/

Pochod veľkej septembrovej obsahovej reformy /november 2008/

Reforma po slovensky: Základné omyly štátnych vzdelávacích programov /október 2008/

Ciele ministerstva školstva sledujú viac kvantitu ako kvalitu /september 2008/

Reformná prskavka /august 2008/

Edičná politika plná pochybností /júl 2008/

Ministerstvo školstva schválilo vzorové školské programy /jún 2008/

Falošné pierka kačku na páva nepremenia /máj 2008/

Reforma? - hodnotenie Štátneho vzdelávacieho programu /apríl 2008/

Otvorená výzva ministrovi školstva /marec 2008/

Školstvo v roku 2007 /február 2008/

Nový školský zákon je omyl /január 2008/

Výsledky PISA 2006 – problém zo slepej uličky /december 2007/

EuroSZM - hodnotenie návrhu zákona o podpore a rozvoji práce s mládežou /november 2007/

Pripomienka za zachovanie rovnoprávnosti vo financovaní ZUŠ a školských zariadení /október 2007/

Hodnotenie návrhov nového školského zákona /september 2007/

Hodnotenie Mikolajovho školského zákona: nebude reformný /august 2007/

Hodnotenie legislatívneho zámeru zákona o výchove a vzdelávaní /júl 2007/

Hodnotenie Návrhu koncepcie vyučovania cudzích jazykov v základných a stredných školách /jún 2007/

Hodnotenie Návrhu koncepcie dvojúrovňového modelu vzdelávacích programov v oblasti odborného vzdelávania a prípravy v SR /máj 2007/

Minister školstva vymenoval Kurikulárnu radu /apríl 2007/

Centralizácia z kuchyne ministerstva školstva /marec 2007/

Hodnotenie koncepcie profesijného rozvoja učiteľov v kariérnom systéme /február 2007/

Pripomienky k Návrhu koncepcie predškolskej výchovy /január 2007/

Hodnotenie návrhu stratégie celoživotného vzdelávania /január 2007/

Hodnotenie programového vyhlásenia vlády /2006/