Kampaň Chceme vedieť viac: O budúcnosti vzdelávania na slovensku

Hodnotenie Návrhu koncepcie vyučovania cudzích jazykov v základných a stredných školách /jún 2007/

25.6.2007 | Anna Oslancová a Daniela Krajňáková | Vláda a reforma

Návrh Koncepcie vyučovania cudzích jazykov v základných a stredných školách

/Materiál Ministerstva školstva SR predložený na medzirezortné pripomienkové konanie dňa 7. júna 2007 je k dispozícii na stiahnutie tu./


Koncepcia, ktorú pripravilo Ministerstvo školstva, spochybňuje vhodnosť výberu cudzojazyčných učebníc a navrhuje vytvoriť tzv. národné učebnice na výučbu cudzích jazykov. Na základe našej dlhoročnej skúsenosti s cudzojazyčnými učebnicami sa domnievame, že tento návrh neprispeje k zlepšeniu vzdelávacích podmienok žiakov na školách, ani k skvalitneniu práce učiteľov. Naopak, vráti naše školy späť do obdobia, v ktorom bola výučba cudzích jazykov na oveľa nižšej úrovni ako je tomu dnes.

Ako vyzerá dnešná výučba cudzích jazykov v praxi? Ak sa zameriame napr. na výučbu angličtiny, môžeme konštatovať, že je čoraz kvalitnejšia najmä vďaka kvalitným učebniciam. Na slovenskom trhu sú dnes najžiadanejšími učebnice zo štyroch veľkých anglických vydavateľstiev (Macmillan Education, Oxford University Press, Cambridge University Press, Pearson Longman) a niekoľkých menších, pričom v ponuke sú samozrejme aj učebnice zo slovenských vydavateľstiev (SPN a ďalšie). Obdobne široký výber učebníc majú aj učitelia nemeckého či francúzskeho jazyka.

Kvalita učebníc zahraničných vydavateľstiev je veľmi vysoká. Prejavuje sa najmä v množstve komponentov, z ktorých sa učebnica skladá. Dnes už k štandardnej výbave učebnice patrí pracovný zošit, audiokazeta, metodika, kopírovateľné materiály, CD-ROM, DVD, testy, slovníček, obrazový materiál, plagáty a pod. Rovnako užitočná je aj podpora na internete, kde vydavateľstvá uverejňujú ďalšie nápady a aktivity pre učiteľa. Je nepravdepodobné, že by sa z obmedzených dotácií, ktoré by rezort školstva na tvorbu národných učebníc poskytol, dali pokryť náklady na takýto vysoký štandard. Zároveň je nereálne, že by sa v slovenskom prostredí našiel dostatok jazykových expertov, ktorí by učebnice – aj s prislúchajúcimi komponentmi – dokázali vyprodukovať na medzinárodnej úrovni. Na to nám na Slovensku chýbajú skúsenosti, ktorými disponujú zahraničné vydavateľstvá s vyše storočnou tradíciou.

V renomovaných vydavateľstvách vzniká učebnica cudzieho jazyka 3-5 rokov, kým sa uvedie na trh. Nepíšu ju jednotlivci, ale celé autorské tímy, pozostávajúce z expertov s priamym prepojením s praxou. Zároveň sa dodržiava zásada, že učebnicu jazyka tvoria najmä „native speakeri“, čo je v slovenskom prostredí ďalší nedosiahnuteľný predpoklad potrebnej kvality.

Skôr než sa učebnica začne písať, urobia si vydavateľstvá prieskum trhu. Autori učebnice sa kontaktujú priamo s takým typom škôl, pre ktoré má byť učebnica určená. Tento kontakt sa pritom neobmedzuje iba na krajinu pôvodu učebnice, veľké vydavateľstvá majú na tento účel k dispozícii celú sieť národných konzultantov aj v ďalších krajinách, o ktorých sa predpokladá, že budú mať o učebnicu záujem.

Každá časť učebnice, ktorú autori vytvoria, prechádza pilotným testovaním v školskom prostredí. Učitelia z praxe ju pripomienkujú vo viacerých kolách a ich pripomienky sú pre autorov cenným inšpiratívnym zdrojom. Učebnicu prepracovávajú dovtedy, kým sa nezhodnú, že bude v praxi perfektne fungovať.

Nemenej dôležitá je aj formálna stránka učebníc. Zahraničné učebnice sú vytlačené na kvalitnom papieri, ich texty sú bohato doplnené ilustráciami a fotografickým materiálom. Učebnice sú po každej stránke koncipované tak, aby boli pre deti pútavé a podnetné. Táto špičková kvalita pritom nie je predražená – keďže sú určené na pomerne veľký medzinárodný trh, ich cena je porovnateľná s cenou súčasných domácich učebníc.

Z uvedených príkladov vyplýva, že ak sa v slovenskom vzdelávacom prostredí presadí návrh vytvoriť jednotné národné učebnice, čím sa obmedzí, resp. celkom zlikviduje pestrá ponuka učebníc zo zahraničných vydavateľstiev, ochudobnia sa naši žiaci o kvalitné nástroje na výučbu cudzieho jazyka a namiesto zvýšenia kvality vo vzdelávaní dôjde k presnému opaku. Na školách sa síce budú učiť všetci z rovnakých národných učebníc ale ľahko sa môže stať, že rovnako nekvalitne.

Anna Oslancová pracuje v Albion Books - dovoz a distribúcia cudzojazyčnej odbornej literatúry.

Daniela Krajňáková je učiteľkou anglického jazyka.

Diskusia k článku Hodnotenie Návrhu koncepcie vyučovania cudzích jazykov v základných a stredných školách /jún 2007/ je zatiaľ bez príspevkov.


Ak sa chcete zapojit do diskusie k článkom, prosím, zaregistrujte sa.
Ak ste už na našom portáli registrovaný, prosím, prihláste sa.

Vláda a reforma

Sú pre Fica s Kažimírom učiteľky kravy a vedci teliatka? /júl 2016/

Rodičia otvorili v parlamente viacero problémov nášho školstva /jún 2016/

Porušovanie základných práv detí vo vzdelávaní na Slovensku /máj 2016/

Deti nie sú v centre záujmu vzdelávania /apríl 2016/

Vzdelávanie a školstvo v programoch politických strán a hnutí /marec 2016/

Bilancia programového vyhlásenia vlády /február 2016/

Čo sa udialo | Súhrn vybraných postrehov z diania v školstve v roku 2015 /január 2016/

Fico s Kažimírom sú hrobári slovenského školstva /december 2015/

Zatriasť školstvom nestačí /november 2015/

Najvyšší súd podporil inkluzívne vzdelávanie /október 2015/

Vláda zbabrala aj opravnú skúšku z reformy školstva /september 2015/

Päť dôvodov na obavy /august 2015/

Správy z prieskumu verejnej mienky o vzdelávaní /júl 2015/

Školstvo potrebuje impulz /jún 2015/

Kam smerujú eurofondy vo vzdelávaní na Slovensku? /máj 2015/

Čo potrebujú angličtinári /apríl 2015/

Hromadná pripomienka proti okliešteniu školskej samosprávy /marec 2015/

Je nový Štátny vzdelávací program skutočne inovovaný? /február 2015/

Duálny model po slovensky /január 2015/

Čo sa udialo | Súhrn vybraných postrehov z diania v školstve v roku 2014 /december 2014/

Fico si vylepšuje imidž Pellegrinim, na školstvo kašle /november 2014/

Svet ešte nikdy nebol tak nedorobený /október 2014/

Ilúzie o vzdelávaní na Slovensku /september 2014/

Kam kráča ministerstvo školstva /august 2014/

Pellegrini plní Kažimírov sľub /júl 2014/

Zverejňujeme ministerské návrhy na zmeny kľúčových zákonov v školstve /jún 2014/

O budúcnosti školstva rozhoduje jeden človek /máj 2014/

Koncentrácia moci školstvo nezachráni /apríl 2014/

Inšpirujme sa tým, čo funguje /marec 2014/

Hlas detí zatiaľ nepočuť /február 2014/

Čaplovičov švédsky stôl /január 2014/

Chceme vedieť viac /december 2013/

Všetko, čo nie je v poriadku, treba zverejniť! /november 2013/

Málo miest v škôlkach má riešenie! /október 2013/

Čaplovičove národné projekty /september 2013/

Štátne týranie vs. blaho detí /august 2013/

Správa z vládneho auditu vykonanom na ministerstve školstva /júl 2013/

Varovanie ministrom: Školy nie sú lego! /jún 2013/

O skutočnom duálnom modeli vzdelávania /máj 2013/

Čaplovičova utajená správa o stave školstva /apríl 2013/

Zmätky a precitnutia ministra Čaploviča /marec 2013/

Testovanie podľa INEKO – chybné rady Čaplovičovi /február 2013/

Ide o deti /január 2013/

Inkluzívne vzdelávanie /december 2012/

Zvýšme učiteľom platy a posuňme diskusie ďalej /november 2012/

Nový vzdelávací systém pre všetkých /október 2012/

K tupinám z debaty o platoch v školstve /september 2012/

Centrálne plánovaný absolvent /august 2012/

Prvých 100 dní Dušana Čaploviča v kresle ministra školstva /júl 2012/

„Akčný“ pán a jeho „akčný“ plán /jún 2012/

Výzva Iniciatívy rodičov za dobré školy /máj 2012/

Čaplovič nie je svätý Juraj a nebojuje s drakom /apríl 2012/

Volebný odpočet /marec 2012/

Ako (a načo) čítať volebné programy strán /február 2012/

Ako ohlupovať národ /január 2012/

Základná línia vzdelávacej politiky na Slovensku a jej reflexia vo verejnej diskusii /december 2011/

Domáca škola, mravov stodola /november 2011/

Slabá záplata na deravé vrece /október 2011/

Planéta nehorázností /september 2011/

Čo si myslia učitelia o dnešnom stave v oblasti učebníc? /august 2011/

Horká pilulka na záver školského roka /júl 2011/

Reformu školstva brzdia systémové prekážky /jún 2011/

Čo všetko musí slovenský učiteľ /máj 2011/

Planéta vedomostí /apríl 2011/

Zmena hodnotenia testu z matematiky bola zbytočná a odborne pomýlená /marec 2011/

Otvorené listy ministrovi školstva /február 2011/

Policajti poznajú vízie svojho šéfa. A učitelia? /január 2011/

Kto nečíta, nevie. Kto číta, nerozumie? /december 2010/

Smutné voľby rektora /november 2010/

Vlažné korekcie Mikolajovej deformy /október 2010/

Angličtina do každého vrecka? /september 2010/

Hodnotenie programového vyhlásenia vlády v oblasti vzdelávania /august 2010/

Učiteľom treba dať slobodu /júl 2010/

Vzdelávací systém - odporúčania pre budúcu vládu /jún 2010/

Tradične žalostná gramotnosť /máj 2010/

Európska óda na vzdelanie /apríl 2010/

Kauza Waldorf na Slovensku /marec 2010/

Rodičia vynechaní z reformnej hry /február 2010/

Falošný vlastenecký diktát /január 2010/

Premýšľanie o reforme /december 2009/

Reforma školstva bez učebníc podľa Mikolaja /november 2009/

Absurdné divadlo v alternatívnych školách /október 2009/

Papieroví draci na predvolebnej oblohe /september 2009/

Druhý rok reformy klope na dvere /august 2009/

Rok jeden reformy vzdelávania bez reformy /júl 2009/

(druhý) pohľad obyčajného (m)učiteľa na reformu školstva /jún 2009/

Učiteľské noviny ako čistý kšeft /máj 2009/

Mikolajov papierový drak /apríl 2009/

Nevedomosť skrytá za ústretovosť /marec 2009/

10 dôvodov, prečo dať výpoveď kvôli Mikolajovi /február 2009/

Zahmlené kontúry školskej politiky /január 2009/

Národné učebnice? Deforma /december 2008/

Pochod veľkej septembrovej obsahovej reformy /november 2008/

Reforma po slovensky: Základné omyly štátnych vzdelávacích programov /október 2008/

Ciele ministerstva školstva sledujú viac kvantitu ako kvalitu /september 2008/

Reformná prskavka /august 2008/

Edičná politika plná pochybností /júl 2008/

Ministerstvo školstva schválilo vzorové školské programy /jún 2008/

Falošné pierka kačku na páva nepremenia /máj 2008/

Reforma? - hodnotenie Štátneho vzdelávacieho programu /apríl 2008/

Otvorená výzva ministrovi školstva /marec 2008/

Školstvo v roku 2007 /február 2008/

Nový školský zákon je omyl /január 2008/

Výsledky PISA 2006 – problém zo slepej uličky /december 2007/

EuroSZM - hodnotenie návrhu zákona o podpore a rozvoji práce s mládežou /november 2007/

Pripomienka za zachovanie rovnoprávnosti vo financovaní ZUŠ a školských zariadení /október 2007/

Hodnotenie návrhov nového školského zákona /september 2007/

Hodnotenie Mikolajovho školského zákona: nebude reformný /august 2007/

Hodnotenie legislatívneho zámeru zákona o výchove a vzdelávaní /júl 2007/

Hodnotenie Návrhu koncepcie vyučovania cudzích jazykov v základných a stredných školách /jún 2007/

Hodnotenie Návrhu koncepcie dvojúrovňového modelu vzdelávacích programov v oblasti odborného vzdelávania a prípravy v SR /máj 2007/

Minister školstva vymenoval Kurikulárnu radu /apríl 2007/

Centralizácia z kuchyne ministerstva školstva /marec 2007/

Hodnotenie koncepcie profesijného rozvoja učiteľov v kariérnom systéme /február 2007/

Pripomienky k Návrhu koncepcie predškolskej výchovy /január 2007/

Hodnotenie návrhu stratégie celoživotného vzdelávania /január 2007/

Hodnotenie programového vyhlásenia vlády /2006/