Testovanie podľa INEKO – chybné rady Čaplovičovi /február 2013/

13.3.2013 | Zuzana Zimenová | Vláda a reforma

INEKO šliaplo riadne vedľa. Jeho odporúčania ministrovi Čaplovičovi sú blúznením technokratov, ktorí cez húštinu dát nedovidia na podstatu vzdelávacieho procesu.


INEKO vonkoncom nezaujíma, aké deti do školského vzdelávania vstupujú, čo v ňom reálne zažívajú a či si z povinného chodenia do školy odnesú také vedomosti a zážitky, ktorými budú vedieť vystužiť svoj život v dospelosti. INEKU o deti vlastne ani nejde, deti rovná sa škola, škola rovná sa kvalita, kvalita rovná sa efektivita, to je jeho línia uvažovania o školstve. Keďže nevidí rozdiel medzi meraním „kvality žiakov“ a meraním „kvality škôl“, navrhuje jedným testom zmerať jedno i druhé naraz, netušiac, že to nejde a nepôjde, ani keď sa do toho samotné INEKO vloží. Prvá chyba.

Druhá chyba súvisí s príliš úzkym obzorom navrhovateľov. Možnosti, ktoré celoplošné testovanie ponúka a ktoré momentálne na Slovensku objavujeme, sú v školských systémoch vo svete už dávno masívne využívané. Tak dávno, že krajiny, v ktorých bolo celoplošné testovanie zavedené ako ťažiskový nástroj zisťovania úrovne vzdelávania, od neho pomaly upúšťajú, resp. revidujú jeho bezhlavé nasadzovanie. Negatívne dôsledky, ktoré so sebou prinieslo, totiž napáchali zbytočnú škodu na deťoch, aj na učiteľoch. V pedagogickom svete sa dnes o tom živo diskutuje.

Treťou chybou je absurdnosť rozšírenia celoplošného Testovania školopovinných detí o tzv. Testovanie 0. Ak by malo ísť o prijateľnú mieru štandardizácie diagnostiky predškolákov, ktorá by pomohla identifikovať ich špecifické vzdelávacie potreby ešte predtým, ako zasadnú do lavíc, bol by to užitočný návrh. O to však INEKU nejde, INEKO iba hľadá bod nula na porovnanie s Testovaním 5 a Testovaním 9, východiskovú čiaru, od ktorej sa bude dať žiakovi „merať“ výkon. Pri pohľade na budúcich prváčikov si však ťažko vieme predstaviť, čo má tým bodom nula vlastne byť. Ako bude „nulťácky test“ vlastne vyzerať? A čo sa z neho dozvieme? Jediné, čo sa bude dať porovnaním výsledkov Testovania 0 a Testovania 5 zistiť, je, že áno, deti prešli z bodu, v ktorom sa vedeli iba hrať, do bodu, v ktorom vedia čítať, písať a počítať. Naozaj úžasné zistenie, hodné tučného balíka peňazí, vyhodených na absurdné testovanie.

Plytvanie verejnými zdrojmi je štvrtou, azda tou najnepochopiteľnejšou chybou v návrhoch INEKA. Napriek tomu, že hlavným motívom opatrení je zvýšenie efektívnosti financovania školstva, INEKO ignoruje skutočnosť, že čím viac celoplošného testovania v školskom systéme zavedieme, tým viac peňazí nás to bude stáť. Pritom existuje lacnejšie, v praxi overené riešenie. Na zistenie úrovne vzdelávacieho systému ako celku stačí pravidelne testovať iba rôzne vzorky vybraných žiakov. Dobré skúsenosti s tým majú vo Fínsku, kde v centre pozornosti stojí rozvoj škôl, nie ich zoradenie do rebríčkov úspešnosti. Rozvoj potenciálu jednotlivých žiakov tam nesleduje štát, ale samotné školy a učitelia. Ak by chcel pokrok žiakov sledovať štát, musel by totiž vytvárať nie štandardizované testy, ale testy zohľadňujúce rôzne špecifiká, čo by celé testovanie znova predražilo.

Tým sa vraciame k prvej chybe INEKA, ktorou je neujasnenosť cieľov navrhovaných testovaní. Ciele testovania totiž určujú jeho formu. Navrhovať celoplošné testovanie v čoraz kratších intervaloch bez toho, aby bolo jasné, načo vlastne ideme podrobovať žiakov, učiteľov a naše peňaženky tejto enormnej záťaži, je vážny prešľap.

Deti nie sú stroje, školy nie sú továrne na rozum a učitelia nie sú manažéri výroby. Zároveň však platí, že v slovenskom školstve sa neuveriteľne plytvá verejnými zdrojmi, úroveň výučby stagnuje a v školách je príliš veľa učiteľov, ktorí sa inováciám bránia ako čert krížu. Zmeny, ktoré v našich školách vyvetrajú zatuchlinu a vyleštia nielen povrch, ale aj to, čo je pod povrchom, však treba nastaviť tak, aby sme so špinavou vodou nespláchli aj deti. Lebo veď o tie ide v prvom rade. Ak z nich urobí INEKO dostihové kone, hnané do cieľovej rovinky uniformných testov bez toho, aby vnímali svet naokolo a cítili radosť z behu, dôsledky navrhovaných zmien pre ne budú možno ešte horšie ako dôsledky stavu bez zmien.


Autorka je analytička a editorka portálu noveskolstvo.sk.



Súvisiace informácie:


30. január 2013


Inekoblog: Čo som odporučil ministrovi Čaplovičovi

Vláda a reforma

Prečo medzi mladými voličmi vyhráva Kotleba? /november 2018/

Kríza v školstve /október 2018/

Rok Lubyovej /september 2018/

Čo prinieslo leto /júl-august 2018/

Tento způsob reformy školstva zdá se mi poněkud nešťastným /jún 2018/

Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania /máj 2018/

Malé víťazstvo socializmu nad kapitalizmom za 35 miliónov eur /apríl 2018/

Výzva ministrovi vnútra a ministerke školstva /marec 2018/

Odluka škôl od samospráv nepomôže /február 2018/

Čo sa udialo | Súhrn vybraných postrehov z diania v školstve v roku 2017 /január 2018/

Premiér Fico orbanizuje slovenské školstvo /december 2017/

Otvorený list o inklúzii /november 2017/

Rozpočet a reforma spolu neladia /október 2017/

K riadeniu a financovaniu školstva /september 2017/

Každý školský rok víta deti v školách iný minister /august 2017/

K zverejnenému počtu asistentov učiteľa /júl 2017/

Prehliadka strateného času /jún 2017/

Regionálne školstvo sa dnes nedá riadiť /apríl-máj 2017/

Vajce vs. sliepka v slovenskom školstve /marec 2017/

Hromadná pripomienka za asistentov učiteľov /február 2017/

Čo sa udialo | Súhrn vybraných postrehov z diania v školstve v roku 2016 /január 2017/

Preto volíme, ako volíme /december 2016/

Reformný tím navrhol prekopať vysoké školstvo od základu /november 2016/

Oceňujeme prvý krok /október 2016/

Školstvo – chce to zmenu /september 2016/

Školy nedokážu čeliť extrémizmu, pretože sú neslobodné /august 2016/

Sú pre Fica s Kažimírom učiteľky kravy a vedci teliatka? /júl 2016/

Rodičia otvorili v parlamente viacero problémov nášho školstva /jún 2016/

Porušovanie základných práv detí vo vzdelávaní na Slovensku /máj 2016/

Deti nie sú v centre záujmu vzdelávania /apríl 2016/

Vzdelávanie a školstvo v programoch politických strán a hnutí /marec 2016/

Bilancia programového vyhlásenia vlády /február 2016/

Čo sa udialo | Súhrn vybraných postrehov z diania v školstve v roku 2015 /január 2016/

Fico s Kažimírom sú hrobári slovenského školstva /december 2015/

Zatriasť školstvom nestačí /november 2015/

Najvyšší súd podporil inkluzívne vzdelávanie /október 2015/

Vláda zbabrala aj opravnú skúšku z reformy školstva /september 2015/

Päť dôvodov na obavy /august 2015/

Správy z prieskumu verejnej mienky o vzdelávaní /júl 2015/

Školstvo potrebuje impulz /jún 2015/

Kam smerujú eurofondy vo vzdelávaní na Slovensku? /máj 2015/

Čo potrebujú angličtinári /apríl 2015/

Hromadná pripomienka proti okliešteniu školskej samosprávy /marec 2015/

Je nový Štátny vzdelávací program skutočne inovovaný? /február 2015/

Duálny model po slovensky /január 2015/

Čo sa udialo | Súhrn vybraných postrehov z diania v školstve v roku 2014 /december 2014/

Fico si vylepšuje imidž Pellegrinim, na školstvo kašle /november 2014/

Svet ešte nikdy nebol tak nedorobený /október 2014/

Ilúzie o vzdelávaní na Slovensku /september 2014/

Kam kráča ministerstvo školstva /august 2014/

Pellegrini plní Kažimírov sľub /júl 2014/

Zverejňujeme ministerské návrhy na zmeny kľúčových zákonov v školstve /jún 2014/

O budúcnosti školstva rozhoduje jeden človek /máj 2014/

Koncentrácia moci školstvo nezachráni /apríl 2014/

Inšpirujme sa tým, čo funguje /marec 2014/

Hlas detí zatiaľ nepočuť /február 2014/

Čaplovičov švédsky stôl /január 2014/

Chceme vedieť viac /december 2013/

Všetko, čo nie je v poriadku, treba zverejniť! /november 2013/

Málo miest v škôlkach má riešenie! /október 2013/

Čaplovičove národné projekty /september 2013/

Štátne týranie vs. blaho detí /august 2013/

Správa z vládneho auditu vykonanom na ministerstve školstva /júl 2013/

Varovanie ministrom: Školy nie sú lego! /jún 2013/

O skutočnom duálnom modeli vzdelávania /máj 2013/

Čaplovičova utajená správa o stave školstva /apríl 2013/

Zmätky a precitnutia ministra Čaploviča /marec 2013/

Testovanie podľa INEKO – chybné rady Čaplovičovi /február 2013/

Ide o deti /január 2013/

Inkluzívne vzdelávanie /december 2012/

Zvýšme učiteľom platy a posuňme diskusie ďalej /november 2012/

Nový vzdelávací systém pre všetkých /október 2012/

K tupinám z debaty o platoch v školstve /september 2012/

Centrálne plánovaný absolvent /august 2012/

Prvých 100 dní Dušana Čaploviča v kresle ministra školstva /júl 2012/

„Akčný“ pán a jeho „akčný“ plán /jún 2012/

Výzva Iniciatívy rodičov za dobré školy /máj 2012/

Čaplovič nie je svätý Juraj a nebojuje s drakom /apríl 2012/

Volebný odpočet /marec 2012/

Ako (a načo) čítať volebné programy strán /február 2012/

Ako ohlupovať národ /január 2012/

Základná línia vzdelávacej politiky na Slovensku a jej reflexia vo verejnej diskusii /december 2011/

Domáca škola, mravov stodola /november 2011/

Slabá záplata na deravé vrece /október 2011/

Planéta nehorázností /september 2011/

Čo si myslia učitelia o dnešnom stave v oblasti učebníc? /august 2011/

Horká pilulka na záver školského roka /júl 2011/

Reformu školstva brzdia systémové prekážky /jún 2011/

Čo všetko musí slovenský učiteľ /máj 2011/

Planéta vedomostí /apríl 2011/

Zmena hodnotenia testu z matematiky bola zbytočná a odborne pomýlená /marec 2011/

Otvorené listy ministrovi školstva /február 2011/

Policajti poznajú vízie svojho šéfa. A učitelia? /január 2011/

Kto nečíta, nevie. Kto číta, nerozumie? /december 2010/

Smutné voľby rektora /november 2010/

Vlažné korekcie Mikolajovej deformy /október 2010/

Angličtina do každého vrecka? /september 2010/

Hodnotenie programového vyhlásenia vlády v oblasti vzdelávania /august 2010/

Učiteľom treba dať slobodu /júl 2010/

Vzdelávací systém - odporúčania pre budúcu vládu /jún 2010/

Tradične žalostná gramotnosť /máj 2010/

Európska óda na vzdelanie /apríl 2010/

Kauza Waldorf na Slovensku /marec 2010/

Rodičia vynechaní z reformnej hry /február 2010/

Falošný vlastenecký diktát /január 2010/

Premýšľanie o reforme /december 2009/

Reforma školstva bez učebníc podľa Mikolaja /november 2009/

Absurdné divadlo v alternatívnych školách /október 2009/

Papieroví draci na predvolebnej oblohe /september 2009/

Druhý rok reformy klope na dvere /august 2009/

Rok jeden reformy vzdelávania bez reformy /júl 2009/

(druhý) pohľad obyčajného (m)učiteľa na reformu školstva /jún 2009/

Učiteľské noviny ako čistý kšeft /máj 2009/

Mikolajov papierový drak /apríl 2009/

Nevedomosť skrytá za ústretovosť /marec 2009/

10 dôvodov, prečo dať výpoveď kvôli Mikolajovi /február 2009/

Zahmlené kontúry školskej politiky /január 2009/

Národné učebnice? Deforma /december 2008/

Pochod veľkej septembrovej obsahovej reformy /november 2008/

Reforma po slovensky: Základné omyly štátnych vzdelávacích programov /október 2008/

Ciele ministerstva školstva sledujú viac kvantitu ako kvalitu /september 2008/

Reformná prskavka /august 2008/

Edičná politika plná pochybností /júl 2008/

Ministerstvo školstva schválilo vzorové školské programy /jún 2008/

Falošné pierka kačku na páva nepremenia /máj 2008/

Reforma? - hodnotenie Štátneho vzdelávacieho programu /apríl 2008/

Otvorená výzva ministrovi školstva /marec 2008/

Školstvo v roku 2007 /február 2008/

Nový školský zákon je omyl /január 2008/

Výsledky PISA 2006 – problém zo slepej uličky /december 2007/

EuroSZM - hodnotenie návrhu zákona o podpore a rozvoji práce s mládežou /november 2007/

Pripomienka za zachovanie rovnoprávnosti vo financovaní ZUŠ a školských zariadení /október 2007/

Hodnotenie návrhov nového školského zákona /september 2007/

Hodnotenie Mikolajovho školského zákona: nebude reformný /august 2007/

Hodnotenie legislatívneho zámeru zákona o výchove a vzdelávaní /júl 2007/

Hodnotenie Návrhu koncepcie vyučovania cudzích jazykov v základných a stredných školách /jún 2007/

Hodnotenie Návrhu koncepcie dvojúrovňového modelu vzdelávacích programov v oblasti odborného vzdelávania a prípravy v SR /máj 2007/

Minister školstva vymenoval Kurikulárnu radu /apríl 2007/

Centralizácia z kuchyne ministerstva školstva /marec 2007/

Hodnotenie koncepcie profesijného rozvoja učiteľov v kariérnom systéme /február 2007/

Pripomienky k Návrhu koncepcie predškolskej výchovy /január 2007/

Hodnotenie návrhu stratégie celoživotného vzdelávania /január 2007/

Hodnotenie programového vyhlásenia vlády /2006/