Edičná politika plná pochybností /júl 2008/
8.7.2008 | Oľga Zápotočná | Vláda a reforma
Edičný plán učebníc, ktoré budú od budúceho školského roka, kedy sa spúšťa obsahová reforma, financované z peňazí daňových poplatníkov, bol schválený a zverejnený (nájdete ho tu).
Skúmať, ako prebehol proces rozhodovania o vybraných tituloch a vydavateľoch už asi nemá zmysel, aj keď je to proces plný pochybností. Nejasnosti a otázky, ktoré sa na jeho pozadí vynárajú, presahujú rámec mojej odbornosti, takže ich posúdenie ponechávam na iných. To, čomu by som sa chcela venovať a čo si trúfam posúdiť je jedno z „rozhodujúcich kritérií výberu“ (UN, 20, str. 28 – vo formáte PDF dostupné tu), kritérium „obsahu a kvality“ v prípade učebníc počiatočného čítania a písania, keďže nielen ich obsah a kvalitu, ale aj históriu veľmi dôverne poznám. Tá „víťazná,“ ktorá sa od septembra 2008 ako jediná dostane do školských lavíc, je šlabikár autorov A. Hirková – M. Nemčíková z Vydavateľstva Aitec, ktoré mimochodom nepoznám, tak ako ho nepozná väčšina učiteľov. (Slovenská národná knižnica neeviduje do apríla 2008 – okrem niekoľkých písaniek pre 1. ročník ZŠ od vyššie uvedených autoriek – zatiaľ žiadnu inú učebnicu z jeho produkcie). Šlabikár bol vybraný na základe toho (tamtiež), že používa „vysoko efektívne, overené a praxou potvrdené metodické postupy,“ vyhovujúce všetkým deťom („v celom spektre populačného ročníka“). S tým, až na jednu výnimku, v celku súhlasím, keďže viem (v prípade, že naozaj pôjde o upravené vydanie šlabikára Lipka manželov Nemčíkovcov), že ide o šlabikár, ktorý postupuje desaťročiami overenou hláskovou analyticko-syntetickou metódou. Tá výnimka sa týka len tej „efektívnosti,“ ktorá – ak by sme ju posudzovali z dlhodobejšej perspektívy, s odstupom času, napr. na konci prvého stupňa ZŠ – asi nie je až taká vysoká. Myslím, že výsledky štúdií čitateľskej gramotnosti našich štvrtákov (PIRLS 2001, 2006) to čiastočne dokumentujú. Napriek tomu sa nedá poprieť, že šlabikár sa od začiatku 90-tych rokov úspešne používa a aj dnes má v radoch učiteľov svojich priaznivcov, ktorí ho – aj keď len v menšinovom náklade – odoberajú. Zrejme aj preto, že im tento tradičný a zaužívaný postup plne vyhovuje, keďže sú naňho zvyknutí a majú s ním bohaté skúsenosti.
Z odborného posudku nemenovaného autora (uverejneného v UN č. 20) však vidno, že šlabikár prešiel – okrem zmeny vydavateľa a prvého autora i viacerými úpravami, takže je otázne, či je platnosť schvaľovacej doložky, na základe ktorej bol do edičného plánu zaradený (z roku 1996), oprávnená. Isté pochybnosti vyvolávajú aj viaceré sporné tvrdenia recenzenta, ktorý konštatuje, že metodický postup je nastavený na „priemerného žiaka,“ resp. dbá na to, aby sa „slabší žiak nemusel konfrontovať s výkonmi spolužiakov, ktorí dokážu viac...“. Nie je totiž jasné, ako sa bude pristupovať k tým ostatným, podpriemerným ale najmä nadpriemerným žiakom? Alebo, či je takéto nastavenie v súlade s deklarovanými zámermi školskej reformy? Aj keď sa na inom mieste spomína istá podpora diferencovaného prístupu, táto časť materiálu je ešte len v štádiu prípravy. „Zaujímavejšie“ sú však ďalšie novinky, ako napr. tá, že pri preberaní nových hlások (so všetkými písmenami) sa údajne majú využívať „pravidelne a premyslene sa opakujúce postupy... bez nutnosti používať pomocné obrázky,“ hoci neskôr sa v posudku spomína „maľovaná abeceda, pomocou ktorej bude možné vyhľadať i neznáme – ešte nepreberané písmená, čo im umožní čítať slová s doteraz neprebranými písmenami“. Okrem toho sa – „s potešením“ – dozvedáme, že v prípravnom období sa bude pracovať s veľkou tlačenou abecedou a dôraz sa bude klásť na rozvoj sluchového vnímania, s osobitným dôrazom na nácvik slabiky... a pod. S potešením o týchto zaujímavostiach píšem v úvodzovkách z dôvodu, ktorý možno pochopia len tí, ktorí poznajú iný – donedávna ešte štátom hradený šlabikár – autoriek K. Štefekovej a R. Culkovej, ktorý sa do edičného plánu nedostal (šlabikáre, ktoré uvádza www.edicny-portal.sk nájdete tu). Tí totiž za uvedenými (zvýraznenými) postupmi pravdepodobne spoznávajú rukopis a podstatné znaky metodického postupu autoriek tohoto šlabikára, ktorý – aj vďaka týmto a mnohým ďalším mimoriadne významným a zásadným inováciám – získal jednoznačné víťazstvo v ostatnom právoplatnom konkurznom konaní v roku 2007. Priniesol totiž úplne novú koncepciu, ktorá pri zachovaní všetkých podstatných a osvedčených prvkov tradičnej hláskovej analyticko-syntetickej metódy, kompenzuje prakticky všetky jej najväčšie nedostatky (Zápotočná, 2001/2002). Táto koncepcia – autorizovaná prvým vydaním metodického materiálu „Učíme sa čítať“ (Štefeková, Culková, 2001) – prešla po prvom vydaní v podobe šlabikára (2001) serióznym experimentálnym overovaním. Uskutočnilo sa na rozsiahlej vzorke žiakov 1. ročníka z viacerých slovenských základných škôl prostredníctvom kvalifikovaných učiteľov a prinieslo veľmi dobré výsledky (Mancová a kol., 2002). Napriek tomu táto koncepcia ešte niekoľko rokov trpezlivo bojovala so štátnou administratívou o svoje miesto v školských laviciach, z ktorých sa teraz – vďaka tej istej administratíve – po uplynutí jedného školského roka – opäť vytratí.
Učitelia, ktorí ho vyskúšali, vyjadrujú svoje postoje a skúsenosti na viacerých miestach i odborných fórach, (niekoľko ukážok takýchto výrokov uvádzam v prílohe bez ďalšieho komentára), žiaľ, na ich názory sa pri tvorbe edičného plánu nikto nepýtal. Štátna administratíva rozhodla a učitelia sa musia zmieriť s tým, čo určila. Aj keď verím a dúfam, že nájdu spôsob a prostriedky, aby na to neboli odkázaní.
Aby to však na záver nevyznelo sentimentálne, rada by som sa vrátila späť k tomu podstatnému. Otvorene priznávam, že tým, čo tu píšem, vyslovujem nielen veľké sklamanie, ale najmä podozrenie z nekorektnosti a netransparentnosti procesu výberu učebníc, a v prípade – aj keď ešte nepublikovaného šlabikára – aj z plagiátorstva. Domnievam sa, že viacerých podobne sklamaných čitateľov UN by zaujímalo, na základe čoho bola učebnici, ktorá mimochodom ani v minulosti v žiadnom konkurze nezvíťazila, uznaná stará schvaľovacia doložka a vydavateľstvu, ktoré ešte prakticky žiadnu učebnicu nevydalo, vyslovená taká dôvera? Na základe akého renomé si zaslúžilo takú lukratívnu štátnu objednávku? Som totiž presvedčená, že ak by proces výberu štátom financovaných učebníc prebiehal v súlade s platnými zákonmi (zákon č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní a autorsko-právnym zákonom č. 618/2003 Z. z.), na ktoré sa nová smernica o učebniciach a pomôckach (č. 2/2008-R) priamo odvoláva, minimálne s touto konkrétnou voľbou boli spojené vážne problémy.
Doc. PhDr. Oľga Zápotočná, CSc., Kabinet výskumu sociálnej a biologickej komunikácie SAV.
Pôvodne písané pre Učiteľské noviny (UN).
Na ilustráciu uvádzam výber niekoľkých anonymných i neanonymných výpovedí učiteľov:
- „Musím priznať, že po skúsenostiach so šlabikármi Virgovičeovej a Nemčíkovcov je toto úplná bomba! Všetko je v ňom iné – metódy, postupy, grafika, navyše je tvorivý. Obsahuje veľa zaujímavých úloha a hier – taktiež podporujúcich tvorivosť. Zaujímavé je využívanie nápovedných obrázkov .... Objednávam tento šlabikár“, ZŠ B.Bystrica, 6. 3. 2007;
- „My sme používali šlabikár Lipka a som nesmierne rada, že je to minulosťou. Od septembra sme objednali šlabikár Štefekovej a Culkovej. ...Suplovali sme skostnatenú metódu začiatočného čítania a písania pomocou vlastného inovačného prístupu... Nový šlabikár sa konečne prispôsobil pregramotným skúsenostiam našich 6-ročných detí. Autorkám nového šlabikára volám BRAVO!“, ZŠ Šurany, 6. 3. 2007;
- „V tomto školskom roku pracujeme s Vaším šlabikárom. Od začiatku má od nás len pozitívne hodnotenie: Výborne vypracované tzv. predšlabikárové obdobie, v ktorom sa deti naučia čítať a písať veľké tlačené písmená, čo tvorí kvalitný základ pre ďalšiu prácu. Nápovedné obrázky na každej dvojstrane umožňujú neustálu zrakovú fixáciu písmen..... Tento šlabikár naozaj umožňuje diferencovaný prístup k žiakom, na hodinách nenastávajú tzv. hluché chvíľky, každý žiak je stále zamestnaný a pritom môže pracovať svojim individuálnym tempom.... Vynikajúca príručka, ktorá pomôže tak začínajúcemu učiteľovi ako aj učiteľovi s dlhoročnou praxou“. (A. Ivanová, D. Hlavajová, ZŠ a MŠ Nižná, máj 2008);
- „So šlabikárom K. Štefekovej sa mi pracuje veľmi dobre... Pri správnom používaní a dodržiavaní jednoduchých zásad autorkinej metódy sa naučilo každé dieťa bezproblémovo čítať.... Myslí na všetko, čo je potrebné pre zvládnutie čítania... Deti sa naučili čítať v škole a čítajú radi. Rodičia sú milo prekvapení a ja, ako pedagóg som veľmi rada, že som mohla učiť z kvalitného šlabikára.... Je doslovne „ušitý na mieru“ pre deti.... vďaka úlohám sa deti rozvíjajú a posúvajú ďalej.... Informáciu o nemožnosti výberu som najprv považovala za nevhodný vtip. Veď mať na Slovensku šlabikár takejto vynikajúcej kvality a zároveň zviazané ruky pedagóga k nemožnosti využiť ho, to je skutočne krok späť“. (PaedDr. Lucia Zachardová);
- „Veľmi pozitívne hodnotím inovačné metódy uplatnené v šlabikári, čítanke a písankách pre 1. ročník od autoriek K. Štefekovej a R. Culkovej.... Nápovedné obrázky – u iných autorov sa vyvodzuje písmeno len raz, tu si dieťa vyhľadáva písmeno neustále, podľa vlastnej potreby.... poskytuje k kľúč k čítaniu ...deti dokázali čítať aj viacslabičné slová .... naučili sa čítať v škole....“ Ďalej vyzdvihuje: „Zažívanie úspešnosti a sebadôvery, pochopenie obsahu slov a viet, tvorbu kreslených príbehov, jazykolamov, komiksov, uplatňovanie humoru, dramatizáciu, využitie logického myslenia“ a pod.;
- Z listu adresovaného vydavateľstvu Orbis Pictus Istropolitana: „Viem, že Vaša organizácia nezodpovedá za rozhodnutia ministerských úradníkov..... šlabikár Štefekovej sme vyskúšali v minulom roku a kolegyne si ho veľmi pochvaľujú. So šlabikárom Lipka nemáme žiadne skúsenosti a ani teraz nemáme záujem. Nechápem, prečo iba tento jediný dostal prednosť pred inými, za ktoré treba platiť. Prečo niekto zrazu tresce školy, ktoré chcú ísť vlastnou cestou, podľa overených postupov a doteraz si mohli vyberať? Že by to bola tá slávna reforma – nedomyslená, nepripravená, zmätočná...? Prepošlite prosím tento e-mail tomu, alebo tým, ktorí sú za to zodpovední..“ Mgr. Valéria Černohorská, riaditeľka školy Liptovská Teplička.
Použité zdroje:
Zápotočná, O.: Učíme sa čítať. Slovenský jazyk a literatúra v škole. 48, 1-2, 2001/2002, str. 53 – 55.
Mancová, M., Kollárik, K., Marušincová, E., Zápotočná, O.: Záverečná správa z overovania experimentálnej učebnice Šlabikár pre 1. roč. ZŠ. Bratislava: ŠPU, 2002.
Štefeková, K., Culková, R.: Učíme sa čítať. Pracovný zošit a Metodické poznámky k elementárnemu čítaniu. Orbis Pictus – Istropolitana, Bratislava, 2001.
Vláda a reforma
Čo sa udialo | Súhrn vybraných postrehov z diania v školstve v roku 2021 /december 2021/
31.12.2021, Anna Dráľová, Vláda a reforma
O chýbajúcom funkčnom strednom článku riadenia a podpory v školstve /november 2021/
15.12.2021, Peter Dráľ, Vláda a reforma
Spor o vysokoškolskú reformu /október 2021/
30.11.2021, Anna Dráľová, Vláda a reforma
Sumarizovali sme spor ministerstva školstva a univerzít o vysokoškolskú reformu.
1.10.2021, Edujobs.sk, Vláda a reforma
Čo prinieslo leto /júl-august 2021/
20.9.2021, Anna Dráľová, Vláda a reforma
Stratégia inkluzívneho vzdelávania? Sme svedkami Potemkinovej dediny /jún 2021/
30.6.2021, Viktor Križo, Vláda a reforma
Deťom pobyt v nepripravených škôlkach veľmi nepomôže /máj 2021/
8.6.2021, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
Tri správy o vplyve pandémie na deti a vzdelávanie /apríl 2021/
17.5.2021, Anna Dráľová, Vláda a reforma
Domáce vzdelávanie sa vynára zo šedej zóny len čiastočne /marec 2021/
21.4.2021, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
Nezvládnutá údržbárčina v školstve /február 2021/
16.3.2021, Peter Dráľ, Vláda a reforma
Čo sa udialo | Súhrn vybraných postrehov z diania v školstve v roku 2020 /január 2021/
6.1.2021, Anna Dráľová, Vláda a reforma
Plán premárnených príležitostí? /december 2020/
9.12.2020, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
Keď plán predbehne cieľ /november 2020/
8.12.2020, Peter Dráľ, Vláda a reforma
Reformné plány a diskusia o nich /október 2020/
12.11.2020, Anna Dráľová, Vláda a reforma
Vzdelávanie na diaľku prehlbuje rozdiely /september 2020/
8.10.2020, Anna Dráľová, Vláda a reforma
Analytici IVP zverejnili správu o dištančnej výučbe počas prvej vlny pandémie.
Čo prinieslo leto /júl-august 2020/
8.9.2020, Anna Dráľová, Vláda a reforma
Dopady uzatvorenia škôl podľa britského modelu /jún 2020/
30.6.2020, Peter Dráľ, Vláda a reforma
Porovnanie dvoch programových vyhlásení troch vlád v školstve /máj 2020/
5.6.2020, Peter Dráľ, Vláda a reforma
Ako zostať vo vzdelávaní blízko na diaľku? /apríl 2020/
21.4.2020, Anna Dráľová, Vláda a reforma
Revízia výdavkov na skupiny ohrozené chudobou alebo sociálnym vylúčením /marec 2020/
17.3.2020, IVP a ÚHP, Vláda a reforma
Odporúčania To dá rozum pre skvalitnenie školstva na Slovensku /február 2020/
2.3.2020, Peter Dráľ, Vláda a reforma
Čo sa udialo | Súhrn vybraných postrehov z diania v školstve v roku 2019 /január 2020/
8.1.2020, Anna Dráľová, Vláda a reforma
Výsledky PISA opäť nepotešili /december 2019/
30.12.2019, Anna Dráľová a Peter Dráľ, Vláda a reforma
Školstvo potrebuje zmeny, no neopravujme hodiny sekerou /november 2019/
17.12.2019, Peter Dráľ, Vláda a reforma
To dá rozum, že chceme vedieť viac! /október 2019/
3.12.2019, Peter Dráľ, Vláda a reforma
Zistenia Komisie naďalej viac zarmucujú ako tešia / september 2019/
17.10.2019, Peter Dráľ, Vláda a reforma
Čo prinieslo leto /júl-august 2019/
4.9.2019, Peter Dráľ, Vláda a reforma
OECD o práci učiteľov na Slovensku /jún 2019/
3.7.2019, Peter Dráľ, Vláda a reforma
Dokedy sa budeme učiť nohami namiesto hlavou? /máj 2019/
3.6.2019, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
V parlamente zasadla komisia pre inklúziu /apríl 2019/
10.5.2019, Anna Dráľová, Vláda a reforma
Dobré a zlé správy o deťoch a vzdelávaní /marec 2019/
24.4.2019, Anna Dráľová, Vláda a reforma
Petícia za stiahnutie návrhu nového zákona o pedagogických a odborných zamestnancoch /február 2019/
15.3.2019, Vláda a reforma
Čo sa udialo | Súhrn vybraných postrehov z diania v školstve v roku 2018 /január 2019/
11.1.2019, Anna Dráľová, Vláda a reforma
Štátny rozpočet nemyslí na zlepšenie kvality podporných služieb v školách /december 2018/
9.12.2018, Inklukoalícia, Vláda a reforma
Prečo medzi mladými voličmi vyhráva Kotleba? /november 2018/
27.11.2018, Juraj Smatana, Vláda a reforma
Kríza v školstve /október 2018/
23.10.2018, Vláda a reforma
5.9.2018, Peter Dráľ, Vláda a reforma
Čo prinieslo leto /júl-august 2018/
4.9.2018, Peter Dráľ, Vláda a reforma
Tento způsob reformy školstva zdá se mi poněkud nešťastným /jún 2018/
15.6.2018, Renáta Hall, Vláda a reforma
Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania /máj 2018/
30.5.2018, Vláda a reforma
Malé víťazstvo socializmu nad kapitalizmom za 35 miliónov eur /apríl 2018/
30.4.2018, Fedor Blaščák, Vláda a reforma
Slovensko je zem zasľúbená odbornému školstvu, ktoré nefunguje.
Výzva ministrovi vnútra a ministerke školstva /marec 2018/
Odluka škôl od samospráv nepomôže /február 2018/
18.2.2018, Peter Dráľ, Vláda a reforma
Čo sa udialo | Súhrn vybraných postrehov z diania v školstve v roku 2017 /január 2018/
11.1.2018, Anna Dráľová, Vláda a reforma
Premiér Fico orbanizuje slovenské školstvo /december 2017/
30.12.2017, Peter Dráľ, Vláda a reforma
Otvorený list o inklúzii /november 2017/
27.11.2017, Koalícia za spoločné vzdelávanie, Vláda a reforma
Rozpočet a reforma spolu neladia /október 2017/
9.10.2017, Peter Dráľ, Vláda a reforma
K riadeniu a financovaniu školstva /september 2017/
30.9.2017, Peter Dráľ, Vláda a reforma
Každý školský rok víta deti v školách iný minister /august 2017/
31.8.2017, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
K zverejnenému počtu asistentov učiteľa /júl 2017/
Prehliadka strateného času /jún 2017/
30.6.2017, Iniciatíva slovenských učiteľov, Vláda a reforma
Regionálne školstvo sa dnes nedá riadiť /apríl-máj 2017/
20.6.2017, Fedor Blaščák a Peter Dráľ, Vláda a reforma
Vajce vs. sliepka v slovenskom školstve /marec 2017/
3.4.2017, Peter Dráľ, Vláda a reforma
Hromadná pripomienka za asistentov učiteľov /február 2017/
28.2.2017, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
Čo sa udialo | Súhrn vybraných postrehov z diania v školstve v roku 2016 /január 2017/
8.1.2017, Anna Dráľová, Vláda a reforma
Preto volíme, ako volíme /december 2016/
21.12.2016, Zuzana Kepplová, Vláda a reforma
Reformný tím navrhol prekopať vysoké školstvo od základu /november 2016/
1.12.2016, Tomáš Nejedlý, Vláda a reforma
Oceňujeme prvý krok /október 2016/
16.10.2016, Peter Dráľ, Vláda a reforma
Školstvo – chce to zmenu /september 2016/
19.9.2016, Ivan Mikloš, Vláda a reforma
Školy nedokážu čeliť extrémizmu, pretože sú neslobodné /august 2016/
4.9.2016, Vlado Rafael, Vláda a reforma
Sú pre Fica s Kažimírom učiteľky kravy a vedci teliatka? /júl 2016/
11.8.2016, Martin Mojžiš, Vláda a reforma
Rodičia otvorili v parlamente viacero problémov nášho školstva /jún 2016/
1.7.2016, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
Porušovanie základných práv detí vo vzdelávaní na Slovensku /máj 2016/
22.5.2016, Zuzana Zimenová, Jana Dubovcová, Vláda a reforma
Deti nie sú v centre záujmu vzdelávania /apríl 2016/
15.4.2016, Jozef Miškolci, Lucia Kováčová, Zuzana Zimenová, Peter Dráľ, Miroslava Hapalová a Jarmila Lajčáková, Vláda a reforma
Vzdelávanie a školstvo v programoch politických strán a hnutí /marec 2016/
2.3.2016, Peter Dráľ a Dušan Sloboda, Vláda a reforma
Bilancia programového vyhlásenia vlády /február 2016/
9.2.2016, Iniciatíva slovenských učiteľov, Vláda a reforma
Čo sa udialo | Súhrn vybraných postrehov z diania v školstve v roku 2015 /január 2016/
Fico s Kažimírom sú hrobári slovenského školstva /december 2015/
29.12.2015, Jozef Miškolci, Vláda a reforma
Zatriasť školstvom nestačí /november 2015/
2.12.2015, Peter Dráľ, Vláda a reforma
Najvyšší súd podporil inkluzívne vzdelávanie /október 2015/
30.10.2015, Maroš Matiaško, Vláda a reforma
Vláda zbabrala aj opravnú skúšku z reformy školstva /september 2015/
4.9.2015, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
Päť dôvodov na obavy /august 2015/
24.8.2015, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
Správy z prieskumu verejnej mienky o vzdelávaní /júl 2015/
Školstvo potrebuje impulz /jún 2015/
19.6.2015, Andrej Kiska, Vláda a reforma
Kam smerujú eurofondy vo vzdelávaní na Slovensku? /máj 2015/
12.5.2015, Dušan Sloboda, Vláda a reforma
Čo potrebujú angličtinári /apríl 2015/
12.4.2015, Anna Oslancová a Marcela Kováčová, Vláda a reforma
Hromadná pripomienka proti okliešteniu školskej samosprávy /marec 2015/
20.3.2015, Ondrej Dostál a Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
Je nový Štátny vzdelávací program skutočne inovovaný? /február 2015/
18.3.2015, Veronika Adamčíková, Vláda a reforma
Duálny model po slovensky /január 2015/
19.2.2015, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
Čo sa udialo | Súhrn vybraných postrehov z diania v školstve v roku 2014 /december 2014/
12.1.2015, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
Fico si vylepšuje imidž Pellegrinim, na školstvo kašle /november 2014/
28.11.2014, Zuzana Petková, Vláda a reforma
Svet ešte nikdy nebol tak nedorobený /október 2014/
1.10.2014, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
O tom, ako veľmi sú si vzdialené slovenský a nemecký pohľad na odborné vzdelávanie.
Ilúzie o vzdelávaní na Slovensku /september 2014/
15.9.2014, Peter Zajac, Vláda a reforma
Kam kráča ministerstvo školstva /august 2014/
2.9.2014, Radovan Krčmárik, Vláda a reforma
Pellegrini plní Kažimírov sľub /júl 2014/
7.8.2014, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
Zverejňujeme ministerské návrhy na zmeny kľúčových zákonov v školstve /jún 2014/
30.6.2014, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
O budúcnosti školstva rozhoduje jeden človek /máj 2014/
6.6.2014, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
Koncentrácia moci školstvo nezachráni /apríl 2014/
8.4.2014, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
Inšpirujme sa tým, čo funguje /marec 2014/
5.4.2014, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
Hlas detí zatiaľ nepočuť /február 2014/
28.2.2014, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
Čaplovičov švédsky stôl /január 2014/
31.1.2014, Peter Schutz, Vláda a reforma
Chceme vedieť viac /december 2013/
31.12.2013, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
Všetko, čo nie je v poriadku, treba zverejniť! /november 2013/
18.11.2013, Aliancia Fair-play a VIA IURIS , Vláda a reforma
Málo miest v škôlkach má riešenie! /október 2013/
11.11.2013, Jana Žitňanská, Vláda a reforma
Tisíce detí nemajú miesto v škôlke. A pritom existuje jednoduché riešenie.
Čaplovičove národné projekty /september 2013/
10.9.2013, Miroslav Beblavý, Vláda a reforma
Príbeh plytvania a kšeftovania s peniazmi v školstve.
Štátne týranie vs. blaho detí /august 2013/
6.9.2013, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
Správa z vládneho auditu vykonanom na ministerstve školstva /júl 2013/
8.8.2013, Vlado Crmoman, Vláda a reforma
Varovanie ministrom: Školy nie sú lego! /jún 2013/
13.6.2013, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
O skutočnom duálnom modeli vzdelávania /máj 2013/
10.5.2013, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
Čaplovičova utajená správa o stave školstva /apríl 2013/
17.4.2013, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
Zmätky a precitnutia ministra Čaploviča /marec 2013/
26.3.2013, Dušan Sloboda, Vláda a reforma
Testovanie podľa INEKO – chybné rady Čaplovičovi /február 2013/
13.3.2013, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
10.2.2013, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
Inkluzívne vzdelávanie /december 2012/
28.12.2012, Zuzana Zimenová a Vladimír Burjan, Vláda a reforma
Zvýšme učiteľom platy a posuňme diskusie ďalej /november 2012/
12.12.2012, Vladimír Burjan, Vláda a reforma
Nový vzdelávací systém pre všetkých /október 2012/
29.10.2012, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
K tupinám z debaty o platoch v školstve /september 2012/
18.9.2012, Dušan Sloboda, Vláda a reforma
Centrálne plánovaný absolvent /august 2012/
6.8.2012, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
Vládne návrhy oživujú centrálne modelovanie vzdelávania budúcej pracovnej sily.
Prvých 100 dní Dušana Čaploviča v kresle ministra školstva /júl 2012/
15.7.2012, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
„Akčný“ pán a jeho „akčný“ plán /jún 2012/
9.6.2012, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
Výzva Iniciatívy rodičov za dobré školy /máj 2012/
4.6.2012, Vláda a reforma
Čaplovič nie je svätý Juraj a nebojuje s drakom /apríl 2012/
26.4.2012, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
13.3.2012, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
Ako (a načo) čítať volebné programy strán /február 2012/
9.3.2012, Vladimír Burjan, Vláda a reforma
Ako ohlupovať národ /január 2012/
5.2.2012, Martin Hanus, Vláda a reforma
Základná línia vzdelávacej politiky na Slovensku a jej reflexia vo verejnej diskusii /december 2011/
30.12.2011, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
Domáca škola, mravov stodola /november 2011/
27.12.2011, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
Slabá záplata na deravé vrece /október 2011/
1.11.2011, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
Planéta nehorázností /september 2011/
29.9.2011, Martin Mojžiš, Vláda a reforma
Čo si myslia učitelia o dnešnom stave v oblasti učebníc? /august 2011/
17.9.2011, Veronika Adamčíková, Vláda a reforma
Horká pilulka na záver školského roka /júl 2011/
10.7.2011, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
Reformu školstva brzdia systémové prekážky /jún 2011/
13.6.2011, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
Mikolajove vákuum vytvárajúce falošnú ilúziu slobody škôl naďalej pretrváva.
Čo všetko musí slovenský učiteľ /máj 2011/
12.6.2011, Anna Chlupíková, Vláda a reforma
Planéta vedomostí /apríl 2011/
12.6.2011, Vláda a reforma
Zmena hodnotenia testu z matematiky bola zbytočná a odborne pomýlená /marec 2011/
9.4.2011, Vladimír Burjan, Vláda a reforma
Otvorené listy ministrovi školstva /február 2011/
30.3.2011, Juraj Droppa, Vláda a reforma
Policajti poznajú vízie svojho šéfa. A učitelia? /január 2011/
16.2.2011, Vladimír Burjan, Vláda a reforma
Kto nečíta, nevie. Kto číta, nerozumie? /december 2010/
12.1.2011, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
Smutné voľby rektora /november 2010/
2.12.2010, Damas Gruska, Vláda a reforma
Vlažné korekcie Mikolajovej deformy /október 2010/
28.10.2010, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
Angličtina do každého vrecka? /september 2010/
17.9.2010, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
Hodnotenie programového vyhlásenia vlády v oblasti vzdelávania /august 2010/
13.9.2010, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma
Učiteľom treba dať slobodu /júl 2010/
5.8.2010, Vladimír Burjan, Vláda a reforma
Vzdelávací systém - odporúčania pre budúcu vládu /jún 2010/
15.6.2010, Zuzana Humajová-Zimenová, Vláda a reforma
Tradične žalostná gramotnosť /máj 2010/
17.5.2010, Zuzana Humajová-Zimenová, Vláda a reforma
Európska óda na vzdelanie /apríl 2010/
13.4.2010, Zuzana Humajová-Zimenová, Vláda a reforma
Kauza Waldorf na Slovensku /marec 2010/
15.3.2010, Zuzana Humajová-Zimenová, Vláda a reforma
Rodičia vynechaní z reformnej hry /február 2010/
21.2.2010, Zuzana Humajová-Zimenová, Vláda a reforma
Falošný vlastenecký diktát /január 2010/
15.1.2010, Zuzana Humajová-Zimenová, Vláda a reforma
Premýšľanie o reforme /december 2009/
3.1.2010, Martin Kríž, Vláda a reforma
Reforma školstva bez učebníc podľa Mikolaja /november 2009/
8.12.2009, Zuzana Humajová, Vláda a reforma
Prečo meškajú učebnice? Minister Mikolaj má na túto otázku stále nové odpovede...
Absurdné divadlo v alternatívnych školách /október 2009/
29.10.2009, Branislav Pupala, Vláda a reforma
Papieroví draci na predvolebnej oblohe /september 2009/
12.10.2009, Zuzana Humajová, Vláda a reforma
Druhý rok reformy klope na dvere /august 2009/
31.8.2009, Martin Kríž, Vláda a reforma
Rok jeden reformy vzdelávania bez reformy /júl 2009/
28.7.2009, Peter Zajac, Vláda a reforma
(druhý) pohľad obyčajného (m)učiteľa na reformu školstva /jún 2009/
16.6.2009, Dávid Králik, Vláda a reforma
Učiteľské noviny ako čistý kšeft /máj 2009/
2.6.2009, Eva Čobejová, Vláda a reforma
Mikolajov papierový drak /apríl 2009/
15.4.2009, Ondrej Dostál, Vláda a reforma
Status verejného činiteľa učiteľov pred agresívnymi žiakmi neochráni...
Nevedomosť skrytá za ústretovosť /marec 2009/
10.3.2009, Zuzana Humajová, Vláda a reforma
10 dôvodov, prečo dať výpoveď kvôli Mikolajovi /február 2009/
4.2.2009, Andrea Tóthová, Vláda a reforma
Zahmlené kontúry školskej politiky /január 2009/
15.1.2009, Branislav Pupala, Vláda a reforma
Národné učebnice? Deforma /december 2008/
17.12.2008, Beata Nemcová, Vláda a reforma
Pochod veľkej septembrovej obsahovej reformy /november 2008/
18.11.2008, Zuzana Humajová, Vláda a reforma
Reforma po slovensky: Základné omyly štátnych vzdelávacích programov /október 2008/
23.10.2008, Branislav Pupala, Vláda a reforma
Ciele ministerstva školstva sledujú viac kvantitu ako kvalitu /september 2008/
4.9.2008, INEKO, Vláda a reforma
Reformná prskavka /august 2008/
30.8.2008, Zuzana Humajová, Vláda a reforma
Edičná politika plná pochybností /júl 2008/
8.7.2008, Oľga Zápotočná, Vláda a reforma
Ministerstvo školstva schválilo vzorové školské programy /jún 2008/
27.6.2008, Zuzana Humajová, Vláda a reforma
Falošné pierka kačku na páva nepremenia /máj 2008/
28.5.2008, Zuzana Humajová, Vláda a reforma
Reforma? - hodnotenie Štátneho vzdelávacieho programu /apríl 2008/
16.5.2008, Martin Kríž, Vláda a reforma
Otvorená výzva ministrovi školstva /marec 2008/
4.3.2008, Vláda a reforma
Školstvo v roku 2007 /február 2008/
21.2.2008, Branislav Pupala a Zuzana Humajová, Vláda a reforma
Nový školský zákon je omyl /január 2008/
4.2.2008, Zuzana Humajová, Vláda a reforma
Výsledky PISA 2006 – problém zo slepej uličky /december 2007/
28.12.2007, Branislav Pupala, Vláda a reforma
EuroSZM - hodnotenie návrhu zákona o podpore a rozvoji práce s mládežou /november 2007/
12.12.2007, Zuzana Humajová, Vláda a reforma
Pripomienka za zachovanie rovnoprávnosti vo financovaní ZUŠ a školských zariadení /október 2007/
Hodnotenie návrhov nového školského zákona /september 2007/
10.9.2007, Zuzana Humajová, Vláda a reforma
Hodnotenie Mikolajovho školského zákona: nebude reformný /august 2007/
5.9.2007, Zuzana Humajová, Vláda a reforma
Hodnotenie legislatívneho zámeru zákona o výchove a vzdelávaní /júl 2007/
Hodnotenie Návrhu koncepcie vyučovania cudzích jazykov v základných a stredných školách /jún 2007/
25.6.2007, Anna Oslancová a Daniela Krajňáková, Vláda a reforma
17.5.2007, Zuzana Humajová, Vláda a reforma
Minister školstva vymenoval Kurikulárnu radu /apríl 2007/
10.5.2007, Zuzana Humajová, Vláda a reforma
Centralizácia z kuchyne ministerstva školstva /marec 2007/
17.4.2007, Viktor Nižňanský, Vláda a reforma
Hodnotenie koncepcie profesijného rozvoja učiteľov v kariérnom systéme /február 2007/
20.3.2007, Matúš Pošvanc, Vláda a reforma
Pripomienky k Návrhu koncepcie predškolskej výchovy /január 2007/
19.1.2007, Zuzana Humajová, Vláda a reforma
Hodnotenie návrhu stratégie celoživotného vzdelávania /január 2007/
7.1.2007, Zuzana Humajová, Vláda a reforma
Hodnotenie programového vyhlásenia vlády /2006/
29.12.2006, Zuzana Humajová, Vláda a reforma