Tento způsob reformy školstva zdá se mi poněkud nešťastným /jún 2018/

15.6.2018 | Renáta Hall | Vláda a reforma

Niekoľko problematických bodov v Lubyovej programe.


Slávny citát z filmu Rozmarné léto je ako šitý na reformné snahy ministerky školstva Martiny Lubyovej. Jej rozvojový program je problematický z dvoch zásadných dôvodov. Prvým je, ako dokument vznikal, bol predložený a schvaľovaný. Druhým je, že v ňom deklarované ciele sa rozchádzajú s reálnymi krokmi, ktoré ministerka alebo jej stranícki súpútnici realizujú.


Úplná absencia diskusie

Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania schválený vládou SR obsahuje opatrenia ďaleko presahujúce mandát tejto vlády a predpokladá implementáciu vládami, ktoré vzniknú po voľbách v marci 2020 a budú pravdepodobne v inom zložení ako tá súčasná. Keby to teda ministerka myslela vážne so zmenami, ktoré prezentuje, tak by sa snažila dosiahnuť dohodu s tými, ktorí môžu po nej prevziať ministerské kreslo.


Ďalším zásadným problémom bolo, že predložený materiál nebol prediskutovaný s aktérmi v školstve. To, že boli prediskutované materiály, ktoré mu predchádzali (Čaplovičova správa pred piatimi rokmi!) a z ktorých čiastočne vychádza, neznamená, že ich prediskutovanie sa vzťahuje na všetky nasledovné dokumenty.


Nie je možné ani argumentovať prizvaním odborníkov k spolupráci na príprave implementačného plánu, medzi ktorými bola aj autorka tohto článku. Dokument, ktorý visí na stránke vlády, som prvýkrát videla túto stredu. Mala som možnosť sa vyjadriť k prílohe obsahujúcej konkrétne opatrenia počas päťhodinového sedenia na ministerstve. To, čo sa s mojimi návrhmi, ako aj návrhmi iných ľudí stalo, som sa nedozvedela. Aj napriek tomu, že nám bolo prisľúbené, že nám materiál po zapracovaní našich pripomienok pošlú.


Za pozornosť stojí aj spôsob predloženia samotného materiálu do vlády počas jej rokovania. Čo znamená, že ani koaliční partneri nemali možnosť si v celku po pripomienkach jednotlivých rezortov pozrieť, ako má vyzerať plán reformy v školstve, o ktorom majú hlasovať. Niet divu, že ministerka musí materiál dopracovať. Navyše materiál evidentne nemá podporu ministra financií, ktorý nebol ochotný povedať, koľko vyčlení na reformu do konca volebného obdobia a spochybnil ďalšie investície do reformy po marci 2020.


Zmena zdolu je ohrozená

Nemá zmysel podrobne tu rozoberať obsah Národného programu, keďže realizácia väčšiny navrhovaných opatrení vzhľadom na vyššie uvedené je vo hviezdach. Je teda oveľa dôležitejšie hovoriť o tom, čo sa už deje a čo počas svojej stredajšej tlačovky ministerka označila za implementáciu reformy. Paradoxom je, že to sú opatrenia v priamom rozpore s dvoma hlavnými cieľmi, ktoré ministerka deklarovala pre svoj program, a to modernizácia a zvyšovanie kvality školstva.


Konkrétne ide o navrhované zmeny v novele školského a vysokoškolského zákona, ako aj v návrhu zákona o zabezpečovaní kvality vysokoškolského vzdelávania, ktoré budú predmetom 2. a 3. čítania na júnovej schôdzi parlamentu.


V školskom zákone sa navrhuje obmedzenie fungovania jediného nástroja na inovácie zdola realizovaného pod supervíziou odborných garantov – tzv. experimentálneho overovania. Doteraz si mohli školy definovať, čo chcú experimentálne skúšať a kto by mal byť odborným garantom, teda človekom, s ktorým úzko spolupracujú na experimente počas overovania. Po navrhovanej novele by toto malo určovať ministerstvo školstva. Akú odbornosť na takéto rozhodovanie majú ministerskí úradníci, ktorí nepoznajú situáciu v teréne a potreby žiakov tisícov škôl, ostáva otázkou.


Navyše, ministerstvo ani teraz nemuselo schváliť každý experiment, čiže nešlo o akúsi bezbrehú anarchiu a neriadené experimentovanie na deťoch. Garantom zároveň nemohol byť hocikto, ale musel to byť odborník napríklad z vysokej školy alebo z organizácií ministerstva školstva. Tento návrh poslancov zo strany, ktorej je pani ministerka nominantkou, zamedzuje zmene zdola, ktorá je jedným zo zásadných pilierov fínskeho vzdelávacieho systému, ktorým sa podľa ministersky školstva inšpirovala jej reforma.



Ministerstvo povie, čo je kvalita

Pri vysokých školách dochádza k zásadnej zmene v oblasti akreditácie a hodnotenia kvality výskumnej, vývojovej a umeleckej činnosti VŠ. Tieto zmeny ohrozujú transparentnosť a odbornosť hodnotenia kvality vysokých škôl a znižujú objektívnosť financovania vedy na VŠ.


Podľa týchto návrhov si ministerstvo školstva berie na seba právomoc definovať kritériá akreditácie a hodnotenia kvality vedeckej a umeleckej činnosti VŠ. Otázkou je, kde zoberie ministerstvo odbornú kapacitu, aby definovalo kritériá pre oblasti od lekárskych, metalurgických cez historické vedy až po umenie a študijné programy.


Zároveň výskumná a vývojová činnosť už nebude hodnotená s cieľom financovania v rámci akreditácie, ale bude ju hodnotiť akási nová komisia, zriadená, ako inak, ministerstvom školstva na základe pravidiel, ktoré vytvorí ministerstvo. Aj tu vyvstáva otázka, na základe akej expertízy bude ministerstvo vedieť identifikovať odborníkov pre danú komisiu pre absolútne odlišné výskumné a umelecké oblasti.


Kúriť a svietiť

Posledným závažným problémom je, že v novovznikajúcej akreditačnej agentúre, ktorá bude udeľovať VŠ akreditáciu na realizáciu študijných programov, opäť nie je zabezpečené zastúpenie rôznych vedných a študijných odborov v rámci výkonnej rady agentúry.


Toto je dôležité, pretože výkonná rada bude vytvárať zoznam hodnotiteľov pre všetky vedné a študijné odbory a z nich bude tvoriť pracovné skupiny, ktoré samotné hodnotenie zrealizujú. Rada bude zároveň schvaľovať akreditáciu na základe návrhov pracovných skupín. Ak však v rade nebudú zastúpené rôzne oblasti, je otázne, aké odborné môže byť jej rozhodovanie.


Čo by teda mala spraviť ministerka školstva? Najlepšie bude sa pridŕžať známeho „kúriť a svietiť“ a prenechať skutočnú zmenu v školstve niekomu, kto to myslí vážne.


Autorka je riaditeľka projektu To dá rozum.


Článok bol pôvodne publikovaný v denníku SME dňa 10. júna 2018.

Vláda a reforma

Kríza v školstve /október 2018/

Rok Lubyovej /september 2018/

Čo prinieslo leto /júl-august 2018/

Tento způsob reformy školstva zdá se mi poněkud nešťastným /jún 2018/

Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania /máj 2018/

Malé víťazstvo socializmu nad kapitalizmom za 35 miliónov eur /apríl 2018/

Výzva ministrovi vnútra a ministerke školstva /marec 2018/

Odluka škôl od samospráv nepomôže /február 2018/

Čo sa udialo | Súhrn vybraných postrehov z diania v školstve v roku 2017 /január 2018/

Premiér Fico orbanizuje slovenské školstvo /december 2017/

Otvorený list o inklúzii /november 2017/

Rozpočet a reforma spolu neladia /október 2017/

K riadeniu a financovaniu školstva /september 2017/

Každý školský rok víta deti v školách iný minister /august 2017/

K zverejnenému počtu asistentov učiteľa /júl 2017/

Prehliadka strateného času /jún 2017/

Regionálne školstvo sa dnes nedá riadiť /apríl-máj 2017/

Vajce vs. sliepka v slovenskom školstve /marec 2017/

Hromadná pripomienka za asistentov učiteľov /február 2017/

Čo sa udialo | Súhrn vybraných postrehov z diania v školstve v roku 2016 /január 2017/

Preto volíme, ako volíme /december 2016/

Reformný tím navrhol prekopať vysoké školstvo od základu /november 2016/

Oceňujeme prvý krok /október 2016/

Školstvo – chce to zmenu /september 2016/

Školy nedokážu čeliť extrémizmu, pretože sú neslobodné /august 2016/

Sú pre Fica s Kažimírom učiteľky kravy a vedci teliatka? /júl 2016/

Rodičia otvorili v parlamente viacero problémov nášho školstva /jún 2016/

Porušovanie základných práv detí vo vzdelávaní na Slovensku /máj 2016/

Deti nie sú v centre záujmu vzdelávania /apríl 2016/

Vzdelávanie a školstvo v programoch politických strán a hnutí /marec 2016/

Bilancia programového vyhlásenia vlády /február 2016/

Čo sa udialo | Súhrn vybraných postrehov z diania v školstve v roku 2015 /január 2016/

Fico s Kažimírom sú hrobári slovenského školstva /december 2015/

Zatriasť školstvom nestačí /november 2015/

Najvyšší súd podporil inkluzívne vzdelávanie /október 2015/

Vláda zbabrala aj opravnú skúšku z reformy školstva /september 2015/

Päť dôvodov na obavy /august 2015/

Správy z prieskumu verejnej mienky o vzdelávaní /júl 2015/

Školstvo potrebuje impulz /jún 2015/

Kam smerujú eurofondy vo vzdelávaní na Slovensku? /máj 2015/

Čo potrebujú angličtinári /apríl 2015/

Hromadná pripomienka proti okliešteniu školskej samosprávy /marec 2015/

Je nový Štátny vzdelávací program skutočne inovovaný? /február 2015/

Duálny model po slovensky /január 2015/

Čo sa udialo | Súhrn vybraných postrehov z diania v školstve v roku 2014 /december 2014/

Fico si vylepšuje imidž Pellegrinim, na školstvo kašle /november 2014/

Svet ešte nikdy nebol tak nedorobený /október 2014/

Ilúzie o vzdelávaní na Slovensku /september 2014/

Kam kráča ministerstvo školstva /august 2014/

Pellegrini plní Kažimírov sľub /júl 2014/

Zverejňujeme ministerské návrhy na zmeny kľúčových zákonov v školstve /jún 2014/

O budúcnosti školstva rozhoduje jeden človek /máj 2014/

Koncentrácia moci školstvo nezachráni /apríl 2014/

Inšpirujme sa tým, čo funguje /marec 2014/

Hlas detí zatiaľ nepočuť /február 2014/

Čaplovičov švédsky stôl /január 2014/

Chceme vedieť viac /december 2013/

Všetko, čo nie je v poriadku, treba zverejniť! /november 2013/

Málo miest v škôlkach má riešenie! /október 2013/

Čaplovičove národné projekty /september 2013/

Štátne týranie vs. blaho detí /august 2013/

Správa z vládneho auditu vykonanom na ministerstve školstva /júl 2013/

Varovanie ministrom: Školy nie sú lego! /jún 2013/

O skutočnom duálnom modeli vzdelávania /máj 2013/

Čaplovičova utajená správa o stave školstva /apríl 2013/

Zmätky a precitnutia ministra Čaploviča /marec 2013/

Testovanie podľa INEKO – chybné rady Čaplovičovi /február 2013/

Ide o deti /január 2013/

Inkluzívne vzdelávanie /december 2012/

Zvýšme učiteľom platy a posuňme diskusie ďalej /november 2012/

Nový vzdelávací systém pre všetkých /október 2012/

K tupinám z debaty o platoch v školstve /september 2012/

Centrálne plánovaný absolvent /august 2012/

Prvých 100 dní Dušana Čaploviča v kresle ministra školstva /júl 2012/

„Akčný“ pán a jeho „akčný“ plán /jún 2012/

Výzva Iniciatívy rodičov za dobré školy /máj 2012/

Čaplovič nie je svätý Juraj a nebojuje s drakom /apríl 2012/

Volebný odpočet /marec 2012/

Ako (a načo) čítať volebné programy strán /február 2012/

Ako ohlupovať národ /január 2012/

Základná línia vzdelávacej politiky na Slovensku a jej reflexia vo verejnej diskusii /december 2011/

Domáca škola, mravov stodola /november 2011/

Slabá záplata na deravé vrece /október 2011/

Planéta nehorázností /september 2011/

Čo si myslia učitelia o dnešnom stave v oblasti učebníc? /august 2011/

Horká pilulka na záver školského roka /júl 2011/

Reformu školstva brzdia systémové prekážky /jún 2011/

Čo všetko musí slovenský učiteľ /máj 2011/

Planéta vedomostí /apríl 2011/

Zmena hodnotenia testu z matematiky bola zbytočná a odborne pomýlená /marec 2011/

Otvorené listy ministrovi školstva /február 2011/

Policajti poznajú vízie svojho šéfa. A učitelia? /január 2011/

Kto nečíta, nevie. Kto číta, nerozumie? /december 2010/

Smutné voľby rektora /november 2010/

Vlažné korekcie Mikolajovej deformy /október 2010/

Angličtina do každého vrecka? /september 2010/

Hodnotenie programového vyhlásenia vlády v oblasti vzdelávania /august 2010/

Učiteľom treba dať slobodu /júl 2010/

Vzdelávací systém - odporúčania pre budúcu vládu /jún 2010/

Tradične žalostná gramotnosť /máj 2010/

Európska óda na vzdelanie /apríl 2010/

Kauza Waldorf na Slovensku /marec 2010/

Rodičia vynechaní z reformnej hry /február 2010/

Falošný vlastenecký diktát /január 2010/

Premýšľanie o reforme /december 2009/

Reforma školstva bez učebníc podľa Mikolaja /november 2009/

Absurdné divadlo v alternatívnych školách /október 2009/

Papieroví draci na predvolebnej oblohe /september 2009/

Druhý rok reformy klope na dvere /august 2009/

Rok jeden reformy vzdelávania bez reformy /júl 2009/

(druhý) pohľad obyčajného (m)učiteľa na reformu školstva /jún 2009/

Učiteľské noviny ako čistý kšeft /máj 2009/

Mikolajov papierový drak /apríl 2009/

Nevedomosť skrytá za ústretovosť /marec 2009/

10 dôvodov, prečo dať výpoveď kvôli Mikolajovi /február 2009/

Zahmlené kontúry školskej politiky /január 2009/

Národné učebnice? Deforma /december 2008/

Pochod veľkej septembrovej obsahovej reformy /november 2008/

Reforma po slovensky: Základné omyly štátnych vzdelávacích programov /október 2008/

Ciele ministerstva školstva sledujú viac kvantitu ako kvalitu /september 2008/

Reformná prskavka /august 2008/

Edičná politika plná pochybností /júl 2008/

Ministerstvo školstva schválilo vzorové školské programy /jún 2008/

Falošné pierka kačku na páva nepremenia /máj 2008/

Reforma? - hodnotenie Štátneho vzdelávacieho programu /apríl 2008/

Otvorená výzva ministrovi školstva /marec 2008/

Školstvo v roku 2007 /február 2008/

Nový školský zákon je omyl /január 2008/

Výsledky PISA 2006 – problém zo slepej uličky /december 2007/

EuroSZM - hodnotenie návrhu zákona o podpore a rozvoji práce s mládežou /november 2007/

Pripomienka za zachovanie rovnoprávnosti vo financovaní ZUŠ a školských zariadení /október 2007/

Hodnotenie návrhov nového školského zákona /september 2007/

Hodnotenie Mikolajovho školského zákona: nebude reformný /august 2007/

Hodnotenie legislatívneho zámeru zákona o výchove a vzdelávaní /júl 2007/

Hodnotenie Návrhu koncepcie vyučovania cudzích jazykov v základných a stredných školách /jún 2007/

Hodnotenie Návrhu koncepcie dvojúrovňového modelu vzdelávacích programov v oblasti odborného vzdelávania a prípravy v SR /máj 2007/

Minister školstva vymenoval Kurikulárnu radu /apríl 2007/

Centralizácia z kuchyne ministerstva školstva /marec 2007/

Hodnotenie koncepcie profesijného rozvoja učiteľov v kariérnom systéme /február 2007/

Pripomienky k Návrhu koncepcie predškolskej výchovy /január 2007/

Hodnotenie návrhu stratégie celoživotného vzdelávania /január 2007/

Hodnotenie programového vyhlásenia vlády /2006/