Duálny model po slovensky /január 2015/

19.2.2015 | Zuzana Zimenová | Vláda a reforma

V januári prebehla na schôdzi Národnej rady SR v pléne živá diskusia o vládnom návrhu nového zákona o odbornom vzdelávaní a príprave (OVP).


Nový zákon o OVP má do nášho školstva zaviesť niektoré prvky tzv. duálneho modelu, známeho napríklad z Nemecka či Švajčiarska, a umožniť tak aspoň malej časti žiakov stredných odborných škôl (približne jednej tretine) vykonávať praktickú časť výučby priamo vo firmách. Chvályhodná snaha, hoci v reálnom výkone taká typicky „našská“ – bez potrebnej systémovej podpory, závislá na dohode štátu s veľkými podnikmi a bez koncovky, ktorá by mohla vliať novú kvalitu nielen do výroby automobilov, ale aj do ďalších oblastí a podporiť tak podnikanie malých firiem a živnostníkov.


Vláda ohlasuje dramatické zmeny v odbornom vzdelávaní. Tie však pravdepodobne naďalej ostanú iba v rovine zbožných želaní. Čo sa už len dramaticky zmení na úrovni takého veľkého segmentu školského systému, akým je OVP, ak zmeny zasiahnu iba časť výučby (tú praktickú), a aj to len okrajovo (iba tretina žiakov), no základný kameň systému OVP – prostredie stredných odborných škôl so všetkými svojimi problémami – ostane nedotknutý?


Nemení sa ani rétorika našich politikov, ktorí opäť nelenili a v parlamente využili príležitosť nostalgicky si zaspomínať na zlaté časy socializmu. Z úst poslanca Ľubomíra Petráka (SMER-SD) v rozprave napríklad zaznelo: „Mnohé veci by sme dnes nemuseli transferovať zo zahraničia, keby sme si trestuhodne po 89. nezničili učňovské a stredné odborné školstvo, ktoré sme na Slovensku mali. Ten systém bol podľa môjho názoru absolútne funkčný a myslím si, že Československá republika bola v 80. a 90. rokoch v mnohom inšpiráciou aj pre Nemecko. Odporúčal by som, aby sme sa trošku pozreli aj do našej histórie, lebo sa máme čím inšpirovať aj v našich podmienkach a nemusíme všetko iba preberať zo zahraničia“.


My by sme zas odporúčali našim poslancom, aby menej spomínali na svoju mladosť a viac sledovali aktuálne dianie okolo seba. Z titulu funkcie zákonodarcov by sa mohli aspoň občas začítať do materiálov, ktoré sa aj pre nich produkujú aj z našich daní v rámci rôznych národných projektov. Možno by potom dokázali kvalifikovanejšie rozhodovať o našej budúcnosti, reflektujúc historickú skúsenosť v zmysluplnom kontexte.


Zalistovali sme si namiesto nich v Analýze národných systémov kvalifikácií vo vybraných krajinách EÚ, ktorá vznikla v rámci národného projektu Tvorba národnej sústavy kvalifikácií. Dozvedeli sme sa z nej informácie, ktoré by súdnemu človeku nadobro mali zamknúť ústa, ak by ešte niekedy pociťoval nutkanie stavať moderný systém odborného vzdelávania na socialistickom spomienkovom optimizme:


„Objavujú sa stále častejšie názory, a to nielen u politikov, ale aj skúsených praktikov a dobrých znalcov školstva, že pred rokom 1989 už malo Slovensko zavedený duálny systém. Nie je to tak, aj keď niektoré učebné odbory sa u nás aj pred rokom 1989 nepochybne poskytovali v „prácovom modeli“ s dominantným pracovným vyučovaním na pracoviskách. Učňovské miesta sa však vytvárali centrálnymi administratívnym rozhodnutím a i keď sa prihliadalo na potrebu obnovy pracovnej sily podnikov, nedialo sa tak na základe ekonomickej potreby konkrétneho podniku ako v trhových ekonomikách. „Výchova robotníckeho dorastu“ bola politicky stanovenou povinnosťou s cieľom pokryť celú populáciu, aj tú časť, ktorá neuspela alebo sa neuchádzala o štúdium maturitného odboru na gymnáziu, a zabezpečiť jej kvalifikáciu a následné pracovné miesto. Navyše, reformou iniciovanou v 70. rokoch sa budovaním „komplexných“ učilíšť viac posilňoval „školský“ model OVP a učiaci sa v učebných odboroch boli nazývaní učňami už len zo zotrvačnosti a v rozpore s legislatívou.


„Duálny“ učňovský systém má historické korene v stredovekej remeselníckej príprave, ktorú poznáme aj z nášho územia ako dominantnú formu ešte v medzivojnovom období, kedy sa pomocný pracovník stával kvalifikovaným remeselníkom po absolvovaní prípravy v dielni remeselníckeho majstra a zložení skúšky pred komisiou teritoriálnej živnostenskej komory, zhotovením predpísaného skúšobného „kusu“ – výrobku. Táto forma OVP u nás zanikla dávno pred rokom 1989 spolu s likvidáciou živnostenského stavu a súkromných podnikov“.


A ak by niekto ešte predsa len pochyboval o tom, či duálne vzdelávanie náhodou nevynašli súdruhovia v Československu, a Nemci so Švajčiarmi ho od nás len okopírovali, odporúčame pozrieť si stále aktuálnu prednášku Josefa Widmera, ktorého sme pozvali na Slovensko v rámci iniciatívy Verejná komisia pre reformu vzdelávacej politiky v apríli 2013.


Autorka je analytička a editorka portálu noveskolstvo.sk.

 

Nové školstvo je jedným z iniciátorov a organizátorov Verejnej komisie pre reformu vzdelávacej politiky a kampane CHCEME VEDIEŤ VIAC o budúcnosti vzdelávania na Slovensku.

Vláda a reforma

Prečo medzi mladými voličmi vyhráva Kotleba? /november 2018/

Kríza v školstve /október 2018/

Rok Lubyovej /september 2018/

Čo prinieslo leto /júl-august 2018/

Tento způsob reformy školstva zdá se mi poněkud nešťastným /jún 2018/

Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania /máj 2018/

Malé víťazstvo socializmu nad kapitalizmom za 35 miliónov eur /apríl 2018/

Výzva ministrovi vnútra a ministerke školstva /marec 2018/

Odluka škôl od samospráv nepomôže /február 2018/

Čo sa udialo | Súhrn vybraných postrehov z diania v školstve v roku 2017 /január 2018/

Premiér Fico orbanizuje slovenské školstvo /december 2017/

Otvorený list o inklúzii /november 2017/

Rozpočet a reforma spolu neladia /október 2017/

K riadeniu a financovaniu školstva /september 2017/

Každý školský rok víta deti v školách iný minister /august 2017/

K zverejnenému počtu asistentov učiteľa /júl 2017/

Prehliadka strateného času /jún 2017/

Regionálne školstvo sa dnes nedá riadiť /apríl-máj 2017/

Vajce vs. sliepka v slovenskom školstve /marec 2017/

Hromadná pripomienka za asistentov učiteľov /február 2017/

Čo sa udialo | Súhrn vybraných postrehov z diania v školstve v roku 2016 /január 2017/

Preto volíme, ako volíme /december 2016/

Reformný tím navrhol prekopať vysoké školstvo od základu /november 2016/

Oceňujeme prvý krok /október 2016/

Školstvo – chce to zmenu /september 2016/

Školy nedokážu čeliť extrémizmu, pretože sú neslobodné /august 2016/

Sú pre Fica s Kažimírom učiteľky kravy a vedci teliatka? /júl 2016/

Rodičia otvorili v parlamente viacero problémov nášho školstva /jún 2016/

Porušovanie základných práv detí vo vzdelávaní na Slovensku /máj 2016/

Deti nie sú v centre záujmu vzdelávania /apríl 2016/

Vzdelávanie a školstvo v programoch politických strán a hnutí /marec 2016/

Bilancia programového vyhlásenia vlády /február 2016/

Čo sa udialo | Súhrn vybraných postrehov z diania v školstve v roku 2015 /január 2016/

Fico s Kažimírom sú hrobári slovenského školstva /december 2015/

Zatriasť školstvom nestačí /november 2015/

Najvyšší súd podporil inkluzívne vzdelávanie /október 2015/

Vláda zbabrala aj opravnú skúšku z reformy školstva /september 2015/

Päť dôvodov na obavy /august 2015/

Správy z prieskumu verejnej mienky o vzdelávaní /júl 2015/

Školstvo potrebuje impulz /jún 2015/

Kam smerujú eurofondy vo vzdelávaní na Slovensku? /máj 2015/

Čo potrebujú angličtinári /apríl 2015/

Hromadná pripomienka proti okliešteniu školskej samosprávy /marec 2015/

Je nový Štátny vzdelávací program skutočne inovovaný? /február 2015/

Duálny model po slovensky /január 2015/

Čo sa udialo | Súhrn vybraných postrehov z diania v školstve v roku 2014 /december 2014/

Fico si vylepšuje imidž Pellegrinim, na školstvo kašle /november 2014/

Svet ešte nikdy nebol tak nedorobený /október 2014/

Ilúzie o vzdelávaní na Slovensku /september 2014/

Kam kráča ministerstvo školstva /august 2014/

Pellegrini plní Kažimírov sľub /júl 2014/

Zverejňujeme ministerské návrhy na zmeny kľúčových zákonov v školstve /jún 2014/

O budúcnosti školstva rozhoduje jeden človek /máj 2014/

Koncentrácia moci školstvo nezachráni /apríl 2014/

Inšpirujme sa tým, čo funguje /marec 2014/

Hlas detí zatiaľ nepočuť /február 2014/

Čaplovičov švédsky stôl /január 2014/

Chceme vedieť viac /december 2013/

Všetko, čo nie je v poriadku, treba zverejniť! /november 2013/

Málo miest v škôlkach má riešenie! /október 2013/

Čaplovičove národné projekty /september 2013/

Štátne týranie vs. blaho detí /august 2013/

Správa z vládneho auditu vykonanom na ministerstve školstva /júl 2013/

Varovanie ministrom: Školy nie sú lego! /jún 2013/

O skutočnom duálnom modeli vzdelávania /máj 2013/

Čaplovičova utajená správa o stave školstva /apríl 2013/

Zmätky a precitnutia ministra Čaploviča /marec 2013/

Testovanie podľa INEKO – chybné rady Čaplovičovi /február 2013/

Ide o deti /január 2013/

Inkluzívne vzdelávanie /december 2012/

Zvýšme učiteľom platy a posuňme diskusie ďalej /november 2012/

Nový vzdelávací systém pre všetkých /október 2012/

K tupinám z debaty o platoch v školstve /september 2012/

Centrálne plánovaný absolvent /august 2012/

Prvých 100 dní Dušana Čaploviča v kresle ministra školstva /júl 2012/

„Akčný“ pán a jeho „akčný“ plán /jún 2012/

Výzva Iniciatívy rodičov za dobré školy /máj 2012/

Čaplovič nie je svätý Juraj a nebojuje s drakom /apríl 2012/

Volebný odpočet /marec 2012/

Ako (a načo) čítať volebné programy strán /február 2012/

Ako ohlupovať národ /január 2012/

Základná línia vzdelávacej politiky na Slovensku a jej reflexia vo verejnej diskusii /december 2011/

Domáca škola, mravov stodola /november 2011/

Slabá záplata na deravé vrece /október 2011/

Planéta nehorázností /september 2011/

Čo si myslia učitelia o dnešnom stave v oblasti učebníc? /august 2011/

Horká pilulka na záver školského roka /júl 2011/

Reformu školstva brzdia systémové prekážky /jún 2011/

Čo všetko musí slovenský učiteľ /máj 2011/

Planéta vedomostí /apríl 2011/

Zmena hodnotenia testu z matematiky bola zbytočná a odborne pomýlená /marec 2011/

Otvorené listy ministrovi školstva /február 2011/

Policajti poznajú vízie svojho šéfa. A učitelia? /január 2011/

Kto nečíta, nevie. Kto číta, nerozumie? /december 2010/

Smutné voľby rektora /november 2010/

Vlažné korekcie Mikolajovej deformy /október 2010/

Angličtina do každého vrecka? /september 2010/

Hodnotenie programového vyhlásenia vlády v oblasti vzdelávania /august 2010/

Učiteľom treba dať slobodu /júl 2010/

Vzdelávací systém - odporúčania pre budúcu vládu /jún 2010/

Tradične žalostná gramotnosť /máj 2010/

Európska óda na vzdelanie /apríl 2010/

Kauza Waldorf na Slovensku /marec 2010/

Rodičia vynechaní z reformnej hry /február 2010/

Falošný vlastenecký diktát /január 2010/

Premýšľanie o reforme /december 2009/

Reforma školstva bez učebníc podľa Mikolaja /november 2009/

Absurdné divadlo v alternatívnych školách /október 2009/

Papieroví draci na predvolebnej oblohe /september 2009/

Druhý rok reformy klope na dvere /august 2009/

Rok jeden reformy vzdelávania bez reformy /júl 2009/

(druhý) pohľad obyčajného (m)učiteľa na reformu školstva /jún 2009/

Učiteľské noviny ako čistý kšeft /máj 2009/

Mikolajov papierový drak /apríl 2009/

Nevedomosť skrytá za ústretovosť /marec 2009/

10 dôvodov, prečo dať výpoveď kvôli Mikolajovi /február 2009/

Zahmlené kontúry školskej politiky /január 2009/

Národné učebnice? Deforma /december 2008/

Pochod veľkej septembrovej obsahovej reformy /november 2008/

Reforma po slovensky: Základné omyly štátnych vzdelávacích programov /október 2008/

Ciele ministerstva školstva sledujú viac kvantitu ako kvalitu /september 2008/

Reformná prskavka /august 2008/

Edičná politika plná pochybností /júl 2008/

Ministerstvo školstva schválilo vzorové školské programy /jún 2008/

Falošné pierka kačku na páva nepremenia /máj 2008/

Reforma? - hodnotenie Štátneho vzdelávacieho programu /apríl 2008/

Otvorená výzva ministrovi školstva /marec 2008/

Školstvo v roku 2007 /február 2008/

Nový školský zákon je omyl /január 2008/

Výsledky PISA 2006 – problém zo slepej uličky /december 2007/

EuroSZM - hodnotenie návrhu zákona o podpore a rozvoji práce s mládežou /november 2007/

Pripomienka za zachovanie rovnoprávnosti vo financovaní ZUŠ a školských zariadení /október 2007/

Hodnotenie návrhov nového školského zákona /september 2007/

Hodnotenie Mikolajovho školského zákona: nebude reformný /august 2007/

Hodnotenie legislatívneho zámeru zákona o výchove a vzdelávaní /júl 2007/

Hodnotenie Návrhu koncepcie vyučovania cudzích jazykov v základných a stredných školách /jún 2007/

Hodnotenie Návrhu koncepcie dvojúrovňového modelu vzdelávacích programov v oblasti odborného vzdelávania a prípravy v SR /máj 2007/

Minister školstva vymenoval Kurikulárnu radu /apríl 2007/

Centralizácia z kuchyne ministerstva školstva /marec 2007/

Hodnotenie koncepcie profesijného rozvoja učiteľov v kariérnom systéme /február 2007/

Pripomienky k Návrhu koncepcie predškolskej výchovy /január 2007/

Hodnotenie návrhu stratégie celoživotného vzdelávania /január 2007/

Hodnotenie programového vyhlásenia vlády /2006/