Kampaň Chceme vedieť viac: O budúcnosti vzdelávania na slovensku

Národné učebnice? Deforma /december 2008/

17.12.2008 | Beata Nemcová | Vláda a reforma

Snaha Ministerstva školstva SR vytvoriť jednotnú národnú učebnicu cudzích jazykov zlepšenie výučby na školách neprinesie.

Dovoľte mi vyjadriť svoj osobný názor na novú ideu ministerstva školstva, ktorá sa zaoberá tvorbou jednotnej učebnice cudzieho jazyka pre základné či stredné školy. Som plne kvalifikovanou a dovolím si tvrdiť, že aj veľmi kvalitnou učiteľkou anglického jazyka už 17 rokov, a preto som nadobudla pocit, že moje pracovné skúsenosti ma oprávňujú diskutovať o tejto tematike.

Nuž, ambície nášho ministerstva sú už dlhodobo veľmi vysoké, ale, bohužiaľ, rovnako dlhodobo míňajú cieľ. Oceňujem snahu inovovať náš školský systém, ktorý to naozaj zúfalo potrebuje, ale, žiaľ, všetci, ktorí sme súčasťou reformy školstva, by sme ju už konečne mali nazvať jej pravým menom – deforma. Snaha o vytvorenie a zavedenie jednotnej učebnice cudzích jazykov je azda to najabsurdnejšie, čo doteraz vyšlo z dielne ministerstva školstva.

Jedným z veľkých pozitív knižného trhu v oblasti výučby cudzích jazykov je neuveriteľná promptnosť vydavateľstiev, s ktorou dokážu reagovať na požiadavky stále meniaceho sa trhu. Začínala som učiť v čase, keď na Slovensku bolo dostať iba niekoľko druhov kurzových kníh a bolo ťažké uspokojiť sa s vtedajším výberom. Našťastie pre nás, učiteľov a aj študentov, sa situácia rýchlo zmenila a dnes pokladám za veľké pozitívum možnosť vybrať si z veľkého množstva moderne ladených kurzových kníh, množstva doplnkových materiálov a iných podporných materiálov, s ktorými sa vydavateľstvá priam pretŕhajú v snahe uspokojiť dopyt. A dopyt je obrovský.

Veková hranica mojich študentov, či už v štátnej alebo súkromnej sfére, sa pohybuje v rozmedzí 7 – 58 rokov, veľká väčšina z nich sú práve stredoškolskí študenti. Ich schopnosti učiť sa cudzí jazyk sú rôznorodé a vo veľkej miere záleží aj na učebnici, ktorú používajú, ako rýchlo a do akej hĺbky cudzí jazyk zvládnu. Nedokážem si predstaviť situáciu, že budem jeden a ten istý druh učebnice používať desať alebo viac rokov bez ohľadu na potreby a schopnosti svojich študentov. A vlastne si túto situáciu ani nechcem predstaviť. Potreby študentov z rôznych prostredí sú úplne rozdielne a pokladám za nekompetentné a nebezpečné, ak chce niekto ich schopnosti unifikovať. Do dnešného dňa nebola na Slovensku publikovaná ani jediná kvalitne urobená učebnica anglického jazyka, ktorá by sa čo i len priblížila kvalite v zahraničí publikovaných učebníc. V posledných rokoch publikovaná učebnica Nová maturita z anglického /či iného/ jazyka (tiež vydaná pod taktovkou štátu) je aj napriek niekoľkým inováciám výsmechom všetkých zásad pri výučbe cudzieho jazyka. Tento fakt vo mne vyvoláva len nové a nové pochybnosti o schopnosti ministerstva triezvo zvážiť svoje možnosti.

Ba čo viac, ktokoľvek, kto sa snaží zavádzať do výučby cudzích jazykov inovatívne a zároveň aj efektívne metódy, vie, že takáto výučba vyžaduje i používanie moderných pomôcok – interaktívne CD, podporné materiály priamo k jednotlivým učebniciam na internete, testy, programy na tvorbu testov, videonahrávky a tisíce iných materiálov. Je toto všetko schopné ministerstvo školstva zabezpečiť? Nehovoriac ani o sume, čase a skúsenostiach, ktoré majú byť na tento projekt vyčlenené. Naozaj ide o snahu priniesť niečo pozitívne do systému alebo iba o „nosenie dreva do lesa“, čím si naše ministerstvo zapíše splnený bod vo svojom absurdnom pláne? Tak kedy nastane tá doba, keď budeme riešiť kvalitu výučby? Tento krok to dozaista nie je.

Problémom výučby cudzích jazykov je aj nedostatok kvalitných učiteľov cudzích jazykov už na základných školách – dôvody sú evidentne finančné. A táto situácia sa nijako nelepší. Ak chceme, aby slovenské deti dostávali kvalitné vzdelanie od kvalitných pedagógov, je nutné vytvoriť situáciu, keď sa o miesto učiteľa budú pedagógovia biť a prechádzať konkurzom, aby mohli mať školy možnosť vypovedať zmluvu nekvalitnému pedagógovi a nedržať si ho iba preto, lebo nikoho iného nemajú. Aj túto situáciu treba riešiť. No v prvom rade treba vydávanie učebníc cudzích jazykov prenechať tým, ktorí to skutočne vedia a v žiadnom prípade nesmie zmiznúť možnosť voľby učebnice.

Autorka je učiteľka cudzích jazykov.

  Reakcia na nárdonú učebnicu
     Anna   19.12.2008 12:20
  Skeptický pohľad na "štátnu" výuku jazyka
     Dušan Franců   3.5.2009 22:11
  Reakcia na národnú učebnicu
     Dorota   4.5.2009 18:19

   


Ak sa chcete zapojit do diskusie k článkom, prosím, zaregistrujte sa.
Ak ste už na našom portáli registrovaný, prosím, prihláste sa.

Vláda a reforma

Školstvo – chce to zmenu /september 2016/

Školy nedokážu čeliť extrémizmu, pretože sú neslobodné /august 2016/

Sú pre Fica s Kažimírom učiteľky kravy a vedci teliatka? /júl 2016/

Rodičia otvorili v parlamente viacero problémov nášho školstva /jún 2016/

Porušovanie základných práv detí vo vzdelávaní na Slovensku /máj 2016/

Deti nie sú v centre záujmu vzdelávania /apríl 2016/

Vzdelávanie a školstvo v programoch politických strán a hnutí /marec 2016/

Bilancia programového vyhlásenia vlády /február 2016/

Čo sa udialo | Súhrn vybraných postrehov z diania v školstve v roku 2015 /január 2016/

Fico s Kažimírom sú hrobári slovenského školstva /december 2015/

Zatriasť školstvom nestačí /november 2015/

Najvyšší súd podporil inkluzívne vzdelávanie /október 2015/

Vláda zbabrala aj opravnú skúšku z reformy školstva /september 2015/

Päť dôvodov na obavy /august 2015/

Správy z prieskumu verejnej mienky o vzdelávaní /júl 2015/

Školstvo potrebuje impulz /jún 2015/

Kam smerujú eurofondy vo vzdelávaní na Slovensku? /máj 2015/

Čo potrebujú angličtinári /apríl 2015/

Hromadná pripomienka proti okliešteniu školskej samosprávy /marec 2015/

Je nový Štátny vzdelávací program skutočne inovovaný? /február 2015/

Duálny model po slovensky /január 2015/

Čo sa udialo | Súhrn vybraných postrehov z diania v školstve v roku 2014 /december 2014/

Fico si vylepšuje imidž Pellegrinim, na školstvo kašle /november 2014/

Svet ešte nikdy nebol tak nedorobený /október 2014/

Ilúzie o vzdelávaní na Slovensku /september 2014/

Kam kráča ministerstvo školstva /august 2014/

Pellegrini plní Kažimírov sľub /júl 2014/

Zverejňujeme ministerské návrhy na zmeny kľúčových zákonov v školstve /jún 2014/

O budúcnosti školstva rozhoduje jeden človek /máj 2014/

Koncentrácia moci školstvo nezachráni /apríl 2014/

Inšpirujme sa tým, čo funguje /marec 2014/

Hlas detí zatiaľ nepočuť /február 2014/

Čaplovičov švédsky stôl /január 2014/

Chceme vedieť viac /december 2013/

Všetko, čo nie je v poriadku, treba zverejniť! /november 2013/

Málo miest v škôlkach má riešenie! /október 2013/

Čaplovičove národné projekty /september 2013/

Štátne týranie vs. blaho detí /august 2013/

Správa z vládneho auditu vykonanom na ministerstve školstva /júl 2013/

Varovanie ministrom: Školy nie sú lego! /jún 2013/

O skutočnom duálnom modeli vzdelávania /máj 2013/

Čaplovičova utajená správa o stave školstva /apríl 2013/

Zmätky a precitnutia ministra Čaploviča /marec 2013/

Testovanie podľa INEKO – chybné rady Čaplovičovi /február 2013/

Ide o deti /január 2013/

Inkluzívne vzdelávanie /december 2012/

Zvýšme učiteľom platy a posuňme diskusie ďalej /november 2012/

Nový vzdelávací systém pre všetkých /október 2012/

K tupinám z debaty o platoch v školstve /september 2012/

Centrálne plánovaný absolvent /august 2012/

Prvých 100 dní Dušana Čaploviča v kresle ministra školstva /júl 2012/

„Akčný“ pán a jeho „akčný“ plán /jún 2012/

Výzva Iniciatívy rodičov za dobré školy /máj 2012/

Čaplovič nie je svätý Juraj a nebojuje s drakom /apríl 2012/

Volebný odpočet /marec 2012/

Ako (a načo) čítať volebné programy strán /február 2012/

Ako ohlupovať národ /január 2012/

Základná línia vzdelávacej politiky na Slovensku a jej reflexia vo verejnej diskusii /december 2011/

Domáca škola, mravov stodola /november 2011/

Slabá záplata na deravé vrece /október 2011/

Planéta nehorázností /september 2011/

Čo si myslia učitelia o dnešnom stave v oblasti učebníc? /august 2011/

Horká pilulka na záver školského roka /júl 2011/

Reformu školstva brzdia systémové prekážky /jún 2011/

Čo všetko musí slovenský učiteľ /máj 2011/

Planéta vedomostí /apríl 2011/

Zmena hodnotenia testu z matematiky bola zbytočná a odborne pomýlená /marec 2011/

Otvorené listy ministrovi školstva /február 2011/

Policajti poznajú vízie svojho šéfa. A učitelia? /január 2011/

Kto nečíta, nevie. Kto číta, nerozumie? /december 2010/

Smutné voľby rektora /november 2010/

Vlažné korekcie Mikolajovej deformy /október 2010/

Angličtina do každého vrecka? /september 2010/

Hodnotenie programového vyhlásenia vlády v oblasti vzdelávania /august 2010/

Učiteľom treba dať slobodu /júl 2010/

Vzdelávací systém - odporúčania pre budúcu vládu /jún 2010/

Tradične žalostná gramotnosť /máj 2010/

Európska óda na vzdelanie /apríl 2010/

Kauza Waldorf na Slovensku /marec 2010/

Rodičia vynechaní z reformnej hry /február 2010/

Falošný vlastenecký diktát /január 2010/

Premýšľanie o reforme /december 2009/

Reforma školstva bez učebníc podľa Mikolaja /november 2009/

Absurdné divadlo v alternatívnych školách /október 2009/

Papieroví draci na predvolebnej oblohe /september 2009/

Druhý rok reformy klope na dvere /august 2009/

Rok jeden reformy vzdelávania bez reformy /júl 2009/

(druhý) pohľad obyčajného (m)učiteľa na reformu školstva /jún 2009/

Učiteľské noviny ako čistý kšeft /máj 2009/

Mikolajov papierový drak /apríl 2009/

Nevedomosť skrytá za ústretovosť /marec 2009/

10 dôvodov, prečo dať výpoveď kvôli Mikolajovi /február 2009/

Zahmlené kontúry školskej politiky /január 2009/

Národné učebnice? Deforma /december 2008/

Pochod veľkej septembrovej obsahovej reformy /november 2008/

Reforma po slovensky: Základné omyly štátnych vzdelávacích programov /október 2008/

Ciele ministerstva školstva sledujú viac kvantitu ako kvalitu /september 2008/

Reformná prskavka /august 2008/

Edičná politika plná pochybností /júl 2008/

Ministerstvo školstva schválilo vzorové školské programy /jún 2008/

Falošné pierka kačku na páva nepremenia /máj 2008/

Reforma? - hodnotenie Štátneho vzdelávacieho programu /apríl 2008/

Otvorená výzva ministrovi školstva /marec 2008/

Školstvo v roku 2007 /február 2008/

Nový školský zákon je omyl /január 2008/

Výsledky PISA 2006 – problém zo slepej uličky /december 2007/

EuroSZM - hodnotenie návrhu zákona o podpore a rozvoji práce s mládežou /november 2007/

Pripomienka za zachovanie rovnoprávnosti vo financovaní ZUŠ a školských zariadení /október 2007/

Hodnotenie návrhov nového školského zákona /september 2007/

Hodnotenie Mikolajovho školského zákona: nebude reformný /august 2007/

Hodnotenie legislatívneho zámeru zákona o výchove a vzdelávaní /júl 2007/

Hodnotenie Návrhu koncepcie vyučovania cudzích jazykov v základných a stredných školách /jún 2007/

Hodnotenie Návrhu koncepcie dvojúrovňového modelu vzdelávacích programov v oblasti odborného vzdelávania a prípravy v SR /máj 2007/

Minister školstva vymenoval Kurikulárnu radu /apríl 2007/

Centralizácia z kuchyne ministerstva školstva /marec 2007/

Hodnotenie koncepcie profesijného rozvoja učiteľov v kariérnom systéme /február 2007/

Pripomienky k Návrhu koncepcie predškolskej výchovy /január 2007/

Hodnotenie návrhu stratégie celoživotného vzdelávania /január 2007/

Hodnotenie programového vyhlásenia vlády /2006/