Hlas detí zatiaľ nepočuť /február 2014/

28.2.2014 | Zuzana Zimenová | Vláda a reforma

Čítam list Slovenskej komory učiteľov, ktorý prednedávnom poslali učitelia ministrovi školstva a Rade pre systémové zmeny v školstve a premýšľam nad tým, ako by sa naše školy zmenili, keby sa požiadavky učiteľov do bodky naplnili. Snažím sa predstaviť si, čo by navrhované zmeny priniesli najmä žiakom, ktorí v tých školách strávia polovicu svojho detstva. Cítili by sa v nich lepšie? Chodili by do nich s väčšou chuťou? Naučili by sa v nich viac?


Učitelia navrhujú, aby ministerstvo školstva zúžilo a aktualizovalo spoločný základ učiva, ktoré žiakom predpisuje v štátnych vzdelávacích programoch. Dlhé roky počúvajú z rôznych strán kritiku, že tlačia do hláv žiakov príliš mnoho zbytočných faktov a vytvárajú málo príležitostí na to, aby mohli deti učivo „zažiť“. Na vyučovacích hodinách im však na rozvoj zručností, uvažovanie o hodnotách a postojoch chýba priestor a čas. Preplnené učebné osnovy nútia všetkých – učiteľov, deti i rodičov – správať sa tak, akoby oveľa dôležitejšie bolo látku prebrať, nie ju pochopiť.


Učitelia ďalej navrhujú, aby sa počet detí v triedach nezvyšoval, ale naopak znížil. Radi by tiež častejšie ako doteraz delili triedy na dve skupiny. Najmä v predmetoch, kde treba látku precvičovať, dopĺňať pokusmi a žiackymi projektmi, ide o nevyhnutný posun v organizácii vyučovania smerom k potrebám žiakov.


Učiteľovi treba prácu uľahčiť

Nasleduje návrh, aby ministerstvo predpísalo základným školám učivo do ročníkov. To už s predstavou Ferka, Miša a Hanky, ako veselo bádajú nad vlastným projektom, ladí menej. Ak budú mať učitelia predpísané, čo a kedy majú so žiakmi robiť, uľahčí sa im síce príprava na vyučovanie, budú sa však oveľa menej zamýšľať nad tým, prečo Ferko nezvládol preberané učivo tak dobre ako Mišo a ako mu treba pomôcť. Danú látku preberú podľa plánu a pôjdu ďalej. Kto nebude stíhať, musí buď pridať a učiť sa viac doma, alebo sa z neho stane notorický štvorkár. Nieže by to dnes bolo inak. Inak by to však rozhodne malo byť.


Výkon žiakov treba odmerať

Učitelia ďalej navrhujú posilniť význam celoplošného testovania v 5. a 9. ročníku základnej školy. Testy z matematiky a z vyučovacieho jazyka by radi rozšírili o ďalšie predmety, aby výsledky testovania lepšie odzrkadľovali kvalitu školy. Mišovi to možno vadiť nebude, no pre Hanku, ktorú bolí bruško aj pred obyčajným diktátom, to bude stres navyše. Pôjde predsa o budúcnosť školy! Ale aj o jej vlastnú budúcnosť, keďže podľa učiteľov by malo toto testovanie zároveň slúžiť aj ako vstupenka na strednú školu. To, či a ako kolíše Hankina výkonnosť a výkonnosť jej spolužiakov v priebehu povinnej školskej dochádzky, však učitelia sledovať nenavrhujú. Pritom všímať si treba najmä výkonovú krivku každého jedného dieťaťa, aby dospelí okolo neho mohli prísť včas na to, ako mu treba pomôcť, aby napredovalo.


Dobrou správou pre Hanku a jej spolužiakov je, že učitelia netrvajú na tom, aby povinne maturovala z matematiky. Keďže sa v nej časom sľubne rozvinie talent husľovej virtuózky, vydýchnu si aj jej rodičia. Až do chvíle, kým si uvedomia, že na konzervatórium sa ich dcéra kvôli „zlým“ známkam aj tak nedostane. Zrušenie limitujúceho priemeru známok, potrebného na postup na stredné školy s maturitou, sa v liste učiteľov nespomína.


Školy treba riadiť a financovať

Ostatné návrhy sa týkajú najmä administratívnej záťaže pedagógov, financovania ich výkonov a zmien v oblasti riadenia škôl. Samozrejme, tieto podnety sa žiakov bezprostredne netýkajú. Ak by sa však podarilo presadiť aspoň niektoré z nich, určite by z nich mohli profitovať aj deti v podobe novej kvality vzťahov s lepšie pripravenými, zaplatenými a oddýchnutými učiteľmi.


A čo treba urobiť pre deti?

Čítam návrhy učiteľov, adresované ministrovi školstva a premýšľam o deťoch, ktoré sa písať ešte len učia, preto ministrovi žiadne listy neposielajú. O ich právach, potrebách a očakávaniach som sa z listu učiteľov veľa nedozvedela. Akoby deti boli iba bremenom, ktoré je treba niesť a návrhy učiteľov povzdychom, že niesť ho je čoraz ťažšie.


Rozumiem dôvodom, pre ktoré učitelia list napísali a súhlasím s nimi v tom, že veľa vecí v školstve nefunguje tak, ako by fungovať malo. Viaceré problémy neznesú odklad a vytváranie tlaku na rezort školstva požiadavkou, aby začal rýchlo konať, je logickým dôsledkom dlhoročného tápania v reformnom chaose. Požadovať čiastkové zmeny v školstve bez prediskutovania všetkých uhlov pohľadov, vrátane pohľadu detí a ich rodičov, však nemusí priniesť dobrý výsledok.


Uvažujme o tom spoločne

Uvažujme o potrebných zmenách v školstve spoločne, prediskutujme spoločne všetky súvislosti. Hlas detí a ich rodičov je rovnako dôležitý ako hlas učiteľov, mal by preto v diskusiách o budúcej podobe škôl zaznieť a mali by sme ho počúvať. Ide totiž najmä o ich budúcnosť.


Autorka je analytička a editorka portálu noveskolstvo.sk.


Článok bol uverejnený v marcovom vydaní časopisu Dobrá škola.

Vláda a reforma

Prečo medzi mladými voličmi vyhráva Kotleba? /november 2018/

Kríza v školstve /október 2018/

Rok Lubyovej /september 2018/

Čo prinieslo leto /júl-august 2018/

Tento způsob reformy školstva zdá se mi poněkud nešťastným /jún 2018/

Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania /máj 2018/

Malé víťazstvo socializmu nad kapitalizmom za 35 miliónov eur /apríl 2018/

Výzva ministrovi vnútra a ministerke školstva /marec 2018/

Odluka škôl od samospráv nepomôže /február 2018/

Čo sa udialo | Súhrn vybraných postrehov z diania v školstve v roku 2017 /január 2018/

Premiér Fico orbanizuje slovenské školstvo /december 2017/

Otvorený list o inklúzii /november 2017/

Rozpočet a reforma spolu neladia /október 2017/

K riadeniu a financovaniu školstva /september 2017/

Každý školský rok víta deti v školách iný minister /august 2017/

K zverejnenému počtu asistentov učiteľa /júl 2017/

Prehliadka strateného času /jún 2017/

Regionálne školstvo sa dnes nedá riadiť /apríl-máj 2017/

Vajce vs. sliepka v slovenskom školstve /marec 2017/

Hromadná pripomienka za asistentov učiteľov /február 2017/

Čo sa udialo | Súhrn vybraných postrehov z diania v školstve v roku 2016 /január 2017/

Preto volíme, ako volíme /december 2016/

Reformný tím navrhol prekopať vysoké školstvo od základu /november 2016/

Oceňujeme prvý krok /október 2016/

Školstvo – chce to zmenu /september 2016/

Školy nedokážu čeliť extrémizmu, pretože sú neslobodné /august 2016/

Sú pre Fica s Kažimírom učiteľky kravy a vedci teliatka? /júl 2016/

Rodičia otvorili v parlamente viacero problémov nášho školstva /jún 2016/

Porušovanie základných práv detí vo vzdelávaní na Slovensku /máj 2016/

Deti nie sú v centre záujmu vzdelávania /apríl 2016/

Vzdelávanie a školstvo v programoch politických strán a hnutí /marec 2016/

Bilancia programového vyhlásenia vlády /február 2016/

Čo sa udialo | Súhrn vybraných postrehov z diania v školstve v roku 2015 /január 2016/

Fico s Kažimírom sú hrobári slovenského školstva /december 2015/

Zatriasť školstvom nestačí /november 2015/

Najvyšší súd podporil inkluzívne vzdelávanie /október 2015/

Vláda zbabrala aj opravnú skúšku z reformy školstva /september 2015/

Päť dôvodov na obavy /august 2015/

Správy z prieskumu verejnej mienky o vzdelávaní /júl 2015/

Školstvo potrebuje impulz /jún 2015/

Kam smerujú eurofondy vo vzdelávaní na Slovensku? /máj 2015/

Čo potrebujú angličtinári /apríl 2015/

Hromadná pripomienka proti okliešteniu školskej samosprávy /marec 2015/

Je nový Štátny vzdelávací program skutočne inovovaný? /február 2015/

Duálny model po slovensky /január 2015/

Čo sa udialo | Súhrn vybraných postrehov z diania v školstve v roku 2014 /december 2014/

Fico si vylepšuje imidž Pellegrinim, na školstvo kašle /november 2014/

Svet ešte nikdy nebol tak nedorobený /október 2014/

Ilúzie o vzdelávaní na Slovensku /september 2014/

Kam kráča ministerstvo školstva /august 2014/

Pellegrini plní Kažimírov sľub /júl 2014/

Zverejňujeme ministerské návrhy na zmeny kľúčových zákonov v školstve /jún 2014/

O budúcnosti školstva rozhoduje jeden človek /máj 2014/

Koncentrácia moci školstvo nezachráni /apríl 2014/

Inšpirujme sa tým, čo funguje /marec 2014/

Hlas detí zatiaľ nepočuť /február 2014/

Čaplovičov švédsky stôl /január 2014/

Chceme vedieť viac /december 2013/

Všetko, čo nie je v poriadku, treba zverejniť! /november 2013/

Málo miest v škôlkach má riešenie! /október 2013/

Čaplovičove národné projekty /september 2013/

Štátne týranie vs. blaho detí /august 2013/

Správa z vládneho auditu vykonanom na ministerstve školstva /júl 2013/

Varovanie ministrom: Školy nie sú lego! /jún 2013/

O skutočnom duálnom modeli vzdelávania /máj 2013/

Čaplovičova utajená správa o stave školstva /apríl 2013/

Zmätky a precitnutia ministra Čaploviča /marec 2013/

Testovanie podľa INEKO – chybné rady Čaplovičovi /február 2013/

Ide o deti /január 2013/

Inkluzívne vzdelávanie /december 2012/

Zvýšme učiteľom platy a posuňme diskusie ďalej /november 2012/

Nový vzdelávací systém pre všetkých /október 2012/

K tupinám z debaty o platoch v školstve /september 2012/

Centrálne plánovaný absolvent /august 2012/

Prvých 100 dní Dušana Čaploviča v kresle ministra školstva /júl 2012/

„Akčný“ pán a jeho „akčný“ plán /jún 2012/

Výzva Iniciatívy rodičov za dobré školy /máj 2012/

Čaplovič nie je svätý Juraj a nebojuje s drakom /apríl 2012/

Volebný odpočet /marec 2012/

Ako (a načo) čítať volebné programy strán /február 2012/

Ako ohlupovať národ /január 2012/

Základná línia vzdelávacej politiky na Slovensku a jej reflexia vo verejnej diskusii /december 2011/

Domáca škola, mravov stodola /november 2011/

Slabá záplata na deravé vrece /október 2011/

Planéta nehorázností /september 2011/

Čo si myslia učitelia o dnešnom stave v oblasti učebníc? /august 2011/

Horká pilulka na záver školského roka /júl 2011/

Reformu školstva brzdia systémové prekážky /jún 2011/

Čo všetko musí slovenský učiteľ /máj 2011/

Planéta vedomostí /apríl 2011/

Zmena hodnotenia testu z matematiky bola zbytočná a odborne pomýlená /marec 2011/

Otvorené listy ministrovi školstva /február 2011/

Policajti poznajú vízie svojho šéfa. A učitelia? /január 2011/

Kto nečíta, nevie. Kto číta, nerozumie? /december 2010/

Smutné voľby rektora /november 2010/

Vlažné korekcie Mikolajovej deformy /október 2010/

Angličtina do každého vrecka? /september 2010/

Hodnotenie programového vyhlásenia vlády v oblasti vzdelávania /august 2010/

Učiteľom treba dať slobodu /júl 2010/

Vzdelávací systém - odporúčania pre budúcu vládu /jún 2010/

Tradične žalostná gramotnosť /máj 2010/

Európska óda na vzdelanie /apríl 2010/

Kauza Waldorf na Slovensku /marec 2010/

Rodičia vynechaní z reformnej hry /február 2010/

Falošný vlastenecký diktát /január 2010/

Premýšľanie o reforme /december 2009/

Reforma školstva bez učebníc podľa Mikolaja /november 2009/

Absurdné divadlo v alternatívnych školách /október 2009/

Papieroví draci na predvolebnej oblohe /september 2009/

Druhý rok reformy klope na dvere /august 2009/

Rok jeden reformy vzdelávania bez reformy /júl 2009/

(druhý) pohľad obyčajného (m)učiteľa na reformu školstva /jún 2009/

Učiteľské noviny ako čistý kšeft /máj 2009/

Mikolajov papierový drak /apríl 2009/

Nevedomosť skrytá za ústretovosť /marec 2009/

10 dôvodov, prečo dať výpoveď kvôli Mikolajovi /február 2009/

Zahmlené kontúry školskej politiky /január 2009/

Národné učebnice? Deforma /december 2008/

Pochod veľkej septembrovej obsahovej reformy /november 2008/

Reforma po slovensky: Základné omyly štátnych vzdelávacích programov /október 2008/

Ciele ministerstva školstva sledujú viac kvantitu ako kvalitu /september 2008/

Reformná prskavka /august 2008/

Edičná politika plná pochybností /júl 2008/

Ministerstvo školstva schválilo vzorové školské programy /jún 2008/

Falošné pierka kačku na páva nepremenia /máj 2008/

Reforma? - hodnotenie Štátneho vzdelávacieho programu /apríl 2008/

Otvorená výzva ministrovi školstva /marec 2008/

Školstvo v roku 2007 /február 2008/

Nový školský zákon je omyl /január 2008/

Výsledky PISA 2006 – problém zo slepej uličky /december 2007/

EuroSZM - hodnotenie návrhu zákona o podpore a rozvoji práce s mládežou /november 2007/

Pripomienka za zachovanie rovnoprávnosti vo financovaní ZUŠ a školských zariadení /október 2007/

Hodnotenie návrhov nového školského zákona /september 2007/

Hodnotenie Mikolajovho školského zákona: nebude reformný /august 2007/

Hodnotenie legislatívneho zámeru zákona o výchove a vzdelávaní /júl 2007/

Hodnotenie Návrhu koncepcie vyučovania cudzích jazykov v základných a stredných školách /jún 2007/

Hodnotenie Návrhu koncepcie dvojúrovňového modelu vzdelávacích programov v oblasti odborného vzdelávania a prípravy v SR /máj 2007/

Minister školstva vymenoval Kurikulárnu radu /apríl 2007/

Centralizácia z kuchyne ministerstva školstva /marec 2007/

Hodnotenie koncepcie profesijného rozvoja učiteľov v kariérnom systéme /február 2007/

Pripomienky k Návrhu koncepcie predškolskej výchovy /január 2007/

Hodnotenie návrhu stratégie celoživotného vzdelávania /január 2007/

Hodnotenie programového vyhlásenia vlády /2006/