Malé víťazstvo socializmu nad kapitalizmom za 35 miliónov eur /apríl 2018/

30.4.2018 | Fedor Blaščák | Vláda a reforma

Slovensko je zem zasľúbená odbornému školstvu, ktoré nefunguje.


Podiel žiakov stredných odborných škôl máme najvyšší z krajín OECD, z približne 210-tisíc stredoškolákov navštevuje odborné školy 130-tisíc študentov. Problém je, že 60 percent z nich absolvuje odbory, s ktorými sa nevedia uplatniť v praxi, pričom vzdelávanie tejto skupiny žiakov stojí štát viac než 200 miliónov eur ročne. Riešením má byť podpora duálneho vzdelávania – ide o jeden z modelov kombinácie teoretickej výučby študentov v škole a praktického vzdelávania na pracovisku (work based learning).


Už viac než desaťročná snaha Smeru a SNS rozbehať na Slovensku model takzvaného duálu dostala na vláde podobu veľkej novely zákona o odbornom vzdelávaní. Od zmeny zákona si rezort školstva sľubuje, aby sa do troch rokov do duálu zapojilo 14-tisíc študentov odborných škôl, čo stále bude len 11 percent ich celkového počtu, no aj tak je to ambiciózny plán, keďže od spustenia systému v roku 2015 sa doň doteraz podarilo zapojiť len 2700 študentov.


Nadšenie rezortu školstva a zamestnávateľov z množstva nových opatrení, ktoré majú zjednodušiť spoluprácu podnikov a škôl, zrejme nezdieľa ministerstvo financií. Náklady opatrení sú len na najbližšie tri roky rozpočtované na úrovni až 35 miliónov eur, a to znamená, že Slovensko opäť premeškalo príležitosť nastaviť udržateľný duálny systém.


Budeme platiť dvakrát


Štát bude po novom platiť okrem škôl aj podnikateľom. Veľkou novinkou totiž je zavedenie priamych platieb podnikom za praktické vzdelávanie žiakov. Vláda ustúpila tlaku zamestnávateľov a začne im platiť za to, že si budú u seba vychovávať svojich budúcich zamestnancov.  Pre veľké podniky je to suma 300 alebo 700 eur za žiaka na rok. Pre malé a stredné podniky to má byť suma na úrovni 1000 eur za žiaka na rok. Do konca roka 2021 štát plánuje takto poslať podnikom 13 miliónov eur.


Novela zároveň ruší krátenie normatívu pre školy za žiakov, ktorí praxujú v podnikoch a za týchto žiakov bude školám opäť posielať celú časť normatívu. Náklady na štátny rozpočet na tri roky predstavujú 22 miliónov eur. Ku kráteniu normatívu pritom došlo len nedávno – pri spustení systému v roku 2015. Prax však okamžite ukázala, že toto opatrenie odrádza odborné školy od toho, aby posielali žiakov do duálu, lebo tým prichádzali o peniaze z normatívu a výpadok príjmov spôsoboval školám problémy s úväzkami pre majstrov odbornej výchovy.


Úloha eurofondov pri budovaní socializmu


Na tomto mieste sa slovenský model duálu nadobro vzďaľuje od nemeckého či švajčiarskeho vzoru, kde väčšinu nákladov na praktické vzdelávanie žiakov hradia podniky (vo Švajčiarsku až 60 percent). Josef Widmer zo švajčiarskeho federálneho ministerstva hospodárstva, vzdelávania a výskumu to vysvetľuje tým, že v kapitalizme „má duálne vzdelávanie zamestnávateľovi prinášať čistý zisk“.


Slovenská vláda namiesto toho, aby v čase nedostatku kvalifikovanej pracovnej sily donútila zamestnávateľov k prebratiu zodpovednosti za prípravu budúcich zamestnancov, pristupuje na model, ktorý konzervuje pokrivené motivácie a je dlhodobo neudržateľný. Prečo? Lebo 35 miliónov eur je približne suma, o ktorú by Slovensko prišlo, ak by do roku 2020 nedokázalo naplniť cieľ národného projektu realizovaného z eurofondov, v ktorom sa zaviazalo, že v roku 2020 bude v systéme duálneho vzdelávania zapojených aspoň 12-tisíc žiakov. Vzhľadom na aktuálny veľmi nízky počet študentov v duáli je zrejmé, že bez nových stimulov pre školy aj podniky by štát o prostriedky z eurofondov prišiel.


Rezort školstva tak hasí problém, ktorý vznikol v dôsledku nesúladu medzi ambíciami národného projektu finacovaného z eurofondov a regulačným rámcom nového zákona o odbornom vzdelávaní a príprave z roku 2015.


Čo bude po roku 2021?


Nezodpovedanou otázkou je, čo bude po roku 2021? Ak by sa systém duálneho vzdelávania vďaka novým finančným stimulom a tiež viacerým technickým vylepšeniam naozaj podarilo rozbehať, tak len priame náklady na podporu duálu po roku 2021 dosiahnu úroveň 20-25 miliónov eur a s pribúdajúcim počtom zapojených žiakov budú ďalej stúpať. Ministerka Lubyová pritom už avizovala, že na svoju „veľkú“ reformu školstva bude potrebovať 120 miliónov eur ročne. 20 percent objemu týchto peňazí týmto už teraz našlo svoje určenie a je otázne, či si takúto veľkorysú podporu duálu bude môcť rezort školstva v budúcnosti dovoliť.


V analýze vplyvov novely na štátny rozpočet sa totiž už dnes celý objem týchto dvoch stimulov vo výške 35 miliónov eur uvádza v kolónke „rozpočtovo nekrytý vplyv“. Navyše, rezort školstva nezahrnul do vplyvov na verejné financie pokles daňových príjmov v dôsledku daňových úľav, na ktoré majú  firmy poskytujúce duálne vzdelávanie nárok už aj dnes. Komisia pre posudzovanie vplyvov Legislatívnej rady vlády upozorňuje, že daňové úľavy pre podniky predstavujú pre verejné financie do roku 2021 výpadok daňových príjmov vo výške ďalších 33 miliónov eur.


Cena za neschopnosť


68 miliónov eur na tri roky je cena za neschopnosť Smeru a SNS presadiť taký systém duálneho vzdelávania, ktorý by bol podľa nemeckého a švajčiarskeho vzoru postavený na princípoch prirodzenej motivácie podnikov prebrať odbornú aj ekonomickú zodpovednosť za prípravu kvalifikovanej pracovnej sily.


Autor je expert na vzdelávanie v strane Progresívne Slovensko.


Bol jedným zo spoluiniciátorov Verejnej komisie pre reformu vzdelávacej politiky, ako i kampane Chceme vedieť viac o budúcnosti vzdelávania na Slovensku.


Článok bol pôvodne publikovaný v Denníku N dňa 25. apríla 2018.

Vláda a reforma

Kríza v školstve /október 2018/

Rok Lubyovej /september 2018/

Čo prinieslo leto /júl-august 2018/

Tento způsob reformy školstva zdá se mi poněkud nešťastným /jún 2018/

Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania /máj 2018/

Malé víťazstvo socializmu nad kapitalizmom za 35 miliónov eur /apríl 2018/

Výzva ministrovi vnútra a ministerke školstva /marec 2018/

Odluka škôl od samospráv nepomôže /február 2018/

Čo sa udialo | Súhrn vybraných postrehov z diania v školstve v roku 2017 /január 2018/

Premiér Fico orbanizuje slovenské školstvo /december 2017/

Otvorený list o inklúzii /november 2017/

Rozpočet a reforma spolu neladia /október 2017/

K riadeniu a financovaniu školstva /september 2017/

Každý školský rok víta deti v školách iný minister /august 2017/

K zverejnenému počtu asistentov učiteľa /júl 2017/

Prehliadka strateného času /jún 2017/

Regionálne školstvo sa dnes nedá riadiť /apríl-máj 2017/

Vajce vs. sliepka v slovenskom školstve /marec 2017/

Hromadná pripomienka za asistentov učiteľov /február 2017/

Čo sa udialo | Súhrn vybraných postrehov z diania v školstve v roku 2016 /január 2017/

Preto volíme, ako volíme /december 2016/

Reformný tím navrhol prekopať vysoké školstvo od základu /november 2016/

Oceňujeme prvý krok /október 2016/

Školstvo – chce to zmenu /september 2016/

Školy nedokážu čeliť extrémizmu, pretože sú neslobodné /august 2016/

Sú pre Fica s Kažimírom učiteľky kravy a vedci teliatka? /júl 2016/

Rodičia otvorili v parlamente viacero problémov nášho školstva /jún 2016/

Porušovanie základných práv detí vo vzdelávaní na Slovensku /máj 2016/

Deti nie sú v centre záujmu vzdelávania /apríl 2016/

Vzdelávanie a školstvo v programoch politických strán a hnutí /marec 2016/

Bilancia programového vyhlásenia vlády /február 2016/

Čo sa udialo | Súhrn vybraných postrehov z diania v školstve v roku 2015 /január 2016/

Fico s Kažimírom sú hrobári slovenského školstva /december 2015/

Zatriasť školstvom nestačí /november 2015/

Najvyšší súd podporil inkluzívne vzdelávanie /október 2015/

Vláda zbabrala aj opravnú skúšku z reformy školstva /september 2015/

Päť dôvodov na obavy /august 2015/

Správy z prieskumu verejnej mienky o vzdelávaní /júl 2015/

Školstvo potrebuje impulz /jún 2015/

Kam smerujú eurofondy vo vzdelávaní na Slovensku? /máj 2015/

Čo potrebujú angličtinári /apríl 2015/

Hromadná pripomienka proti okliešteniu školskej samosprávy /marec 2015/

Je nový Štátny vzdelávací program skutočne inovovaný? /február 2015/

Duálny model po slovensky /január 2015/

Čo sa udialo | Súhrn vybraných postrehov z diania v školstve v roku 2014 /december 2014/

Fico si vylepšuje imidž Pellegrinim, na školstvo kašle /november 2014/

Svet ešte nikdy nebol tak nedorobený /október 2014/

Ilúzie o vzdelávaní na Slovensku /september 2014/

Kam kráča ministerstvo školstva /august 2014/

Pellegrini plní Kažimírov sľub /júl 2014/

Zverejňujeme ministerské návrhy na zmeny kľúčových zákonov v školstve /jún 2014/

O budúcnosti školstva rozhoduje jeden človek /máj 2014/

Koncentrácia moci školstvo nezachráni /apríl 2014/

Inšpirujme sa tým, čo funguje /marec 2014/

Hlas detí zatiaľ nepočuť /február 2014/

Čaplovičov švédsky stôl /január 2014/

Chceme vedieť viac /december 2013/

Všetko, čo nie je v poriadku, treba zverejniť! /november 2013/

Málo miest v škôlkach má riešenie! /október 2013/

Čaplovičove národné projekty /september 2013/

Štátne týranie vs. blaho detí /august 2013/

Správa z vládneho auditu vykonanom na ministerstve školstva /júl 2013/

Varovanie ministrom: Školy nie sú lego! /jún 2013/

O skutočnom duálnom modeli vzdelávania /máj 2013/

Čaplovičova utajená správa o stave školstva /apríl 2013/

Zmätky a precitnutia ministra Čaploviča /marec 2013/

Testovanie podľa INEKO – chybné rady Čaplovičovi /február 2013/

Ide o deti /január 2013/

Inkluzívne vzdelávanie /december 2012/

Zvýšme učiteľom platy a posuňme diskusie ďalej /november 2012/

Nový vzdelávací systém pre všetkých /október 2012/

K tupinám z debaty o platoch v školstve /september 2012/

Centrálne plánovaný absolvent /august 2012/

Prvých 100 dní Dušana Čaploviča v kresle ministra školstva /júl 2012/

„Akčný“ pán a jeho „akčný“ plán /jún 2012/

Výzva Iniciatívy rodičov za dobré školy /máj 2012/

Čaplovič nie je svätý Juraj a nebojuje s drakom /apríl 2012/

Volebný odpočet /marec 2012/

Ako (a načo) čítať volebné programy strán /február 2012/

Ako ohlupovať národ /január 2012/

Základná línia vzdelávacej politiky na Slovensku a jej reflexia vo verejnej diskusii /december 2011/

Domáca škola, mravov stodola /november 2011/

Slabá záplata na deravé vrece /október 2011/

Planéta nehorázností /september 2011/

Čo si myslia učitelia o dnešnom stave v oblasti učebníc? /august 2011/

Horká pilulka na záver školského roka /júl 2011/

Reformu školstva brzdia systémové prekážky /jún 2011/

Čo všetko musí slovenský učiteľ /máj 2011/

Planéta vedomostí /apríl 2011/

Zmena hodnotenia testu z matematiky bola zbytočná a odborne pomýlená /marec 2011/

Otvorené listy ministrovi školstva /február 2011/

Policajti poznajú vízie svojho šéfa. A učitelia? /január 2011/

Kto nečíta, nevie. Kto číta, nerozumie? /december 2010/

Smutné voľby rektora /november 2010/

Vlažné korekcie Mikolajovej deformy /október 2010/

Angličtina do každého vrecka? /september 2010/

Hodnotenie programového vyhlásenia vlády v oblasti vzdelávania /august 2010/

Učiteľom treba dať slobodu /júl 2010/

Vzdelávací systém - odporúčania pre budúcu vládu /jún 2010/

Tradične žalostná gramotnosť /máj 2010/

Európska óda na vzdelanie /apríl 2010/

Kauza Waldorf na Slovensku /marec 2010/

Rodičia vynechaní z reformnej hry /február 2010/

Falošný vlastenecký diktát /január 2010/

Premýšľanie o reforme /december 2009/

Reforma školstva bez učebníc podľa Mikolaja /november 2009/

Absurdné divadlo v alternatívnych školách /október 2009/

Papieroví draci na predvolebnej oblohe /september 2009/

Druhý rok reformy klope na dvere /august 2009/

Rok jeden reformy vzdelávania bez reformy /júl 2009/

(druhý) pohľad obyčajného (m)učiteľa na reformu školstva /jún 2009/

Učiteľské noviny ako čistý kšeft /máj 2009/

Mikolajov papierový drak /apríl 2009/

Nevedomosť skrytá za ústretovosť /marec 2009/

10 dôvodov, prečo dať výpoveď kvôli Mikolajovi /február 2009/

Zahmlené kontúry školskej politiky /január 2009/

Národné učebnice? Deforma /december 2008/

Pochod veľkej septembrovej obsahovej reformy /november 2008/

Reforma po slovensky: Základné omyly štátnych vzdelávacích programov /október 2008/

Ciele ministerstva školstva sledujú viac kvantitu ako kvalitu /september 2008/

Reformná prskavka /august 2008/

Edičná politika plná pochybností /júl 2008/

Ministerstvo školstva schválilo vzorové školské programy /jún 2008/

Falošné pierka kačku na páva nepremenia /máj 2008/

Reforma? - hodnotenie Štátneho vzdelávacieho programu /apríl 2008/

Otvorená výzva ministrovi školstva /marec 2008/

Školstvo v roku 2007 /február 2008/

Nový školský zákon je omyl /január 2008/

Výsledky PISA 2006 – problém zo slepej uličky /december 2007/

EuroSZM - hodnotenie návrhu zákona o podpore a rozvoji práce s mládežou /november 2007/

Pripomienka za zachovanie rovnoprávnosti vo financovaní ZUŠ a školských zariadení /október 2007/

Hodnotenie návrhov nového školského zákona /september 2007/

Hodnotenie Mikolajovho školského zákona: nebude reformný /august 2007/

Hodnotenie legislatívneho zámeru zákona o výchove a vzdelávaní /júl 2007/

Hodnotenie Návrhu koncepcie vyučovania cudzích jazykov v základných a stredných školách /jún 2007/

Hodnotenie Návrhu koncepcie dvojúrovňového modelu vzdelávacích programov v oblasti odborného vzdelávania a prípravy v SR /máj 2007/

Minister školstva vymenoval Kurikulárnu radu /apríl 2007/

Centralizácia z kuchyne ministerstva školstva /marec 2007/

Hodnotenie koncepcie profesijného rozvoja učiteľov v kariérnom systéme /február 2007/

Pripomienky k Návrhu koncepcie predškolskej výchovy /január 2007/

Hodnotenie návrhu stratégie celoživotného vzdelávania /január 2007/

Hodnotenie programového vyhlásenia vlády /2006/