Učebnice nebudú v Kalifornii, možno ani u nás

12.6.2009 | Eva Čobejová | Nielen o škole

V českých Hospodářských novinách píšu o zaujímavom rozhodnutí kalifornského guvernéra Arnolda Schwarzeneggera. Ten chce finančne uľaviť svojmu štátu, ktorý má veľké ekonomické problémy. Preto by sa tamojší žiaci od budúceho školského roku mali učiť len s pomocou internetu, teda nemali by už používať učebnice. Učebné texty budú prístupné iba na internete a Schwarzenegger pripomína, že vďaka tomu bude možná ich rýchla aktualizácia.

Nápad je to iste zaujímavý a zrejme predchádza svoju dobu. Je veľmi pravdepodobné, že časom naozaj všetky učebnice vymiznú a deti budú nosiť do školy iba laptop. Keď denne dvíham niekoľkokilogramovú tašku svojho potomka plnú rôznych pracovných zošitov, zbierok, čítaniek, ktoré často celé týždne ani nevyberie zo školskej tašky – tak si hovorím, aby už ten čas bez učebníc bol tu.

Možno to na Slovensku napokon bude rýchlejšie ako inde. Minister školstva sa rozhodol k svojej rýchlo ušitej reforme napochytro vydať aj nové učebnice. Tie sa píšu a vydávajú v rekordnom tempe, ale aj tak sa už prvé reformné ročníky učili bez nových učebníc a niektorí učitelia naozaj sťahovali z internetu (napríklad české učebné texty) alebo tvorili vlastné texty a rozmnožovali ich pre svojich žiakov.

Je veľmi otázne, či aspoň druhé reformné triedy budú mať v septembri nové knižky. Pohľad na edičný portál ministerstva školstva (www.edicny-portal.sk) nehovorí veľa o tom, či učebnice budú. Napríklad pri učebniciach pre piaty ročník je zväčša iba informácia: „nový z konkurzu“. Nie je tam uvedený ani autor, ani zobrazená obálka, takže netušíme, v akej podobe sa dnes učebnica nachádza, či sa už tlačí alebo sa ešte len píše. A ministerstvo školstva s našou redakciou o tejto téme odmietlo komunikovať. Takže sa v septembri dáme prekvapiť.

Možno učiteľom neostane nič iné iba hľadať si nejaké texty na internete, tlačiť a kopírovať. Ako v Kalifornii.

Článok bol pôvodne uverejnený na webstránke týždenníka .týždeň dňa 12. júna 2009 a nájdete ho tu.

Nielen o škole

Webinár: Výhody a riziká domáceho vzdelávania

Koalícia pre deti Slovensko považuje necitlivé vykonávanie súdnych rozhodnutí v prípadoch odoberania detí za neakceptovateľné

Výzva rodičov a učiteľov poslancom NR SR a ministrovi školstva, vedy, výskumu a športu SR

Školská samospráva je naďalej v ohrození

Pripomienkové konanie končí, ale aktivity proti okliešteniu školskej samosprávy pokračujú

Iniciátori hromadnej pripomienky proti okliešteniu školskej samosprávy sa obracajú na rady škôl a obecné zastupiteľstvá

Škola bez kried

Rebríček kvality vzdelávania Pearson

O využití projektu Khan Academy v prostredí bežných škôl

Ján Macek: Vytáča ma pasivita kolegýň, mám jej plné zuby

Čo bude formovať podobu vzdelávania?

Pedagógovia sa obávajú, že bude ešte horšie

Pripomienky učiteľov k správe o stave školstva

Učiteľ a zázraky na počkanie

Biela vrana v školstve

Je Čaplovič blbý, alebo nie?

O správe učiteľov o situácii v školstve

Niekoľko postrehov k situácii v slovenskom školstve

Infovek 2 je pomalý, predražený a už ho v škole nechceme

Josef Widmer: Nové modely pre náročné povolania

Infografika: There is No Homework In Finland

Vladimír Urban: Čím je škola slabšia, tým sú lepšie známky

Otvorený list kritizuje šírenie waldorfu

Martin Mojžiš: Problémom našich škôl nie je málo softvéru, ale veľa nudy

Koniec Planéty vedomostí

Martin Mojžiš kritizuje Planétu vedomostí

Lampa: Čo učíme naše deti?

Politické anestetikum PISA

Školstvo potrebuje víziu

Ministerstvo školstva nerobí správne kroky

Vratké nohy povinnej angličtiny

Netrápme deti angličtinou

Martin Kríž: Školy budú mať iba toľko slobody, koľko si jej vezmú

Kto zarába na učebniciach

Ministerstvo školstva nesleduje experimenty na školách

Učebnice budú meškať mesiace

Máme školstvo, aké si zaslúžime

Školská reforma je Potemkinova dedina

Rok s Mikolajovou reformou

OECD: Učitelia sú málo motivovaní

Vladimír Burjan: Nemám svedomie kritizovať učiteľov

Učebnice nebudú v Kalifornii, možno ani u nás

Čo je hlavnou úlohou školy?

Orol pamírsky

INEKO: Učitelia dostali viac slobody, chýbajú im však učebnice

Dávid Králik: Neschopný učiteľ nech má len základný plat

Aký je Váš názor na zmeny v slovnom hodnotení? Napíšte ministrovi!

Reakcie učiteľov na národnú učebnicu

Ján Mikolaj: Chcem školy zmeniť

Nebezpečné spoločenstvá, rodina, škola a štát (seminár)

Protimonopolný úrad, nevadí ti ministerstvo školstva?

Martin Mojžiš: Učebnica má zaujať najmä učiteľov

Václav Klaus ml.: Netešte sa na reformu

Videokomentár Anny Gottweisovej k reforme a školstvu

Čítanie na Slovensku

Prvý (druhý) september

Web portál FYZIKUS

Prečo som tak skoro alergická na slovo reforma?

Edičná politika plná pochybností

Čakanie na reformu školstva

Veľa kriku pre nič?

Chonchanó baró

Skvelý nástroj

Informačné technológie

Školská reforma odklepnutá

Plochá Zem

Učebnice

Slaná voda

Ako (ne)učiť literatúru

Mastný chlieb

Kompetencie

Čo všeličo by sa dalo...

Ako reformovali Česi

Rozumná reforma

Čo s nedobrou reformou?

Všetko naopak

Ťažká reforma

Akože reforma

Posadnutosť kompetenciami

Diskusia o reforme? Niet času

Reforma zn. chaos

Školská reforma

Čulý Mikolaj

Reforma vzdelávania alebo kozmetická úprava školstva

Branislav Pupala: Škola nemôže riešiť problémy sveta

Šlabikár – najčítanejšia kniha

K Návrhu koncepcie vyučovania cudzích jazykov v základných a stredných školách

Učiť piatakov základom ekonómie

Ohrozená veda

Na kvalite nezáleží?

Základný či aplikovaný výskum?

Môžete ma citovať!

Čítanie sa učí ako spartakiáda

Odvahu školám

Kolobeh školských reforiem

Hranice školskej revolúcie

Domino reformy vzdelávania - ako ďalej?

Príbeh školského zákona

Školský zákon a politická elita

S obavami za

Šanca na rozbeh

Korešpondenčné semináre